Grasveld, is dit normaal?

24-02-2019 13:39 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Situatie: nieuw gazon met grasmatten aangelegd vorig jaar maart. Hele zomer plezier van gehad, met iets minder groei op het stukje wat tegen de muur aan ligt (nooit zon).
Na de winter lijkt het wel of de grond door het gras heen omhoog komt, veel donkere plekken en op sommige plekken (vooral dat stuk tegen de muur aan) meer grond dan grassprieten. Het zijn ook echt hoopjes aarde, alsof er wormen ofzo uit omhoog zijn gekomen.. Is dit normaal zo na de winter en komt dit goed nu het mooier weer wordt? Of moet ik actie ondernemen en zo ja, wat? :biggrin: :huh:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
je moet een grasmat onderhouden.
nu bemesten met kalk

later verticuteren, het hele jaar door moet je dingen doen. raadpleeg een tuingids
Alle reacties Link kopieren
Ik volg even, want ik heb exact hetzelfde probleem.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
24-02-2019 13:49
je moet een grasmat onderhouden.
nu bemesten met kalk

later verticuteren, het hele jaar door moet je dingen doen. raadpleeg een tuingids
Dit, desnoods bijzaaien.
Alle reacties Link kopieren
Dat er onderhoud moet plaatsvinden snap ik, we hebben netjes voeding gegeven op geadviseerde momenten. Het enige ander onderhoud wat ik kan vinden is verticuteren, maar ik heb juist te weinig gras in plaats van vervilt gras, ik ben bang dat ik daarmee de boel nog verder om zeep help..
Whatsinaname1988 schreef:
24-02-2019 13:54
Dit, desnoods bijzaaien.
bijzaaien nog even wachten. Eerst kalk strooien, bijzaaien ronds maart/april. in de zomer langwerkende meststof gebruiken. mogelijk is er op die kale plekken een drainage probleem, dus wat gaten prikken
azrielle schreef:
24-02-2019 13:58
Dat er onderhoud moet plaatsvinden snap ik, we hebben netjes voeding gegeven op geadviseerde momenten. Het enige ander onderhoud wat ik kan vinden is verticuteren, maar ik heb juist te weinig gras in plaats van vervilt gras, ik ben bang dat ik daarmee de boel nog verder om zeep help..
snoeien doet groeien. Nu nog niet verticuteren. Beluchten kan wel. Met een riek om de 15 cm gaten prikken. Heb je al kalk gestrooid? Eind maart bijzaaien. Komt goed. Gras is in de winter nooit op z’n mooist
Alle reacties Link kopieren
Thanks s-meds, het is hier indd erg nat (hoog grondwater) ik zal alvast beluchten. Het is zo mooi weer dat het kriebelt om aan de slag te gaan :D kalk strooien kan nu? Daarna eind maart eerst verticuteren, daarna bijzaaien?
Alle reacties Link kopieren
Als ik die eerste foto zie dan vraag ik me (serieus!) af of daar niet gewoon egelkeutels liggen.
Alle reacties Link kopieren
NosceTeIpsum schreef:
24-02-2019 14:12
Als ik die eerste foto zie dan vraag ik me (serieus!) af of daar niet gewoon egelkeutels liggen.
Ik snap waarom je dat denkt, zo ziet het er uit he? Egels kunnen onze tuin niet in, dus dat kan het niet zijn. Vind het ook zo gek dat het zo hoog ligt, vandaar dat ik schreef dat het lijkt alsof er iets uit omhoog gekropen is ..
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is het juist een goed teken dat je wormen hebt. Vruchtbare grond. Als de grondtemperatuur boven de tien graden komt gaat gras pas groeien. Dus even afwachten en dan trekt het vanzelf bij.
Alle reacties Link kopieren
Vraag eens advies aan de firma waar je grasmatten vandaan komen?
Alle reacties Link kopieren
Geduld, gras ziet er in deze tijd van het jaar gewoon niet strak en netjes uit. Komt goed als het warmer wordt. Advies is om te bemesten als de T-som 180 graden is. Dat is het begin van het groeiseizoen. Zie hier wat dit inhoudt: https://nl.wikipedia.org/wiki/Temperatuursom

Kalk is lang niet overal nodig, is afhankelijk van de zuurgraad van de grond.
Alle reacties Link kopieren
Ons gras is ook een drama, elk jaar weer rond deze tijd. Man heeft gisteren kalk en mest gestrooid. Over een paar weken bijzaaien. Komt elk jaar weer goed...
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben net ons afgestorven grasveld omgespit en gaan het binnenkort inzaaien.
Zodra tuinman een parasolboompje heeft geplant gaan we inzaaien.
Tuinman heeft aangeraden voor stuk waar bijna tot geen zon komt, meer schaduwgras door het zaadmengsel te doen.
Nooit geweten dat je soorten gras had :-)
We gaan het zien.
Dus tip voor TO: schaduwgraszaad gebruiken.
Je reactie zegt meer over jou dan over mij....
Alle reacties Link kopieren
Valt me op je foto's op dat het gras niet zo lang is. Ik heb vrij laat nog gemaaid en bij mij is het gras denk ik 3x zo lang nu. Ook graszoden. Wanneer hebben jullie voor het laatst gemaaid? Zitten ook veel dunne plekken in, dus bijzaaien is zeker nodig.
En verder gewoon nog even afblijven en wachten. Gras komt nooit mooi uit de winter. Voorlopig ook nog niet maaien, is het nog veel te vroeg voor. Half maart is vroeg genoeg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven