Offerte weigeren van bekenden

08-03-2019 18:48 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Oké, misschien beetje rare vraag. Maar hoe weiger je een offerte van bekenden (een klusbedrijf), die onverwacht heel onprofessioneel uit de hoek komt? De offerte was niet duidelijk opgemaakt, bijv. niets per punt omschreven, maar totalen en opeens losse dingen die niet in de totaalprijs waren berekend en er waren dingen in vergeten die we er wel bij hadden gezegd, bleek toen we belden. Ze waren tevens onze afspraak voor het opnemen van de offerte vergeten, waarna ze nog wel zijn gekomen toen we hebben gebeld. Zij weten wel dat we ook een offerte bij een ander bedrijf hebben laten opmaken.

We willen dus voor het andere bedrijf kiezen, maar ik vind het nu wel vervelend om het bedrijf van die bekenden af te moeten bellen met de reden dat ze 'onprofessioneel gehandeld' hebben. Hoe zouden jullie dit aanpakken? Gewoon recht voor zijn raap, waarbij ik ze sowieso een soort van moet "beledigen" of toch een leugentje om bestwil en bijv. noemen dat de ander met een beter voorstel kwam o.i.d.?
We kennen ze via goede vrienden van ons. Bij hun hebben ze ook een klus gedaan, van heel goede kwaliteit.

Haha tja, first world problems... maar gewoon even benieuwd wat jullie zouden doen!
Eerlijkheid duurt het langst. Je hoeft er niet omheen te draaien. Gewoon netjes aangeven....en eigenlijk ben je de geen verklaring schuldig.
Alle reacties Link kopieren
Als ze goed werk leveren, dan vraag je om een duidelijkere offerte.
Vooral als daarna de prijs je aanstaat.
Zeg dat je bij nader inzien niet met de bekenden in zee gaat omdat je relatie met hen te kostbaar is om op het spel te zetten.

Vriend van ons heeft een stofferingsbedrijf en ik ga altijd naar de concurrent. Ik wil niet dat een eventueel geschil over (bijvoorbeeld) te korte gordijnen ons onze vriendschap zou kosten.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 08-03-2019 18:53
1.56% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
"We hebben toch voor een ander bedrijf gekozen, sorry"
Ik laat die vriend overigens ook nooit een offerte maken.
Alle reacties Link kopieren
Zeggen dat het andere bedrijf met een beter voorstel kwam is helemaal geen leugen. Je wil met het andere bedrijf in zee, en je vond de offerte van je kennissen niet goed, dús die van het andere bedrijf beter.
Dat kun je gewoon zeggen en het is ook gewoon waar. Daar zou ik het verder bij laten.
Je hebt er nog eens over nagedacht en bij nader inzien vind je toch dat je de vriendschap (relatie) niet op het spel wil zetten vanwege eventuele meningsverschillen over prijs of uitvoering van het werk.

Met de excuses dat je dat eigenlijk eerder had moeten bedenken, voordat ze de offerte opstelden.

Maar misschien zijn ze gewoon niet zo goed in offertes en wel in de uitvoering.
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 08-03-2019 19:23
32.87% gewijzigd
1. Vragen aan je vrienden wat de reden is dat ze op eens zo vreemd doen.
2. Daarop of je conclusie trekken, of een nieuwe offerte aanvragen.
3. Hou ten alle tijden de prijs kwaliteit in de gaten.
Wat doe je moeilijk. Gewoon, we hebben gekozen voor het andere bedrijf. En mocht de vraag komen waarom, dan zeg je, omdat hun offerte beter aansloot op onze wensen. Verder hoef je je toch niet te verantwoorden. Het is een zakelijke aangelegenheid, it's all in the game.

Met familie en vrienden moet je wandelen, niet handelen. Er was veel op mijn oma aan te merken, maar hier had ze een goed punt.
Alle reacties Link kopieren
Vragen of ze een breakdown van de offerte kunnen sturen omdat je een goedkoper ander aanbod hebt gehad. En als ze niet zakken in prijs zeggen dat je alsnog voor het andere bedrijf gaat ivm budget.
Alle reacties Link kopieren
Je hoeft toch niet de precieze reden te geven. Geef aan de andere offerte zag er beter uit, was wat uitgebreider geformuleerd en gedetailleerd. Houd het bij jezelf. Dus niet jullie zijn onzorgvuldige maar wel we hebben gekozen wat voor ons het beste is.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag sowieso nooit een offerte aan bekenden. Als het je niet aanstaat en je gaat met een ander bedrijf in zee, heb je scheve ogen.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Sooofff schreef:
08-03-2019 19:21
Vragen of ze een breakdown van de offerte kunnen sturen omdat je een goedkoper ander aanbod hebt gehad. En als ze niet zakken in prijs zeggen dat je alsnog voor het andere bedrijf gaat ivm budget.
Ik zou niet in zee gaan met de laagste prijs want aan een bewezen onzorgvuldige klusser heb je helemaal niets dan ellende en straks een zakelijk conflicten met mensen die ooit vrienden waren.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
08-03-2019 19:35
Je hoeft toch niet de precieze reden te geven. Geef aan de andere offerte zag er beter uit, was wat uitgebreider geformuleerd en gedetailleerd. Houd het bij jezelf. Dus niet jullie zijn onzorgvuldige maar wel we hebben gekozen wat voor ons het beste is.
Dit idd.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
08-03-2019 19:35
Je hoeft toch niet de precieze reden te geven. Geef aan de andere offerte zag er beter uit, was wat uitgebreider geformuleerd en gedetailleerd. Houd het bij jezelf. Dus niet jullie zijn onzorgvuldige maar wel we hebben gekozen wat voor ons het beste is.

Mooi verwoord :thumbsup: .
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
08-03-2019 19:02
Je hebt er nog eens over nagedacht en bij nader inzien vind je toch dat je de vriendschap (relatie) niet op het spel wil zetten vanwege eventuele meningsverschillen over prijs of uitvoering van het werk.

Met de excuses dat je dat eigenlijk eerder had moeten bedenken, voordat ze de offerte opstelden.

Maar misschien zijn ze gewoon niet zo goed in offertes en wel in de uitvoering.

Dit.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon zo: "De offerte was onduidelijk en incompleet, en jullie waren de afspraak vergeten. Dat geeft op voorhand geen goed gevoel. Daarom gaat de klus niet naar jullie."

Als ik een bedrijf had, en hierdoor klanten misliep, zou ik dat willen weten, zodat ik dat kon verbeteren.
Ik moet helemaal niks!
Alle reacties Link kopieren
Nicky_L schreef:
09-03-2019 10:19
Gewoon zo: "De offerte was onduidelijk en incompleet, en jullie waren de afspraak vergeten. Dat geeft op voorhand geen goed gevoel. Daarom gaat de klus niet naar jullie."

Als ik een bedrijf had, en hierdoor klanten misliep, zou ik dat willen weten, zodat ik dat kon verbeteren.
Je denkt oprecht dat zij zelf niet weten dat zij een afspraak hebben gemist en dat e.a. wat knullig is aangepakt?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
09-03-2019 10:22
Je denkt oprecht dat zij zelf niet weten dat zij een afspraak hebben gemist en dat e.a. wat knullig is aangepakt?
Niet per se. Maar TO vraagt hoe ze dit moet brengen.
Ik zie oprecht niet hoe eerlijkheid in dit geval beledigend zou zijn.
Ik moet helemaal niks!
Alle reacties Link kopieren
Maar dit zijn geen vrienden van jullie begrijp ik?
minnimouse schreef:
09-03-2019 17:42
Maar dit zijn geen vrienden van jullie begrijp ik?
Ja, herlezend begrijp ik het ook zo. Dan kun je het helemaal kort houden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven