Veranda bouwen in tuin.

23-02-2019 09:33 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
We denken erover na om een veranda te bouwen.
We hebben geen extreem grote tuin maar 9 meter lang.
Iemand ervaring of goede input?
Al eens in een showroom hiervoor geweest? Begin daar eens.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou geen dichte veranda maken maar een frame waar je een zeil tussen kan spannen. Dan kun je altijd nog het zeil weghalen zodat er wat meer licht in de tuin is. Anders blijft er niks van de tuin over. Je hebt snel een 2,5 meter nodig wil je een fatsoenlijke veranda hebben.
Alle reacties Link kopieren
En hoe breed is je tuin? En wordt de veranda dan net zo breed als je tuin?
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Bedoel je echt een veranda aan je huis, of een losstaande blokhut/veranda?
Ik vind je tuin erg klein voor zoiets, denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou vooral goed letten op lichtinval, want in een kleine tuin haalt een veranda al snel teveel licht weg.

Er zijn constructies met veel glas of zelfs alles van glas, dus daar zou ik naar op zoek gaan, en het framewerk dan in lichte kleuren kiezen/schilderen.

En let ook goed op de bouwstijl. Vaak wordt er maar wat in die tuin gebouwd, terwijl dat helemaal niet past bij de stijl van de woning. Dat vind ik altijd zo zonde. Doe het niet of doe het goed, ook met het oog op de waarde die de investering oplevert.

Als je een huurwoning hebt, kies dan voor een verhuisbare constructie.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben er zelf een gebouwd, hout gehaald bij de groothandel en timmeren maar ;-). De veranda is een apart bouwwerk in onze tuin, dus niet aan het huis vast.

Waar wil je de veranda? Hoe is dat tov de wind, de zon e.d.? Hoe diep wil je de veranda?
dahlia74 wijzigde dit bericht op 23-02-2019 10:02
18.12% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Met zo'n kleine tuin koop je beter een waterdicht zonnescherm met een uitval van ca. 2,5-3 meter. Kan je toch lekker buiten zitten als het regent en rol je op wanneer je het niet wil gebruiken en/of meer lichtinval wil in je huis.
...
Nummer*Zoveel schreef:
23-02-2019 09:53
Ik zou vooral goed letten op lichtinval, want in een kleine tuin haalt een veranda al snel teveel licht weg.

Er zijn constructies met veel glas of zelfs alles van glas, dus daar zou ik naar op zoek gaan, en het framewerk dan in lichte kleuren kiezen/schilderen.

En let ook goed op de bouwstijl. Vaak wordt er maar wat in die tuin gebouwd, terwijl dat helemaal niet past bij de stijl van de woning. Dat vind ik altijd zo zonde. Doe het niet of doe het goed, ook met het oog op de waarde die de investering oplevert.

Als je een huurwoning hebt, kies dan voor een verhuisbare constructie.
Dit zijn goede tips. Ik zie het ook vaak inderdaad dat de veranda maar wat aan elkaar getimmerd hout is en compleet niet bij het huis past. Vrienden van mij hebben een oude boerderij en een prachtige veranda, met dezelfde sierlijsten als het huis en veel lichtinval door aan twee kanten glazen schuifdeuren in een ijzeren frame? En bovenop een lichtkoepel.
Alle reacties Link kopieren
Goede tips dank jullie wel.
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
23-02-2019 09:58
Wij hebben er zelf een gebouwd, hout gehaald bij de groothandel en timmeren maar ;-). De veranda is een apart bouwwerk in onze tuin, dus niet aan het huis vast.

Waar wil je de veranda? Hoe is dat tov de wind, de zon e.d.? Hoe diep wil je de veranda?
Ik verken de mogelijkheden. Aan het huis vast? Of juist aan de schuur?
Doel is droog zitten op onze mooie tuinset.
binkie schreef:
23-02-2019 11:26

Doel is droog zitten op onze mooie tuinset.

Kan je dan niet beter een afdak bouwen aan een tuinhuis bv?
Lijkt me opener dan een veranda als je toch al niet zo'n grote tuin hebt.
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden eerst achterin de tuin een houten prieel van 3,3x3m waar de BBQ stond en een eettafel. In de praktijk vond ik het vervelend met m’n hele hebben en houden de tuin door te lopen om daar te gaan zitten. Vorig jaar eind van de zomer hebben we een houten veranda (7,5x3m) aan het huis laten bouwen. Man heeft daar zelf een vlonder in gemaakt en vandaag is hij bezig met glazen schuifdeuren erin te maken. Zo kunnen we al vroeg in het jaar buiten maar toch beschut zitten en we verwachten er dan ook veel meer plezier van te gaan hebben dan van het oude bouwwerk (dat er een jaar of acht heeft gestaan).
We hebben er twee grote (1x2 meter) lichtkoepels in die ook open kunnen, dat werd ons door anderen aangeraden bij wie de koepels niet open kunnen.
Mijn tip is dan ook om de veranda/overkapping of hoe je het ook noemt vast te maken aan het huis, dan ga je er sneller zitten. Je gaat vast niet met je kopje koffie door de regen naar je tuinset in de veranda aan het eind van je tuin om het daar op te drinken. ;-D
Beter spijt van wat je hebt gedaan, dan van wat je niet hebt gedaan
Alle reacties Link kopieren
Nu ben ik misschien heel dom hoor maar een veranda is toch een verhoging met een afdakje?

In mei/juni wil ik een overkapping laten plaatsen. Tegen het huis aan. Wij hebben zo vreselijk veel Zon in de tuin dat het gewoon echt niet leuk meer is. Ik lees graag mee.
Ik heb bij een veranda toch meer dit idee, anders is het een overkapping of afdak.

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Geen idee waar je woont maar in sommige delen heb je wel een fatsoenlijke fundering nodig.
Er zijn delen in NL waar je veranda na 10 jaar rustig 50 cm lager ligt dan dat jij hem geplaatst had.
Niet geschoten is altijd mis
Misschien ook een domme (Belgische ;) ) vraag. Maar heb je geen vergunning nodig voor een veranda. Voor een overkapping zeker niet, maar in vele (misschien alle) gemeenten heb je voor zo een soort bouwwerk (want dat is het toch) wel een vergunning nodig.

Zou zonde zijn als je het ding er hebt staan en er komt een bevel tot afbraak.

Succes
Alle reacties Link kopieren
mammezel schreef:
23-02-2019 14:36
Misschien ook een domme (Belgische ;) ) vraag. Maar heb je geen vergunning nodig voor een veranda. Voor een overkapping zeker niet, maar in vele (misschien alle) gemeenten heb je voor zo een soort bouwwerk (want dat is het toch) wel een vergunning nodig.

Zou zonde zijn als je het ding er hebt staan en er komt een bevel tot afbraak.

Succes
Nee, dat is geen stomme vraag. Of er vergunningsvrij gebouwd mag worden hangt van nogal wat zaken af (bijv de plaats in de tuin, het % van het tuinoppervlak dat daarmee bebouwd wordt, de hoogte van de veranda, enz.), en bovendien kunnen gemeenten aanvullende regels stellen. Het is dus altijd slim om even navraag te doen bij de eigen gemeente voordat je begint met bouwen.
Alle reacties Link kopieren
binkie schreef:
23-02-2019 11:26
Ik verken de mogelijkheden. Aan het huis vast? Of juist aan de schuur?
Doel is droog zitten op onze mooie tuinset.
De diepte is dan wel van belang, belangrijk ook de windrichting. Hoe groter de overkapping, hoe meer je droog kunt zitten bij regen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven