Het Tegen Tegeltuinen Topic deel 5

23-03-2019 07:07 3344 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel vier is vol, nieuwe lente, nieuw TTT, deel vijf.
Ook in dit topic proberen we de groene tuin te promoten. De tegeltuin komt nog steeds negatief terug in het nieuws, en met reden.
Waarom zou je beter kunnen kiezen voor tegel eruit, plantje erin?

-afwatering. In een tegeltuin kan het regenwater moeilijker weg
-het wordt bloedheet op een betonnen vlakte op een warme dag
-de insecten hebben het al moeilijk genoeg: draag geen 'steentje' daaraan bij
-vogels, egels, eekhoorns en vlinders komen niet op visite zonder groen
-het is zoveel mooier!

voorbeeld van hoe het niet moet:

Afbeelding

Zo kan het ook:

Afbeelding
Afbeelding

Iedereen die de natuur een warm hart toedraagt, met of zonder groene vingers, met een klein tuintje of de geluksvogel met een grote tuin, gevel- en balkontuinierder is van harte welkom om hier mee te schrijven.

We delen tips, ervaringen en foto's van onze groene paradijsjes graag, om anderen te inspireren.
Er komt weer een fijn tuinseizoen aan. We gaan weer graven, maaien, snoeien en zaaien.
We hebben er zin in!
Alle reacties Link kopieren
Een traditiegetrouw begint de TO met het eerste stukkie. Jullie hebben nog foto´s tegoed van het groen in Sevilla, lijkt me een mooie start.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Vandaag kun je bij Intratuin een tegel inleveren voor 2 planten. Weet niet of deze actie al ergens geplaatst is.

https://www.intratuin.nl/klantenservice ... erin-actie
Alle reacties Link kopieren
Huisduif, jazeker! in deel vier hebben we het er al uitgebreid over gehad. Leuke actie, ik denk dat het er knetterdruk wordt vandaag.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon een stukkie om weer mee te lezen. In voortuin staat een struik vol in bloei. Achter het vijvertje schoon gemaakt, dode stukken gesnoeit en een stukje ingezaaid met diverse wilde bloemen mengsels (geen idee of het opkomt maar op een rommelmarkt werden die pakjes verkocht).
Alle reacties Link kopieren
JSV, dan ben je al verder dan ik... Ik heb nog niets gedaan in de tuin dit jaar. Gewoon geen tijd gehad, alle tijd voor en werk gaat nu naar klussen in de keuken.
Vandaag komt er wel een pakket tuinplanten aan als het goed is, en ik moet mijn sering op stam nog planten.
Daar moet ik letterlijk een gaatje voor vinden, qua tijd en qua plek in de tuin... het staat al aardig vol.

Alles loopt hier ook uit en de magnolia is na de mooie dag gisteren nu echt volop in bloei. Prachtig!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook van plan om een tegel in te leveren straks :) , zal wel drukte van jewelste zijn :sun:
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Leuke actie van Intratuin! Helaas zit die niet echt in de buurt hier.
Ben 2 weken geleden bevallen van een zoon dus nog niet erg mobiel.
Gister wel een beetje in de tuin kunnen rommelen. Heerlijk was het in het zonnetje!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een terras maar wel met veel potten. Ik heb 4 kleine fruitbomen: vijg, appel, peer en pruim. De citroenmelisse, viooltjes, munt, oregano, tijm, rozemarijn, aardbei, peterselie en kleine pimpernel hebben de winter overleefd. Ik heb inmiddels radijs en snijbiet gezaaid en in het raam worden groentes opgekweekt. Ik houd erg van en mooie en eetbare tuin.

Ik hoop dat ze binnenkort bij de Lidl weer rekken verkopen om je planten tegen aan te laten groeien.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
ah, een nieuw topic.

Ik wil vandaag ook weer wat in de tuin bezig, heg 2 weken terug helemaal tot de grond afgeknipt, nu er tussenin nog klimop uithalen, en andere rommel. Vlinderstruiken nog afkorten en grassen. Een deel van de tuin gaat op zijn kop, dus daar doe ik niet te veel aan.
Alle reacties Link kopieren
Zaphod: gefeliciteerd met de geboorte van je zoon!
Viva-Amber, fruitbomen vind ik ook mooi. Ik heb nu een vijg, maar zou ook best zin hebben in wat anders erbij. In mijn vorige tuin had ik een pereboom, maar een appelboom lijkt me ook wel wat. Punt is alleen: waar? Ik heb best een flinke tuin, maar bomen die groter worden heb ik eigenlijk al voloende. Zijn nu nog klein, maar gaan nog wel fink groeien.
Krijg jij vruchten aan je fruitbomen in pot? Als dat lukt, is dat misschien nog wel een optie voor mij. Een paar potten met kleinblijvende bomen kunnen er altij wel bij. :winkie:
ik heb een appelboom speciaal voor terras/pot. Heb hem wel in de volle grond staan, maar wordt dus niet supergroot. Heb deze nu 4-5 jaar en laatste oogst had ik ong 25 appels er aan. Best veel voor zo'n boompje. En voor mij alleen genoeg appels.
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal, ik ben ook weer present! :high5:

@gravin, mooie openingspost! en mooie foto's uit Sevilla.
@zaphod, gefeliciteerd met de geboorte van jullie zoon! Heel veel geluk gewenst. Je zult het nu voorlopig wel even erg druk hebben met de kleine man.

Fijne dag voor iedereen!
Ja jouw rozen stonden er mooi bij Calamicat! Misschien toch maar 1 scoren :$
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding

Zo langs de muur neemt een fruitboom minder ruimte in en heb je er toch de vruchten van. Maar je moet alsnog maar net de ruimte ervoor hebben. :)
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor het openen van een nieuw topic TG, perfecte foto's in de OP :) En je foto's van Sevilla zijn ook geweldig!
Wat vind ik het stoer dat je zelf stuct trouwens. Ik ben best een handige klusser (al zeg ik het zelf, haha) maar daar heb ik me nog nooit aan durven wagen hoor.

Gefeliciteerd met je zoon Zaphod!

Leuk die fruitbomen langs een muur. Ik heb hier wel een paar stukjes muur maar die zijn daar helaas te laag voor. Zou best fruitbomen willen maar geen idee waar ik ze moet zetten. Maar ik word wel enthousiast van het berichtje van Friezinnetje dat een klein boompje toch al snel 25 appeltjes kan opleveren, hmmm maar eens over nadenken of ik nog ergens een plekje heb.

Waar is nog toch dat heerlijke zonnetje wat al dagenlang beloofd is? Het is hier al een paar dagen mistig en grauw. Toch maar even lekker de tuin in straks, ik ga een uit de kluiten gewassen hortensia kortwieken (die is echt te hoog, meer dan anderhalve meter) en villa flappie voorzien van lekker vers stro. Mezelf kennende heb ik aan het einde van de dag van alles gedaan in de tuin behalve de dingen die ik van plan was ;-D Gelukkig kan ik morgen in de herkansing.

Fijn weekend allemaal! :daisy:
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.
Alle reacties Link kopieren
YellowLemon schreef:
23-03-2019 10:51
Ja jouw rozen stonden er mooi bij Calamicat! Misschien toch maar 1 scoren :$
Tuurlijk, gewoon proberen! :)
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.
Alle reacties Link kopieren
Tuingravin schreef:
23-03-2019 09:51
Zaphod: gefeliciteerd met de geboorte van je zoon!
Viva-Amber, fruitbomen vind ik ook mooi. Ik heb nu een vijg, maar zou ook best zin hebben in wat anders erbij. In mijn vorige tuin had ik een pereboom, maar een appelboom lijkt me ook wel wat. Punt is alleen: waar? Ik heb best een flinke tuin, maar bomen die groter worden heb ik eigenlijk al voloende. Zijn nu nog klein, maar gaan nog wel fink groeien.
Krijg jij vruchten aan je fruitbomen in pot? Als dat lukt, is dat misschien nog wel een optie voor mij. Een paar potten met kleinblijvende bomen kunnen er altij wel bij. :winkie:
Ik heb ze nu het 2de jaar. In eerste jaar geen vrucht. Je moet geduld hebben maar met een miniboom kan het. Er begint bloesem te ontstaan dus misschien heb ik wat vruchten dit jaar. Ik heb ook klein fruit bosbes en framboos.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
CC, ik ben niet zozeer stoer, maar wel zuunig. Ooit uit geldgebrek mezelf geleerd om te stuccen, en ik blijk er handig in te zijn. En wat we zelf kunnen doen we zelf. Nu maar goed ook, regel maar op korte termijn een stucadoor. Gaat je niet lukken. Misschien heb ik het van mijn opa, hij was stucadoor, hahaha.
We gaan zometeen de schouw opnieuw tegelen, hebben we ook geen vakman voor nodig. Vinden we leuk en het scheelt bakken geld uiteraard!
Gauw weer verder!
Heg klaar, vlinderstruiken gekortwiekt, appelboom wat uitgedund, zwartebessenstruik uitgedund, bramentakken vast gezet.
Wat komt alles toch weer prachtig uit, overal komt er weer groen te voorschijn. Heerlijk!
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd Zaphod!

Ik ben bij intratuin geweest vanochtend, viel mee met de drukte. Misschien scheelde het dat ik vroeg erbij was. Ik heb 2 leuke vaste plantjes meegenomen, 1 met paarse en 1 met roze bloemen( naam ben ik vergeten).
Voor iedereen een groene tuin
Jippie Jee.

Mijn buurman is over de app aan het zeiken over kevertjes in de voortuin. Ze zouden bij hem naar binnen kruipen via de voordeur. Nou heb ik deze week in mijn eigen tuin gewerkt en ben ik er vrijwel geen tegen gekomen. Maar ik weet wel dat ze er zitten. Ze zitten er al sinds ik hier woon en ik ben toen gaan googlen en ze kunnen geen kwaad.

Hij doet zelf niks aan zijn tuin. Het is een soort half ingetoomde bosjesbende, de perfecte broedplaats voor zulk grut. Dus ik zeg tegen hem, als je met gif aan de slag wil, niet in mijn tuin want daar groeien thee kruiden.

Nou er valt niet met mij te praten hoor. :facepalm: Heb gezegd dat hij ook best iets anders mag opperen en dat die onsamenhangende bosjes in zijn voortuin het er ook niet beter op maken maar dat ie dat waarschijnlijk ook niet wil horen. O_o

Moest ik even kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Hier is het ook de hele dag grijs, maar lekker weer om in de tuin te werken.
De pimpelmezen die begin februari het nestkastje in de rozenstruik hebben gevonden, zijn er nog steeds! Er wordt de hele dag flink geklopt aan de binnenkant van het kastje en af en toe wordt er dan een houtsnippertje naar buiten gegooid. Ik vraag me af waarom ze zo druk proberen het hout te versnipperen aan de binnenkant. Er hangt ook al klein stukje mos in de rozenstruik onder de opening van het nestkastje, dus ik hoop echt dat er een nestje komt.

Ik heb vandaag vooral veel opgeruimd en een begin gemaakt met het snoeien van de catalpa. Houthok schoongeveegd en goeiedag gezegd tegen een paar hele grote spinnen o_o .

Mijn geraniums hebben allemaal de winter in de garage overleefd. Sommigen bloeiden nog steeds. Ik heb ze allemaal gekortwiekt. Hopelijk lopen ze weer uit.

Het is inderdaad een mooi gezicht overal dat jong uitlopende groen. De zon gisteren heeft er voor gezorgd dat mijn kastanjeboom al een paar blaadjes heeft.
Alle reacties Link kopieren
Heb het even nagekeken en het zijn Beemdkroon en Korenbloem :)
Voor iedereen een groene tuin
Wat tof dat je je geraniums hebt kunnen laten overwinteren duet!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven