Het Tegen Tegeltuinen Topic deel 5

23-03-2019 07:07 3344 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel vier is vol, nieuwe lente, nieuw TTT, deel vijf.
Ook in dit topic proberen we de groene tuin te promoten. De tegeltuin komt nog steeds negatief terug in het nieuws, en met reden.
Waarom zou je beter kunnen kiezen voor tegel eruit, plantje erin?

-afwatering. In een tegeltuin kan het regenwater moeilijker weg
-het wordt bloedheet op een betonnen vlakte op een warme dag
-de insecten hebben het al moeilijk genoeg: draag geen 'steentje' daaraan bij
-vogels, egels, eekhoorns en vlinders komen niet op visite zonder groen
-het is zoveel mooier!

voorbeeld van hoe het niet moet:

Afbeelding

Zo kan het ook:

Afbeelding
Afbeelding

Iedereen die de natuur een warm hart toedraagt, met of zonder groene vingers, met een klein tuintje of de geluksvogel met een grote tuin, gevel- en balkontuinierder is van harte welkom om hier mee te schrijven.

We delen tips, ervaringen en foto's van onze groene paradijsjes graag, om anderen te inspireren.
Er komt weer een fijn tuinseizoen aan. We gaan weer graven, maaien, snoeien en zaaien.
We hebben er zin in!
Alle reacties Link kopieren
Manon, wij waren natuurlijk ook niet meteen volleerde hoveniers, integendeel! :rofl:
Tuinieren is zeker in het begin veel trial and order. Geeft niks, al doende leert men.
Mooie foto’s en leuke ideeën hier. Ik heb ook het idee dat mensen vaak voor gemakkelijk gaan. Alleen denk ik dat veel mensen zich vergissen en een groene tuin makkelijker te onderhouden is dan een volgetegelde tuin.

Vandaag mijn schoonouders geholpen in de tuin, ze hebben het netjes aan gelegd vorig jaar, maar de volledige tuin bestaat alleen uit tegels. Na 3 uur met de hogedrukspuit is hij eindelijk weer om aan te zien.

Thuis ben ik nog steeds bezig grind te scheppen. Ik heb wel eindelijk een beetje voor ogen wat ik wil in de tuin. Nu nog even sparen en dan kunnen we eindelijk met de grotere werkzaamheden beginnen. Mijn tuin zelf is niet zo groot maar als ik het slim indeel kan ik denk ik toch wel een border maken van 8 bij 0,5 meter. Daar moeten aardig wat planten in kunnen. En aan de andere kant komt ook een verhoogde border maar die wordt wat meer vierkant. Mijn tuin is wel echt warm en vol op het zuiden dus ik moet mij eens gaan verdiepen in welke planten hier van houden.

Ik zat zelf in ieder geval te denken aan brem en lavendel.
anoniem_334553 wijzigde dit bericht op 31-03-2019 18:02
0.14% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Tuingravin schreef:
31-03-2019 17:55
Manon, wij waren natuurlijk ook niet meteen volleerde hoveniers, integendeel! :rofl:
Tuinieren is zeker in het begin veel trial and order. Geeft niks, al doende leert men.
Exact :biggrin: van fouten leert men. Ik heb nu meer kennis dan toen ik begon in mijn tuin. Het is een kwestie van doen en proberen. Soms slaat iets wel goed aan, en soms niet. :)
groentuintje wijzigde dit bericht op 31-03-2019 18:02
0.35% gewijzigd
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
anoniem1234a schreef:
31-03-2019 17:58
Mooie foto’s en leuke ideeën hier. Ik heb ook het idee dat mensen vaak voor gemakkelijk gaan. Alleen denk ik dat veel mensen zich vergissen en een groene tuin makkelijker te onderhouden is dan een volgetegelde tuin.

Vandaag mijn schoonouders geholpen in de tuin, ze hebben het netjes aan gelegd vorig jaar maar de volledige tuin bestaat alleen uit tegels. Na 3 uur met de hogedrukspuit is hij eindelijk weer om aan te zien.

Thuis ben ik nog steeds bezig grind te scheppen. Ik heb wel eindelijk een beetje voor ogen wat ik wil in de tuin. Nu nog even sparen en dan kunnen we eindelijk met de grotere werkzaamheden beginnen. Mijn tuin zelf is niet zo groot maar als ik het slim indeel kan ik denk ik toch wel een borden maken van 8 bij 0,5 meter. Daar moeten aardig wat planten in kunnen. En aan de andere kant komt ook een verhoogde border maar die wordt wat meer vierkant. Mijn tuin is wel echt warm en vol op het zuiden dus ik moet mij eens gaan verdiepen in welke planten hier van houden.

Ik zat zelf in ieder geval te denken aan brem en lavendel.
Planten vinden voor op het zuiden is ‘peace of cake’, de meeste houden namelijk wel van volle zon ( wel veel water geven bij warm en droog weer). Het is veel meer een uitdaging om in een schaduwrijke omgeving beplanting te vinden, ben ik achter :biggrin: . Overigens ligt mijn achtertuin ook op het zuiden.
Voor iedereen een groene tuin
GroenTuintje schreef:
31-03-2019 18:00
Planten vinden voor op het zuiden is ‘peace of cake’, de meeste houden namelijk wel van volle zon ( wel veel water geven bij warm en droog weer). Het is veel meer een uitdaging om in een schaduwrijke omgeving beplanting te vinden, ben ik achter :biggrin: . Overigens ligt mijn achtertuin ook op het zuiden.
Haha daar heb ik dan in ieder geval geluk mee. Mijn voortuin bestaat nu alleen nog uit stenen en grind, en 1 hortensia in een pot. Volgend jaar ga ik daar mee aan de slag, misschien nu al eens verdiepen in welke planten het daar in gaan uithouden. De hortensia lijkt de schaduw trouwens wel prima te vinden.
Alle reacties Link kopieren
anoniem1234a schreef:
31-03-2019 18:04
Haha daar heb ik dan in ieder geval geluk mee. Mijn voortuin bestaat nu alleen nog uit stenen en grind, en 1 hortensia in een pot. Volgend jaar ga ik daar mee aan de slag, misschien nu al eens verdiepen in welke planten het daar in gaan uithouden. De hortensia lijkt de schaduw trouwens wel prima te vinden.
Hortensia's houden van zowel schaduw als van zon. Al blijven ze mooier in de schaduw.

Bloemen waar bijen en vlinders op af komen, zijn juist geschikt voor in de zon. Of bijv een vlinderstruik, Amerikaanse sering, lavendel, rozen etc houden ook van volle zon.

Hoe zonniger de zon, hoe geuriger de planten. En daar komen weer insecten op af :)
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Ja, hortensia's bij voorkeur schaduw of halfschaduw. Ik heb een hele rij naast het huis staan. Bijna de hele dag schaduw, alleen namiddagzon. Die doen het echt geweldig.
In de zon kunnen bijvoorbeeld ook mediterraanse kruiden, zonneroosje, zonnehoed, vlinderstruik, duizendblad, steentijm, blauwe distel, liatris, sedum, lavatera, stokrozen, hibiscus, salvia, te veel om op te noemen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het vandaag even wat rustiger aan gedaan, na alle spierkracht van gisteren. Ben met jongste dochter naar het tuincentrum geweest. Zij wilde een vleesetende plant voor op haar kamer. Ik heb een rood bloeiende elfenbloem gekocht en een donker roze anemoon. Mijn tuin staat al vol met een lichtroze anemoon die zich overal uitzaait. Voor wat tegenwicht heb ik nu een donker roze meegenomen. Direct al in twee stukken gescheurd en ver uit elkaar geplant.

Verder ben ik zaadjes gaan zaaien. Ik ben vooral benieuwd of ik uit zaad oleanders kan opkweken. En ik ben ook benieuwd of ik de thalictrum uit zaad kan optrekken. Ik heb vorig jaar de bloemhoofdjes die uitgebloeid waren verzameld, maar ik kon niet echt zien of er zaad in zat, het is allemaal zo pietepeuterig klein. Nu die bloemhoofdjes maar uitgestrooid op de vochtige potgrond en een dun laagje zand erover heen. eens zien of dat wat doet.

En ieder jaar constateer ik weer dat zaaien mijn minst favoriet bezigheid is in de tuin. En ik heb toch nog een zaai-missie: duizendschonen zaaien. Mijn moeder had daar vroeger hele bossen van staan op haar volkstuin. Ik kreeg dan ook regelmatig een bos wilde bloemen met daartussen duizendschonen uit haar tuin. Lijkt me wel leuk om die ook eens zelf op te kweken.
Alle reacties Link kopieren
Maar hoe weet je wat voor grond je hebt? Dit is ook vaak van belang als je planten wil kiezen of niet?
Alle reacties Link kopieren
Apatura schreef:
31-03-2019 17:26
Ik had dit boek eerder:
https://www.bol.com/nl/p/handboek-tuino ... oductImage

Er is inmiddels een opvolger waar ook kleinere tuinen en balkons besproken worden.

Ik wil dit bestellen voor mn voortuin een voorontworpen border van 1 x 2m:

https://www.dewilde.nl/nl/heesters-en-h ... rder/4354
Dat boek ziet er interessant uit! Bedankt voor de tip 😀.

En inderdaad zal het sowieso uitproberen worden!
Alle reacties Link kopieren
Mag ik iets vragen?
Ik ben een tuinnoob, maar heb sinds vorig jaar wel ‘n heel grote.
Zo hebben we bijvoorbeeld een stuk van een vierkante meter of 4 waarop twee fruitboompjes en heul veul onkruid staan. Ik zou daar graag een bodembedekker willen (of iets tot max 30 cm hoog), man wil geen gras (we hebben al een gazon met paardenbloemen en mos :$ ) maar ik heb geen idee welke bodembedekker en hoeveel ik dan moet kopen en hoe ver ik het dan moet planten en of dat nu kan of pas over ‘n paar maanden?

Iemand van jullie tips?
Alle reacties Link kopieren
pixymama schreef:
31-03-2019 20:35
Mag ik iets vragen?
Ik ben een tuinnoob, maar heb sinds vorig jaar wel ‘n heel grote.
Zo hebben we bijvoorbeeld een stuk van een vierkante meter of 4 waarop twee fruitboompjes en heul veul onkruid staan. Ik zou daar graag een bodembedekker willen (of iets tot max 30 cm hoog), man wil geen gras (we hebben al een gazon met paardenbloemen en mos :$ ) maar ik heb geen idee welke bodembedekker en hoeveel ik dan moet kopen en hoe ver ik het dan moet planten en of dat nu kan of pas over ‘n paar maanden?

Iemand van jullie tips?
Ligt dit stuk grond in de volle zon of in de halfschaduw? Dan zou ooievaarsbek een goede optie kunnen zijn. Er zijn laagblijvende soorten die als bodembedekker kunnen dienen en de bloemen trekken bijen en vlinders aan. De Johnson's Blue bijvoorbeeld.
Plantafstand ca. 20 cm. Je kan nu al vaste planten kopen bij kwekers of bij het tuincentrum. Veel vaste planten zitten in een kleine pot (P9), maar groeien echt heel snel uit tot een best grote plant dus plaats ze niet te dicht bij elkaar.
Ooievaarsbek combineert leuk met bijvoorbeeld campanula.
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.
Alle reacties Link kopieren
Wat vinden jullie trouwens een redelijke prijs voor een bodembedekker in een p9 pot?
Rechtstreeks van de kweker wel 'officiele' verkoop.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Calamitycat schreef:
31-03-2019 20:43
Ligt dit stuk grond in de volle zon of in de halfschaduw? Dan zou ooievaarsbek een goede optie kunnen zijn. Er zijn laagblijvende soorten die als bodembedekker kunnen dienen en de bloemen trekken bijen en vlinders aan. De Johnson's Blue bijvoorbeeld.
Plantafstand ca. 20 cm. Je kan nu al vaste planten kopen bij kwekers of bij het tuincentrum. Veel vaste planten zitten in een kleine pot (P9), maar groeien echt heel snel uit tot een best grote plant dus plaats ze niet te dicht bij elkaar.
Ooievaarsbek combineert leuk met bijvoorbeeld campanula.
Wat is precies halfschaduw? :$ :$ Het ligt een groot deel van de dag in de zon, maar niet de hele dag. Wel langer dan 4 uur.
Ik ga ooievaarsbek en campanula googelen.
pixymama wijzigde dit bericht op 31-03-2019 21:30
Reden: Halfschaduw ook gegoogeld.
6.13% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Zon, halfzon/halfschaduw en schaduw planten – Wat betekent dit nu eigenlijk?

Vaak zien we op een plantenetiket staan of de plant van zon, halfzon/halfschaduw of schaduw houdt. Maar wat betekent dit nu eigenlijk?

Zonplanten moeten minimaal 5 uur per dag zon hebben op het warmste gedeelte van de dag.
Halfzon/halfschaduw betekent dat de plant maximaal 4 uur per dag in de volle zon mag staan en daarbuiten de voorkeur geeft aan (lichte) schaduw.
Schaduwplanten geven de voorkeur aan maximaal 2 uur (volle) zon per dag en staan de rest van de dag het liefst in de schaduw.

Wanneer een plant in de zon of schaduw kan staan, heeft deze geen specifieke eisen m.b.t. zonlicht en kan zowel in de zon als in de schaduw groeien (en bloeien).
Een plant die van lichte schaduw houdt, geeft de voorkeur aan een lichte standplek, zonder direct in de felle zon te staan (weerspiegeld licht).
Planten die van gefilterde zon houden, staan het liefst onder een boom, waardoor ze niet direct met het zonlicht in aanraking komen.

Bron: Betere jatwerk
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Apatura schreef:
31-03-2019 21:19
Wat vinden jullie trouwens een redelijke prijs voor een bodembedekker in een p9 pot?
Rechtstreeks van de kweker wel 'officiele' verkoop.
1 euro/1,25 per pot? De lokale kweker hier verkoopt vaste planten voor rond die prijs.
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Makkelijk is om schaduwtekeningen van je tuin te hebben.

Teken op een plattegrond hoe de zon in je tuin valt als de zon op zijn hoogste punt staat op 21 dec en 21 juli. Daarnaast ook een tekening van begin van de ochtend en eind van de middag.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
GroenTuintje schreef:
29-03-2019 11:22
Afbeelding

Wie weet wat dit voor plant is? Hij is enorm gaan woekeren hier in de tuin. Blijkbaar heb ik hem wel vorig jaar gepland. Ik zat zelf te denken aan of Judaspenning of campanula.
Volgens mij heb ik jouw plant gevonden: de arctium tomentosum, oftewel de donzige klit. Plant is tweejarig, vandaar dat die vorige jaar nog niet gebloeid heeft. Google maar eens op de naam. Ben benieuwd of dit hem is.
Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Googlen op 'donzige klit'? Dat zou wel eens verrassende plaatjes kunnen opleveren :P
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Sabeltandcavia schreef:
31-03-2019 22:51
Googlen op 'donzige klit'? Dat zou wel eens verrassende plaatjes kunnen opleveren :P
:HA:
Been there, done that, got the T-shirt.
Sabeltandcavia schreef:
31-03-2019 22:51
Googlen op 'donzige klit'? Dat zou wel eens verrassende plaatjes kunnen opleveren :P
Is dat serieus een plant? :rofl: Ik wil dit niet zomaar op Google intypen.

Ik ben net een instagram pagina begonnen, De Foute Moestuin. De donzige klit zou echt een geniale toevoeging zijn. :yes:
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat hij goed combineert met venushaar. :rofl:
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
:rofl:
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.
Alle reacties Link kopieren
duet schreef:
31-03-2019 22:42
Volgens mij heb ik jouw plant gevonden: de arctium tomentosum, oftewel de donzige klit. Plant is tweejarig, vandaar dat die vorige jaar nog niet gebloeid heeft. Google maar eens op de naam. Ben benieuwd of dit hem is.
Afbeelding
Nou ik heb durven googlen hoor :biggrin: , maar idd! Dat moet die plant zijn. De paarse bloemen komen ook overeen.

Wel een geniale naam weer :rofl:

ben ik blij dat ik ze eruit gehaald heb, wat een monsterlijke planten :clown:
Voor iedereen een groene tuin
Sabeltandcavia schreef:
31-03-2019 23:01
Ik denk dat hij goed combineert met venushaar. :rofl:
*noteert driftig :cheer:

Groentuintje, je maakt hem wel af trouwens. De donzige klit, een monsterlijke plant. :rofl:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven