Het Tegen Tegeltuinen Topic deel 5

23-03-2019 07:07 3344 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel vier is vol, nieuwe lente, nieuw TTT, deel vijf.
Ook in dit topic proberen we de groene tuin te promoten. De tegeltuin komt nog steeds negatief terug in het nieuws, en met reden.
Waarom zou je beter kunnen kiezen voor tegel eruit, plantje erin?

-afwatering. In een tegeltuin kan het regenwater moeilijker weg
-het wordt bloedheet op een betonnen vlakte op een warme dag
-de insecten hebben het al moeilijk genoeg: draag geen 'steentje' daaraan bij
-vogels, egels, eekhoorns en vlinders komen niet op visite zonder groen
-het is zoveel mooier!

voorbeeld van hoe het niet moet:

Afbeelding

Zo kan het ook:

Afbeelding
Afbeelding

Iedereen die de natuur een warm hart toedraagt, met of zonder groene vingers, met een klein tuintje of de geluksvogel met een grote tuin, gevel- en balkontuinierder is van harte welkom om hier mee te schrijven.

We delen tips, ervaringen en foto's van onze groene paradijsjes graag, om anderen te inspireren.
Er komt weer een fijn tuinseizoen aan. We gaan weer graven, maaien, snoeien en zaaien.
We hebben er zin in!
Alle reacties Link kopieren
JuriaanB schreef:
29-03-2019 15:41
Ik denk Gewoon Vingerhoedskruid, ofwel Digitalis Purpurea.
Ja! Dat zou heel goed mogelijk zijn.

En ach, mocht het toch iets anders zijn wat mij niet bevalt, dan haal ik het er zo uit :biggrin:
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Hebben jullie het meegekregen dat het zo slecht gaat met de vlinderpopulatie? Des te meer reden om een grote verscheidenheid aan bloeiende planten in de tuin te hebben.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
Welkom Karliin en Valse_Kraai :)

Karliin, wat is de reden dat je de bamboe in een pot wil? Het kan wel hoor maar kost meer tijd qua verzorging (en groeit langzamer) dan een bamboe die in de volle grond staat.


Over plaagplanten, hier wel zevenblad maar dat krijgt de kans niet zich flink uit te breiden want de konijnen zijn er gek op dus ik pluk alles wat opkomt. Dus het mag blijven :) Ook wel wat hondsdraf, vind ik een leuk plantje en haal ik alleen weg als het te groot wordt.

Gefeliciteerd met je nieuwe maaier Duet, dat maakt grasmaaien ineens een stuk leuker!
...
Alle reacties Link kopieren
SweetFirefly schreef:
29-03-2019 20:51
Hebben jullie het meegekregen dat het zo slecht gaat met de vlinderpopulatie? Des te meer reden om een grote verscheidenheid aan bloeiende planten in de tuin te hebben.
Ja, ik las het. Vreselijk :(
Ik zit regelmatig te snuffelen op Funda en hoeveel tegeltuinen ik daar wel niet zie.... intriest is het. Geen wonder dat het zo slecht gaat met de vlinders.

Aan mijn tuin zal het niet liggen, is ingericht met grotendeels alleen maar vlinder-, bijen- en hommelplanten en bloemen.
...
ja, vlinders, bijen en andere insecten. Vreselijk.

Ik had vandaag iig al weer een vlinder in de tuin, een citroentje. En ik heb ook vlinderstruiken, en veel andere bloeiende planten in de tuin.
Op mijn werk hebben ze een hele strook van ong 500 meter aangelegd met wilde bloemen. En volgende week ga ik met clienten zaadbommen maken. Met een mix van bijen/vlinder -en wildebloemen. Zak vol van mee, en dan overal maar heen gooien. Lijkt me geweldig om te doen
Alle reacties Link kopieren
Wat een prachtig initiatief Friezinnetje! :heart:
...
Alle reacties Link kopieren
Hallo Valse_Kraai en Karliin :hello: Leuk dat jullie ook mee komen schrijven.

Weet iemand hier waar Felix_Urbexicus eigenlijk is gebleven? Ik meen dat er hier dames waren die haar wel eens ontmoet hebben? Hebben jullie nog wel eens wat van haar gehoord?

De nieuwe grasmaaier is gearriveerd! Waar ik eerst met een maaier a la fiat 500 door de tuin croste, heb ik nu een maaier formaat vrachtauto. Mijn man heeft waarschijnlijk gedacht: en nu komt er een zware jongen, die niet na twee jaar stuk is. Ik duw me te pletter en in de bochten moet ik met mijn hele gewicht er aan gaan hangen :-D maar hij maait prima.

Ik hoorde vandaag ook van de afnemende vlinderpopulatie. Dit is al jaren aan de gang en ik zie met het jaar minder vlinders. Ik heb jaren geleden hier in het vlindertopic mee geschreven en fotografeerde toen vlinders. Mijn vlinderstruik zat steeds barstensvol. Nu ben ik blij als er 5 tegelijk in de struik zitten, dat is dan al veel.
Ik heb hier inmiddels een citroentje, een blauwtje, een kolibrivlinder, een koolwitje en een dagpauwoog in de tuin gehad de afgelopen weken. Ik hoop er deze zomer toch weer een aantal te zien.

De pimpelmezen zitten nog steeds hamertje tik in het nestkastje te spelen. Het ziet er naar uit dat er echt een nestje gaat komen. Ze houden het huisje nu al 7 weken bezet. Ik hoor de hele dag door een heel hard geklop uit het huisje komen. Ik vraag me echt af wat ze daar toch doen.
Alle reacties Link kopieren
Daar zit je dan, lekker vanaf je hippe loungeset genieten van al het leven in de tuin :sarcastic:
Afbeelding
...
Alle reacties Link kopieren
Calamitycat schreef:
29-03-2019 22:39
Daar zit je dan, lekker vanaf je hippe loungeset genieten van al het leven in de tuin :sarcastic:
Afbeelding
:HA:
friezinnetje2014 schreef:
29-03-2019 21:12
Ik had vandaag iig al weer een vlinder in de tuin, een citroentje. En ik heb ook vlinderstruiken, en veel andere bloeiende planten in de tuin.
Op mijn werk hebben ze een hele strook van ong 500 meter aangelegd met wilde bloemen. En volgende week ga ik met clienten zaadbommen maken. Met een mix van bijen/vlinder -en wildebloemen. Zak vol van mee, en dan overal maar heen gooien. Lijkt me geweldig om te doen
Moet je dan wel doen op plaatsen waar het zaad kan ontkiemen en de planten kunnen uitgroeien en niet weggehaald of gemaaid worden. Zomaar een beetje rondstrooien is niet zo effectief.
SweetFirefly schreef:
29-03-2019 20:51
Hebben jullie het meegekregen dat het zo slecht gaat met de vlinderpopulatie? Des te meer reden om een grote verscheidenheid aan bloeiende planten in de tuin te hebben.
Ja, maar belangrijker is het bieden van planten en plekken waar ze zich kunnen voortplanten. Veel vlinders hebben voor hun rupsen specifieke planten, struiken, bomen en omstandigheden nodig. Mensen vergeten vaak dat elk vlinder eerst rups en pop is geweest... Juist die rupsen hebben het moeilijk. Bekijk eens de geweldige site van de Vlinderstichting: https://www.vlinderstichting.nl/
Wat heb ik genoten in mijn tuin vandaag. :heart:

Toen ik vannochtend de zaailingen bij mijn voorraam water stond te geven zag ik letterlijk iemand zijn stap verlangzamen en zn nek verdraaien om mijn bloemen te bekijken. :$

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vandaag heb ik voor een groot deel de borders in de achtertuin schoon gezet. De achtertuin is nog lang niet zo ver als de voortuin.
karliin schreef:
29-03-2019 15:52
Hoi,
In deel 4 heb ik wel eens om advies gevraagd, maar het lijkt me leuk om wat meer mee te schrijven en kennis te krijgen. Sinds vorig jaar ben ik de trotse eigenaar van een voor en achtertuin. Toen hebben we achter een terras gelegd (laten leggen) en ik heb een border gemaakt. Gras lag er al. Dit allemaal op 40m2. Zo groot is mijn stadstuintje.
Dit jaar wil ik de achtertuin verder afmaken. Er mist wat interessantheid ofzo. Dus we zoeken een boompje voor naast het terras.
Ik ben wel blij dat ik vorig jaar een paar vaste planten had neergezet. Nu loopt de brunnera jack frost uit en volgens mij worden ze heel groot (veel groter dan vorig jaar). Dus ik wacht even met nieuwe dingen erin zetten tot mei. Dan zal ik beter weten hoe groot alles is.

Valse KRaai: wel een voordeel dat je je planten kan meenemen! Scheelt zo erg! Dat vind ik dus zo moeilijk. Planten kiezen, want ik kan moeilijk inschatten hoe het er in de tuin uit zal zien.

To do: lavendel uit elkaar zetten (vorig jaar lekker bij elkaar gezet...).

Een vraagje: Wat is een bamboe die lekker snel 3m hoog wordt en in een pot kan? (wil wat privacy, ivm inkijk van alle kanten. Geen geld voor pergola)
Misschien is een vijgenboom wel leuk. ze zijn makkelijk te vormen/snoeien, groeien redelijk rap (maar zijn dus ook makkelijk in te perken), en ik vind het blad heel mooi. :heart:

Plaatje van internet, die van mij is nog heel klein, die heb ik voor 2 euro gekocht. ;)

Afbeelding

Bamboe heb ik geen verstand van behalve dat ik het inderdaad in kuipen zou planten. Woekermonsters. :proud:
Alle reacties Link kopieren
Mooie foto's YL! Wat een gezellige boel bij jou met al die bloemen :heart:

Juriaan, hier laat ik de brandnetels achter in de tuin staan speciaal voor dat doel. Een flink aantal vlinders kan zich niet voortplanten zonder brandnetels, eigenlijk onmisbaar in een tuin dus. En de vele klimop in mijn tuin is natuurlijk ook een paradijs voor vlinders.
Ik vrees alleen dat de mensen die blij zijn met hun tegeltuin dit nooit gaan begrijpen laat staan er iets aan doen....
...
Calamitycat schreef:
30-03-2019 00:21
Mooie foto's YL! Wat een gezellige boel bij jou met al die bloemen :heart:

Juriaan, hier laat ik de brandnetels achter in de tuin staan speciaal voor dat doel. Een flink aantal vlinders kan zich niet voortplanten zonder brandnetels, eigenlijk onmisbaar in een tuin dus. En de vele klimop in mijn tuin is natuurlijk ook een paradijs voor vlinders.
Ik vrees alleen dat de mensen die blij zijn met hun tegeltuin dit nooit gaan begrijpen laat staan er iets aan doen....
Oh dat ga ik de volgende keer tegen de buurman zeggen als hij zeurt over mijn behouden hoekje klimop. Is voor de vlinders, vind je dochtertje toch ook mooi. :blob:
Alle reacties Link kopieren
Ik gooi mijn stokpaardje er nog maar eens in: er zijn heel veel niet woekerende bamboesoorten! Een Fargesia kan je gerust planten zonder wortelbegrenzer en zonder kuip want die vormt een kluit en heeft dus geen rizomen.
#Help de bamboemisverstanden de wereld uit :biggrin:
...
Alle reacties Link kopieren
YellowLemon schreef:
30-03-2019 00:24
Oh dat ga ik de volgende keer tegen de buurman zeggen als hij zeurt over mijn behouden hoekje klimop. Is voor de vlinders, vind je dochtertje toch ook mooi. :blob:
Precies! :yes:
...
Alle reacties Link kopieren
Duet, ik zal Felix morgen een appje sturen, heb al heel lang niets van haar gehoord. Ik hoop dat ze gewoon heel erg druk is met haar studie en dat alles goed is met haar. Ik mis haar echt hoor hier.

Je hebt me nu wel erg nieuwsgierig gemaakt naar je nieuwe grasmaaier, foto zou leuk zijn :D
Bijzonder hoor, die druk klussende pimpelmezen bij jou. Een nestje, dat zou toch echt geweldig zijn :heart:
...
Alle reacties Link kopieren
Mijn bamboe woekerd zelfs in haar pot :clown:
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Allereerst welkom aan de nieuwelingen hier! Fijn dat ons 'legertje' blijft groeien. Het is zo jammer dat de vlinderstand achteruit gaat, de bijen het moeilijk hebben en het aantal insectensoorten minder wordt... Veel mensen met tegeltuinen realiseren zich denk ik niet dat dit ook minder vogels betekent. Ik ken een aantal van die tegeltuinerts die wel pindaslingers aan de schutting hangen omdat ze kool en pimpelmezen zo leuk vinden. Als ik ze dan vertel dat mezenbaby's gevoederd worden met insecten, wordt er glazig gekeken.

YL, heerlijk he, die bloeiende bollen! Bij mij gaat het er ook steeds feestelijker uitzien! Ik hoop dit weekend voor het eerst wat tijd aan de tuin te besteden, ik ben vrij, kan nu weinig doen in de keuken (man gaat de tegelvloer leggen en kan daarbij alleen assistentie gebruiken met meekijken af en toe)

Ik moet mijn sering op stam nog planten, en ik heb ook andere vaste planten binnen gekregen. Dat moet dit weekend sowieso.... Het gras maaien moet gebeuren, veel blad en onkruid uit de borders halen, de hortensia's en rozen snoeien... Veel te veel werk voor een weekend.

Iedereen is hier al lekker op gang, ik loop stevig achter op jullie!
Groentuintje, ik denk niet dat jouw onbekende plant een digitalis is. Daar heb ik er ook een hoop van en dat ziet er anders uit. Ik zal als ik er aan toekom, straks een foto plaatsen van de digitalispollen bij mij in de tuin. Wat het wel is kan ik moeilijk zien, heb je nog meer foto's?
Oh Yelow Lemon wat bloeit er al veel bij jouw!!! Wat mooi :heart:

Mijn tuin is onbeschut dus ik moet altijd wat langer geduld hebben.

Ik ga mij ook eens verdiepen in een plekje met brandnetels voor de vlinders. Aan de bloeiende planten kan het bij mij ook niet liggen.

En Duet gefeliciteerd met je maaier! Ve geluk met z'n twee :-D
Alle reacties Link kopieren
GroenTuintje schreef:
30-03-2019 07:28
Mijn bamboe woekerd zelfs in haar pot :clown:
Dan heb je dus geen Fargesia :P
...
Alle reacties Link kopieren
Yellow,

Prachtige foto's. Bij zo'n tuin zou ik ook wel even kijken!

Hieronder mijn oude en nieuwe grasmaaier:
Ik weet nu ook waarom die nieuwe zo zwaar is. De oude was helemaal van kunststof, de nieuwe is grotendeels van staal. Hij is ook niet mega groot, maar vergeleken met de oude wel een flinke maat groter.

Afbeelding

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Wow, dat is een stoere maaier Duet!

Ik heb nu zo'n kunststof geval, is al derdehands maar maait nog best goed en ik heb niet zoveel gras dus het moet maar.
Maar voor jouw grote gazon is zo'n mooie sterke maaier onontbeerlijk kan ik me zo voorstellen. Veel plezier ermee! :)
...
Ik heb zojuist twee Erysimum planten gescoord bij de Praxis. Een gele en een paarsige. Ik ging eigenlijk alleen een grote zak potgrond halen. Maar ze zijn winterhard, en zouden goed voor bloemen en bijen zijn.

En volgens mij heb ik hiermee eindelijk de mooie paarse bloemen gevonden die zo weelderig in Noorwegen groeide, daar ben ik toen echt verliefd op geworden. Dit is bij blokhutten waar we overnacht hadden:
Afbeelding

Weet iemand misschien zeker of dit de Erysimum is?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven