Auto ja of nee

16-03-2019 11:24 79 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik twijfel heel erg om een kleine auto te kopen.

Man heeft auto van de zaak met bijtelling dus kunnen we ook privé rijden. Alleen heb ik er niks aan doordeweeks omdat hij 5 dagen werkt.

Werk school opvang is prima lopend of fietsend te bereiken.

Dus het is puur voor eruit kunnen wanneer je wil. Met de kinderen weg gaan tijdens schoolvakanties enz.

Tuurlijk is er ook het ov maar je gaat er niet snel mee naar het bos oid.
Het zou meer vrijheid geven, nu zitten we vaak thuis want ov niet handig en fiets te ver of regen.

Het is dus niet nodig en de twijfel zit hem in de vraag geeft het echt zoveel meer vrijheid?
Alle reacties Link kopieren
Huur een auto op de dagen dat je weg wilt.
ik geef mn bek ook maar een douw
Ik zou nooit zonder auto willen. Mijn partner en ik hebben wel eens een auto gedeeld, het is te doen, maar ik vond het helemaal niets. Ik heb een gruwelijke hekel aan fietsen en OV, en een auto scheelt je zoveel tijd als je verschillende boodschappen moet doen.
Alle reacties Link kopieren
Kan je man niet eens met het OV naar zijn werk in de schoolvakanties
Alle reacties Link kopieren
Man kan niet met het ov die moet echt met de auto
Alle reacties Link kopieren
Hoe vaak ga je naar het bos?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Misschien moet je een deelauto zoals Greenwheels overwegen. Dan staat ie niet altijd voor de deur, betaal je ook geen wegenbelasting etc.
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar TO. Man heeft een auto van de zaak waar we prive ook gratis mee mogen rijden (gratis benzine). Dus 's avonds en in het weekend staat hier altijd een auto. Doordeweeks heeft hij hem 5 dgn nodig. Ik ga altijd op de fiets (e-bike) naar mn werk (parttime) en zou dat ook niet anders doen als ik wel een auto zou hebben. Ik vind het goed om te bewegen en ben dat ook gewend om te doen en heb er geen hekel aan. Als het echt heel erg slecht weer is (dus niet met regen of wind, maar echt storm bijv, dan brengt mijn man me wel eens of kan ik de bus pakken). Ook mijn boodschappen doe ik op de fiets. Daar heb ik ook gewoon mn ritme in, kan genoeg meenemen (ok, niet voor de hele week, maar als ik werk zit ik ook dichtbij een goedkope supermarkt, dus neem dan ook boodschappen mee), dus ook geen problemen mee. Dus eigenlijk heb ik in al die jaren die auto niet gemist op de dagen dat ik thuis ben. Alleen nu de laatste tijd zijn er wat dingen waarbij ik toch denk: zou handig zijn als er nog een auto is. Ben sinds kort aan het sporten, waarbij ik altijd mee moet rijden met iemand anders (die dat overigens geen probleem vind, en betaal mee aan de benzine). Als het straks zomer is zou ik wel op de fiets kunnen. Nu is dat niet zo ideaal, net iets te ver en te vroeg. Mn dochter wil ook een sport doen die op zich niet heel ver weg is, maar als het slecht weer is heb je toch een probleem als je op de fiets moet met een kind. Dus soms denk ik wel eens: een klein autootje voor mezelf is misschien wel handig. Aan de andere kant vind ik het ook weer niet nodig voor die ene keer per week dat ik 'm zou gebruiken. 's Avonds en ik het weekend staan er dan 2 auto's en op de dagen dat ik werk gebruik ik 'm sowieso ook niet.
Wat kost nu eigenlijk een klein autootje in totaal per maand? (verzekering/belastiging etc).
tulpje21 wijzigde dit bericht op 16-03-2019 11:39
3.58% gewijzigd
Madeliefjees schreef:
16-03-2019 11:27
Huur een auto op de dagen dat je weg wilt.
helemaal mee eens
jaren geleden ook gedaan nadat we er een berekening op los hadden gelaten van de kosten en baten van een auto bezitten.
4 weken huren was nog steeds goedkoper dan een auto voor de deur hebben staan!
Verzekering en wegenbelasting kost mij 50 euro per maand. Onderhoud ga ik ook uit van gemiddeld 50 per maand (maar is nu met mijn Hyundai véél minder dan met de Peugeot die ik eerst had). Afschrijving bereken ik nooit zo mee, ik zorg gewoon dat ik spaar voor tzt een andere.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het zeker doen als je het geld kunt missen. Het is zo fijn om die vrijheid te hebben.
Alle reacties Link kopieren
Is leasen een no go trouwens? Geen ervaring mee
Alle reacties Link kopieren
Ik kan geen auto rijden door een beperking. Ik red het prima met fiets, OV, Huurfiets of OVfiets. Ik ben nog nooit ergens niet gekomen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het ook doen als het financieel kan. Geeft een hoop vrijheid. Als die ruimte er niet is kan je altijd nog je man naar zijn werk brengen en daarna doorrijden naar bv een bos.
MinkeDeWit schreef:
16-03-2019 11:40
Verzekering en wegenbelasting kost mij 50 euro per maand. Onderhoud ga ik ook uit van gemiddeld 50 per maand (maar is nu met mijn Hyundai véél minder dan met de Peugeot die ik eerst had). Afschrijving bereken ik nooit zo mee, ik zorg gewoon dat ik spaar voor tzt een andere.
als je geen wrak voor de deur hebt staan moet je voor de afschrijving ook nog eens 50 euro (minimaal) per maand rekenen.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
16-03-2019 11:40
Verzekering en wegenbelasting kost mij 50 euro per maand. Onderhoud ga ik ook uit van gemiddeld 50 per maand (maar is nu met mijn Hyundai véél minder dan met de Peugeot die ik eerst had). Afschrijving bereken ik nooit zo mee, ik zorg gewoon dat ik spaar voor tzt een andere.
Dat is al 100 per maand. Komt afschrijving bij, zeg dat je er 10 jaar mee rijdt is ook 80 euro per maand. Parkeergeld hou het op 20 euro per maand, benzine is ongeveer 9 cent per kilometer. Als je 6000km per jaar rijdt is dat 500 per maand. Je vaste lasten zijn ruwweg 200 euro per maand, is 40 cent per km. Benzine was 9 cent dus je gaat al richting de 50 cent per kilometer.
Alle reacties Link kopieren
het ligt natuurlijk ook aan de omgeving waar je woont. Helemaal zonder auto zou hier niet werken. We wonen al zo'n 10km van de stad. Als ik even naar de stad wil op een vrije dag met redelijk weer, dan pak ik wel mn e-bike en ben ik er in een half uur. Maar dat is gewoon geen optie voor altijd, of als je met het hele gezin wil. Er zijn hier veel dingen die echt wel met de auto moeten. Is natuurlijk anders dan wanneer je in de stad woont.
Ik zie echt het voordeel wel van zelf ook een autootje hebben, maar vraag me wel af of de kosten opwegen tegen het voordeel. Ik ben gewend veel te fietsen, vind het ook belangrijk te bewegen, ik hou ook eerlijk gezegd niet echt van autorijden. Dus denk niet dat ik 'm heel veel zal pakken. Maar het is natuurlijk wel handig dat het kán als het nodig is. Dus ja, ik twijfel er ook wel over.
Alle reacties Link kopieren
als het echt om 200 euro per maand gaat vind ik het toch best een dure grap.
Alle reacties Link kopieren
tulpje21 schreef:
16-03-2019 11:37
Herkenbaar TO. Man heeft een auto van de zaak waar we prive ook gratis mee mogen rijden (gratis benzine). Dus 's avonds en in het weekend staat hier altijd een auto. Doordeweeks heeft hij hem 5 dgn nodig. Ik ga altijd op de fiets (e-bike) naar mn werk (parttime) en zou dat ook niet anders doen als ik wel een auto zou hebben. Ik vind het goed om te bewegen en ben dat ook gewend om te doen en heb er geen hekel aan. Als het echt heel erg slecht weer is (dus niet met regen of wind, maar echt storm bijv, dan brengt mijn man me wel eens of kan ik de bus pakken). Ook mijn boodschappen doe ik op de fiets. Daar heb ik ook gewoon mn ritme in, kan genoeg meenemen (ok, niet voor de hele week, maar als ik werk zit ik ook dichtbij een goedkope supermarkt, dus neem dan ook boodschappen mee), dus ook geen problemen mee. Dus eigenlijk heb ik in al die jaren die auto niet gemist op de dagen dat ik thuis ben. Alleen nu de laatste tijd zijn er wat dingen waarbij ik toch denk: zou handig zijn als er nog een auto is. Ben sinds kort aan het sporten, waarbij ik altijd mee moet rijden met iemand anders (die dat overigens geen probleem vind, en betaal mee aan de benzine). Als het straks zomer is zou ik wel op de fiets kunnen. Nu is dat niet zo ideaal, net iets te ver en te vroeg. Mn dochter wil ook een sport doen die op zich niet heel ver weg is, maar als het slecht weer is heb je toch een probleem als je op de fiets moet met een kind. Dus soms denk ik wel eens: een klein autootje voor mezelf is misschien wel handig. Aan de andere kant vind ik het ook weer niet nodig voor die ene keer per week dat ik 'm zou gebruiken. 's Avonds en ik het weekend staan er dan 2 auto's en op de dagen dat ik werk gebruik ik 'm sowieso ook niet.
Wat kost nu eigenlijk een klein autootje in totaal per maand? (verzekering/belastiging etc).
Daar rijd je niet gratis mee... Je man betaalt gewoon flink voor het privegebruik van de auto hoor.
Alle reacties Link kopieren
Bij greenwheels moet je een abonnement afsluiten a 25 euro per maand om te kunnen huren. Ook zijn de locaties niet echt top.

Kijk eens op snappcar.. daar kan je tegen een redelijk bedrag prive auto’s huren. Erg interessant.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren
WorkMomNia37 schreef:
16-03-2019 11:50
Is leasen een no go trouwens? Geen ervaring mee
Is mogelijk vanaf zo'n 400 euro per maand ex benzine. Dus dan kom je op zo'n 5000 euro per jaar aan kosten. De vraag is een beetje hoe vaak je daadwerkelijk weg wil in vakanties. Het gaat dan namelijk alleen om de vakanties waarin je man geen vakantie heeft en geen weekend heeft.

Voor 5000 euro kun je zo'n 50 tot 100 dagen een auto huren voor een dag.
Alle reacties Link kopieren
biol schreef:
16-03-2019 11:58
Bij greenwheels moet je een abonnement afsluiten a 25 euro per maand om te kunnen huren. Ook zijn de locaties niet echt top.

Kijk eens op snappcar.. daar kan je tegen een redelijk bedrag prive auto’s huren. Erg interessant.
Heb dat snappcar tijdje gedaan maar is snel veel duurder geworden en ik vond het strontvervelend. Je moet precies op tijd ophalen en terugbrengen. Meerdere keren gehad dat de verhuurder toch nog niet thuis was en later kwam. Je raakt je vrijheid kwijt want je kan er niet vanuit gaan dat je de auto eerder of later terug kan brengen. Dus je huurt extra lang omdat je niet het risico wil lopen dat je te laat terug komt en als je dan wel op tijd terug komt moet je dus je auto ergens gaan parkeren en wachten totdat je hem weer in kunt leveren.

Daarnaast stegen de verzekeringen flink en nu is het even duur als het huren van een kleine auto bij een normaal verhuurbedrijf waar je altijd kan terugbrengen wanneer je wil.
Bladiebladiebla2016 schreef:
16-03-2019 11:52
Ik zou het ook doen als het financieel kan. Geeft een hoop vrijheid. Als die ruimte er niet is kan je altijd nog je man naar zijn werk brengen en daarna doorrijden naar bv een bos.

Mijn man zijn werkgever verstrekt hem een leaseauto voor zijn werk. Als leidinggevende zegt: 'Hè, kun jij even zus en zo gaan halen, wegbrengen etc.' Dan verwacht hij niet als antwoordt dat hij geen auto bij zich heeft en met het OV is gekomen of is weggebracht. Dat kan bij hem dus echt niet!
Stampertje12 schreef:
16-03-2019 11:57
Daar rijd je niet gratis mee... Je man betaalt gewoon flink voor het privegebruik van de auto hoor.

Het is niet gratis, maar elke kilometer meer kost ook niet extra. Of je nou 100 of 1000 km rijdt, het kost hetzelfde.
ouwewijsneus schreef:
16-03-2019 11:53
als je geen wrak voor de deur hebt staan moet je voor de afschrijving ook nog eens 50 euro (minimaal) per maand rekenen.

Welnee, koop een Suzuki Alto van ongeveer tien jaar, voor 4000 euro. Rijdt er 12 jaar mee. Dan schrijf je 25 per maand af.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven