Het Tegen Tegeltuinen Topic deel 5

23-03-2019 07:07 3344 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel vier is vol, nieuwe lente, nieuw TTT, deel vijf.
Ook in dit topic proberen we de groene tuin te promoten. De tegeltuin komt nog steeds negatief terug in het nieuws, en met reden.
Waarom zou je beter kunnen kiezen voor tegel eruit, plantje erin?

-afwatering. In een tegeltuin kan het regenwater moeilijker weg
-het wordt bloedheet op een betonnen vlakte op een warme dag
-de insecten hebben het al moeilijk genoeg: draag geen 'steentje' daaraan bij
-vogels, egels, eekhoorns en vlinders komen niet op visite zonder groen
-het is zoveel mooier!

voorbeeld van hoe het niet moet:

Afbeelding

Zo kan het ook:

Afbeelding
Afbeelding

Iedereen die de natuur een warm hart toedraagt, met of zonder groene vingers, met een klein tuintje of de geluksvogel met een grote tuin, gevel- en balkontuinierder is van harte welkom om hier mee te schrijven.

We delen tips, ervaringen en foto's van onze groene paradijsjes graag, om anderen te inspireren.
Er komt weer een fijn tuinseizoen aan. We gaan weer graven, maaien, snoeien en zaaien.
We hebben er zin in!
Alle reacties Link kopieren
@yellow lemon, je bedoelt met die kevertjes waarschijnlijk de vuurwants. Die zwart met rode.
Die schijnen steeds meer voor te komen in Nederland. Hier in de tuin zitten er ook steeds meer. Sinds die warme dagen van een paar weken geleden, komen ze weer te voorschijn en zitten zich lekker te warmen op de buitenmuur in het zonnetje. Soms echt tientallen bij elkaar. Die doen inderdaad niks, dus lekker laten zitten.
Over beestjes in huis: wij slepen de hele winter iedere dag haardhout naar binnen en daar zit ook wel eens wat in. Dan zit er ineens een wants of kever op de salontafel of er vliegt een dikke wesp door de kamer. Die vang ik allemaal met een glas en een stukje papier en zet ze buiten. Je hebt toch geen leven als je daar niet tegen kunt. Gewoon niet moeilijk doen.
Ja ik bedoel inderdaad vuurwantsen, ze zijn zelfs goed voor je bodem, om de blaadjes te verwerken enzo.

Maar hij nam mijn commentaar beter op dan ik verwacht had. Hij wilde zijn voortuin al gaan bestraten( :facepalm: ), en met mijn kokend water tip kon hij ook wel wat, want gister zaten er blijkbaar 1000’en tegen zijn gevel. Dan snap ik best dat je ff een massamoord wil plegen. :$
haha Yellow, niet iedereen snapt dat ze gewoon goed zijn, want alle kleine beestjes zijn vies of eng.

Ik zag dat mijn blauwe bessenstruik van vorig jaar (hele winter in de pot gehouden) ook al weer helemaal uitloopt. Nu de bessen nog afwachten, maar zal vast goed komen
Alle reacties Link kopieren
Haha ja vuurwantsen kunnen heel goed samenklitten. Dat is mij ook wat te.

Ik heb gister wat geschoffeld en een poging grasredden gedaan. Snachts gewerkt en nu nog kapot. Terwijl ik nog een nacht moet :cry:


Tuingravin wat een heerlijke foto's van je vakantie. Ik krijg er de zomerkriebels van :sun:
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
De ribes stek die ik van Felix heb gekregen is flink gegroeid en bloeit dit voorjaar :heart:
Afbeelding

De schijnaugurk loopt goed uit en zit vol bloemknoppen
Afbeelding

Uitloper zwarte vlier
Afbeelding

De vlinderstruik heeft er ook weer zin in
Afbeelding

Duifkruid
Afbeelding

Ik kan niet wachten tot de viltige hoornbloem straks weer vol witte bloemetjes zit
Afbeelding

Op veel plekken komt de akelei ook ineens weer tevoorschijn, leuk!
Afbeelding

Viooltjes voor het keukenraam
Afbeelding

Rek en strekoefeningen
Afbeelding

Afbeelding
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.
Alle reacties Link kopieren
Tuingravin schreef:
23-03-2019 12:56
CC, ik ben niet zozeer stoer, maar wel zuunig. Ooit uit geldgebrek mezelf geleerd om te stuccen, en ik blijk er handig in te zijn. En wat we zelf kunnen doen we zelf. Nu maar goed ook, regel maar op korte termijn een stucadoor. Gaat je niet lukken. Misschien heb ik het van mijn opa, hij was stucadoor, hahaha.
We gaan zometeen de schouw opnieuw tegelen, hebben we ook geen vakman voor nodig. Vinden we leuk en het scheelt bakken geld uiteraard!
Gauw weer verder!
Ja oké, om financiële redenen dus maar dat maakt het voor mij niet minder stoer hoor, je doet het gewoon wel 'even' immers! :)
Ik zou het je niet nadoen hoor, echt. Lijkt me een enorm zware klus.
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.
Alle reacties Link kopieren
O wat mis ik de tuin van mijn oude huis als ik de uitlopende akelei zie.
Extra motivatie om er hier weer een paradijsje van te maken.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Ik zat net aan dit topic te denken en toen zag ik dat Deel 5 vandaag gemaakt is.

Bedankt!
Alle reacties Link kopieren
CC, mooie foto's, die katten van jou zijn prachtig!

Weet iemand of ik nu al struiken kan verplaatsen? Ik wil twee hortensia's die ongeveer drie jaar op hun plek staan verplaatsen en een vlinderstruik die al 8 jaar op een plek staat.
De hortensia's zal ik nog wel zonder al te veel wortelschade kunnen verplaatsen, maar de vlinderstruik denk ik niet. Is het daar nu nog te koud voor? Hij moet natuurlijk wel goed wortelen en ik vraag me af of dat kan nu het nog niet zo warm is.
Alle reacties Link kopieren
Dank je Duet, ik zal het doorgeven aan ze ;-D

Lees dit even v.w.b. je vlinderstruik.
http://vlinderstruik.com/verplaatsen/
Het kan wel dus, nu is een goede tijd, maar ze hebben wel even de tijd nodig om te herstellen.

Hortensia's zijn oersterk, flinke kluit uitscheppen met als het lukt alle wortels en dan moet het goedkomen.
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.
Alle reacties Link kopieren
Gisteren bij de intratuin kreeg ik ook gratis een Groei en Bloei tijdschrift mee. Alleen jammer dat ze ALTIJD grote tuinen behandelen en fotograferen. Nooit eens een kleine stadstuin. Niet iedereen heeft een grote tuin, maar in dat soort tuinbladen blijkbaar wel.. O_o

Er groeit weer veel in mijn kleine tuin, zal eens foto’s maken. Ook veel kale plekken, misschien komt daar nog iets op, of ik moet er zelf weer wat inplanten. Over een paar weken ga ik weer naar een lokale kwekerij die leuke prijzen heeft qua vaste planten. :daisy:
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
GroenTuintje, in de blablabladen heeft iedereen een grote tuin, een immense keuken en een enorm budget, hahaha.
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Tuingravin schreef:
24-03-2019 13:10
GroenTuintje, in de blablabladen heeft iedereen een grote tuin, een immense keuken en een enorm budget, hahaha.
Ja :biggrin: blablabladeren idd!

Net als in de Vtwonen altijd van die perfecte stelletjes staan met perfect huis en perfecte kinderen ;-D

Wie weet er wel realistische tijdschriften over lifestyle/ wonen en tuinieren :-P) ?
Voor iedereen een groene tuin
Calamitycat schreef:
23-03-2019 23:33
Dank je Duet, ik zal het doorgeven aan ze ;-D

Lees dit even v.w.b. je vlinderstruik.
http://vlinderstruik.com/verplaatsen/
Het kan wel dus, nu is een goede tijd, maar ze hebben wel even de tijd nodig om te herstellen.

Hortensia's zijn oersterk, flinke kluit uitscheppen met als het lukt alle wortels en dan moet het goedkomen.
Ik quote je hier even om te zeggen dat de foto’s mooi zijn! Heerlijk ook die katten in de tuin. De zwart met witte lijkt echt heel erg op een straatbuddy van de mijne. :proud:
Een tijdje geleden geprobeerd hier mee te schrijven maar toen helaas geen tijd om verder te gaan met de tuin. Ik ben vorig jaar verhuisd en heb nu zowel een voor als achtertuin.
Beiden niet groot maar er valt vast iets van te maken.

Mijn voortuin is ongeveer 5x5 en bestaat uit stenen met in het midden een groot vierkant met grind. Eromheen staat een beukenhaag.

De achtertuin is niet heel veel groter en ongeveer 5x6, daarachter staat nog een schuur met nog ongeveer 6 vierkante meter tuin ernaast. De achtertuin bestaat uit stenen en borders met ... grind.

Omdat de vorige bewoners slecht ter been waren hebben ze alles bestraat. Waar vroeger plantjes in de borders stonden ligt er nu grind. De enige plan is een trompetbloem (campsis radicans), op dit moment lijkt het een dode stok maar als het goed is gaat hij wel weer uitlopen.

Ik ben de komende tijd alleen nog maar bezig met grind scheppen en afvoeren ben ik bang (als iemand nog grind wil :) )
Maar daarna wil ik er graag een groene tuin van maken. De achtertuin ligt op het zuiden en vrij beschut dus ik ben een beetje aan het kijken welke planten het hier goed in zouden doen.
Alle reacties Link kopieren
Grint kan je op eennweggeefhoek op fb aanbieden. Gratis voor wie helpt scheppen.
Wie weet krijg je dan wat hulp.

Ik heb wat plantjes uitgekozenndie ik in de gezamelijk border met de buren wil zetten. Nu even overleggen met de buuf. :)

Edit: Ajuga, ribes en zomerbollen gaan de houtsnippers vervangen. :cheer2:
apatura wijzigde dit bericht op 24-03-2019 14:06
13.97% gewijzigd
Been there, done that, got the T-shirt.
Een impressie van de huidige tuin, achtertuin is ongeveer hetzelfde alleen ligt het grind dan aan de zijkanten.
anoniem_334553 wijzigde dit bericht op 31-03-2019 17:14
0.89% gewijzigd
zo, 2 groencontainers vol, ik stop eerst, anders kom ik morgen niet meer uit bed :D

Maar heerlijk weertje zeg, heb ook al even in het zonnetje gezeten, knapt een mens van op.
Anoniem, begrijpelijk dat ze de boel onderhoudsvriendelijk hebben gemaakt, maar fijn dat je er weer wat moois van maakt!

Als alles goed is heb ik vanaf donderdag 4 dagen vrij, dan ga ik weer verder in mijn tuin
Alle reacties Link kopieren
@anoniem1234a, bij ons lagen er ook alleen tegels in. Wat we hebben gedaan is ongeveer 1/3 stenen weggehaald en daar grasveld en border van gemaakt. En langzaam nog meer tegels weggehaald in de loop vd jaren en daar ook weer borders van gemaakt. Tegels hebben we nog kunnen verkopen via Mp ( waren vrij nieuw en prijzig geweest). En later hebben we de andere tegels gebruikt voor bijv ophogingen ( voor speels effect).
Onze tuin is ook vrij klein, maar wel groen en gezellig :) . Ik haal er nog wel eens een tegel uit, en zet er leuke plantjes voor in de plaats. Een tuin is gelukkig toch nooit klaar :biggrin:
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
https://www.bol.com/nl/p/handboek-nieuw ... oductImage

Ik heb de vorige versie van dit boek gehad maar echt heel leuk en toepasbaar in kleine tuinen en op balkons.
Been there, done that, got the T-shirt.
Mijn eigen kat snapt hints beter dan de buurtkatten. :cry:

Ik had latjes over mijn ingezaaide wortelbed gelegd. Dat is teveel gedoe voor mijn kat om daar dan nog tussendoor te graven en poepen of plassen. Maar niet voor een paar andere schavuiten. Oftewel, mijn werk is ongedaan gemaakt.

Sateprikkers zei iemand toch?
Alle reacties Link kopieren
Sateprikkers en alufolie op hun looproutes houden ze ook niet van. (Bij mij eerder tenminste)
Been there, done that, got the T-shirt.
Handige tips al, en dat boek ga ik ook eens bekijken! Er moeten sowieso wat tegels uit want anders rot de schuur weg.
Alle reacties Link kopieren
Daar is dat grind dan wel weer handig. Ik denk dat ze bij mij een grindkorf naast de schuur hebben ingegraven. Daar gaat t water van t dak van de schuur de grond in.
Been there, done that, got the T-shirt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven