Het Tegen Tegeltuinen Topic deel 5

23-03-2019 07:07 3344 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel vier is vol, nieuwe lente, nieuw TTT, deel vijf.
Ook in dit topic proberen we de groene tuin te promoten. De tegeltuin komt nog steeds negatief terug in het nieuws, en met reden.
Waarom zou je beter kunnen kiezen voor tegel eruit, plantje erin?

-afwatering. In een tegeltuin kan het regenwater moeilijker weg
-het wordt bloedheet op een betonnen vlakte op een warme dag
-de insecten hebben het al moeilijk genoeg: draag geen 'steentje' daaraan bij
-vogels, egels, eekhoorns en vlinders komen niet op visite zonder groen
-het is zoveel mooier!

voorbeeld van hoe het niet moet:

Afbeelding

Zo kan het ook:

Afbeelding
Afbeelding

Iedereen die de natuur een warm hart toedraagt, met of zonder groene vingers, met een klein tuintje of de geluksvogel met een grote tuin, gevel- en balkontuinierder is van harte welkom om hier mee te schrijven.

We delen tips, ervaringen en foto's van onze groene paradijsjes graag, om anderen te inspireren.
Er komt weer een fijn tuinseizoen aan. We gaan weer graven, maaien, snoeien en zaaien.
We hebben er zin in!
Alle reacties Link kopieren
Precies Caaf... :sigh:

Ik ga de kipjes ook zeker namen geven, het is al leuk om erover na te denken. Het gaan dus Cochin's worden, je hebt me volledig overtuigd :)
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.
Alle reacties Link kopieren
Nog wat foto's van de afgelopen weken.

Dit vind ik zo'n mooie kleurencombinatie
Afbeelding

Afbeelding

De vermaledijde uitbouw wit geschilderd met de trellisrekken voor de rozen en passiebloem. De achtergevel schilder ik ook nog wit op dezelfde hoogte als de aanbouw maar deze moet eerst nog veranderd worden. Ben ik nu plannen voor aan het maken, er komen openslaande deuren en een nieuwe keuken (wat nodig is want mijn huidige keuken is 30 jaar oud).
Afbeelding

De laatste bloemen in de herfstanemonen
Afbeelding

Herfstkleuren
Afbeelding

De schattige witte bloemetjes van de steentijm met tussendoor nog wat witte Zeeuws knoopjes
Afbeelding

Kunstwerkje :heart:
Afbeelding

Konijnengrafje :'( Vlakbij de door hun zo geliefde Villa Flappie
Afbeelding

Nog meer herfstkleuren
Afbeelding

En als laatste nog een wonder in mijn tuin. Het leliegras is eindelijk gaan bloeien na vier jaar niets te hebben gedaan!
Afbeelding
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.
Alle reacties Link kopieren
Super topic dit! Ik heb ook een redelijk grote (bos)tuin. Mag ik vragen hoe jullie je tuinen winterklaar maken dit seizoen? En of jullie dit zelf doen of tuinmannen/snoeiers inschakelen?
Alle reacties Link kopieren
Ik doe eigenlijk vrij weinig aan het winterklaar maken van mijn tuin. Mijn buren hebben veel grote bomen dus het blad wat in mijn tuin op de paden ligt veeg ik in de borders en hier en daar maak ik er bergjes van. Goed voor het bodemleven en de merels die het heerlijk vinden om tussen de bladeren te scharrelen.

Wel haal ik de eenjarige bloeiers uit de potten en zet de potten in de schuur om te voorkomen dat ze stuk vriezen.
Verder snoei ik alles zelf, maar niet heel intensief. Ik haal wat lange takken uit de vlinderstruiken omdat ze anders teveel over het pad hangen en ik snoei de klimop. Nu de meeste kruisspinnen weg zijn (hopelijk lekker opgepeuzeld door de vogels) vind ik het heerlijk om in het herfstseizoen in de tuin te werken. Alles ruikt zo lekker en ik vind het mooi om te zien hoe alle planten en struiken in rust gaan.

Maar belangrijkste vind ik het bladafval, laat het vooral liggen! Het is een prima schuilplek voor padden, salamanders en allerlei andere diertjes in de tuin en voor de vogels dus.
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.
Alle reacties Link kopieren
Schitterende foto's weer CC :thumbsup: . Ik ben weg van je herfstanemonen :heart: .
En je konijntjes :( . Maar wat een mooi plekje hebben ze gekregen. Mooi gedaan met die sculpturen!

@Puz, aan winterklaar maken doe ik niet veel. De heg snoeien, het gras nog eens maaien en het blad er vanaf harken en het tuingereedschap nakijken/schoonmaken. De buitenkraan afsluiten zodra het gaat vriezen en dat was het wel.
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Calamitycat schreef:
23-10-2019 15:15
Ik doe eigenlijk vrij weinig aan het winterklaar maken van mijn tuin. Mijn buren hebben veel grote bomen dus het blad wat in mijn tuin op de paden ligt veeg ik in de borders en hier en daar maak ik er bergjes van. Goed voor het bodemleven en de merels die het heerlijk vinden om tussen de bladeren te scharrelen.

Wel haal ik de eenjarige bloeiers uit de potten en zet de potten in de schuur om te voorkomen dat ze stuk vriezen.
Verder snoei ik alles zelf, maar niet heel intensief. Ik haal wat lange takken uit de vlinderstruiken omdat ze anders teveel over het pad hangen en ik snoei de klimop. Nu de meeste kruisspinnen weg zijn (hopelijk lekker opgepeuzeld door de vogels) vind ik het heerlijk om in het herfstseizoen in de tuin te werken. Alles ruikt zo lekker en ik vind het mooi om te zien hoe alle planten en struiken in rust gaan.

Maar belangrijkste vind ik het bladafval, laat het vooral liggen! Het is een prima schuilplek voor padden, salamanders en allerlei andere diertjes in de tuin en voor de vogels dus.
Bij ons zijn wij het met de hoge bomen en de buren hebben daar zeker weten last van. Vandaar dat ik altijd iedere dag de bladeren bij elkaar harkte en op onze composthopen gooide. Flink karwijtje (want: ook grote voortuin met een aantal bomen). Ik zat er dit jaar ook aan te denken om de bladeren gewoon eens te laten liggen, vooral in de tuin zelf, waar de beplanting groeit. Omdat we een bostuin hebben zijn er geen perkjes, maar overal bodembedekkers, kleine/middel/grote struiken, een aantal bomen, een vijver en drie grasveldjes. Als er dan een heel dik pak bladeren blijft plakken op de beplanting of het gras vind ik dat er niet zo mooi uitzien. Mijn ervaring is ook dat de bladeren nog steeds niet zijn afgebroken als de lente aanbreekt en voor het gras lijkt het me ook niet goed als de bladeren blijven liggen (broeien).

Verder snoei ik inderdaad ook wat mag in de herfst. Bomen, zoals hazelaren vind ik makkelijker te snoeien in de winter (als echt alle bladeren er af zijn). Verder beslaan mijn herfstbezigheden vooral het verzamelen van zaadjes (rudbeckia goldstrum, akelei, duizendblad, zonnehoed, siererwt, lupines, kaasjeskruid, klaproos, etc.) Dit jaar had ik de zaadjes in februari binnenshuis laten ontkiemen om ze vervolgens in de lente uit te planten. Dit jaar heb ik maar besloten om de zaadjes te verzamelen en direct uit te strooien op de locatie waar ik ze volgend jaar wil terugzien. Dus ik ben benieuwd. :-D

Diertjes hebben we ook genoeg in de tuin, waaronder 3 huistijgers, die onze tuin met alle mankracht verdedigen tegen indringers (lees: andere katten, knaagdieren, vogels, kikkers en padden, insecten.) Toen we nog geen katten hadden zaten er ook veel eekhoorns hier, maar die heb ik helaas niet meer gezien sindsdien.

De herfst is een prachtig seizoen om in de tuin te werken, zeker op droge, zonnige dagen. Het nadeel is alleen de spinnen! Die maken werkelijk overuren nu met het maken van webben. Dus overal waar ik loop, hangt er weer een spinneweb in mijn gezicht. XD
Alle reacties Link kopieren
Sabeltandcavia schreef:
23-10-2019 15:28
Schitterende foto's weer CC :thumbsup: . Ik ben weg van je herfstanemonen :heart: .
En je konijntjes :( . Maar wat een mooi plekje hebben ze gekregen. Mooi gedaan met die sculpturen!

@Puz, aan winterklaar maken doe ik niet veel. De heg snoeien, het gras nog eens maaien en het blad er vanaf harken en het tuingereedschap nakijken/schoonmaken. De buitenkraan afsluiten zodra het gaat vriezen en dat was het wel.
Die was ik inderdaad nog vergeten. En natuurlijk wat planten die niet kunnen overwinteren naar binnen halen. Dat heb ik eergisteren gedaan. Het is er maar eentje dit jaar (Oleander).

Het zijn inderdaad prachtige foto's wat CC heeft gepost! Gezellige, prachtig natuurlijk verzorgde tuin ook!
Alle reacties Link kopieren
Mooie foto’s CC :heart: . Hier ook vandaag in de tuin gewerkt. Bladeren op de tegels opgeveegd. Wat er in de border ligt, mag blijven.
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Puz_n_Boots schreef:
23-10-2019 15:42
Het nadeel is alleen de spinnen! Die maken werkelijk overuren nu met het maken van webben. Dus overal waar ik loop, hangt er weer een spinneweb in mijn gezicht. XD
Afbeelding
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Sabeltandcavia schreef:
23-10-2019 15:53
Afbeelding

:HA:
Zoiets dus....
Alle reacties Link kopieren
Caaf :rofl: Erg herkenbaar.

Ja, mooi plekje hebben de knijnen gekregen he? Ik zag de cortenstaal sculpturen in een internetwinkel en wist meteen dat deze op het grafje moesten komen te staan. Ik mis mijn pluisjes nog iedere dag :(

Buitenkraan :lightbulb: goeie!

Puz, ik haal het blad dat niet verteerd is in de lente weg. Er zijn bladeren, vooral van platanen en de vijgenboom, die niet goed verteren dus die restjes ruim ik op. Van het gras haal ik het blad inderdaad ook altijd weg, het is niet goed voor het gras als dat blijft liggen. Het ziet er misschien een beetje rommelig uit al dat blad maar je doet de beestjes en het bodemleven er echt een groot plezier mee hoor en de meeste vaste planten kunnen er goed tegen om 's winters bedekt te zijn met blad.
Wat leuk dat je zoveel doet met zaadjes! Mooie planten die je opnoemt, ik zou het leuk vinden om straks in het voorjaar wat foto's van je tuin te zien hier :)
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.
Alle reacties Link kopieren
@sabeltandcavia, krentenboompje, catalpa en meidoorn staan hier nu al.
Die staan niet op een hele goede plek, maar gaan eens kijken met de tijd. Wil sowieso 3, 4 boompjes.

Ik ga het topic eens verder lezen.

Leuk die kippen! Gezellig en handig
Alle reacties Link kopieren
CC, wat weer een mooie plaatjes! Ik heb vandaag vrij en hoop dus ook nog wat in de tuin te kunnen doen. Ik moet in elk geval gras maaien, en hier en daar wat snoeien, en ook weer onkruid wieden.
Bij mij zijn de vaste fuchsia's erg opgeknapt van alle regen, die bloeien nu uitbundig. Ook de exemplaren in potten zijn nu mooier dan in de zomer, die houden echt niet van extreme hitte.
Ik ga zo eerst met een paar schoolopdrachten aan de gang. Moeders heeft weer huiswerk, hahaha. De nieuwe baan plus de opleiding bevallen me heel goed tot nu toe. Geen spijt van mijn switch naar de zorg!
Het is wel even druk en wennen, maar ik begin mijn draai te vinden.

In de tuin is mijn Fatsia aan het bloeien. Als ik voldoende tijd overhoud vandaag, zal ik ook weer es een paar foto's plaatsen hier.
Calamitycat, zijn je konijntjes overleden 😢? Ik lees niet heel regelmatig bij op het forum, dus dat heb ik vast gemist.
Hier is er toch maar weer een konijn bijgekomen, de aanblik van een eenzaam konijn was mij te veel.
Prachtige foto's en ondanks dat de aanbouw lelijk is, doet het wit wel goed. Helemaal als de rozen gegroeid zijn.

Sabeltandcavia, hoe groot is jouw tuin wel niet? Die kippen zijn schattig, nu kan ik nooit normaal meer naar krieltjes kijken zonder een wupassociatie.

Tuingravin, wat goed dat de opleiding zo goed bevalt. Ik twijfel al jaren aan omscholing en ik vind het zo stoer van je 👍.

Blad: hier ook een bosachtige tuin met veel bomen. Ik hark meeste blad 1x per week van het gazon in de borders. Soms ruim ik ook wel wat op, want hier veel bomen en dus ook heel veel blad. Achter in de tuin een stukje bosgrond en daar leg ik snoeihout en bladeren. Mooie plek voor de diertjes.

Het tuinleven is hier weer volop op gang: ik heb sinds deze week weer zonnebloempitten in de voercontainer gedaan en de koolmezen vliegen af en aan. Daarnaast een merel, musjes, pimpelmezen, een roodborstje, groene specht, grote specht, gaaien en heggemussen gespot. Nog geen vinken gezien bedenk ik mij.

Gisteren een eekhoorn weer in de konijnenren. Grote paniek, ik had de deur al open, toen hij in blinde paniek de kleine uitgang vond en via het konijnenhok ontsnapte. Konijnen zaten wat verbluft te kijken ("Wat een idioot was dat"). Eergisteren ook al een koolmees in de ren: die ontsnapte wel via de grote deur.

De hele zomer heb ik trouwens amper eekhoorns gezien, ik vrees dat ze het zwaar gehad hebben deze zomer, maar gelukkig komt er nu weer af en toe eentje eikels verstoppen in de tuin (of in de konijnenren gluren).

Verder druk geweest in amper wat gedaan in de tuin. Van de week alleen wat bollen gepland, ik schrok ervan hoe krukdroog de grond nog was na de vele regen.
Alle reacties Link kopieren
Oh, eekhoorns! :love: Grappig, dat verhaal van de eekhoorn in de ren en de konijnen die daar dan verbluft bij zitten :D. Je tuin klinkt mooi. Ik ben benieuwd naar foto's, en daar mogen best ook vogels en/of eekhoorns op staan :-] .

Mijn tuin is vanaf de gevel 23 meter lang en ongeveer 10 meter breed, dus best een lap. Een deel van de tuin bestaat uit een dijk waar ik geen diep wortelende gewassen op mag zetten en het lager gelegen deel van de tuin ligt toch nog hoger dan mijn huis. Als ik de tuin in ga moet ik dus 'omhoog'. De tuin lijkt optisch groter omdat ver kan kijken de polder in en omdat mijn buren groene tuinen met hoge bomen hebben. Vanmorgen spotte ik een grote specht en een boomklever.
Ik vind hier dingen van.
Ik zal eens zoeken naar foto's volgende week. Dat is een flinke lap grond Sabeltc. Klinkt als een zalige tuin!

De jonge eksters in mijn tuin worden steeds handiger. Ik heb pinda's in een vrijhangende houder voor de mezen en sinds een paar dagen slagen de eksters er in om al hangend (als een meesje dus) van de pinda's te eten. Eerst stonden ze in een soort spagaat tegen de boomstam, waarop ik de houder wat verder van de boom heb gehangen en ze dus wel moesten hangen.

Ik verbaas mij elke keer weer over hun inventiviteit. Ze houden mij ook goed in de gaten: als ik wat lekkers in de tuin leg, is het al weg, voordat ik weer binnen in de woonkamer ben.

Pas ook genoten van de koolmezen: een eekhoorn had ontdekt, dat hij al balancerend op het stokje van de (lege) pindakaashouder net zonnebloempitten uit de houder kon halen (na een paar keer er vanaf vallen ging het goed). Eekhoorn zat dus op zijn dooie akkertje, wel een kwartier lang zonnebloempitten te eten. De koolmezen, die in de nabije hulstbossage huizen waren not amused. Je zag ze elke keer aan komen vliegen en dan een soort van boos wegvliegen, omdat die stomme eekhoorn nog op hun eetplek zat (de eekhoorns hebben normale gesproken hun eigen eetkast met klep).
anoniem_380947 wijzigde dit bericht op 24-10-2019 10:47
2.67% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
En @cavia, je kan leuk schrijven :biggrin: , vooral over je ‘wuppie-kipjes’ :rofl: . En grote tuin heb je!
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
O jee, CC, ik heb helemaal gemist dat je konijnen zijn overleden! Wat ontzettend naar. Wij zijn nu ook even huisdierloos na het laatste overlijden. Even geen zin meer in het verdriet. Komt wel weer. Misschien ook in het voorjaar. Wat leuk dat je nu kippen gaat nemen. Die foto's van Sabeltandcavia zijn echt geweldig, wat een koddige kipjes. Jammer genoeg heb ik daar niet genoeg ruimte voor in mijn stadstuin. Geldt ook voor loopeenden. Die vind ik ook zo leuk, lijkt me geweldig om die in de tuin te hebben. Maar die hebben ook ruimte nodig en een plek om te zwemmen.
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Dit topic heeft alweer meer dan 3000 posts en is daarom vol! Ik wil jullie vragen een nieuw topic aan te maken, dan gaan wij deze sluiten.

Vriendelijke groet,
Moderator Viva
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen. (Mr. Visser) (Blijfgewoonbianca)

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven