Voordelen auto

22-02-2019 23:49 247 berichten
Na meer dan 25 jaar fiets en OV als volwassene zitten we er nu aan te denken toch maar eens een auto te nemen.

Aan de autobezitters hier: wat ervaren jullie als de voordelen?
anoniem_181776 wijzigde dit bericht op 22-02-2019 23:54
1.16% gewijzigd
Alles eigelijk...
Dat ik altijd op mijn tijd kan vertrekken.
Geen andere mensen.
Niet alles hoeven sjouwen.
Alle reacties Link kopieren
Vrijheid.
Niet continue hoeven kijken hoe laat een trein of bus vertrekt of wanneer de laatste gaat.
Niet overstappen.
Kunnen gaan en staan waar je wil.
Goedkoper
Sneller
Vrijheid, kunnen gaan en staan waar je wil
Geen wacht- of overstaptijden
Makkelijk spullen meenemen
Hoeft niet op de tijd te letten
Alle reacties Link kopieren
Ik reis vaak met het ov naar werk, maar in de winter voelt het soms zo luxe om in de auto te stappen waar je zonder door de regen/ vrieskou met een muziekje op in de warmte kan zitten. Niet wachten op koude peronnen of in het donker bij de halte. Ov heeft wel weer andere voordelen hoor, maar dit vind ik altijd fijn aan een auto.

Daarnaast ben je op veel plekken gewoon véél sneller met de auto (als je uit de buurt van een station moet zijn).
Vrijheid.
Alle reacties Link kopieren
Waarom overweeg je na 25 jaar ineens een auto aan te schaffen als je kennelijk zelf nog niet echt de voordelen ervan ziet?
Alle reacties Link kopieren
Flexibiliteit. Comfort.
kopjechino schreef:
23-02-2019 00:01
Goedkoper
Sneller
Vrijheid, kunnen gaan en staan waar je wil
Geen wacht- of overstaptijden
Makkelijk spullen meenemen
Hoeft niet op de tijd te letten
Dat betwijfel ik. Tegenwoordig is het op zoveel plekken betaald parkeren. Zo is in mijn woonplaats heel het centrum en rondom het centrum betaald parkeren. En dan heb je ook nog de aanschaf, onderhoud, verzekering, wegenbelasting en benzine.
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
23-02-2019 00:44
Dat betwijfel ik. Tegenwoordig is het op zoveel plekken betaald parkeren. Zo is in mijn woonplaats heel het centrum en rondom het centrum betaald parkeren. En dan heb je ook nog de aanschaf, onderhoud, verzekering, wegenbelasting en benzine.
Het OV is ook stervensduur.
Alle reacties Link kopieren
Met de auto wekelijks boodschappen doen is fijner en goedkoper dan een paar keer met volle tassen fietsen.
Maar mijn reden om een rijbewijs te gaan halen was mijn kind die ver weg ging wonen en daar wil ik graag makkelijk naar toe kunnen.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan echt niet zonder auto. Even naar mn ouders/ ikea/ boodschappen doen/ tuincentrum. Zou niet zo goed weten hoe ik dat allemaal op de fiets zou moeten doen, ook door weer en wind! Knap dat je het zo lang hebt gedaan. Ik denk dat als je eenmaal een auto hebt, je niet meer terug wilt!
Alle reacties Link kopieren
Zonder auto zouden zowel partner als ik onmogelijk kunnen werken. Voordeel genoeg dus
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Nu fiets ik meestal, maar als het heel koud is neem ik liever de auto naar werk anders ben ik nog de halve dag aan het opwarmen. Ook bij flinke regen neem ik de auto. Met boodschappen doen is het makkelijker. Met het hele gezin er op uit is makkelijker, want de helft kan niet fietsen en met het ov is het duurder.
Naar familie moet wel met de auto, enkele reis ov is 3,5 uur van deur tot deur. Met de auto 70 minuten.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn leven lang in een stad gewoond en gewerkt. Ik deed altijd alles op de fiets of met de metro. Behalve mijn laatste jaar in het buitenland heb ik nooit een auto gehad. Ook nooit gemist.

Maar nu zit ik (tijdelijk?) in de boonies, zonder auto. Het maakt mij superafhankelijk. Als ik naar kantoor moet met OV ben ik 2,5 uur onderweg, met de auto 1. Boodschappen doen is een uur lopen (heb geen fiets hier). Ja, ik zou wel graag zelf een auto willen hebben.

Dat gezegd hebbende, ik heb vorige maand 200 euro in de tank gegooid. Dat vind ik ook best een uitgave en met een eigen auto komt daar ook nog eens wegenbelasting, onderhoud en verzekering overheen. Ja, het OV is duur, maar ik denk dat een auto duurder is.
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
23-02-2019 00:44
Dat betwijfel ik. Tegenwoordig is het op zoveel plekken betaald parkeren. Zo is in mijn woonplaats heel het centrum en rondom het centrum betaald parkeren. En dan heb je ook nog de aanschaf, onderhoud, verzekering, wegenbelasting en benzine.
TO vraagt naar de voordelen, ik denk dat met deze (logische) nadelen al rekening is gehouden.

OT: Ik heb geen eigen auto maar mijn vriend wel. Met onze 3 maanden oude baby is een auto erg handig, alle spullen die je nodig hebt en meer gooi je gewoon in de achterbak. Ook op je eigen tijd vertrekken vind ik een groot, zo niet het grootste voordeel. Daarnaast heb je lekker je privé omgeving, kun je je muziek zo hard zetten als je wil, heb je geen vervelende/stinkende/luidruchtige mensen om je heen en heb je altijd een zitplaats.

Slecht weer is al genoemd maar als mijn vriend moet werken dan trek ik gewoon mijn warmere jas en regenpak aan. Alleen daarvoor zou ik geen auto aanschaffen. Boodschappen bestellen wij online dus dat zou hier ook niet doorslaggevend zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe vrijwel alles op de fiets, maar toch hebben we een auto. Voor familie bezoek, vakantie, maar ook voor boodschappen.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
sneeuwvrouw schreef:
23-02-2019 02:04
Ik kan echt niet zonder auto. Even naar mn ouders/ ikea/ boodschappen doen/ tuincentrum. Zou niet zo goed weten hoe ik dat allemaal op de fiets zou moeten doen, ook door weer en wind! Knap dat je het zo lang hebt gedaan. Ik denk dat als je eenmaal een auto hebt, je niet meer terug wilt!
Hier in de wijk staan tig deelauto’s (greenwheels of vergelijkbaar). Het is dat ons gezin daar niet in past, anders zouden die voor zulke dingen juist heel geschikt zijn.
Alle reacties Link kopieren
heb je ook aan de optie gedacht om een abonnement te nemen op een deel auto zoals greenwheels?

Een eigen auto kost echt belachelijk veel. Zeker wanneer je deze kosten niet gewend bent.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
feow schreef:
23-02-2019 01:03
Met de auto wekelijks boodschappen doen is fijner en goedkoper dan een paar keer met volle tassen fietsen.
Maar mijn reden om een rijbewijs te gaan halen was mijn kind die ver weg ging wonen en daar wil ik graag makkelijk naar toe kunnen.
Waarom is met de auto boodschappen doen voordeliger? Op de fiets geen benzinekosten. Of tel je de tijdsinvestering als geld? Of omdat je meer meeneemt als je vaker in de winkel komt? Dat is niet bij iedereen zo. Als je je goed aan je lijstje houdt koop je gewoon hetzelfde.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan de voordelen van de auto noemen, maar ik zie vooral veel nadelen van het OV. Het ligt er aan hoe dichtbij het voor je is maar voor de bus moet ik eerst 600m lopen wat niet heel ver is, maar wel als het regent of koud is. Vervolgens sta je bijna altijd even te wachten, dan met de spits is het super druk en moet je meestal staan in de trein. Ik vindt het erg onrustig met al die mensen om me heen maar dat kan ook aan mij liggen. Je kunt met de auto in de file staan maar dan rij je vaak nog wel stapvoets vooruit, als een trein niet gaat sta je op het station te wachten wat vooral in de winter echt geen pretje is terwijl je in de auto lekker warm zit. En inderdaad de auto geeft veel vrijheid, je kunt overal komen of het nou 7 uur in de ochtend is of 2 uur in de nacht. Ik laat het hier maar even bij :lol:
Vergeef me dat ik schreeuw wat ik niet weet en dat ik zwijg over wat helder is, dat ik nooit zeg wat ik bedoel en dingen roep die ik niet voel.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zo gewend aan een eigen auto dat ik niet meer zonder kan. Maar ik als je het niet gewend bent en wel gewend bent rekening te houden met ov mis je misschien ook niet. Ik heb familie die midden in een grote stad woont. Zij zeggen dat het juist lastig is om daar een auto te hebben. Fiets en ov is sneller (en veel goedkoper)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de eerste 29 jaar van mijn leven alles met de fiets en OV gedaan. Fietste gerust 40 km op een dag. Toen die auto eenmaal kwam, kwam ook meer vrijheid. Enkele van mijn beste vrienden/vriendinnen wonen een aantal woonplaatsen verderop. Daar kan ik nu spontaan eens langs ipv alles moeten plannen. De drempel om ook 's winters te blijven sporten is veel lager, want het risico dat ik weggewaaid of natgerend aan kom is er niet. Bovendien ben ik nu niet meer van anderen afhankelijk bij verhuizingen/naar bouwmarkt of ikea/dagjes uit enz. Mijn leven is er veel gemakkelijker en zelfstandiger op geworden sinds ik een auto heb. Ik wil echt niet meer zonder ❤.

Ik merk wel dat ik snel de auto pak voor dingen die ook makkelijk op de fiets kunnen. Ik ben fietsen na die 29 jaar gewoon zat denk ik. Ik doe het niet zo veel meer en de inspanning valt me zwaar. Ik heb sinds kort een longboard. Stukjes die ik normaal zou kunnen fietsen, doe ik nu per board. Ook handig als ik de stad in moet. Auto iets verderop gratis parkeren, laatste stukje per board :).
Verdeel en heers.
- Had verschillende banen niet kunnen vervullen zonder eigen auto
- Gezondheidsredenen
- Vrijheid; ook plekken die met OV niet bereikbaar zijn, zijn ineens bereikbaar
- Grotere/zwaardere dingen zijn mee te nemen
- Altijd zitplaats
- Op eigen tijd kunnen reizen, dus ook wanneer de trein nog niet/niet meer rijdt.
- rust om je heen als je daar behoefte aan hebt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven