Het Tegen Tegeltuinen Topic deel 5

23-03-2019 07:07 3344 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel vier is vol, nieuwe lente, nieuw TTT, deel vijf.
Ook in dit topic proberen we de groene tuin te promoten. De tegeltuin komt nog steeds negatief terug in het nieuws, en met reden.
Waarom zou je beter kunnen kiezen voor tegel eruit, plantje erin?

-afwatering. In een tegeltuin kan het regenwater moeilijker weg
-het wordt bloedheet op een betonnen vlakte op een warme dag
-de insecten hebben het al moeilijk genoeg: draag geen 'steentje' daaraan bij
-vogels, egels, eekhoorns en vlinders komen niet op visite zonder groen
-het is zoveel mooier!

voorbeeld van hoe het niet moet:

Afbeelding

Zo kan het ook:

Afbeelding
Afbeelding

Iedereen die de natuur een warm hart toedraagt, met of zonder groene vingers, met een klein tuintje of de geluksvogel met een grote tuin, gevel- en balkontuinierder is van harte welkom om hier mee te schrijven.

We delen tips, ervaringen en foto's van onze groene paradijsjes graag, om anderen te inspireren.
Er komt weer een fijn tuinseizoen aan. We gaan weer graven, maaien, snoeien en zaaien.
We hebben er zin in!
vandaag 3 verschillende soorten vlinders in de tuin gespot. Een koolwitje, citroentje en een dagpauwoog.

Verder niet super veel gedaan, lekker van het zonnetje genoten
Alle reacties Link kopieren
Mijn ogen doen nog pijn van die tegeltuinfoto van CC o_o .

Nu bij Eigen Huis & Tuin: een mediterrane tuin bij een jaren 30 huis. Met veel verharding uiteraard. Waarom? :'(
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
[quote=YellowLemon post_id=29759057 time=1553953114 user_id=291865]
Ik heb zojuist twee Erysimum planten gescoord bij de Praxis. Een gele en een paarsige. Ik ging eigenlijk alleen een grote zak potgrond halen. Maar ze zijn winterhard, en zouden goed voor bloemen en bijen zijn.

En volgens mij heb ik hiermee eindelijk de mooie paarse bloemen gevonden die zo weelderig in Noorwegen groeide, daar ben ik toen echt verliefd op geworden. Dit is bij blokhutten waar we overnacht hadden:
Alle reacties Link kopieren
Toms Tenenkrommende Tuinen :|
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.
Alle reacties Link kopieren
Ze noemen alles tuin, ook al is het een parkeerplaats voor de loungeset, de buitenkeuken en de overdekte zithoek. Oh en natuurlijk de super-de-luxe barbeknoei...

Vandaag lekker in de tuin gebuffeld. Nog lang niet klaar natuurlijk, maar toch lekker opgeschoten. Ik heb het gras gemaaid, wel honderd paardebloemen uitgestoken, een deel van de hortensia's gesnoeid, veel blad uit de borders gehaald en een begin gemaakt met onkruid wieden. De sering op stam is geplant.
Ik moet nog heel veel doen, maar het ziet er nu al beter uit. Ik heb heel veel zaailingen van vorig jaar geplante planten overal, dus als ik die een beetje slim uitplant, worden mijn borders steeds dichter begroeid.
Overall doet de tuin het wel goed, maar een aantal planten groeit maar weinig en mijn camelia's hebben veel geel blad. Iemand een idee waar dat aan kan liggen? Te nat, te droog, te weinig voedingsstoffen?
Alle reacties Link kopieren
Paardebloemen zijn juist een heel belangrijk voor vlinders. Gewoon laten staan. Het groen is bovendien eetbaar.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
Sweet firefly, een gedeelte van de paardebloemen blijft ook staan, in de borders. In het gazon wil ik ze niet, ik ben een muts met mijn gazon. Ik heb er wel klaver in zitten en dat mag blijven tot op zekere hoogte. Ik wil nog madeliefjes, die vind ik wel mooi in het gras. Ik probeer om zoveel mogelijk insect en vlindervriendelijk te tuinieren en heb ook veel heemplanten en kruiden. Niet alleen maar doorgekweekte planten die er alleen staan voor het mooi.
Maargoed, een tuin is per definitie cultuur, en minder natuur. We zetten allerlei planten bij elkaar die in de natuur niet snel samen groeien, maar die we mooi vinden. Ik vind dat dat ook moet kunnen, het is een fijne hobby.

En ja, ik beken dat ik houd van een enigszins nette tuin. Het mag weelderig en lekker vol staan, zoals in een Engelse cottage tuin. Er mag hier en daar ook 'onkruid' blijven staan als ik het mooi vind. Op plekken waar het niet opvalt in de volle borders, mag het blijven staan. Maar paardebloemen in het gras wil ik niet.
Alle reacties Link kopieren
@ Yellow, die paarse bloemen op jouw foto's zijn volgens mij wilgenroosjes. Ik moet zeggen dat de erisimum er wel op lijkt.

@ tuingravin, volgens google zou jouw camelia wel eens te veel kalk kunnen krijgen. Ik neem aan dat je weet dat de camelia een hele specifieke standplaats nodig heeft: geen ochtendzon maar middagzon. De grond moet vochtig zijn en veel humus bevatten.

Ik ben bijna de hele dag bezig geweest met het snoeien van onze catalpa. Dat is net de beukwilg uit Harry Potter
Afbeelding

Ieder jaar produceert hij van die lange rechte takken van bijna twee meter lang. Vandaag alle dikke takken onder de knot afgezaagd en die lange takken met de takkenschaar in stukjes van 20 cm geknipt. Die gaan komende winter als aanmaakhoutjes de haard weer in. Dit is zwaar werk. Die takken zijn op het eind zo dik als een vinger, maar aan het begin zo dik als je pols. Ik heb overal spierpijn.
Verder ben ik nog steeds bezig met het opruimen van alle bladafval en afgestorven resten van de planten uit de borders en met zo'n staalborstels de voegen van het terras en het pad schoon borstelen. Daar krijg je ook biceps van en die voel ik nu ook. Ik had mijn warme bad vanavond echt wel verdiend.
duet wijzigde dit bericht op 30-03-2019 21:45
0.04% gewijzigd
Tuingravin, zal ik dan maar bekennen dat ik een heel klein stukje kunstgras wil leggen in mijn verder wilde tuin? :whistle:

Ik wil gewoon een stukje waar ik altijd in de zon kan liggen, soms ben ik lui he. :A:
@duet, je hebt gelijk! Nu heb ik in ieder geval de naam! :heart:

Ik had destijds nog niet zo veel verstand van planten. Als ik nu naar die foto kijk denk ik, muts, de uitgebloeide zaadknoppen hangen boven in. :rofl:
Alle reacties Link kopieren
@Tuingravin, geen probleem, je hoeft je echt niet te verantwoorden hoor. Dacht alleen dat je misschien niet wist dat paardebloemen, naast mooi, ook nuttig zijn.
Zelf heb ik een tic voor kleuren, hoogtes en bladsoorten. Kleurgroepen bij elkaar, ik heb met name wit, paars, roze en blauw en dan zo dat de border laag begint en achter hoog is.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
Tuingravin schreef:
30-03-2019 21:38
Sweet firefly, een gedeelte van de paardebloemen blijft ook staan, in de borders. In het gazon wil ik ze niet, ik ben een muts met mijn gazon. Ik heb er wel klaver in zitten en dat mag blijven tot op zekere hoogte. Ik wil nog madeliefjes, die vind ik wel mooi in het gras. Ik probeer om zoveel mogelijk insect en vlindervriendelijk te tuinieren en heb ook veel heemplanten en kruiden. Niet alleen maar doorgekweekte planten die er alleen staan voor het mooi.
Maargoed, een tuin is per definitie cultuur, en minder natuur. We zetten allerlei planten bij elkaar die in de natuur niet snel samen groeien, maar die we mooi vinden. Ik vind dat dat ook moet kunnen, het is een fijne hobby.

En ja, ik beken dat ik houd van een enigszins nette tuin. Het mag weelderig en lekker vol staan, zoals in een Engelse cottage tuin. Er mag hier en daar ook 'onkruid' blijven staan als ik het mooi vind. Op plekken waar het niet opvalt in de volle borders, mag het blijven staan. Maar paardebloemen in het gras wil ik niet.
:-D Ja, zo denk ik er ook over. Weelderig en vol planten, maar wel netjes. Hier ook geen paardenbloemen in het gras, maar wel in de borders. Wel klaver en madelieven in het gras, maar liever geen mos. Ik heb ook weinig rommelhoekjes in mijn borders, maar kies er bijvoorbeeld wel voor om achter in de schaduwborders, alles dicht te laten groeien met smeerwortel. Daartussen woekert hier en daar wat klimop en een verdwaalde brandnetel, maar over het algmeen zijn met name de zonneborders netjes.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil t hier ook wel strak. Mijn tuin-tuin is 5x 14m ongeveer.

De border is zandig uitgedroogd en mn grasveld zit vol onkruid. Er groeien zelfs viooltjes in. (Misschien dat ik die uitsteek en in een bak zet)

Verder hoop ik toch dat 1 rondje kunstmest met onkruid en mos verdelger de rest doet.

Ik hoop dat ik goed gerekend heb dan kan ik mn bestrating laten verleggen, nieuwe gras (zoden) en zand in de speelhoek van mn dochter.

Verder ben ik zo jaloers op jullie mooie foto's. Ik kan nog niets inplanten zolang de tuin niet verbouwd is. Dus mijn uitzicht is nog even een onkruidveld en 2 half dooie bolbuxussen (die gaan wel weg komende week)
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Duet, te kalkrijk zou op de plaats waar de gele camelia staat best eens kunnen. Er zat daar veel puin in de grond... Toch maar uitspitten en nieuwe goede tuinaarde in het plantgat doen voor ik m er weer in zet!
Alle reacties Link kopieren
Ik had laatst een ‘tuin’feest ( ze hadden het beter parkeerplaats kunnen noemen :clown: ) in een tuin vol met tegels, afschuwelijk gewoon. Het was al een oersaaie bedoeling, maar doordat er totaal geen groen aanwezig was @( , was het nog vreselijker... ik was blij dat ik na een poos weer kon vertrekken :$
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Ik snap dat soort tuinen ook nooit (goh!). Ze worden ingericht om "lekker te kunnen chillen" en maken er een soort woonkamer van. Met dan zonder plafond, een tegelvloer en wanden die bestaan uit kale schuttingen.

Het merendeel van het jaar zit je binnen vanwege de temperatuur of het weer, dus zit je driekwart jaar tegen je loungeset aan te kijken. Gezellig joh!

Terwijl een groene tuin zoveel toegevoegde waarde kan hebben door groen te zijn. Een stukje natuur bij je huis, de wisseling van de seizoenen die je terug ziet in de beplanting. Elke paar maanden kijk je naar een ander schilderij. En de schaduw van een boom nodigt pas écht uit om op een warme zomerdag naar buiten te gaan.
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Dat was even een 'Caaf-preekt-voor-eigen-parochiemomentje'. :D
Ik vind hier dingen van.
Sabeltandcavia schreef:
31-03-2019 10:02
Dat was even een 'Caaf-preekt-voor-eigen-parochiemomentje'. :D
ik ben het met je eens hoor.

Ik ga mijn tuin wel wat veranderen, iets meer tegels, maar er blijft meer dan genoeg groen over. Ik kan enorm genieten nu alles weer groen wordt, ik kan de bloemen ed de grond wel uit kijken.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb toch die woekerplanten eruit gehaald, waar ik laatst foto’s van had laten zien hier. Vreselijke dikke stengels en wortels zaten eraan, gewoon griezelig haast o_o . Ik had er flink wat in de tuin kwam ik achter, geen idee hoe ik eraan kwam. Heb vorig jaar wel een aantal keer een mix vaste plantjes gekocht in zo’n tray bij het lokale tuincentrum. Maar mooi dat ik dat voortaan links laat liggen :clown: . Ik wil precies weten wat ik in mijn tuin zet, dit was geen leuke verrassing :P
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
@ groentuintje, heb je een foto van vorige zomer toen hij bloeide? Ik heb al zitten piekeren wat het kan zijn, maar ik heb ook geen idee. Ik dacht nog aan de familie van de duizendknoop toen je zei dikke stengels en dikke wortels, maar ook daar lijkt hij niet echt op. Ben wel benieuwd hoe hij gebloeid heeft vorige jaar.

@ caaf, helemaal eens met jouw preek. Een groene tuin is zelfs in de winter nog mooi om naar te kijken. Zeker als je alles laat staan en niet voor de winter afknipt. Mooie zaaddozen, zeker als ze bevroren zijn. Vogels die tussen het afgevallen blad scharrelen, het verstilde leven van de kale takken.
En ik vind het nog steeds een wonder dat in die vrieskou al de eerste voorjaarsbloeiers opkomen en tussen al dat bruin in felle kleuren staan te bloeien alsof het zomer is.
Alle reacties Link kopieren
Helemaal eens met Caaf en Duet. Wat eeuwig zonde als je de wisseling van de seizoenen niet meekrijgt vanuit je eigen huis.

Ik heb nu ook nog volop vogelvoer hangen, zaadjes en vetproducten (geen pinda's want daar kunnen de jongen in stikken) en alles wordt druk bezocht. Juist in deze tijd kunnen vogeltjes krachtvoer gebruiken, ze moeten een nest bouwen en jongen groot brengen.
Ook de Nester hangt weer, kunnen ze lekker zacht spul plukken om warme nestjes van te bouwen.
Dat vind ik echt genieten. Een tuin vol tegels is een tuin zonder ziel, ik begrijp daar werkelijk niets van.
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.
Alle reacties Link kopieren
duet schreef:
31-03-2019 11:46
@ groentuintje, heb je een foto van vorige zomer toen hij bloeide? Ik heb al zitten piekeren wat het kan zijn, maar ik heb ook geen idee. Ik dacht nog aan de familie van de duizendknoop toen je zei dikke stengels en dikke wortels, maar ook daar lijkt hij niet echt op. Ben wel benieuwd hoe hij gebloeid heeft vorige jaar.

@ caaf, helemaal eens met jouw preek. Een groene tuin is zelfs in de winter nog mooi om naar te kijken. Zeker als je alles laat staan en niet voor de winter afknipt. Mooie zaaddozen, zeker als ze bevroren zijn. Vogels die tussen het afgevallen blad scharrelen, het verstilde leven van de kale takken.
En ik vind het nog steeds een wonder dat in die vrieskou al de eerste voorjaarsbloeiers opkomen en tussen al dat bruin in felle kleuren staan te bloeien alsof het zomer is.
Ik heb waarschijnlijk de ( toen nog kleine) planten er vorig jaar pas ingezet, en toen bloeide er nog niks. Het is mij ook een raadsel wat een voor plant kan zijn geweest. De wortels leken ook gedeeltelijk boven de grond te groeien.

Nog een foto van de woekerplant:
Afbeelding
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
De betegelde tuinen zullen vaak ook uit gemak zijn. Wij hebben net een huis met tuin gekocht. Ik wil heel graag een prachtige tuin die fijn is voor vlinders en bijen. Maar ik heb eerlijk waar geen idee hoe ik daar aan moet beginnen. En geld om de tuin te laten aanleggen is er niet over. Dus ik snap wel dat mensen dan soms voor iets makkelijk en onderhoudsvrij kiezen al vinden ze een groene tuin eigenlijk best wel mooi.

Wij gaan sowieso wel proberen om die droomtuin te verwezenlijken. Dus moesten jullie nog tips hebben voor een goed boek of goede website...
Alle reacties Link kopieren
Mensen willen een tuin die weinig onderhoud behoeft. En vaak hebben ze geen verstand van tuinieren. Dus vaak de grote grijze tegels met een ieniemini bordertje of hier en daar een pot. Mijn tuin staat vrij vol, een tuin met een kleuren plan maar niet symmetrisch, niet voorspelbaar en hier en daar rommelig, waar ik de natuur haar gang laat gaan. Zelf genieten we ervan, een ander vindt de bloeiende planten mooi maar huivert als ze zien hoeveel tijd ik er aan kwijt ben. Tijd die ik overigens als pure ontspanning zie.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
*Manon* schreef:
31-03-2019 16:24
Wij gaan sowieso wel proberen om die droomtuin te verwezenlijken. Dus moesten jullie nog tips hebben voor een goed boek of goede website...
Ik had dit boek eerder:
https://www.bol.com/nl/p/handboek-tuino ... oductImage

Er is inmiddels een opvolger waar ook kleinere tuinen en balkons besproken worden.

Ik wil dit bestellen voor mn voortuin een voorontworpen border van 1 x 2m:

https://www.dewilde.nl/nl/heesters-en-h ... rder/4354
Been there, done that, got the T-shirt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven