Het Tegen Tegeltuinen Topic deel 5

23-03-2019 07:07 3344 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel vier is vol, nieuwe lente, nieuw TTT, deel vijf.
Ook in dit topic proberen we de groene tuin te promoten. De tegeltuin komt nog steeds negatief terug in het nieuws, en met reden.
Waarom zou je beter kunnen kiezen voor tegel eruit, plantje erin?

-afwatering. In een tegeltuin kan het regenwater moeilijker weg
-het wordt bloedheet op een betonnen vlakte op een warme dag
-de insecten hebben het al moeilijk genoeg: draag geen 'steentje' daaraan bij
-vogels, egels, eekhoorns en vlinders komen niet op visite zonder groen
-het is zoveel mooier!

voorbeeld van hoe het niet moet:

Afbeelding

Zo kan het ook:

Afbeelding
Afbeelding

Iedereen die de natuur een warm hart toedraagt, met of zonder groene vingers, met een klein tuintje of de geluksvogel met een grote tuin, gevel- en balkontuinierder is van harte welkom om hier mee te schrijven.

We delen tips, ervaringen en foto's van onze groene paradijsjes graag, om anderen te inspireren.
Er komt weer een fijn tuinseizoen aan. We gaan weer graven, maaien, snoeien en zaaien.
We hebben er zin in!
Alle reacties Link kopieren
Neweve, wij hebben de sloopfase gehad en zijn weer aan het opbouwen. Vorige week heb ik de wanden gestuct en gesausd, we hebben tegels gezet en gevoegd in de schouw, en de kozijnen geschuurd en in de grondverf gezet. Morgen gaan man en ik de vloer tegelen en begin ik net het aflakken van de kozijnen. Nouja, eerst schilderen en dan tegelen. De nieuwe keuken komt in gedeeltes: de koelkast en het fornuis kunnen geleverd worden als de vloer klaar is. De keuken zelf komt pas na half mei.
Alle reacties Link kopieren
Moosey, beterschap :rose:

Mooie foto's Neweve!
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.
Zouden jullie een blauwe bes midden in een bloemenborder planten? :hyper:

Mijn vriend heeft vroeg weekend en een dag langer. Hij moet deze week alleen nog op zondag werken en er komt mooi weer. Dus we willen eigenlijk even flink aan de slag in de tuin en schuur. Zin in. :love:
ik heb een blauwe bes in een pot staan, heeft de winter goed overleefd. Zal dus ook prima in een border kunnen.
Het gaat me meer om de randomness van een bessenstruik in een voornamelijk bloemenborder. :proud: Ik heb ook bramen en frambozen, daar staat een grote hortensia voor dus daar is het vol...

Aan de andere kant, het geeft wel wat vaste vulling.

Iedere keer als ik de OP zie moet ik trouwens de gevels bekijken of ze toch geen foto hebben gevonden van wat mijn nieuwe buren met de achtertuin gedaan hebben. Maar de deuren zijn anders.

Mijn achtertuin was al gevoelig voor blank staan trouwens, en daar liggen amper tegels. Dus ook vanuit dat opzicht vind ik het niet heel fantastisch. Het is bijna 100m2
Alle reacties Link kopieren
Iemand dé tip tegen heermoes/paardenstaart? Ik graaf nu telkens tot aan de wortels uit, maar het is hardnekkig ook tussen tegels....
We’re all mad here
Heermoes raak je bijna niet meer kwijt, hier ook veel in de tuin. Nu de toppen weghalen en steeds wat bij houden is het beste. Elke mm aan wortel groeit weer uit
Alle reacties Link kopieren
friezinnetje2014 schreef:
28-03-2019 17:53
Heermoes raak je bijna niet meer kwijt, hier ook veel in de tuin. Nu de toppen weghalen en steeds wat bij houden is het beste. Elke mm aan wortel groeit weer uit
Dank je. Dan ga ik dat blijven doen. Stom onkruid is het :-(
We’re all mad here
Cheshire-cat schreef:
28-03-2019 17:59
Dank je. Dan ga ik dat blijven doen. Stom onkruid is het :-(
nou idd, het komt overal tussendoor. In mijn tuinhuisje groeit het ook altijd
Alle reacties Link kopieren
Ik zou de blauwe bes er gewoon tussen zetten in die border.
Ik heb vandaag de twee hortensia's verplaatst, maar de vlinderstruik durf ik toch niet, nadat ik het artikel van CC had gelezen.
Verder begonnen de borders te schoffelen. Ik heb enorm veel zaailingen van van alles en nog wat overal tussen staan. Ik heb die altijd laten staan, maar de hoeveelheid plantjes verstikt elkaar en echt mooier wordt het er niet op. Dus dit jaar besloten om toch een hoop zaailingen tussen de grotere planten weg te schoffelen, zodat de grotere planten lucht en ruimte hebben.
Alle reacties Link kopieren
Er staan online div tips tegen heermoes. Vanuit de groene hoek wordt vooral verrijken van de grond geadviseerd.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Wat Apatura zegt: heermoes flink bemesten, vinden ze vreselijk! Daarom zijn ze ook zo dol op groeien onder en tussen bestrating door: wit zand is arm aan voeding en heel luchtig. Koffiedik en koemest, compost... Allemaal geen vrienden van heermoes. Ik vind het net zo'n drama als zevenblad. Dat was een plaag om mijn vorige tuin. Hier heb ik het gelukkig niet.... Fingers crossed dat het er ook niet per ongeluk in belandt....
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat ik geen zevenblad of heermoes heb, ik heb nog geen plaagplanten in ieder geval.
Ik ben ook nog niet zo goed in het herkennen van opkomende planten, is dit onkruid of hebben we hier zelfs iets neergezet? Zo hebben we vorig jaar bijna de dahlia's gerooid :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Hier ook geen plaagplanten gelukkig. Het zevenblad dat wil oprukken vanuit de gemeentetuin heb ik kunnen tegenhouden met de tip van de grond afdekken met karton en een mulchlaag overheen doen. Aangezien ik dit onder de beukenhaag heb gedaan, achteraan in de tuin, valt het niet eens op. Ik zie het zevenblad in de gemeentetuin weer langzaam opkomen, dus even afwachten of het mijn tuin inkomt. Ik wed van niet. :-D
Het valt mij op dat er ieder jaar een ander soort "onkruid" zijn opmars maakt. Jaren geleden barstte het hier van de paardenbloemen, daarna ineens alleen maar weegbree, toen vogelmuur, toen ereprijs, en dit jaar hondsdraf. Herkennen jullie dit?
Vandaag komt onze nieuwe grasmaaier binnen. De vorige is helemaal vastgelopen, waarschijnlijk door de enorme kersenvoorraad die uit de bomen viel in het gras vorige zomer. Ik heb vuilniszakken vol weg geharkt, maar er bleef steeds een dikke plakkerige laag achter. Ik vrees dat de grasmaaier dat niet aankon. In het najaar kwamen er dikke blauwe wolken uit en heb ik hem maar gauw uit gezet. De stank was ook niet te harden.
Vanmiddag kan ik dus voor het eerst dit jaar het gras gaan maaien. :yes:
Alle reacties Link kopieren
Van zevenblad heb ik gelukkig ook geen last.
Het schijnt wel goed bruikbaar te zijn om stamppot te maken :-9

Ik ga vanmiddag weer lekker aan de slag. Houtsnippers met klaverzuring verwijderen :bonk:
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
En pesto, heb ik wel eens gelezen.

Van heermoes kun je blijkbaar thee maken, werkt ook tegen schimmels en meeldauw: http://www.kruidenmassages.nl/heermoes.html

Ik heb geen idee verder hoor, maar het staat daar dus.
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding

Wie weet wat dit voor plant is? Hij is enorm gaan woekeren hier in de tuin. Blijkbaar heb ik hem wel vorig jaar gepland. Ik zat zelf te denken aan of Judaspenning of campanula.
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Mogelijk ridderzuring.
Geen campanula iig
Judaspenning lijkt mij ook niet.
Been there, done that, got the T-shirt.
Hi!

Ik lees al jaren mee op het forum. Nu mee door dit topic toch maar eens een account aangemaakt. Ik vind tuinieren heerlijk en niets zo gruwelijk als een tegeltuin of kattenbak (van die voortuinen met alleen maar grind).

Ik zal in het begin nog niet zo heel veel meeschrijven omdat ik halverwege het jaar ga verhuizen. Ik mag (van mezelf) dus even niets investeren in mijn huidige tuin. Bij mijn nieuwe huis heb ik en voor- en achtertuin. Is voor mij heel luxe omdat ik gewend ben alleen maar een achtertuin te hebben. Het zijn geen grote oppervlaktes maar wel net genoeg om lekker in bezig te zijn. De voortuin is voornamelijk op het zuiden georiënteerd en bestaat uit wat lullige buxushaagjes (op sterven na dood) en een postzegeltje gras. De achtertuin is compleet betegeld en ligt op het noorden. Er valt dus nog genoeg te doen :yes:

De nieuwe bewoners van ons oude huis gaan van mijn kleine paradijsje een tegeltuin maken :cry: :swear: Voordeel voor mij is wel dat ik de hele tuin leeg mag halen. Bijna alles gaat dus ook mee, scheelt weer heel erg in de investeringen.

Sinds afgelopen week ben ik behoorlijk aan het snoeien gegaan om alles zo klein mogelijk te houden zodat het makkelijk te verhuizen valt.

Ik zal zo af en toe wel eens binnen komen vallen om wat inspiratie en tips op te doen. Zo lang tuinier ik nog niet namelijk.

Ik wens jullie in ieder geval heel veel tuinplezier deze lente!
GroenTuintje schreef:
29-03-2019 11:22
Wie weet wat dit voor plant is? Hij is enorm gaan woekeren hier in de tuin. Blijkbaar heb ik hem wel vorig jaar gepland. Ik zat zelf te denken aan of Judaspenning of campanula.
Ik denk Gewoon Vingerhoedskruid, ofwel Digitalis Purpurea.
Alle reacties Link kopieren
Hoi,
In deel 4 heb ik wel eens om advies gevraagd, maar het lijkt me leuk om wat meer mee te schrijven en kennis te krijgen. Sinds vorig jaar ben ik de trotse eigenaar van een voor en achtertuin. Toen hebben we achter een terras gelegd (laten leggen) en ik heb een border gemaakt. Gras lag er al. Dit allemaal op 40m2. Zo groot is mijn stadstuintje.
Dit jaar wil ik de achtertuin verder afmaken. Er mist wat interessantheid ofzo. Dus we zoeken een boompje voor naast het terras.
Ik ben wel blij dat ik vorig jaar een paar vaste planten had neergezet. Nu loopt de brunnera jack frost uit en volgens mij worden ze heel groot (veel groter dan vorig jaar). Dus ik wacht even met nieuwe dingen erin zetten tot mei. Dan zal ik beter weten hoe groot alles is.

Valse KRaai: wel een voordeel dat je je planten kan meenemen! Scheelt zo erg! Dat vind ik dus zo moeilijk. Planten kiezen, want ik kan moeilijk inschatten hoe het er in de tuin uit zal zien.

To do: lavendel uit elkaar zetten (vorig jaar lekker bij elkaar gezet...).

Een vraagje: Wat is een bamboe die lekker snel 3m hoog wordt en in een pot kan? (wil wat privacy, ivm inkijk van alle kanten. Geen geld voor pergola)
welkom nieuwe meeschrijvers

Ik ben vanmiddag ook weer even in de tuin bezig geweest, wat een heerlijk weer! Ook lekker in het zonnetje gezeten, want daar kun je niet vroeg genoegmee beginnen :D
Volgende week vrijdag komt er een tuinbedrijf langs, om te kijken wat er bij mij moet gebeuren en wat dit gaat kosten. Heb er nog 2 gemaild, kijken wie het goedkoopst is, en het meeste kan doen. Wilde eerst dingen zelf doen, maar omdat alles wat achter elkaar gepland moet worden en ik niet de hele zomer in de bende wil zitten, ga ik het toch maar door een bedrijf laten doen. Is een hele klus, maar dan ben ik ook in een keer klaar.
[quote=GroenTuintje post_id=29755187 time=1553854962 user_id=370164]
@ Karliin, ik ben er ook heel blij mee dat ik veel mee kan nemen. Ik had van tevoren de planten waar ik 'een band mee heb' al uitgespit en in een pot gezet om heel duidelijk te maken dat die mee zouden gaan :A:

Ik vind het uitzoeken van planten heel erg leuk. Ik doe het alleen niet met een plan. Ik zie wat moois in een tuin van familie en vrienden en neem dat mee of ik dwaal door het tuincentrum en neem mee wat ik mooi vind. Mijn tuin is dus een behoorlijk ratjetoe. Ik wil wel wat meer met een plan te werk gaan in mijn nieuwe tuin.
Alle reacties Link kopieren
Apatura schreef:
29-03-2019 15:00
Mogelijk ridderzuring.
Geen campanula iig
Judaspenning lijkt mij ook niet.
Nee dat is het niet:). Toch bedankt.
Voor iedereen een groene tuin

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven