Smerige rioollucht uit het doucheputje

23-02-2019 16:17 14 berichten
Ik woon in een flat op een hogere verdieping. Als het warmer weer wordt/is, komt er vaak een rioollucht uit het doucheputje zetten waar binnen no time het hele huis van/mee/door (?) vergeven is. :sick:
Als ik het doorspoel met kokend water is het even weg, maar na een uur is het weer feest.
Het is echt smerig en ik schaam me kapot met mensen over de vloer.
Iemand enig idee hoe dit komt en of ik er wat aan kan doen? Alle tips zijn welkom!
Alle reacties Link kopieren
Een loodgieter bellen.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Zit er wel een stankafsluiter in het putje? Als je huurt, kan de woningbouwvereniging dit plaatsen, bij koop even een foto maken van de binnenkant van het putje en naar de bouwmarkt om er 1 te kopen. Ik heb dit ook gehad afgelopen zomer, en de oorzaak lag in het ontbreken van zo’n stankafsluiter.
Het ware te wensen, dat alle mensen, hun eigen gebreken wat beter bekeken. Dan zouden ze het wel laten om over andere mensen te praten!!
Klinkt alsof de sifon droog komt te staan of niet goed werkt. Kan zijn dat het riool niet goed ontlucht, dan kan het doorspoelen van een wc die verderop is aangesloten de boel vacuum trekken waardoor jouw sifon droog komt te staan. Of de sifon zelf is stuk en sluit niet goed af.
Waarschijnlijk een probleem met de ontluchting, dat komt wel vaker voor in hoogbouw. Door onderdruk wordt het doucheputje leeggetrokken en dan werkt het waterslot dus niet meer, waardoor de rioollucht vrij spel heeft. Dat los je inderdaad tijdelijk op door wat water in het putje te gieten. Je zou het doucheputje ook nog kunnen afdekken met iets.

Voor een permanentere oplossing zou je er een loodgieter naar kunnen laten kijken, maar het hangt van de situatie af of het op te lossen is. Klagen meer bewoners hierover? En is het huur of koop? (indien huur dan lekker bij de verhuurder neerleggen)
Wat RikM zegt dus. En indien koop, lekker bij de VVE neerleggen. Ontluchting is iets wat buiten jouw appartement om gaat.
Even voor de beeldvorming: zo werkt een stankslot. Het laagje water wat in het doucheputje blijft staan houdt de rioollucht tegen. Staat het water te laag, dan kan de lucht erlangs.
Daarom is het ook meteen opgelost als je er wat water bij giet (tot het weer wordt weggezogen).

Afbeelding
Dank voor de reacties en jij voor je heldere uitleg, RikM!
Afgelopen zomer waren er meer klachten inderdaad. Ik ga me maar eens melden bij de aangewezen persoon. En tot die tijd maar af en toe doorspoelen en afdekken (wat serieus nog niet in me opgekomen was :$ ).
Alle reacties Link kopieren
https://www.mrplug-it.nl
Heb je je eigen putje wel eens schoongemaakt?
gizzmo-returns schreef:
23-02-2019 17:56
Heb je je eigen putje wel eens schoongemaakt?
Uiteraard :biggrin:
RikM schreef:
23-02-2019 16:42
Even voor de beeldvorming: zo werkt een stankslot. Het laagje water wat in het doucheputje blijft staan houdt de rioollucht tegen. Staat het water te laag, dan kan de lucht erlangs.
Daarom is het ook meteen opgelost als je er wat water bij giet (tot het weer wordt weggezogen).

Afbeelding
Lief deze moeite.
Ana_Isabel** schreef:
23-02-2019 18:23
Lief deze moeite.
Zeker! :)
Alle reacties Link kopieren
Mik* schreef:
23-02-2019 16:28
Klinkt alsof de sifon droog komt te staan of niet goed werkt. Kan zijn dat het riool niet goed ontlucht, dan kan het doorspoelen van een wc die verderop is aangesloten de boel vacuum trekken waardoor jouw sifon droog komt te staan. Of de sifon zelf is stuk en sluit niet goed af.
Ik denk dat beluchting niet het probleem is Mik , de meeste riolen zijn al belucht via de schoorsteen of in ieder geval met een aansluiting boven het dak

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven