Tekort op de afvalinzameling door goede gedrag burgers

08-03-2019 14:35 78 berichten
De betreffende plaatsen laten ik buitenwege.
Door afval goed te scheiden kunnen burgers flink besparen, want de tarieven voor de grijze container zijn veruit het hoogst. Het gemiddelde gezin zet nog maar vier keer per jaar een grijze container langs de weg, waar de gemeentes hadden gerekend op zeven keer. Goed voor het milieu, maar slecht voor de portemonnee van de gemeentes. Want die komt door het goede gedrag van de burgers een half miljoen euro per jaar tekort op de afvalinzameling. Het geld wordt grotendeels uit de algemene reserve gehaald.

Om die hoge kosten te besparen is het stoppen met het inzamelen van restafval een mogelijkheid . De burgers moeten hun vuilniszak dan zelf naar een verzamelpunt brengen.

Ikzelf heb vorig jaar 5x de grijze container aan de weg gezet en dit jaar zal ik denk ik aan 4x genoeg hebben. We zijn een gezin met thans 3 personen. Groen,papier,plastic,potten ed haalt men in onze plaats gratis aan de weg op.We betalen alleen voor het restafval.
Om kosten te besparen vind ik het zelf prima om restafval zelf weg te brengen. Voor een bepaalde groep zal het misschien bezwaarlijk zijn ivm afstand zoals voor wat ouderen en gehandicapten.


Hoevaak zetten jullie het restafval aan de weg of brengen het al zelf weg? Hoe vinden jullie het eventuele besparingsmiddel? En zien jullie andere mogelijkheden?
Alle reacties Link kopieren
Het kan hier al niet meer aan de weg.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Hier hebben we een bak die half restafval - half PMD is. Die moet dus eigenlijk iedere keer wel aan de straat vanwege dat PMD-vak. Echt restafval hebben we maar weinig eigenlijk.
Lach hard, duik diep, kom terug..
Ik zet eens in de een à twee weken een kleine vuilniszak aan straat. En met dezelfde frequentie een plastic-zak.

Groen scheiden doe ik niet (geen aparte container voor, irritant systeem). Papier zet ik aan straat als ik thuis en zie dat anderen het buiten zetten.

Grofvuil breng ik gratis naar de stort.

Ik ken het systeem niet van betalen voor je grijze container. Wij hebben dure vuilniszakken (9 euro voor 20 stuks).

Een persoon.

Het lijkt me zeer onpraktisch als ik restafval zelf moet gaan wegbrengen. Niet iedereen heeft (plek voor) een container.
Alle reacties Link kopieren
Ondergrondse containers en niks gescheiden ophalen hier.
Ben al blij als de container niet vol/ verstopt zit en ik mn vuilniszak niet in de gang hoef te bewaren.
.
Wij hebben alleen 'n grijze kliko en daar gaat dus alles in van tuinafval tot huisafval. Deze zet ik vrijwel elke week aan de weg. Ook hebben we gelukkig geen gewichtlimiet dus als iemand 'ns een weekend flink in de tuin heeft gewerkt kan ie z'n vuilniszakken kwijt in de halfvolle kliko's van de buren.

Vind dat men doorslaat met die afvalscheiding en vooral het extra laten betalen voor ophalen vind ik absurd. Daardoor zie je steeds vaker vuil gedumpt worden in de bermen omdat men het nergens meer gratis kwijt kan.
Alle reacties Link kopieren
Hm. Door goed gedrag...

Ik weet het niet. Dat goede gedrag ligt deels gestort langs de weg. Afgelopen week nog, voor een verkeerslicht. Licht op groen, achterdeur open, zak eruit, deur dicht, wegwezen.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Ik heb zelf geen ervaring met kliko's, etc. maar even voor mijn beeld: wat kost het om zo'n grijze container weg te laten halen?
Alle reacties Link kopieren
Iedere 2 weken, maar dan wel een bodempje.
Hier betalen we een vast bedrag, dus hier heeft de gemeente nog wel wat te verbeteren....
lelietje-van-dalen wijzigde dit bericht op 08-03-2019 14:44
12.65% gewijzigd
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben erg blij met de verschillende ondergrondse containers voor ons huis. Glas, papier, plastic en restafval. Dat laatste heb ik weinig want we hebben ook nog een 'wormenflat' in de straat waar ik het groenafval in dump. Dat is een soort van gezamenlijke compostkast.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren
Groen Grijs en papier en glasbak ergens. De grijze elke 2 week vol bij de weg, voornamelijk gevuld met plastic recyclebaar en niet.
fietsen varen vrouwelijk doen
Ceylon schreef:
08-03-2019 14:40
Hm. Door goed gedrag...

Ik weet het niet. Dat goede gedrag ligt deels gestort langs de weg. Afgelopen week nog, voor een verkeerslicht. Licht op groen, achterdeur open, zak eruit, deur dicht, wegwezen.
Precies! Hier op de bosweg in de berm/sloot ook regelmatig een afvaldumping. Moet de gemeente het alsnog op komen ruimen. In de dorpskernen hebben ze namelijk wel op gewicht, maar wij in het buitengebied gelukkig (nog) niet!
Lelietje-van-Dalen schreef:
08-03-2019 14:42
Iedere 2 weken, maar dan wel een bodempje.
Hier betalen we een vast bedrag, dus hier heeft de gemeente nog wel wat te verbeteren....
Verslechteren zul je bedoelen? Juist als mensen extra moeten gaan betalen voor hun kliko zoeken ze andere wegen om hun afval te dumpen.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
08-03-2019 14:40
Wij hebben alleen 'n grijze kliko en daar gaat dus alles in van tuinafval tot huisafval. Deze zet ik vrijwel elke week aan de weg. Ook hebben we gelukkig geen gewichtlimiet dus als iemand 'ns een weekend flink in de tuin heeft gewerkt kan ie z'n vuilniszakken kwijt in de halfvolle kliko's van de buren.

Vind dat men doorslaat met die afvalscheiding en vooral het extra laten betalen voor ophalen vind ik absurd. Daardoor zie je steeds vaker vuil gedumpt worden in de bermen omdat men het nergens meer gratis kwijt kan.
Nou... als ik dit lees denk ik juist dat er nog wel een tandje bij kan....
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zet hem 1 keer per maand aan de weg (huishouden van 2) maar bij ons wordt plastic niet apart ingezameld. Als ze bij ons zouden stoppen met restafval ophalen zouden wij dus wel een probleem hebben.
De groene bak zet ik denk ik 6 a 7 keer aan de weg, voornamelijk in de herfst en het voorjaar, als we veel in de tuin werken.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
08-03-2019 14:46
Verslechteren zul je bedoelen? Juist als mensen extra moeten gaan betalen voor hun kliko zoeken ze andere wegen om hun afval te dumpen.
Gelukkig doen alleen de echt a-socialen dat. Het is namelijk niet zo dat het duurder wordt in z'n totaliteit. Nu betalen wij ruim 300 euro op jaarbasis. Als dat 200 euro vast zou worden en 10 euro per keer ben ik nog steeds goedkoper uit. Zoveel afval heb ik namelijk niet en jij ook niet als je zélfs je tuinafval er nog bij krijgt. En ik neem aan dat glas, papier en plastic apart dan ook teveel moeite is?

Juist door dit gedrag betaal ik in onze gemeente zo veel. Er wordt amper iets aan afvalscheiding gedaan. Helaas.
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
Alle reacties Link kopieren
Wij betalen trouwens niet per keer dat de kliko geleegd wordt, daar heb ik ook nog nooit van gehoord. Moet de vuilnisman/vrouw dat dan allemaal bijhouden?
Ik ken wel het dure zakken systeem en gewoon vast bedrag per jaar (wat wij hebben).
Alle reacties Link kopieren
Hier is ook zo'n systeem met betalen voor je restafval, het resulteerde in enorm veel zwerfafval en plastic afvalzakken waar lang niet alleen plastic in zat (waardoor ze bij de afvalinzamelaar meer extra kosten moeten maken om die weer goed na te sorteren).

We betalen hier 6 euro voor een 240 liter grijze kliko of 1,50 euro voor een 60 liter vuilniszak in een ondergrondse container (voor etagewoningen/flats/etc).
Ik woon alleen en heb één volle (60 liter) grijze zak per 10 à 12 maanden ongeveer. Kwestie van goed scheiden en her en der wat bewustere keuzes maken.
Alle reacties Link kopieren
Ik verbaas mij erover hoe weinig restafval sommige forummers hebben. Hier gaat de grijze bak iedere twee weken vol langs de kant. Ik zie dat bij vrijwel ieder huis hier in de straat. En dan let ik ook nog best wel op onnodige verpakkingen bij het doen van boodschappen, al het plastic en blik apart, net als groenafval (groene container of in compostvat) en oud papier.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
08-03-2019 14:56
Wij betalen trouwens niet per keer dat de kliko geleegd wordt, daar heb ik ook nog nooit van gehoord. Moet de vuilnisman/vrouw dat dan allemaal bijhouden?
Ik ken wel het dure zakken systeem en gewoon vast bedrag per jaar (wat wij hebben).
Meestal chippen ze de grijze containers en dan wordt er per lediging geregistreerd. Of in het geval van ondergrondse containers: die open je hier met een pasje wat je voor een lezer houdt en wat op naam staat.
1x per 2 weken een grote container.
Lelietje-van-Dalen schreef:
08-03-2019 14:54
Gelukkig doen alleen de echt a-socialen dat. Het is namelijk niet zo dat het duurder wordt in z'n totaliteit. Nu betalen wij ruim 300 euro op jaarbasis. Als dat 200 euro vast zou worden en 10 euro per keer ben ik nog steeds goedkoper uit. Zoveel afval heb ik namelijk niet en jij ook niet als je zélfs je tuinafval er nog bij krijgt. En ik neem aan dat glas, papier en plastic apart dan ook teveel moeite is?

Juist door dit gedrag betaal ik in onze gemeente zo veel. Er wordt amper iets aan afvalscheiding gedaan. Helaas.
Ik heb juist wél erg veel afval, aangezien ik 'n grote tuin heb en in de herfst bijv 8 weken aan 'n stuk een volle kliko heb én nog minimaal 6 vuilniszakken per week kwijt moet in bakken van buren. En daarnaast heb ik aan huisafval toch wel 'n halve kliko per week. En dan ben ik ook zo sociaal om 'm gewoon buiten te zetten zodat buren de mijne kunnen aftoppen met wat niet meer in die van hen past. Als dat opeens op gewicht gaat dan gaat iedereen z'n kliko bewaken tot de vuilophaal is geweest vrees ik. En idd die vuilwagen moet toch naar hier rijden, dus als dan maar de helft van de mensen hun kliko aan straat zet dan is het uiteindelijk minder of niet lonend.
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
08-03-2019 14:56
Wij betalen trouwens niet per keer dat de kliko geleegd wordt, daar heb ik ook nog nooit van gehoord. Moet de vuilnisman/vrouw dat dan allemaal bijhouden?
Ik ken wel het dure zakken systeem en gewoon vast bedrag per jaar (wat wij hebben).
De vuilniswagen ‘weegt’ en telt jouw bak (scancodes op de containers). Ik krijg op de rekening precies te zien hoeveel kg per keer uit mijn bak is gekomen. Daarom moet je in onze gemeente goed jouw container in de gaten houden totdat het ding is geleegd. Best veel aso’s die illegaal bij andermans containers gaan ‘aanvullen’ of hun zooi in jouw net geleegde container gooien. Bij ons in de straat is het verzamelpunt van de containers ook gewijzigd, zodat ze nu onder bereik van CCTV vallen.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Groen: 2 wekelijks en gratis
Papier: maandelijks en gratis
Plastic: maandelijks en gratis
Rest: 2 maandelijks en betalen per lediging

Je wordt dus min of meer gedwongen om te scheiden want anders red je het met een gezin echt geen 2 maanden met je restafval.
Vooral s zomers is het ranzig, het stinkt dan echt en vaak ongedierte.
Alle reacties Link kopieren
Wat lemoos2 zegt, hier ook een bomvolle grijze container aan de weg iedere 2 weken.
En heb ook een groene container, maar die is vaak niet vol, in de wintermaanden zet ik die amper bij de weg.
Ik scheid het glas en oud papier ook.
Maar met 6 zakken per jaar ga ik het nooit redden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven