Struik vogels.

05-03-2019 16:34 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vrijdag gaan we verhuizen, hoi hoi. We gaan wonen in een huis met een gigantische tuin. Nu nog met alleen een terras, border en 100 vierkante meter aarde. Daar komt een gedeelte gras (kippen en twee oude meeverhuizende konijnen) en een gedeelte moestuin. Maar ik wil ook graag vogels. Heel veel tuinvogels.

Welke struiken raden jullie mij hiervoor aan? Makkelijk in onderhoud, groen in de winter, verstopplek voor mussen etc....
klimop en een beetje laten verwilderen
Heggen en bessenstruiken.
https://www.vogelbescherming.nl/in-mijn ... bij-vogels
Ik heb laurier. Dat is wintergroen en wordt heel dicht en hoog (wel jaarlijks laten snoeien) Dat zit vol met allerlei vogelnestjes.
Afbeelding
Beshoudende struiken zoals vlier, lijsterbes, krent.

Kijk anders op de site van de voglbescherming https://www.vogelbescherming.nl/in-mijn ... beplanting Je kan ze ook bellen voor advies. Superleuk, een nieuwe tuin inrichten :D . Veel plezier!
Skimia en conifeer zijn ook mooi en groenblijvend
Alle reacties Link kopieren
Bedankt! Ik heb weer wat te googlen. ;-)
Alle reacties Link kopieren
Vogels houden van een hoge landingsmogelijkheid in je tuin om rond te kijken voor ze verder gaan. Zorg dus voor minstens 1 boom of hoge struik en een paar ‘vervolg-landplaatsen’ zoals dichte struiken.

Nestelen doen ze graag in dichte struiken/heggen (vooral merels) maar een mees neemt ook graag een nestkast aan. Ik heb elk jaar een merelnest in de heg onder de roos, ze houden van stekelige planten. Ook de drie mezenkasten zijn altijd bezet (ik heb ze ver uit elkaar hangen).

Om ze te helpen met nestbouw, vul ik een pindakorfje met kattenharen. De katten verharen veel in het voorjaar, komt goed uit. Erg leuk gezicht, zo’n mees druk aan het werk.

Jaarrond voeren trekt ook vogels aan. Ik heb altijd een pindakorfje hangen, in de winter breid ik dat uit met ander voer.

Voorheen dachten ze dat babyvogeltjes stikten in pinda’s maar uit nieuw onderzoek blijkt dat ouders dit alleen zelf eten. Alleen bij voedselgebrek voeren ze het aan hun babyvogels, die gaan ook dood van de honger maar als ze al wat ouder zijn, kunnen ze al pinda’s verteren.
Alle reacties Link kopieren
Een vogelbadje van steen is ook leuk.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
ligusterhaag
gizzmo-returns schreef:
05-03-2019 17:08
ligusterhaag
Die groeit toch niet zo hard?
Laurier is binnen no time 2,5 meter hoog.
redbulletje schreef:
05-03-2019 17:10
Die groeit toch niet zo hard?
Laurier is binnen no time 2,5 meter hoog.
nou bij ons wel hoor. Je moet er overigens wel elk jaar snoeiwerk aan verrichten.
Bomen/struiken met besjes doen het ook altijd goed.
Alle reacties Link kopieren
Oh wacht namen.

Mooie (kleine) boom is de sierpeer met grijzig blad: Pyrus salicifolia pendula. Heeft een erg mooie treurvorm, witte bloesem, stekels en (voor mensen oneetbare) peertjes. Sierappelboompje is ook mooi in vorm te houden en geeft mooie kleuren in het najaar. Merels zijn dol op appels.

Mussen houden van coniferen. Ik niet dus heb ik geen namen voor je. In de zomer verzamelen zich altijd meerdere mussenfamilies in zo’n huishoge conifeer en dat geeft overdovend lawaai.

Merels houden van wilde rozen (bijv. wilde witte geurende en bijna woekerende “Guirlande d’amour) en een vuurdoorn (oranje of rode besjes en stekels, klimt).
mermedina wijzigde dit bericht op 05-03-2019 17:52
0.62% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hier komen de mussen altijd zaadjes pikken tussen onze afzichtelijke grindtegels, en insecten vangen in de vlinderboom (een struik kun je het niet meer noemen :hihi: )
We hebben nu al meerdere jaren 3 mussengezinnen onder de dakpannen wonen, erg leuk.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Klimop
Vlier
Kersenboom
Hazelaar
Gelderse roos
Kardinaalsmuts
Skimmia of iets anders bladhoudends
Een naaldboom vinden ze ook fijn.


Sering of vlinderstruik is ook mooi, niet zozeer voor vogels maar wel voor insecten/ vlinders.
Alle reacties Link kopieren
Sierappeltjes zijn leuk, heb ik ook in de tuin, maar nog geen vogel gezien die ze eet,
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Vogeltje eet vlinder, poes eet vogeltje, hond jaagt poes weg en baas gooit schoen naar hond.
anoniem_309521 wijzigde dit bericht op 05-03-2019 17:28
1.66% gewijzigd
En vergeet geen fruitbomen.. je hebt een flinke tuin een perzik is echt ontzettend leuk en mooi. ik heb er zelf 1 nu 2 jaar en groeit als kool en had vorig jaar 30 perzikken en lekker dat ze waren :-o :-D
Wij hebben een laurierhaag en daar zitten veel vogels in/onder. Komen ook nestjes in! En we hebben vorig jaar ook een rhododendron laten aanleggen maar die is nog best klein/laag nu.
De ligusterhaag in ons vorige huis zat altijd vol met heel veel vogels. Nu in ons nieuwe huis ook weer veel hagen en een grote hulststruik, waar heel veel mezen zitten. En we hebben eekhoorns, die zijn zo leuk!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven