Hoe doen jullie dat toch?

01-04-2019 17:52 521 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het lukt mij echt niet.. dat verrekte huis schoon en netjes houden. Ik heb er ook geen lol in, dat helpt ook niet mee. Maar elke keer dat iemand zegt ‘oh zal ik langskomen?’ krijg ik rode vlekken in mijn nek en kan alleen maar denken jaleukmaarmaarmaarhetiszo’nZOOIenwanneerkanikdatopruimen??

Overigens speelt dit al sinds ik echt klein ben. Het was altijd een enorme strijd. Ik ben inmiddels gediagnosticeerd met add een paar jaar geleden en dat verklaart het wel een beetje maar dat lost het nog niet op.

Ik werk zelf drie dagen, vriend vier. Op de dagen dat ik thuis ben heb ik ook een dreumes van 16 maanden rondlopen die alleen maar ‘buittehh’ wil zijn en vaak zijn we dus ook op stap.
En ‘s avonds... ben ik gewoon moe. En ja daar zou ik me overheen kunnen zetten (doe ik ook vaak) maar het zou zo fijn zijn als er handige tips zijn van mensen die dit herkennen.

Overigens is een schoonmaker financieel momenteel geen optie.

Wie oh wie heeft de gouden tip?

(Vanwege bepaalde omstandigheden kan vriend een aantal dingen in het huis niet. De meeste dingen komen dus op mij neer.)
mevrouwtomatensoep wijzigde dit bericht op 01-04-2019 17:54
Reden: Aanvulling
5.86% gewijzigd
Natte tosti..
Alle reacties Link kopieren
Gewoon doen, helaas. Ik ben ook moe na een dag werken
Internagelaktisch
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij komen dit soort topics regelmatig langs en mijn advies is altijd: pas je ideeën over schoon en vies aan.

Mijn huis is volgens Viva-standaard echt verschrikkelijk smerig, maar ik vind het nogal meevallen.

1x per twee weken stofzuigen vind ik meer dan genoeg, ik doe eindeloos met handdoeken en beddengoed en de wc poets ik alleen als ik bezoek verwacht.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Flylady, google maar eens. Het is heel amerikaans en vrij over de top maar als je haar stappen volgt ontwikkel je een routine die goed vol te houden is met kleine kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben totáál geen poetser en kan overal een troep van maken. Wat mij helpt is 1 à 2 keer per jaar mn kasten uitmesten en spullen die ik niet gebruik weggooien. Hoe minder spullen, hoe kleiner de zooi in huis.
Verder heb ik geen open kasten. Dus als ik bezoek krijg is het letterlijk: poppetje gezien, kastje dicht.
Als je geen huisdieren hebt is 1 of 2 keer per week stofzuigen voldoende. De douche maak ik schoon wanneer ik eronder sta en mijn haarmasker intrekt. Verder doe ik veel met wegwerp-schoonmaakdoekjes.
Soms schaam ik me ook als ik visite krijg, maar ze nemen me maar zoals ik ben: een gezellig mens in (soms) een zwijnenstal :D.
Solomio schreef:
01-04-2019 17:55
Volgens mij komen dit soort topics regelmatig langs en mijn advies is altijd: pas je ideeën over schoon en vies aan.

Mijn huis is volgens Viva-standaard echt verschrikkelijk smerig, maar ik vind het nogal meevallen.

1x per twee weken stofzuigen vind ik meer dan genoeg, ik doe eindeloos met handdoeken en beddengoed en de wc poets ik alleen als ik bezoek verwacht.
Dit dus zo'n beetje.

Bezoek komt hier alleen op afspraak en op zo'n moment vlieg ik 3 dagen lang het hele huis door.

Wie hier toch onverwacht voor de deur staat, die krijgt een wandeling naar 't park met mij :-D.
En komt dus niet over de drempel van de voordeur.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een schoonmaakster voor 3 uur in de week, maar werken beiden ft dus hebben daar niet echt tijd voor zelf.

Verder doet hier ouder 1 de dreumes in bad en bed en ouder 2 ruimt de keuken en woonkamer op. Dat doen we om en om. Dan zitten we samen om 20u in een opgeruimde woonkamer met een slapend kind. En ja ik ben dan ook moe maar juist als je het elke avond ff snel doet wordt het nooit een hopeloze hoeveelheid.

Verder heb ik een robotstofzuiger en kruimeldief voor snel tussendoor en letten man en ik erop dat we bad, wastafels en toiletten na ieder gebruik schoon achter laten.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
ik heb ontdekt dat schone ramen je hele huis een stuk schoner laat lijken.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Maaique schreef:
01-04-2019 17:55
Gewoon doen, helaas. Ik ben ook moe na een dag werken
Ja... maar het lúkt me vaak gewoon niet. (Dat is wel echt het add eraan. Ik zie dan zo ontzettend veel andere dingen die op dat moment zoveel belangrijker lijken..)
Natte tosti..
Ik heb geen kind en geen vent genomen dus dat scheelt een hele hoop rotzooi in huis. Wat ik niet vuil maak hoef ik ook niet op te ruimen. En verder boeit het me niet wat bezoek er van vindt dat er nog ergens 'n spinnenweb hangt.
Een keer flink wat tijd investeren (indien mogelijk), daarna bijhouden.

Trucje: lege oppervlaktes. Dus niets op kasten, tafels, trappen. Visite trekt over het algemeen je kasten niet open, dus daar kun je proppen wat je wilt, maar volle eettafels/dressoirs, dat valt op. Daarnaast een leeg (en schoon) aanrecht en een schone wc. Schone deurmat. Dan ben je er wel.

Maar goed, het is maar net hoe erg je het vindt.
Alle reacties Link kopieren
MevrouwTomatensoep schreef:
01-04-2019 18:00
Ja... maar het lúkt me vaak gewoon niet. (Dat is wel echt het add eraan. Ik zie dan zo ontzettend veel andere dingen die op dat moment zoveel belangrijker lijken..)
Alles is belangrijker dan opruimen en schoonmaken.
Als ik opruimen en schoonmaken belangrijk vind, dan is het pas nodig, eerder niet.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
MevrouwTomatensoep schreef:
01-04-2019 18:00
Ja... maar het lúkt me vaak gewoon niet. (Dat is wel echt het add eraan. Ik zie dan zo ontzettend veel andere dingen die op dat moment zoveel belangrijker lijken..)
bij mij kun je belangrijker vervangen door leuker.

en als ik eens goed gepoetst heb, heb ik weer geen zin om die emmer op te ruimen.
die laat ik dan buiten ,,drogen,,.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
01-04-2019 17:55
Volgens mij komen dit soort topics regelmatig langs en mijn advies is altijd: pas je ideeën over schoon en vies aan.

Mijn huis is volgens Viva-standaard echt verschrikkelijk smerig, maar ik vind het nogal meevallen.

1x per twee weken stofzuigen vind ik meer dan genoeg, ik doe eindeloos met handdoeken en beddengoed en de wc poets ik alleen als ik bezoek verwacht.
Hoe smerig?

Het vervelende is, ik vind het zelf ook niet leuk. Het wordt inderdaad wel verergerd als er mensen op bezoek komen maar ik vind hetook geen fijn idee dat dreumes in de rotzooi struint. Vanwege de omstandigheden van vriend is het ook erg onhandig (hij is praktisch blind en heeft dus veel orde nodig)

Handdoeken etc maakt me ook echt niet uit, ik heb verre van smetvrees. Ik vind het vooral gewoon echt onhandig.
Natte tosti..
Alle reacties Link kopieren
the_Wicked_Witch schreef:
01-04-2019 17:55
Flylady, google maar eens. Het is heel amerikaans en vrij over de top maar als je haar stappen volgt ontwikkel je een routine die goed vol te houden is met kleine kinderen.
Ah! Dat ga ik doen, thanks!
Natte tosti..
Alle reacties Link kopieren
SamanthaJonesPR schreef:
01-04-2019 17:58
Ik ben totáál geen poetser en kan overal een troep van maken. Wat mij helpt is 1 à 2 keer per jaar mn kasten uitmesten en spullen die ik niet gebruik weggooien. Hoe minder spullen, hoe kleiner de zooi in huis.
Verder heb ik geen open kasten. Dus als ik bezoek krijg is het letterlijk: poppetje gezien, kastje dicht.
Als je geen huisdieren hebt is 1 of 2 keer per week stofzuigen voldoende. De douche maak ik schoon wanneer ik eronder sta en mijn haarmasker intrekt. Verder doe ik veel met wegwerp-schoonmaakdoekjes.
Soms schaam ik me ook als ik visite krijg, maar ze nemen me maar zoals ik ben: een gezellig mens in (soms) een zwijnenstal :D.
Ja mijn kasten zitten gelukkig ook grotendeels dicht. Maar die dreumes... die wil wel graag met dingen spelen. En dan wordthet al snel rommelig en dan denk ik ook sneller ‘achik ruim dit straks wel op’ en dat gebeurt dus niet.
Natte tosti..
Alle reacties Link kopieren
Belg007 schreef:
01-04-2019 17:58
Dit dus zo'n beetje.

Bezoek komt hier alleen op afspraak en op zo'n moment vlieg ik 3 dagen lang het hele huis door.

Wie hier toch onverwacht voor de deur staat, die krijgt een wandeling naar 't park met mij :-D.
En komt dus niet over de drempel van de voordeur.
Maar erger je je er zelf ook niet gewoon aan?
Natte tosti..
redbulletje schreef:
01-04-2019 18:01
Ik heb geen kind en geen vent genomen dus dat scheelt een hele hoop rotzooi in huis. Wat ik niet vuil maak hoef ik ook niet op te ruimen. En verder boeit het me niet wat bezoek er van vindt dat er nog ergens 'n spinnenweb hangt.
Hier krijg ik zo'n dingen dus jaren later nog te horen van bezoek (ouders, broers, zussen, vrienden).

Ze komen er dus niet meer in als ik geen 3 dagen tijd heb gehad om mijn huis van boven tot onder aan te pakken.



Mijn ouders vinden overigens alsnog altijd nog wel iets om kritiek over te hebben.
Die komen er dus sowieso liefst zo weinig mogelijk in.
anoniem_376630 wijzigde dit bericht op 01-04-2019 18:05
4.49% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
MevrouwTomatensoep schreef:
01-04-2019 18:02
Hoe smerig?

Het vervelende is, ik vind het zelf ook niet leuk. Het wordt inderdaad wel verergerd als er mensen op bezoek komen maar ik vind hetook geen fijn idee dat dreumes in de rotzooi struint. Vanwege de omstandigheden van vriend is het ook erg onhandig (hij is praktisch blind en heeft dus veel orde nodig)

Handdoeken etc maakt me ook echt niet uit, ik heb verre van smetvrees. Ik vind het vooral gewoon echt onhandig.
Oei, ja, iemand die vrijwel blind is zou hier in huis wel in de problemen komen, dan moet je wel idd.

Nou ja, sorry, dan heb ik geen tips.

Vriend de deur uitzetten is geen optie zeker? :roll:

Dreumesen moeten juist door de rotzooi struinen, goed voor hun weerstand, daar zou ik me dus niet druk om maken.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
MevrouwTomatensoep schreef:
01-04-2019 18:02
Hoe smerig?

Het vervelende is, ik vind het zelf ook niet leuk. Het wordt inderdaad wel verergerd als er mensen op bezoek komen maar ik vind hetook geen fijn idee dat dreumes in de rotzooi struint. Vanwege de omstandigheden van vriend is het ook erg onhandig (hij is praktisch blind en heeft dus veel orde nodig)

Handdoeken etc maakt me ook echt niet uit, ik heb verre van smetvrees. Ik vind het vooral gewoon echt onhandig.
dan is jouw schoonmaak haat eigenlijk best logisch.

elke doek, handdoek, vaatdoek, etc, gooi ik na 1 keer gebruik gelijk in de was.
de kookwas.

en hoe rommelig en stoffig mijn slaapkamer ook is, schoon beddengoed vind ik een must.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij komen alleen mensen binnen die weten hoe het er hier uitziet en die me daar niet om veroordelen.

Voordat je de eer hebt om bij mij in huis te mogen komen moet je je dus echt eerst behoorlijk bewijzen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
lux- schreef:
01-04-2019 17:58
Wij hebben een schoonmaakster voor 3 uur in de week, maar werken beiden ft dus hebben daar niet echt tijd voor zelf.

Verder doet hier ouder 1 de dreumes in bad en bed en ouder 2 ruimt de keuken en woonkamer op. Dat doen we om en om. Dan zitten we samen om 20u in een opgeruimde woonkamer met een slapend kind. En ja ik ben dan ook moe maar juist als je het elke avond ff snel doet wordt het nooit een hopeloze hoeveelheid.

Verder heb ik een robotstofzuiger en kruimeldief voor snel tussendoor en letten man en ik erop dat we bad, wastafels en toiletten na ieder gebruik schoon achter laten.
Ja vriend helpt wel veel met de dreumes hoor, doet hem ook altijd in bad. Maar dan denk ik ‘ha lekker, even op de bank want ik heb gewerkt, gekookt, boodschappen gedaan’ etc en dan vind ik dat opruimen gewoon echt nog zoveel gedoe.

Een robotstofzuiger en dreumes met speelgoed, hoecombineert dat? Die overwegen wij namelijk ook.
Natte tosti..
Alle reacties Link kopieren
valentinamaria schreef:
01-04-2019 17:59
ik heb ontdekt dat schone ramen je hele huis een stuk schoner laat lijken.
:-$
Ik heb werkelijk nog nooit mijn ramen gepoetst..

(Wel net verhuisd maar toch)
Natte tosti..
MevrouwTomatensoep schreef:
01-04-2019 18:04
Maar erger je je er zelf ook niet gewoon aan?
Nope. In 95 % van de gevallen kan het me toch écht niet schelen.

Ik wil ook resultaat van mijn werk zien en bijvoorbeeld na 3 dagen alweer stofzuigen ... dan zie ik toch écht geen resultaat.
Na een maand of wat zie ik dat wel.


Waarom zou ik handdoeken de was ingooien na 1 keer?
Of lakens na 1 week?

Als die even goed langer kunnen meegaan?


Etcetera.
anoniem_376630 wijzigde dit bericht op 01-04-2019 18:09
15.19% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
01-04-2019 18:01
Ik heb geen kind en geen vent genomen dus dat scheelt een hele hoop rotzooi in huis. Wat ik niet vuil maak hoef ik ook niet op te ruimen. En verder boeit het me niet wat bezoek er van vindt dat er nog ergens 'n spinnenweb hangt.
Ja dat scheelt. Maar ik kan ze moeilijk weggooien :proud:
Natte tosti..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven