Hoeveel m2 schilderen per uur?

19-03-2019 11:35 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ga een nieuwbouwwoning betrekken. De muren zullen moeten worden voorgestreken met voorstrijkmiddel. Daarna ga ik ze schilderen met latexverf. De wanden zijn al netjes gestucd en glad. Ik ga ervan uit dat ik na een laag voorstrijk aan 1 laag latex genoeg heb om het dekkend te krijgen.

Hebben jullie enig idee hoeveel m2 muur per uur een niet ervaren klusser kan schilderen? Ik moet een goede planning maken omdat ik een afspraak moet maken met de man die de vloer komt leggen. Daarvoor wil ik graag alle wanden hebben geschilderd.
Alle reacties Link kopieren
Dat is van vele factoren afhankelijk. Of het met 1 laag voldoende dekkend is, is ook van factoren afhankelijk. Ik vind 2 lagen meestal een veel mooier resultaat geven. Ook met voorstrijk.

Plan niet te strak, het zit altijd wel ergens tegens.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het klaarzetten etc. vaak het beste werk. Nu hoef je gelukkig niet zoveel af te dekken, want de vloer moet nog gelegd worden. Ik zou ook niet besparen op verf, in mijn ervaring, dus ga naar de verfhandel. Ik vind duurdere verf vaak beter dekken en een mooier resultaat geven.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Meeste tijd zit vaak in voorbereiden zoals afplakken (schuren/stoffen/ontvetten is misschien niet nodig omdat het nieuwbouw is). Denk dat je vervolgens met 15 tot 30 minuten per m2 wel snor zit.

Hou sws goed rekening met de droog tijd tussen de lagen!! Soms is het pas overschilderbaar na bijv. 8 uur. Dus meestal doe je dag 1 de eerste laag en de volgende dag de tweede.
Alle reacties Link kopieren
Reken een dag per kamer.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij hangt het er vooral vanaf hoeveel randjes, stopcontacten en dergelijke je hebt. Verder is het vooral een kwestie van inkleuren en dat kan redelijk snel.
Al heb ik me wel eens lelijk vergist in onze granol-muur, met al die groefjes moest ik na het rollen nog van alles bijwerken en dat duurde heel lang. Het kostte ook duidelijk meer verf dan ik verwacht had. Maar goed, daar heb jij bij glad stucwerk geen last van.
lariba wijzigde dit bericht op 19-03-2019 11:44
0.23% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
19-03-2019 11:42
Reken een dag per kamer.

Ongeacht hoe groot die kamer is.. 🙄
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Let ook op hoe de muur wordt opgeleverd. Behangklaar is het meest gebruikelijk in de nieuwbouw, maar dat is niet hetzelfde als schilderklaar.

Oh, negeer dit maar. Had erover heen gelezen dat de wanden al gestuct zijn.
firedraakje wijzigde dit bericht op 19-03-2019 11:49
21.45% gewijzigd
every journey starts with a single step
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
19-03-2019 11:44
Ongeacht hoe groot die kamer is.. 🙄
Ja, je gaat gewoon door tot het klaar is.
ik geef mn bek ook maar een douw
Ik ga ervan uit dat ik na een laag voorstrijk aan 1 laag latex genoeg heb om het dekkend te krijgen.

Dat valt in de praktijk altijd tegen.
Alle reacties Link kopieren
Nieuw gestuct zuigt de verf enorm op, ook met voorstrijk. Ik vrees dus dat 1 laag wel eens tegen kon vallen..
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties. Ik ben me ervan bewust dat het eventueel nodig kan zijn om nog een tweede laag verf aan te brengen. Echter hoop ik dat iemand nog ervaring heeft hoeveel m2 muur je per dag kan verven. Dan kan ik dat doorrekenen en ook rekening houden met een eventuele tweede laag verf.

De ene kamer is de andere niet (qua grootte, aantal ramen en deuren etc.) dus het beste zou zijn om het aantal m2 te horen van iemand met ervaring.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben weleens een dag bezig geweest met een trappengat van misschien 20m2. Maar dat was echt ***werk.
Goed gereedschap en goede verf scheelt heel veel tijd. De laatste kamer gaat ook sneller dan de eerste en het resultaat is waarschijnlijk ook beter.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Ditje schreef:
19-03-2019 12:00
Nieuw gestuct zuigt de verf enorm op, ook met voorstrijk. Ik vrees dus dat 1 laag wel eens tegen kon vallen..
Dit. Zeker als je bouwmarktverf koopt.
Fleecedekentje-1 schreef:
19-03-2019 12:16
Bedankt voor jullie reacties. Ik ben me ervan bewust dat het eventueel nodig kan zijn om nog een tweede laag verf aan te brengen. Echter hoop ik dat iemand nog ervaring heeft hoeveel m2 muur je per dag kan verven. Dan kan ik dat doorrekenen en ook rekening houden met een eventuele tweede laag verf.

De ene kamer is de andere niet (qua grootte, aantal ramen en deuren etc.) dus het beste zou zijn om het aantal m2 te horen van iemand met ervaring.
Ik heb heel veel ervaring maar ik heb dat nooit zo bijgehouden.Gok helemaal niemand. Een prf schilder weet dat misschien wel.

In mijn flat was ik zonder zuigende muren al een dag of 4 bezig met drogen en bij mijn woonhuis zeker een dag of 6. En dat was met 2 personen.
Hou rekening met droogtijden ook. Ik zou er gewoon zeker een aantal dagen voor rekenen. Dus de vloerenboer niet te vroeg laten komen.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat niemand jouw echt een antwoord kan geven, want het ligt aan de verf je materiaal maar ook aan je ervaring en of je pietje precies bent of dat je gewoon netjes ook goed genoeg vind.
Hier hebben we afgelopen jaar het huis gedaan. En ik heb het net even nagerekend en wij komen op 2.2 m2 per uur. Maar wij zijn ervaren klussers, en ook pietje preciezen. Dus wat je nu met deze info wilt, geen idee.
Utakar schreef:
19-03-2019 12:41
Hier hebben we afgelopen jaar het huis gedaan. En ik heb het net even nagerekend en wij komen op 2.2 m2 per uur. Maar wij zijn ervaren klussers, en ook pietje preciezen. Dus wat je nu met deze info wilt, geen idee.
:-D
En had je nieuwe zuigende muren? En 1 of 2 lagen? Welke verf? Precies dat maakt ook nogal veel verschil.
Alle reacties Link kopieren
Dat is lastig te zeggen.
Ik heb veel ervaring met verven, maar nog nooit bijgehouden Hoeveel m2 je per uur schilderd.
Een vlak van 1 m2 is binnen een minuut geschilderd , de meeste tijd kost het afplakken, de randjes schilderen, netjes langs het plafond een strakke rand schilderen, kleine lastige plekjes zoals langs kozijnen, rondom radiatoren.
De tweede laag gaat weer sneller dan de eerste laag.
Dan kost het idd nog tijd om alles klaar te zetten, af te plakken, daarna opruimen etc.

Een paar tips.
Koop goede latex en niet de gekope troep die op stapels in de aanbieding in bouwmarkten staat ( vooral geen histor monodek!! Echt troep)
Goede resultaten krijg ik met de lijn Gamma professional,Praxis perfection, en de dure merken zoals sigma en sikkens.

Reken idd een dag voor twee kleine kamers, en een dag voor een grote kamer.
Als je hulp hebt is dat wel fijn, met zijn tweeen tik je een stuk sneller een hoop vierkante meters weg ( de 1 grote vlakken, de ander de randjes en kleine stukken)
Alle reacties Link kopieren
Fleecedekentje-1 schreef:
19-03-2019 12:16
Bedankt voor jullie reacties. Ik ben me ervan bewust dat het eventueel nodig kan zijn om nog een tweede laag verf aan te brengen. Echter hoop ik dat iemand nog ervaring heeft hoeveel m2 muur je per dag kan verven. Dan kan ik dat doorrekenen en ook rekening houden met een eventuele tweede laag verf.

De ene kamer is de andere niet (qua grootte, aantal ramen en deuren etc.) dus het beste zou zijn om het aantal m2 te horen van iemand met ervaring.

Oke. De huis-tuin-en-keukenschilder hier. Ik doe een wand van 10m² (zonder ramen) in een kleine twee uurtjes. De wand met raam trouwens ook. Zet vooraf een emmer lauwwarm water klaar en een lading doeken die weg mogen. Plak niks af, maar zodra je ergens tegenaan komt veeg je het meteen goed af. Gaat met latex prima.

De wand mét ramen is hier twee keer zo groot, maar door twee tuindeuren en mijn wegveegtechniek kost die ook ongeveer twee uur.

Ik gebruik een kleine vachtroller. Het hoort eigenlijk met grote rollers, maar als je die vol latex hebt wordt ie loeizwaar. En een platte radiatorkwast voor de randen.

Leg wel kranten of plastic op de grond, je wilt naderhand geen druppels moeten wegkrabben.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Vergeet even het aantal m² per uur.
Neem een dag om alles af te plakken en je materiaal klaar te zetten. Vraag een vriend om samen de voorstrijk op 1 dag te plaatsen en vervolgens op je eentje 1ste dag gelijkvloers, tweede dag verdiep, derde dag afwerkingslaag gelijkvloers etc. Enfin zo zou ik rekenen bij een doorsnee huis met enkele dagen reserve voor het geval je een tweede afwerkingslaag nodig hebt.

Maar: nieuwbouw -> vers stucwerk. Is het niet aangewezen om te wachten tot dit compleet droog is? Je wil niet voor de situatie staan dat je over twee jaar alles opnieuw mag verven.
m2 per uur is een vrij onzinnige eenheid om schilderwerk in af te meten. Dat is net zoiets als vragen hoeveel aardappels je in 20 minuten kunt koken. Het schillen kost tijd, niet het koken.

1 m2 muur verven kost 1 minuut, zoals iemand anders ook al zei. Het werk zit 'm in andere dingen. Dus 1 dag per kamer is zo gek nog niet, en dan maakt het niet zo veel uit of die kamer 2x3 of 4x4 is. Pas bij grotere ruimtes gaat het echt aantikken dat je meters moet maken.

Zoals al gezegd: neem goede verf, dat scheelt de helft van de tijd en frustratie. En ook een niet te zware vachtroller want dat ding wordt zwaar en boven je hoofd schilderen is vermoeiend.
Alle reacties Link kopieren
ik snap dat je het zelf wil gaan doen maar misschien is een andere optie om het te laten spuiten? dat kan doorgaans in een dag en dan vallen de kosten vaak mee omdat ze veel minder lang bezig zijn dan met rollen en het resultaat is superstrak. ik heb een groot huis en dat hebben ze onlangs in 3 dagen gedaan. normaal huis kan in een dag en prijs ligt dan tussen 1000-1500 inclusief materiaal. en goede latex en materialen kosten ook een hoop als je het zelf doet.

mocht je het toch zelf gaan doen; de naden van de wanden eerst kitten scheelt later scheuren van de latex.
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
Valdemar_II schreef:
19-03-2019 13:04
Vergeet even het aantal m² per uur.
Neem een dag om alles af te plakken en je materiaal klaar te zetten. Vraag een vriend om samen de voorstrijk op 1 dag te plaatsen en vervolgens op je eentje 1ste dag gelijkvloers, tweede dag verdiep, derde dag afwerkingslaag gelijkvloers etc. Enfin zo zou ik rekenen bij een doorsnee huis met enkele dagen reserve voor het geval je een tweede afwerkingslaag nodig hebt.

Maar: nieuwbouw -> vers stucwerk. Is het niet aangewezen om te wachten tot dit compleet droog is? Je wil niet voor de situatie staan dat je over twee jaar alles opnieuw mag verven.
ik zou een nieuwbouwwoning nooit stucen. kans op scheuren is zo groot. het is bijna een gegeven.
Don't cry, buy a bag and move on.
Lucifer2018 schreef:
19-03-2019 12:43
:-D
En had je nieuwe zuigende muren? En 1 of 2 lagen? Welke verf? Precies dat maakt ook nogal veel verschil.
4 lagen, 2 lagen flexa creations qua verf, 1 laag grondverf en 1 laag voorstrijk.
Qua zuiging van muren viel mee. Maar met 1 laag was het zeker niet egaal dekkend.

Maar tja wat TO hier mee kan, geen idee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven