Piek in stroomverbruik 's morgens

21-03-2019 08:58 96 berichten
We wonen sinds een paar maaanden in een nieuw huis en het valt mijn op dat we elke morgen van 7 tot 8 uur een vreemde piek in ons stroomverbruik hebben. Het irriteert mij enorm dat ik deze niet verklaren 😏.

Misschien heeft iemand een idee? Ik zet vaak de wasmachine aan 's morgens vroeg, maar ook weleens op andere momenten en dan heb ik die piek niet. Droger wordt hier maar 1 keer per week of minder gebruikt.

We staan om 7 uur op met 6 personen, maar ik kan maar niet bedenken wat voor rare dingen we dan doen, die we de rest van de dag niet doen.
Als de wasmachine op een ander moment draait heb je de piek niet... misschien een combi met allemaal douchen waardoor de cv-ketel ook overuren draait?
Alle reacties Link kopieren
waterkoker? fohn? iedereen nog even snel zijn telefoon opladen?
Alle reacties Link kopieren
Jullie douchen allemaal rond dat tijdstip? CV ketel moet dan mogelijk flink aan het werk. Andere opties oa opstarten verwarming, overal licht aan, gebruik elektrische apparaten en opladers?
Geen douchen, geen föhn, opladen doen we 's avonds. Geen tv aan, nu geen lampen meer aan, geen broodrooster. Wel koffiezetapparaat aan. En ik bedenk mij nu opeens dat ik vaak ontbijt met een tosti. Maar als puberzoon 's middags nu school tosti's maakt zie ik die piek niet terug.

Het gaat natuurlijk helemaal nergens over, maar het irriteert mij mateloos dat ik het niet kan verklaren 🤔.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb wel eens begrepen dat de acties als een uur het licht uit doen alleen maar schadelijker is voor het milieu omdat de energie die nodig is als alle lampen tegelijk weer aan gaan groter is dan dat lampen gewoon aan blijven staan.

Zou best kunnen als je met 6 mensen opstaat overal de lampen aan doet, douchen, lamp badkamer aan/uit/aan/uit. WC lamp aan/uit/aan/uit, fohnen, waterkoker en dergelijke hier voor zorgt.
"Want iedereen verdient een 23ste kans"
Remco Veldhuis (Een lang verhaal kort)
Alle reacties Link kopieren
Waterkoker, magnetron, vaatwasser, warmwater voor douche en verwarming.
Hier een piek in de nacht =vaatwasser, en soms rond 18.00= air fryer.
Ik zou de piek eerder 's avonds verwachten met meer elektrische apparaten aan. Gisteren bewust wasmachine niet aangezet en nog steeds die piek.
Alle reacties Link kopieren
Heb je toevallig vloerverwarming?
Vaatwasser draait hier 's avonds. Ik dacht eerst ook aan lichten aan, maar het is nu al om 6 uur licht.
-ronkel- schreef:
21-03-2019 09:08
Heb je toevallig vloerverwarming?
Nee, radiatoren.
Cv-ketel die aanslaat?
Thuis-in-eigen-huis schreef:
21-03-2019 09:11
Cv-ketel die aanslaat?
Die gaat al om 6 uur aan.
Alle reacties Link kopieren
Heb je toevallig een Quooker (of kleine keukenboiler)? Die kan ook veel energie vragen als je ineens veel warm water gebruikt.
Alle reacties Link kopieren
Hoe hoog is de piek? 'sNachts wordt er minder stroom gebruikt, en wanneer iedereen opstaat en licht aan doet, ontbijt klaar maakt etc, gebruik je meer stroom. Maar komt de stroom boven het verbruik uit van bijvoorbeeld 's middags? Of is het alleen een piek t.o.v. 's nachts?

Vergeet ook de koelkast niet waar de deur open en dicht gaat. Waarschijnlijk dus een optelsom van alle apparaten en lampen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Je kunt een ‘verdacht’ apparaat voorzien van een stroommeter. Blijkt deze niet de boosdoener, dan meet je een ander apparaat gedurende 24 uur. Enzovoort.
Alle reacties Link kopieren
En toch kan ik me niet voorstellen dat jullie met z'n zessen om 7 uur opstaan, geen enkele energie gebruiken en dan de deur uitgaan.

Overigens wordt het in mijn tijdzone pas om 7 uur licht, en omdat de gordijnen dan nog dichtzitten, gaan hier wel degelijk lampen aan. Ook in de keuken is het dan bijv nog te donker, ook al doe je de gordijnen open.
Such fun!1
Je hebt het over een "nieuw huis". Heb je misschien een geautomatiseerd ventilatiesysteem die 's ochtends flink aan de bak gaat om het klimaat te regelen?
Een defect apparaat? Onze keukenboiler lekte, die pakte dus steeds kleine beetjes water en ging dat dan weer verwarmen. Weken voordat wij het gelekte water zagen, zagen we wel ons stroomverbruik toenemen.

Het eerste gelekte water lag achter de keukenplint verdampte daar, duurde dus best lang voordat we dat zagen. Lekte voornamelijk tijdens gebruik van water uit de boiler.

Was lang voor al die slimme meters, dus wij herkenden geen pieken in de dag maar alleen gestegen verbruik per week.
Alle reacties Link kopieren
Het kan zoveel zijn. Toevallig de vriezer die precies op de ochtend aanslaat (het wordt warmer in de schuur/bijkeuken). De espresso-machine die aangaat? Licht (mits led) doet niet zo veel,, dus dat kan 't niet zijn. Qooker? Draait lucht-verversing 's morgens (automatisch) harder?

Hoe groot is de piek? Is het ook op zaterdag/zondag? Ik neem aan dat je niet de opbrengst van zonnepanelen verdisconteerd (die gaan 'aan' in de ochtend).
hamerhaai schreef:
21-03-2019 09:27
Hoe hoog is de piek? 'sNachts wordt er minder stroom gebruikt, en wanneer iedereen opstaat en licht aan doet, ontbijt klaar maakt etc, gebruik je meer stroom. Maar komt de stroom boven het verbruik uit van bijvoorbeeld 's middags? Of is het alleen een piek t.o.v. 's nachts?

Vergeet ook de koelkast niet waar de deur open en dicht gaat. Waarschijnlijk dus een optelsom van alle apparaten en lampen.
Nee, het is meer dan in de middag of 's avonds. Daarom viel het mij ook op.
anoniem_380947 wijzigde dit bericht op 21-03-2019 09:43
0.36% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
MarindaH schreef:
21-03-2019 09:31
En toch kan ik me niet voorstellen dat jullie met z'n zessen om 7 uur opstaan, geen enkele energie gebruiken en dan de deur uitgaan.
Precies.
Het is toch superlogisch dat als 6 mensen rond die tijd opstaan, er allerlei stroom wordt verbruikt?
Mermedina schreef:
21-03-2019 09:27
Je kunt een ‘verdacht’ apparaat voorzien van een stroommeter. Blijkt deze niet de boosdoener, dan meet je een ander apparaat gedurende 24 uur. Enzovoort.
Die stroommeter hebben we wel, maar ik was nog aan bedenken welk apparaat ik moet verdenken. Ik neig toch naar de wasmachine en ga nu maar eens bewust een paar keer 's avonds wassen.
Alle reacties Link kopieren
Zanahoria schreef:
21-03-2019 09:42
Precies.
Het is toch superlogisch dat als 6 mensen rond die tijd opstaan, er allerlei stroom wordt verbruikt?

Met nog de wasmachine aan ook.
Such fun!1
daddy_gijs schreef:
21-03-2019 09:38
Het kan zoveel zijn. Toevallig de vriezer die precies op de ochtend aanslaat (het wordt warmer in de schuur/bijkeuken). De espresso-machine die aangaat? Licht (mits led) doet niet zo veel,, dus dat kan 't niet zijn. Qooker? Draait lucht-verversing 's morgens (automatisch) harder?

Hoe groot is de piek? Is het ook op zaterdag/zondag? Ik neem aan dat je niet de opbrengst van zonnepanelen verdisconteerd (die gaan 'aan' in de ochtend).
Van 7 tot 8 verbruiken we circa 1,9 kWh. Rest van de dag komen we niet boven de 1 kWh. Op zich hebben we een gemiddeld gebruik voor een 6 persoons huishouden met pubers, dus het is geen wereldprobleem.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven