Vragen over tuinonderhoud gras

06-03-2019 21:56 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van een ander topic ben ik geïnspireerd geraakt om dit voorjaar onze tuin en met name de grasmat eens goed aan te pakken om het weer een mooi groen onderdeel van onze tuin proberen te laten worden.

De situatie: we hebben een tuin die in principe mooi en praktisch is aangelegd. Een schutting met struiken er tegenaan, een zithoek op houten vlondertjes, een grasmat dus, van ong 15m2 schat ik, een speelhuisje met schommel die nu nog omzoomd wordt door aarde/onkruid/gras maar waar ik graag kunststof vlonders omheen wil, en tenslotte een terras waar een eettafel op staat.

Maar die grasmat dus... er groeit best wat mos in, in de zomer ook onkruid waaronder paardenbloemen en na de droge hete zomer vorig jaar is een behoorlijk gedeelte van het gras dood gegaan en niet meer teruggekomen. Kale plekken dus, waar ook plassen staan na een regenbui.

Hoe pak ik de renovatie hiervan goed aan? Is het überhaupt mogelijk om te renoveren, of zou alles eruit moeten en vervangen door nieuwe graszoden?

Ik heb iets gelezen over beluchten, kalk strooien (hebben we al in huis), bijzaaien met graszaad, goed nat houden.

Iemand wijze woorden en advies voor mij?

Toevoeging: tuin op het zuiden, genoeg zon om het gras te laten groeien dus. (Maar ook om het weg te laten fikken bij een zomer zoals afgelopen jaar... 😬)
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben twee jaar terug het hele grasveld omgespit, er een zomer aardappels in gezet en na de oogst weer het gras ingezaaid.
Nu loop ik in de zomer elke avond even een rondje over ‘t gras om onkruid eruit te steken. Het loont, want toen de man van de gemeente kwam om onze WOZ vast te stellen, kreeg ik een compliment over m’n grasmat. De beste man was voorheen hovenier geweest :yes:
Een seizoen aardappelen is goed voor de voeding van de bodem, maar vergt wel wat werk ;-D
Bij zo'n mini grasmat zou ik gewoon graszoden laten komen en opnieuw leggen.
https://www.graszodenkopen.nl/?gclid=Cj ... jEQAvD_BwE
Alle reacties Link kopieren
Verticuteren, daarna goed aanharken zodat al het mos en onkruid eruit is (paardenbloemen uitsteken met wortel en al).
Dan gazonmest met kalk strooien (is tegenwoordig in één te krijgen, erg handig). Dan bijzaaien en flink water blijven geven. Heb je straks weer een prachtig groen en dicht gazon.
...
verticuteren, mesten en bijzaaien, nog even drie weken wachten
Alle reacties Link kopieren
Ik zou inderdaad gaan voor: maaien, verticuteren, bemesten (met een 3 in 1 , dat is anti-onkruid en bemesting en kalk) en evt nog bijzaaien over een maand of 2. En dan over 3 maanden na een maaibeurt beluchten en bemesten. En na de zomer eind sept/oktober nog een keer beluchten en bemesten.
Als er heel veel mos zit, gaat dat eruit door het verticuteren, het beluchten voorkomt daarna dat het weer dichtgroeit.
Alle reacties Link kopieren
Hoe moet verticuteren? :$
Gaten steken met een riek?

Ik kan t ook googelen hoor. Maar krijg graag advies. Dank voor jullie reacties al.
Hebben een baby, dus iets arbeidsintensiefs als aardappelen telen zie ik niet echt zitten.
Alle reacties Link kopieren
Met een verticuteermachine (huren) of met een verticuteerhark (zwaar werk maar je hebt een klein gazon).
...
Alle reacties Link kopieren
https://www.tuinengras.nl/onderhoud/gras-verticuteren
...
Alle reacties Link kopieren
Aardappels is wel een goed idee. Waarom nu geen aardbeien?
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
En volgend jaar spinazie en broccoli.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik zie dat je zo’n apparaat bij de gamma kunt huren.

Top, ik ga een plan de campagne maken.

Oh ja, en hoe steek je paardenbloemen met wortel en al eruit? Ik heb het weleens geprobeerd, maar vaak bleef de wortel alsnog (deels) in de grond zitten.
Alle reacties Link kopieren
Cathelijne_Jasmine schreef:
06-03-2019 22:27
Ik zie dat je zo’n apparaat bij de gamma kunt huren.

Top, ik ga een plan de campagne maken.

Oh ja, en hoe steek je paardenbloemen met wortel en al eruit? Ik heb het weleens geprobeerd, maar vaak bleef de wortel alsnog (deels) in de grond zitten.

Ik steek een schroevendraaier langs de wortel omlaag, wrik een beetje en meestal komt ‘ie er dan wel heel uit. Als dat niet lukt kun je ook een wat grotere pol er in z’n geheel uit steken, de paardenbloem+wortels verwijderen en de pol weer terug plaatsen. Beetje aandrukken en hij groeit zo weer vast!
Cathelijne_Jasmine schreef:
06-03-2019 22:15
Hoe moet verticuteren? :$
Gaten steken met een riek?

Ik kan t ook googelen hoor. Maar krijg graag advies. Dank voor jullie reacties al.
Hebben een baby, dus iets arbeidsintensiefs als aardappelen telen zie ik niet echt zitten.
met een verticuteer
gaten steken met een riek kan ook maar dan moet je met een scherpe hark het mos nog wegharken
maaien moet je niet doen
Alle reacties Link kopieren
Mos kun je ook bestrijden met ijzersulfaat.
nu strooien gaat het alvast dood.

Andere tips zie boven ook opvolgen, en ieder najaar winter bekalken. Het schijnt dat Thomas Kali: https://vanlieshoutdier-tuin.nl/product ... ali-25-kg/
ook helpt om mos groei tegen te gaan.
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vorig jaar het gras door kunstgras vervangen :lol:
Alle reacties Link kopieren
Christiana schreef:
06-03-2019 23:23
Ik heb vorig jaar het gras door kunstgras vervangen :lol:
Lekker dom.
...
Christiana schreef:
06-03-2019 23:23
Ik heb vorig jaar het gras door kunstgras vervangen :lol:
Daar zal de lokale fauna blij mee zijn!
Je kunt er ook voor kiezen de bloemen gewoon te laten, dan wordt het door de jaren heen steeds fleuriger. Niet te frequent maaien, gewoon een tijdje lekker hoog laten groeien. Accepteer de natuur in je gazon, daar wordt het makkelijker en leuker van. Plant ook nog een lading lentebolletjes en je moet eens zien hoe gezellig het wordt in het voorjaar.

Na 10-15 jaar is de boel wel dusdanig ont-gazont dat je het beste de boel kunt strippen en nieuwe plaggen erin kunt gooien om weer fris opnieuw te beginnen. Zo doen wij het en we hebben een leuk natuurlijk grasveld ipv een strak gazon waar je loopt te ergeren aan het "onkruid". De vogels en de bijtjes en de hommels worden er ook blij van.

Mos krijg je vooral op schaduwplekken en is verstikkend voor gras en andere plantjes, dus dat kun je dan wel een beetje bijhouden als het je stoort.
Alle reacties Link kopieren
Heel eerlijk? Gewoon straks iemand laten komen die de boel goed omspit, vlakt en er matten in legt. Heb je van het voorjaar iig al een mooie volle grasmat ipv een hoop werk en wat magere sprietjes.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven