Het moestuintje

07-03-2019 20:57 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik (man 36) heb mij aangemeld op het forum en maak een aantal onderwerpen aan die ik wil gaan bijhouden om motivatie en tips te vinden voor gezonder leven. 1 van deze onderwerpen is deze voor mijn moestuintje, ik heb een stukje grond over waar ik wat mee kan doen 4x5 meter ongeveer waar nu alleen maar een aantal bessen struiken in staan.

Dit jaar wil ik het tot een moestuintje omtoveren en hier een onderwerp over bijhouden met alle vorderingen en probeersels wat ik ga doen. Hoe ik het ga aanpakken weet ik nog niet helemaal en hoop hier op het forum gezellig met mensen de vorderingen bij te kunnen houden.

Mocht iemand dit een leuk onderwerp vinden dan kom er gezellig bij in om jouw ervaringen te delen en hopelijk ook veel foto's! Ik wil de aankomende weken langzaam alles opbouwen en zal als het weer goed is vast wat foto's gaan maken hoe het er nu bijstaat. Tevens kan ik dan mijn vriendinnetjes voorstellen (kippen) die ik heb en wat ook erg leuk is. Ze zijn bijna allemaal handtam en echt heel erg leuk om mee te ravotten soms. Af en toe laat ik ze lekker door de hele tuin lopen, maar dat gaat niet goed komen als ik straks jonge plantjes heb staan dus moet daar nog even wat op verzinnen.

Afijn, een start van het onderwerp en kom er gezellig bij als je ook met een moestuin bezig bent en dat wilt delen, ik kan best wel wat tips gebruiken en creatieve ideeën.

Greetzzzzzzz
Alle reacties Link kopieren
Bedenk je wel dat je op 4 bij 5 meter weinig kan, hooguit een paar kleine dingetjes, zeker als je op die oppervlakte ook nog een kippenren kwijt moet.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Oh leuk! Ik moet nog veel doen aan de tuin, maar wil je alvast meteen vragen waar je de kippen vandaan hebt, want die wil ik ook!
Alle reacties Link kopieren
Nee mijn kippenren staat los van het stukje tuin, maar ik laat ze met regelmaat door de tuin lopen en dan komen ze dus ook in het stukje toekomstig moestuin. Zelf zitten ze in een ren van 5 bij 6 ongeveer met een speelhuisje omgebouwd tot kippenhok. Moet nog wel het 1 en ander doen in de ren en de boel nog met planten aankleden en wat speel attributen.

Zelf zit ik te denken aan wat kleine dingen als sla en wortelen, verder kan ik op het terras grote potten kwijt voor tomaten en paprika plantje's. Vorig jaar heb ik wel succes gehad met mijn tomaten, maar de paprika planten zijn allemaal mislukt toen. Ook de peperplanten hebben het niet goed gedaan en moet dat dit jaar anders aanpakken. Ik zal morgen foto's maken van de situatie.

Mijn kippen heb ik vorig jaar als kuikens gekocht bij de welkoop, ik heb nu 6 kippen maar er zit geen haan tussen. 4 Leghorns en 2 Noord-hollandse blauwe. De leghorns zijn super tam, de blauwe helaas niet en blijven schuw. Maar het is echt super leuk en gezellig! En jum jum heel veel verse eitje's, elke dag 4 tot 5 ongeveer.
anoniem_383644 wijzigde dit bericht op 07-03-2019 21:19
Reden: Aanvulling
18.25% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Leuk!
Plantjes: ga je die kopen of opkweken?
Als je planten in de kippenren wilt doen moet je er wel aan denken dat kippen planten eten, dus niks giftigs, en ook geen dure sierplanten, want die pikken ze vroeger of later kapot.

Verder denk ik dat je op een klein stukje grond nog best wat kunt doen, probeer wel planten te vermijden die heel groot worden.
Pompoen en courgette bijvoorbeeld kunnen vreselijk woekeren, 1 plant neemt zo een paar meter in beslag.

Tuinkruiden zijn leuk, als je daar van houd, niet heel lastig om te doen, en verse kruiden in de supermarkt zijn best duur.
Bonen of erwten/peulen kunnen ook op een klein stukje, die groeien wel enorm, maar vooral de hoogte in (wel even stokken neerzetten waar ze langskunnen, of een "klimrek")
Oh, echt bij Welkoop, zag het online niet staan, maar dan rijd ik daar dit weekend even langs, denk ik.
Aardbeien zijn ook heel geschikt trouwens, relatief kleine plantjes, en zelfgekweekt smaakt echt veel lekkerder dan die je normaal kunt kopen.
Ik heb een paar jaar een moestuin gehad nu. Met paprika’s heb ik nog nooit succes gehad. Mensen die in ken wel, maar dan in een kas of met gekochte plantjes.

Heb ja al een verschillende bonen gedacht? Je hebt er die omhoog moeten gooien maar ook die in compacte “struikjes” groeien. Ik vind ze echt heel makkelijk en in goede jaren kun je twee keer planten en oogsten. :heart:
Alle reacties Link kopieren
@drominique Ik heb vorig jaar geprobeerd wat dingen te kweken, maar dit is allemaal mislukt. Dit jaar wil ik gewoon wat plantjes kopen zodat ik direct een goede start heb.

@DingesEnzo Hoe ik het ga aanpakken in de kippenren moet ik nog goed bedenken, ik weet dat er giftige planten bestaan en dat ze idd alles kaalvreten. Heb in de ren een zeer grote druivenplant gehad vorig jaar waar ze echt gek op waren en ook alles er aan deden om de laatste blaadjes op te peuzelen. Echt, die kippetje's zijn zeer creatief om op elke plek te komen :) vorig jaar zijn ze mij een paar keer ontsnapt en ze lopen dan ook rustig 100 meter weg bij andere mensen in de tuin.

@JonathanStrange Vorig jaar met pasen heb ik ze gekocht, ik weet niet of elke welkoop dan ook kuikens verkoopt en wellicht was het alleen voor pasen bedoelt. Ik heb daarna bij ons in de welkoop ook geen kuikens weer gezien.
Alle reacties Link kopieren
Lol, ik kan niet zo snel typen tegen de reacties :) Ik heb aardbeienplanten gehad in diverse soorten maar dan in bakken, dit werkte goed maar na drie jaar gaven ze geen vrucht meer.

Vorig jaar heb ik een kruidentuintje gemaakt met een 12 soorten waarvan nu nog een groot deel leeft, het zag er supermooi uit met houtsnippers er tussen! Waar ik toen niet bij nagedacht heb is de overvloed aan katten die de houtsnippers geweldig vonden als kattenbak, dus voor dit jaar moet ik het aanpassen en veranderen.

Ik zal morgen de foto's maken dan kan iedereen meedenken hoe ik het kan indelen en wat een beetje handig is. Ik heb niet echt ervaring met zelf groenten kweken en dat soort dingen. Ik weet ook niet of mijn grond geschikt is en hoe ik uitkom met de zon en alles.
Alle reacties Link kopieren
JonathanStrange schreef:
07-03-2019 21:12
Oh leuk! Ik moet nog veel doen aan de tuin, maar wil je alvast meteen vragen waar je de kippen vandaan hebt, want die wil ik ook!
Kippen kun je heel goed op marktplaats kopen. Keuze in vele soorten en maten.

Wij kopen en verkopen zelf regelmatig via marktplaats.

Ook leuk om een keer zelf uit te broeden.

Verdiep je eens in wat je leuk 😊
Appelmonster schreef:
07-03-2019 21:46
Kippen kun je heel goed op marktplaats kopen. Keuze in vele soorten en maten.

Wij kopen en verkopen zelf regelmatig via marktplaats.

Ook leuk om een keer zelf uit te broeden.

Verdiep je eens in wat je leuk 😊
Ik wil graag Cochin-krielkipjes :heart:
Alle reacties Link kopieren
Hmm ik zie dat je geen foto's kunt toevoegen https://imgur.com/a/v5I1uvE foto van mijn bananenplant die ik vorig jaar voor 1 euro heb gekocht omdat hij nog maar 1 blaadje had die al dor was.

Verder staan er 15 potten op die ik voor iets wil gebruiken met plantje's of kruiden voor in huis. Maar heb nog geen idee hoe of wat ik daar exact mee ga doen, dacht eerst aan een paar kruiden of taugé achtig iets. Ik vind taugé erg lekker maar echt veel te duur in de winkel en koop het daarom nooit.

Ook wou ik 1 pot gebruiken om zelf gist te gaan kweken zodat ik broodjes kan bakken in de zomer voor op de bbq, daarvoor heb ik dan ook mijn kruidentuintje gemaakt zodat ik het vlees lekker kon kruiden. Paar geslaagde projecten gedaan met ook het bakken van broodjes op de bbq en dan met verste kruiden er in, echt super lekker! :yes: Maar echt super goed in koken ben ik niet echt :-$
Alle reacties Link kopieren
JonathanStrange schreef:
07-03-2019 22:11
Ik wil graag Cochin-krielkipjes :heart:
Die zijn leuk, en goed tam te krijgen.
Als je nog even wacht, zijn er genoeg jonge kipjes te koop. Goed marktplaats in de gaten houden bij jou in de buurt.

En kijken welke kleurslag je mooi vind.

Hier doet de welkoop af en toe ook kuikens verkopen, maar die broed de eigenaar zelf uit, dus het is maar net wat voor eieren hij erin legt.

Zelf hebben we:
Barnevelders groot
Lakenvelder kriel
Hollandse kriel zwart wit
Antwerpse baardkriel patrijs
Hollands hoen zwart wit
Groningermeeuw citroenpel kriel

Erg leuke hobby 😄
appelmonster wijzigde dit bericht op 07-03-2019 22:56
0.15% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
@Appelmonster Ik weet nu wie ik moet vragen als ik tips nodig ben ivm mijn kippen ;) Dus direct een vraag; als ik de toplaag grond van de ren afschraap, kan ik deze dan mengen in het stukje moestuin wat ik wil gaan maken? Op die manier kan ik dan toch direct de grond bemesten? Of moet ik juist niet alles doen omdat kippenmest voor bepaalde planten niet goed zijn.
Alle reacties Link kopieren
Hier wat kleine tips voor je
* aarbeienplantjes zijn vaak na 2 jaar op. Het beste neem je elk najaar en stekje van de plant. Die heeft 1 jaar nodig om te groeien en geeft dan vaak 2 jaar vrucht.
*pepers en paprika zaai je het beste in januari al. Dat doe je binnen, en daar blijven ze het best tot ijsheiligen. Voor die tijd kun je ze wel afharden buiten.
* Let op wat voor soort tomaten je koopt. Niet alles werkt in een pot.
* sla zaaien is bijna geen doen, het is simpeler om daar jonge plantjes van te kopen. Zet er niet te veel te gelijk, want sla groeit snel en kan je niet laten staan. Dit hele stukje geld ook voor andijvie.
* als je zaden koopt, kijk goed wanneer je ze moet zaaien en met op de weersvoorspellingen. Het kan handiger zijn om het eerst binnen voor te kweken en bij +/- 3-5 cm over te potten.

Succes!
Alle reacties Link kopieren
Gezonderleven schreef:
07-03-2019 22:43
@Appelmonster Ik weet nu wie ik moet vragen als ik tips nodig ben ivm mijn kippen ;) Dus direct een vraag; als ik de toplaag grond van de ren afschraap, kan ik deze dan mengen in het stukje moestuin wat ik wil gaan maken? Op die manier kan ik dan toch direct de grond bemesten? Of moet ik juist niet alles doen omdat kippenmest voor bepaalde planten niet goed zijn.
Jaaa gewoon doen hoor. Wij doen altijd de gehele moestuin met koeienmest. Kippenmest kan dus prima.

Andersom vinden ze het ook lekker en leuk. Onkruid van de moestuin in de kippenren. Plukken ze alle maaltjes er uit.

Zo blijft het cirkeltje rond gaan 😄
Alle reacties Link kopieren
Super, dan kan ik daar alvast mee beginnen de aankomende dagen als het weer een beetje gunstig is.

Onkruid gooi ik altijd al bij de ren in en afgelopen jaar ook alles wat ik snoei van de druiven of klimop soorten waarvan ik weet dat het niet giftig is. Verder bewaart mijn moeder altijd restjes groente voor mij van sla, witlof, andijvie en dat soort dingen. Tomaten vinden ze ook erg lekker, maar aardbijen willen ze niet hebben gek genoeg.

Ik moet even kijken of ik foto's kan plaatsen, dat is veel leuker in een onderwerp als dit.

@Cynthiaxxx Bedankt voor de tips! Had vandaag al bijna wat soorten zaad gekocht voor sla bij de Lidl maar stond in twijfel omdat mijn kweek ervaringen geen succes zijn tot nu toe.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen dieren, kweek alles op i.p.v. plantjes kopen. Heb niet ieder jaar evenveel succes natuurlijk, maar binnen opkweken en niet te vroeg naar buiten (ijsheiligen + een week) werkt.

Courgette zou ik zeker doen, smaakt heel veel beter dan in de winter. Ik doe hem in een pot ter grootte van een emmer i.v.m. Woekeren.

Paprika en peper: eind jan binnen opkweken, ijsheiligen in nieuwe pot met nieuwe grond, 3 weken later gaan ze naar buiten.

Dit jaar voor het eerst galapenjos ( geen idee hoe je dat schrijft) ook zaadjes dus ben benieuwd...

Tomaten en bonen kweek ik niet: te goedkoop in de supermarkt.

Dit jaar alles in bakken want de tuin gaat enorm op de schop. Grote verbouwing die echt ff gaat duren.
Alle reacties Link kopieren
@drominique Goed idee om met een pot te werken voor bepaalde groenten. Ik heb nog wel wat emmers en bakken over die ik daarvoor kan gebruiken. Ik zal morgen ook even een lijstje maken met wat ik heb aan emmers en bakken, wie weet dat iemand dan tips kan geven hoe ik dat kan aanpakken.

Bepaalde dingen gaan gewoon niet meer lukken om zelf te kweken en voor tomaten en eventueel toch weer peper/paprika's koop ik dan gewoon stekken.

Zo wil ik ook al ieder jaar heel graag knoflook, maar ben alweer te laat daarvoor ben ik achter gekomen.

Heb echt zin om de aankomende tijd lekker in de tuin bezig te gaan! Leuk dat iedereen meedenkt, erg dankbaar voor.
Ik heb heel summier de reacties door gelezen.
Er is gewoon geen tijd om op iets in te gaan.

Maar ik heb een artikel uit het blad DE TUIN OP TAFEL nr 01 2015 bewaard met daarin een artikel over muizenmeloentjes of cucamelons.
Ik kan die dingen nergens vinden. Maar het van een soort van kers-komkommer.
Kerstomaten hebben minder kans op schimmel en ziektes als tomaten.
Ze groeien iets sneller en korter.


Via internet bestel ik liever niets. Ik heb meestal maar 3 tot 4 zaden nodig.
Zaai dan wel in een paar weken om vervolgens de sterkste planten uit te laten groeien. Ik had twee jaar geleden twee planten met kerstomaten met redelijk wat tomaatjes. Er waren 2 planten die door de grote droogte en teveel zon niet veel hebben gedaan.

Ik zou graag weten of er relatief goedkope adressen zijn, waar zakjes zaad van die plant te koop zijn. Iemand?
Uiteraard kunnen plantjes ook, maar bij mij gaan die eerder dood.
Alleen wat ik hier zaai groeit uit tot planten.

Dit is dat meloentje: https://www.youtube.com/watch?v=xFe87eUSONY
https://www.detuinoptafel.com/5-tips-vo ... ucamelons/

Ik heb zelf al mijn post gestafd om te laten controleren of het voldoet aan de huisregels.
Waarom zou sla niet zelf te zaaien zijn? Dat vind ik juist een van de makkelijkste dingen om te groeien. Rucola helemaal. o_o
YellowLemon schreef:
08-03-2019 01:35
Waarom zou sla niet zelf te zaaien zijn? Dat vind ik juist een van de makkelijkste dingen om te groeien. Rucola helemaal. o_o
Snap ik ook niet, rucola is over het algemeen eerder een plaag, net als brandnetels :-D
Maarrr beiden eetbaar net als paardenbloemen (en hun worteltjes, kan je thee van zetten die zuiverend werkt voor je lever: zie detox-thee, zit bijna altijd paardenbloemwortel in!).

Spinazie groeit ook heel snel, jong oogsten is veel lekkerder zeker in een salade. Bevat veel ijzer en vit.C ook al zo'n zuiverende werking.
Veldsla en ook handig om ervaring op te doen met makkelijke soorten plantjes die eigenlijk niet kunnen mislukken dan blijft het leuk; radijsjes gaat ook meestal goed.
Vraag me alleen wel af of zo'n mini-tuintje met kippen niet vreselijk gaat stinken in een stadstuintje (of is het geen stadstuintje? is een aanname van mij..) zeker als je alles gaat bemesten met de inhoud van het vuile hok.

Ik denk dat ik als directe buurvrouw not amused zou zijn. Maar ik kan me vergissen: ik heb alleen nog nooit zulke kleine tuintjes buiten de stad gezien.
Wat lag er eigenlijk op de grond, wel de juiste voedingsbodem? In sommige tuinen is zoveel gif gestrooid of chloor tegen groen op tegels of voegen dat ik er echt niets zou eten wat daar groeit.
Geen idee hoe dat zit eigenlijk, zelf tuinier ik binnen en buiten hooguit in potten dus dan weet je in wat voor grond je plantjes groeien.
Zou ik toch wel een dingetje vinden; voor je het weet is de grond in de stad zo vervuild dat de grond afgegraven moet worden tot ruim een halve meter of meer voordat je er iets kan planten. Veel mensen kiezen voor giftige spullen tegen ongedierte en onkruid en zo.

Nog tips voor struikjes die in een grote pot kunnen?
Misschien staan er nog tips voor je in dit topic thuis/het-moestuin-seizoen-begint-weer/ ... ges/370059

Veel plezier met je moestuin.

Over die kruiden: zaai munt nooit rechtstreeks in de grond, maar doe munt in potten (desnoods in potten in de grond). Anders overwoekert het je hele tuin.
Verder goed checken wat niet giftig is voor kippen. Tomatenplanten zijn bijvoorbeeld giftig voor kippen.

Hier helaas alleen een balkon met vierkante meter moestuinzak en losse potten. Dingen als paprika, peper, sla, bloemkool, broccoli, aardbei, warmoes en cherrytomaten gaan allemaal prima. Wortel is het enige dat niet lukte.
Er wordt afgeraden om koolsoorten twee jaar achter elkaar op dezelfde plek te zaaien. Gaat in moestuinbak echter prima
Hier worden de kweekkasjes al gebruikt; blijft leuk om die plantjes te zien ontstaan en later eigen groente en kruiden te eten.

Ik vraag me trouwens af hoe je kunt ravotten met kippen? :$
anoniem_272211 wijzigde dit bericht op 08-03-2019 18:54
5.88% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven