vragen nav gefaseerde tuinrenovatie

05-03-2019 12:28 63 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na jaren van weinig tuinonderhoud is de rek er uit en met hij gerenoveerd worden.
-nieuwe bestrating ( oude zelf verwijderen, container huren )
- nieuwe schuttingen ( uitbesteden , buren kunnen het ook niet)
- mijn palletbank is nu echt rot.


Wat een bedragen komen hier bij kijken, ik wil graag gefaseerd vernieuwen om de kosten te spreiden. De palletbank vernieuwen lukt me wel en is eigenlijk een losse klus ( alleen waar laat ik de oude ?)
Maar nu kan ik nergens de volgorde vinden. Eerst schuttingen en dan bestraten leek mij maar ik vind ook eerste bestraten dan een schutting,
misschien domme vraag maar een schutting moet toch ingegraven worden dus dan moet het toch voor de bestrating gebeuren? Oh ja en ik wil graag composiet schuttingen, iemand daar ervaring mee ?
Heel veel hangt af van hoe groot je tuin is.
Vraag 't aan 'n expert.
Mijn gevoel zegt eerst schutting ingraven en daarna bestraten. Maar beter is nog ipv tegels gras te zaaien uiteraard. Dat kun je wellicht bijna helemaal zelf (gele grond afvoeren, zwarte grond laten komen, bemesten, inzaaien)
Alle reacties Link kopieren
Palletbank in stukken zagen en naar de stort.
2 jaar geleden nieuwe schuttingen geplaatst en toen lag de bestrating er al.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Ga je je hele tuin betegelen of een deel?
Ik zou eerst schutting doen, dan bestrating en dan de bank.
Voor schutting moet je in elk geval gaten maken voor de palen, dus als je tot aan de schutting wil bestraten kan je de schutting beter eerst doen.
Als je groenstrook voor de schutting doet maakt de volgorde niet veel uit.
Eerst de schutting inderdaad, ook als je een border maakt tegen de schutting aan.
Hoe groot is je tuin en hoeveel meter schutting moet erin? En wat voor bestrating wil je, maakt nogal verschil of je betonnen stoeptegels wil of italiaans natuursteen ;) .

Eerst schutting of eerst bestrating is niet heel cruciaal. Eerst schutting is denk ik het handigst maar is geen halszaak, je kunt ook prima een schutting zetten als de bestrating er al ligt.

Met afvoeren oude schuttingen ook de palletbank laten afvoeren.
Alle reacties Link kopieren
De tuin is ongeveer 60 m2

En die moet geheel betegeld worden omdat ik geen tijd heb voor onderhoud, Nu heb ik ook alles betegeld maar ongelijk en kleine tegels en overal onkruid er tussen..... grrrrr

Als ik jaar 1 schuttingenen palletbank doe ( op wieleN) dan doe ik jaar twee de bestrating en kan ik jaar drie verder verfraaien.
en kan ik hier en daar nog een plantenbak neerzetten en aan 1 kant heb ik sws een haag en die laat ik staan.
Denk vooral aan de afwatering!
Alle reacties Link kopieren
Als het een tegeltuin wordt zorg dan alsjeblieft dat je schutting begroeid is. Bovendien is zo'n afrastering met bijv hedera stukken goedkoper dan een echte schutting. En het houdt je tuin koeler, veel beter dan in zo'n betonnen met houten bak te zitten.
Alle reacties Link kopieren
feniks02 schreef:
05-03-2019 12:45
De tuin is ongeveer 60 m2

En die moet geheel betegeld worden omdat ik geen tijd heb voor onderhoud, Nu heb ik ook alles betegeld maar ongelijk en kleine tegels en overal onkruid er tussen..... grrrrr

Als ik jaar 1 schuttingenen palletbank doe ( op wieleN) dan doe ik jaar twee de bestrating en kan ik jaar drie verder verfraaien.
en kan ik hier en daar nog een plantenbak neerzetten en aan 1 kant heb ik sws een haag en die laat ik staan.
Wij hebben alle tegels eruit gehaald en vervangen door een grasmat.
Met hier en daar een tegel in het gras als looppaadje en terrasje.
Goed voor het milieu, heerlijk koel in de zomer en het enige wat je hoeft te doen aan onderhoud is 2 wekelijks er een grasmaaier overheen te halen.
Het is ook nog eens lekker goedkoop, dus het kan waarschijnlijk in een keer gedaan worden.
Dus win-win-win.
Alle reacties Link kopieren
vivapimpelmees schreef:
05-03-2019 12:53
Als het een tegeltuin wordt zorg dan alsjeblieft dat je schutting begroeid is. Bovendien is zo'n afrastering met bijv hedera stukken goedkoper dan een echte schutting. En het houdt je tuin koeler, veel beter dan in zo'n betonnen met houten bak te zitten.
Dit.
Om te janken, zo'n tegeltuin. Lekker voor het milieu en de dieren om je heen.
Ik snap dat echt niet, dat eeuwige 'ik heb geen tijd'. Ik heb een hele groene tuin en ik ben er echt amper mee bezig.
Alleen afgelopen zomer moest ik wateren, maar toen kocht ik zon sproeier die heen en weer gaat die je aan kan zetten, klaar is kees.
Hoeveel moeite kan het zijn
-
Neem dan onderhoudsvrije beplanting. Heb ik hier ook en hoef eigenlijk niet te snoeien enz. Heb zelfs groenblijvende beplanting, daarvan hoef ik niet eens de bladeren op te vegen.

Qua bestrating, wij hadden een tweecomponentenvoegmiddel. Dit is onkruidvrij en blijft beter tussen de tegels zitten. Ik vond dat echt super fijn, nooit meer onkruid trekken. Overigens hadden wij daar naast een lap kunstgras. Goed voor de afwatering en fijn om op te spelen (dochter) en op te liggen. Af en toe stofzuigen en klaar. In de borders heb ik overal split op onkruiddoek rondom de planten en bomen, dus ook daar veel minder onkruid. Erg onderhoudsvrij allemaal, maar wel ook groen.
Alle reacties Link kopieren
feniks02 schreef:
05-03-2019 12:45
De tuin is ongeveer 60 m2

En die moet geheel betegeld worden omdat ik geen tijd heb voor onderhoud, Nu heb ik ook alles betegeld maar ongelijk en kleine tegels en overal onkruid er tussen..... grrrrr

Als ik jaar 1 schuttingenen palletbank doe ( op wieleN) dan doe ik jaar twee de bestrating en kan ik jaar drie verder verfraaien.
en kan ik hier en daar nog een plantenbak neerzetten en aan 1 kant heb ik sws een haag en die laat ik staan.
Ik vind juist de bakken die op het terras staan veel meer onderhoud dan de vaste planten. Die bakken moet ik in de zomer water geven en die vaste planten halen hun water uit de grond. Daarbij vind ik het voor de waterhuishouding in de buurt ook onwenselijk om de tuinen helemaal vol te tegelen. De boel verzakt daardoor veel sneller en daar heb je juist onderhoud aan.
Ik zou grote stukken van je tuin niet betegelen, maar met groenblijvers volplanten.
In tuinprogramma's beginnen ze altijd met de schuttingen en daarna de tegels, dus dat zou ik ook doen.
Oude palletbank kun je in stukken zagen en in je tuinkachel stoppen, of in je bbq. Of je brengt het naar de milieustraat.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Whomi schreef:
05-03-2019 13:32
Overigens hadden wij daar naast een lap kunstgras. Goed voor de afwatering Erg onderhoudsvrij allemaal, maar wel ook groen.
Kunstgras en goed voor de afwatering :lol:

Wat dacht je van echt gras, dat is pas goed voor de afwatering, het water loopt er namelijk zo doorheen.
Je hoeft het niet te stofzuigen en voelt een stuk fijner aan je voeten + beter voor het milieu.
Whomi schreef:
05-03-2019 13:32
Neem dan onderhoudsvrije beplanting. Heb ik hier ook en hoef eigenlijk niet te snoeien enz. Heb zelfs groenblijvende beplanting, daarvan hoef ik niet eens de bladeren op te vegen.

Qua bestrating, wij hadden een tweecomponentenvoegmiddel. Dit is onkruidvrij en blijft beter tussen de tegels zitten. Ik vond dat echt super fijn, nooit meer onkruid trekken. Overigens hadden wij daar naast een lap kunstgras. Goed voor de afwatering en fijn om op te spelen (dochter) en op te liggen. Af en toe stofzuigen en klaar. In de borders heb ik overal split op onkruiddoek rondom de planten en bomen, dus ook daar veel minder onkruid. Erg onderhoudsvrij allemaal, maar wel ook groen.
Dat kun je niet gebruiken in een tuin die je volledig betegeld. Dat levert je een behoorlijk probleem op met de hemelwaterafvoer.
karin6789 schreef:
05-03-2019 13:25
Wij hebben alle tegels eruit gehaald en vervangen door een grasmat.
Met hier en daar een tegel in het gras als looppaadje en terrasje.
Goed voor het milieu, heerlijk koel in de zomer en het enige wat je hoeft te doen aan onderhoud is 2 wekelijks er een grasmaaier overheen te halen.
Het is ook nog eens lekker goedkoop, dus het kan waarschijnlijk in een keer gedaan worden.
Dus win-win-win.
Precies!
En grasmaaien vind ik minder zwaar werk dan hogedrukspuiten.
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
05-03-2019 13:42
Dat kun je niet gebruiken in een tuin die je volledig betegeld. Dat levert je een behoorlijk probleem op met de hemelwaterafvoer.
Hoho, niet te snel, er is ook nog een stuk kunstgras.
Watert lekker af en zo :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
05-03-2019 13:43
Precies!
En grasmaaien vind ik minder zwaar werk dan hogedrukspuiten.
Ik vind grasmaaien lekker relaxed.
Zen.
Alle reacties Link kopieren
Gras is heerlijk inderdaad. Het blijft zo koel in de zomer als je erop loopt. Als je zo'n robotmaaier koopt heb je er helemaal geen omkijken meer naar.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
karin6789 schreef:
05-03-2019 13:46
Ik vind grasmaaien lekker relaxed.
Zen.
Wij zijn beide allergisch voor gras :facepalm:

Onze tuin is voor 75% beplant, alleen de terrassen en het pad is bestraat.
Helaas zijn we de enige in de straat met een beplante tuin. Verder is het vooral bestrating.
ninanoname schreef:
05-03-2019 13:47
Gras is heerlijk inderdaad. Het blijft zo koel in de zomer als je erop loopt. Als je zo'n robotmaaier koopt heb je er helemaal geen omkijken meer naar.
Voor zo'n minituintje wat waarschijnlijk vrij recht van vorm is, zou ik dat ook zeker aanschaffen! En dan zo'n watersproeier die omzwenkt zodat je er tijdens hittegolfdagen ook geen omkijken naar hebt.
Alle reacties Link kopieren
Wat heerlijk dat er mensen zijn die zich niet voor kunnen stellen om het super druk te hebben en dus geen tijd voor de tuin, maar het is toch echt zo.... (het is dat ik dit huis niet kan verkopen want mijn innige wens is een balkon).

Ik bedenk nu dat gras geen optie is.... De tuin is vierkant en niet groot inderdaad, veel ruimte gaat naar "zitten' ( groot gezin), dus een pallet bank van 2 bij 3 meter en een eettafel met 6 stoelen. En dan nog het bootje van mijn dochter , dan blijft er niet veel gras over .


Een goed idee om voor deels open schuttingen te gaan en dat te laten begroeien,
ik ben allergisch voor klimop, ik vergeet nog weleens op tijd te snoeien .....heeft een aantal schuttingen overwoekerd daardoor.....
Eerlijk gezegd komt er veel meer bij kijken dan ik weet/ken/kan verwerken

ik denk dat ik een ontwerp ga laten maken. even wat extra denkkracht inschakelen.
Ik kan het me wel degelijk voorstellen Feniks, maar beplanting wil niet zeggen dat je er wekelijks onderhoud aan moet plegen.
karin6789 schreef:
05-03-2019 13:41
Kunstgras en goed voor de afwatering :lol:

Wat dacht je van echt gras, dat is pas goed voor de afwatering, het water loopt er namelijk zo doorheen.
Je hoeft het niet te stofzuigen en voelt een stuk fijner aan je voeten + beter voor het milieu.
ooit kunstgras goed bekeken? Dat zorgt voor een prima afwatering, loopt het water ook zo doorheen nl. En nee, echt gras hoef je niet te stofzuigen maar moet je maaien elke 2 weken in de zomer. En ik vind echt gras niet fijner aanvoelen. Ik heb nu echt gras en heb daar een stuk meer werk aan dan aan het kunstgras.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven