Wie heeft er ook een aquarium en wat voor vissen heb je?

04-04-2019 08:27 78 berichten
Hoi allemaal!

Om mezelf even af te leiden van een rotgevoel ( overleden oma's verjaardag vandaag ) lijkt het me leuk om even een topic te openen voor de aquariumfans onder ons. Waaronder ik dus.
Ik had al vroeg vissen en verschillende aquaria. Ik heb een tijd sluierstaarten gehad in een groot aquarium en vond dat erg leuk. Toen ik verhuisd ben heb ik ze weggedaan omdat ik net een nieuwe kat had en daar al mijn aandacht aan kwijt was.
Maar vanwege mijn ASS mis ik toch een leuk aquarium om tegenaan te kijken na een vermoeiende werkdag. Het ontspant mij enorm en neemt een hoop prikkels weg.

Dus heb ik nu een Superfish 30 liter aquarium staan die aan het opstarten is. Er komt een Betta vis in als de waterkwaliteit veilig is voor de vis.
Dus nog 2,5 week geduld. Dat duurt lang. :proud:

De bak staat er mooi bij, ik moet alleen nog wat drijfplantjes kopen omdat Betta's zich graag verstoppen. Dat ga ik zaterdag doen bij de aquarium winkel.
Waarom dit topic?
Gewoon om te zien wie er hier nog meer aquaria hebben, foto's zijn uiteraard ook altijd welkom. :high5:

Over vissen praten is gewoon leuk.
Ik hen nu zo'n 35 jaar vissen. Momenteel 3 plus meterbakken, waarvan de grootste 180 is. Ik heb net een zeer succesvolle kweek corydoras gehad. Ben daar erg blij mee. Ook heb ik een bak met alleen kreeften. En ik ben dol op slakken.
Grappig Manta, ik had altijd bij jouw nick al dat gevoel dat je aquaria zou hebben.
Mooie grote bakken ook dus. Kreeften vind ik ook erg leuk, net als garnalen. Helaas gaan die niet goed samen met Betta's, anders zou ik die er graag bij doen.
Slakken zijn heel populair, ik hoor veel aquarianen erover. Wat vind je er zo leuk aan? Ik vind ze er altijd maar vies uitzien haha.
Alle reacties Link kopieren
Dit topic roept nostalgische gevoelens op. Mijn ouders hadden vroeger een heeeeeel groot aquarium en als kind zijnde vond ik dat helemaal fantastisch. Deed niks aan de verzorging, hooguit wat eten geven, maar wat kon ik ervan genieten. Zo kleurrijk en rustgevend!
Ik vind ze zo fascinerend. Zo'n huisje wat zich vormt, zoals ze hun gangetje gaan...
Ik heb ook verschillende soorten slakken. Ben altijd op zoek naar leuke soorten.
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel werk is zo’n aquarium nou, gewoon een simpele? Ik overweeg het ook voor mijn autistische zoon nu zijn grote maatje (de hond) is overleden.
Ja heerlijk he Pimpelmees. Zo rustgevend zo'n aquarium. Ik kon er uren voor zitten als kind, gewoon om te kijken wat de vissen allemaal deden. Dan kwam ik helemaal tot rust.
Ik zou het liefst ook weer sluiers nemen want ik vind ze echt geweldig maar dan heb je dus echt zo'n enorm aquarium nodig en ze vervuilen verschrikkelijk veel dus ik moest altijd meerdere waterwissels per week doen en dat is best veel werk op zoveel liter water. Mijn moeder's ex heeft ook zo'n enorm aquarium ( tropisch ) daar kan ik ook heel lang naar kijken. Ik ben sowieso gek op alles wat onder water gebeurt en in de zee. Kijk ook al die documentaires over haaien en andere vissen. Ik ben een waterkind haha.

@Manta, ja dat hoor ik vaker, dat mensen ze fascinerend vinden. Ze schijnen ook allemaal hun eigen karakter te hebben. En de bak goed schoon te houden.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een 40 liter bakje staan met vuurgarnaaltjes, een paar wildkleur garnaaltjes en nog een paar klein blijvende gupjes.
Mijn zoon van 11 (toevallig ook ass) heeft twee aquaria op zijn kamer staan.
Een grote van 80 cm breed, daarin zitten ook klein blijvende guppen, een betta, een platy en een kleinblijvend algenetertje.
Oh ja, en twee garnaaltjes die per ongeluk erin terecht gekomen zijn.
De andere bak is een 60 liter en staat in te draaien, hij weet nog niet wat hij daarin wil.

Ik vind die Betta wel echt heel erg leuk, hij heeft een heel eigen karaktertje en is heel nieuwschierig.
Als mijn zoon zijn hand in de bak doet zwemt bety (zo heet hij) rondjes langs zijn hand.
Zelf zou ik ook wel een Betta willen, maar dat is niet verstandig met garnalen.
Hoewel de Betta van mijn zoon totaal niet agressief is en de twee garnaaltjes en baby gupjes met rust laat.
Maar dat kan nogal per Betta verschillen heb in gelezen dus doe ik het maar niet.
Lente19251003 schreef:
04-04-2019 08:44
Hoeveel werk is zo’n aquarium nou, gewoon een simpele? Ik overweeg het ook voor mijn autistische zoon nu zijn grote maatje (de hond) is overleden.
Dat ligt eraan of je tropisch neemt of koudwater. Goudvissen zijn een hele hoop werk. Een grotere bak is makkelijker stabiel te houden qua waterkwaliteit dan een kleine. Ik zou hem een 60 cm aquarium geven met wat simpele vissen zoals platy's ofzo. Tja hoeveel werk? Algen kan je van de ruit halen met zo'n handig algenmagneetje die je over het raam beweegt.

Verder moet je wel waterwissels doen maar met tropische aquaria hoeft dat minder vaak dan met goudvissen. Daar zijn de meningen wel over verdeeld, de een zegt eens per week 20%, de ander doet het eens in de drie weken. Het is niet zoveel werk. Het filter moet af en toe schoongemaakt worden en het materiaal vervangen. Dat soort dingen.
Hoe oud is je zoon? Lees je goed in want de dierenwinkels vertellen je zelden nuttige dingen. Die verkopen nog goudvissen in een kom. Belachelijk.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben twee aquaria een met een koppeltje killivissen, garnalen en helena slakken, deze is van mij.
Die van mijn man is vele malen groter. Hij heeft er onder andere in zitten: koppeltje goerami, kreeften, maanvissen, een school kardinaal tetras en nog wat spul waar ik de naam niet van weet. Wij werken allebei met een vol aquarium met hout, Java mos en stenen. Prachtig
Alle reacties Link kopieren
Een 30-liter aquarium is toch veel te klein om wat voor vis dan ook in te houden?
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben 2 tropische aquaria. 1 kleine voor de kids van 60 liter met wat guppen, ancistrussen en molly’s En voor ons een grote van 240 liter met roodkopzalmen, koperzalmen, ancistrussen en nog weer van alles wat er leuk bij staat.
En voor de ruiten een Siamese algeneter.

Edit: we hebben er ook japonica’s in
sue-heck wijzigde dit bericht op 04-04-2019 08:58
6.78% gewijzigd
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
stippelbeestje schreef:
04-04-2019 08:49
Ik heb een 40 liter bakje staan met vuurgarnaaltjes, een paar wildkleur garnaaltjes en nog een paar klein blijvende gupjes.
Mijn zoon van 11 (toevallig ook ass) heeft twee aquaria op zijn kamer staan.
Een grote van 80 cm breed, daarin zitten ook klein blijvende guppen, een betta, een platy en een kleinblijvend algenetertje.
Oh ja, en twee garnaaltjes die per ongeluk erin terecht gekomen zijn.
De andere bak is een 60 liter en staat in te draaien, hij weet nog niet wat hij daarin wil.

Ik vind die Betta wel echt heel erg leuk, hij heeft een heel eigen karaktertje en is heel nieuwschierig.
Als mijn zoon zijn hand in de bak doet zwemt bety (zo heet hij) rondjes langs zijn hand.
Zelf zou ik ook wel een Betta willen, maar dat is niet verstandig met garnalen.
Hoewel de Betta van mijn zoon totaal niet agressief is en de twee garnaaltjes en baby gupjes met rust laat.
Maar dat kan nogal per Betta verschillen heb in gelezen dus doe ik het maar niet.

Wat leuk zeg dat je zoveel bakken hebt! Klinkt top! Gaat die Betta wel goed met die guppen samen dan? Ik las dat het niet zo'n goede combinatie is. Maar ja het karakter van Betta's kan enorm verschillen inderdaad, de een is super makkelijk en de ander heel agressief. Daarom wil ik mijn ook echt alleen houden. Wel jammer want ik zou graag nog wat garnalen erbij houden. Maar ja.
Wellicht schaf ik nog een aquarium aan voor de garnaaltjes. Of voor nog een Betta. Zo jammer dat je er maar een per aquarium kan houden haha. Leuk dat Bety zo naar je zoon toekomt! Ze schijnen echt heel tam te zijn. Daarom wilde ik er ook zo een. Qua karakter was ik gek op mijn sluiers en ik wilde een vis die ook veel karakter heeft, dus toen kwam ik bij de Betta uit.

Wat voor garnaaltjes heb je?
Je zoon heeft vast veel baat bij zijn aquaria. Ik denk dat het voor veel mensen met ASS goed zal zijn. Betta's zijn ook super sierlijk en bewegen rustig. Guppen zijn me iets te hyper.
Alle reacties Link kopieren
Lente19251003 schreef:
04-04-2019 08:44
Hoeveel werk is zo’n aquarium nou, gewoon een simpele? Ik overweeg het ook voor mijn autistische zoon nu zijn grote maatje (de hond) is overleden.
Als ie eenmaal draait, niet veel werk. Water verversen, planten bijknippen, vissen voeren, filters zo nu en dan uitspoelen. Het opstarten is het meeste werk.
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
Alle reacties Link kopieren
stippelbeestje schreef:
04-04-2019 08:49
Ik heb een 40 liter bakje staan met vuurgarnaaltjes, een paar wildkleur garnaaltjes en nog een paar klein blijvende gupjes.
Mijn zoon van 11 (toevallig ook ass) heeft twee aquaria op zijn kamer staan.
Een grote van 80 cm breed, daarin zitten ook klein blijvende guppen, een betta, een platy en een kleinblijvend algenetertje.
Oh ja, en twee garnaaltjes die per ongeluk erin terecht gekomen zijn.
De andere bak is een 60 liter en staat in te draaien, hij weet nog niet wat hij daarin wil.

Ik vind die Betta wel echt heel erg leuk, hij heeft een heel eigen karaktertje en is heel nieuwschierig.
Als mijn zoon zijn hand in de bak doet zwemt bety (zo heet hij) rondjes langs zijn hand.
Zelf zou ik ook wel een Betta willen, maar dat is niet verstandig met garnalen.
Hoewel de Betta van mijn zoon totaal niet agressief is en de twee garnaaltjes en baby gupjes met rust laat.
Maar dat kan nogal per Betta verschillen heb in gelezen dus doe ik het maar niet.
Babyguppen zijn geen bedreiging. Volwassen guppen krijgen een mooie staart en dan zal de betta agressief kunnen worden, omdat ze dan pas een bedreiging zijn.
Goed opletten of de guppen happen uit hun staart missen als ze groter worden.
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
Oplader schreef:
04-04-2019 08:53
Een 30-liter aquarium is toch veel te klein om wat voor vis dan ook in te houden?
Op zich ben ik het met je eens, maar Betta's doen het prima in 30 liter. Ik heb er lang reseach naar gedaan. Meerder ervaren aquarianen op verschillende fora zeggen dat het een prima maat is, zeker voor de langvinnige, die niet zoveel zwemmen en vrij traag zijn.
Bettas zijn maar klein. Als het om goudvissen zou gaan ( die altijd enorm groot groeien ) zou ik het helemaal met je eens zijn.

Bettas worden helaas bijna altijd nog veel kleiner gehouden dan 30 liter. In kommetjes, vazen of aquaria van 5 liter. Minimaal 30 liter is de norm voor Bettas. Als ik het te klein vind als ik mijn vis eenmaal heb ga ik ook over naar een 60 cm bak.
Sue-Heck schreef:
04-04-2019 08:53
Wij hebben 2 tropische aquaria. 1 kleine voor de kids van 60 liter met wat guppen, ancistrussen en molly’s En voor ons een grote van 240 liter met roodkopzalmen, koperzalmen, ancistrussen en nog weer van alles wat er leuk bij staat.
En voor de ruiten een Siamese algeneter.

Edit: we hebben er ook japonica’s in
Klinkt gaaf!

Ik ben het met je eens dat de opstart het meeste werk is ja. Verder runt een tropische bak zichzelf vaak wel. Sluiers helaas niet.
Alle reacties Link kopieren
Madrid87 schreef:
04-04-2019 08:59
Klinkt gaaf!

Ik ben het met je eens dat de opstart het meeste werk is ja. Verder runt een tropische bak zichzelf vaak wel. Sluiers helaas niet.
Ja wij zijn van een zeewaterbak overgestapt op tropisch en we verbazen ons hoe weinig werk hieraan zit. Zeewater is zo enorm moeilijk. Elke dag je zout peilen ivm verdamping, afschuimer legen, glasanemomen bestrijden :thunder: wat een rot bak was dat.
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
Ja dat heb ik vaker gehoord, dat zeewater een ramp is. Lijkt mij ook enorm veel werk. Wat voor vissen had je daarin?
Ze zijn wel erg mooi vind ik, maar ik zou er nooit een hoeven. Mijn ex had ooit eens een rog op het oog. Dat vond hij wel gaaf. Maar ja toen hij doorhad hoe groot het aquarium moest zijn zag hij er maar vanaf.
Alle reacties Link kopieren
Het belangrijkste is dat je een huishouding moet hebben in je aquarium. Algeneters (1!!! Siamese algeneter en een koppel ancistrussen) voor de ruiten en alles waar alg op kan groeien, corydora’s en garnalen voor de bodem en het opruimen van de dode vissen.
Dan vissen die in het midden leven en hoog zwemmende vissen. Dan heb je een mooie goedlopende bak die zichzelf redt.
Voor de planten vloeibare CO2 toevoegen of een tank met CO2 gas aansluiten (dat laatste hebben wij). Wij hebben dan nog een Intern en extern filter en een testkoffer.
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
Alle reacties Link kopieren
Madrid87 schreef:
04-04-2019 09:05
Ja dat heb ik vaker gehoord, dat zeewater een ramp is. Lijkt mij ook enorm veel werk. Wat voor vissen had je daarin?
Ze zijn wel erg mooi vind ik, maar ik zou er nooit een hoeven. Mijn ex had ooit eens een rog op het oog. Dat vond hij wel gaaf. Maar ja toen hij doorhad hoe groot het aquarium moest zijn zag hij er maar vanaf.
Wij hadden ‘nemo’ clownsvis, koffervis, doktersvis en wat krabben enzo wat in het levend steen zat. Ook uiteraard een anemoon en wat andere dingen. Maar de vissen beginnen vaak bij zo’n €25,- per stuk, omdat ze niet gekweekt kunnen worden, maar in het wild gevangen moeten worden en dat is duur. Ook zijn er weinig zaken die ze verkopen en er zitten vaak ziektes en plagen in. Mede door het levend steen. Bij ons ging alles vrij snel dood behalve 1 clownsvis en de anemoon.
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
Ja externe filters zijn top, zeker met sluiers. Veel krachtiger.
Ik ben zelf niet zo'n algeneter fan, ik weet niet waarom. Ik vind ze niet zo leuk.

Met planten ben ik niet zo'n ster helaas, dus ik koop simpele plantjes die makkelijk te vervangen zijn. Mijn sluiers aten al mijn planten altijd helemaal op en ik moest ze elke dag opnieuw in het zand zetten want ze trokken alles los.
Alle reacties Link kopieren
Madrid87 schreef:
04-04-2019 09:14
Ja externe filters zijn top, zeker met sluiers. Veel krachtiger.
Ik ben zelf niet zo'n algeneter fan, ik weet niet waarom. Ik vind ze niet zo leuk.

Met planten ben ik niet zo'n ster helaas, dus ik koop simpele plantjes die makkelijk te vervangen zijn. Mijn sluiers aten al mijn planten altijd helemaal op en ik moest ze elke dag opnieuw in het zand zetten want ze trokken alles los.
Algeneters heb je ook niet voor de sier, maar voor het balans in de bak. Die houden de bak alg-vrij. Dat is je personeel in principe. Die eten ook de dode vissen op samen met de garnalen.
Alhoewel de ancistrussen pareltjes zijn! Vooral het mannetje. Waar wij overigens zee succesvol mee kweken. Elke zoveel weken hebben we weer kleintjes.
Van de Siamese aleneter moet je er wel max 1 hebben, want die wordt agressief van soortgenoten. Leeft wel harmonieus met al het andere in de bak.

Edit: en probeer eens vloeibare CO2 toe te voegen in de bak voor je plantjes. Werkt echt!
sue-heck wijzigde dit bericht op 04-04-2019 09:20
4.59% gewijzigd
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
Sue-Heck schreef:
04-04-2019 09:13
Wij hadden ‘nemo’ clownsvis, koffervis, doktersvis en wat krabben enzo wat in het levend steen zat. Ook uiteraard een anemoon en wat andere dingen. Maar de vissen beginnen vaak bij zo’n €25,- per stuk, omdat ze niet gekweekt kunnen worden, maar in het wild gevangen moeten worden en dat is duur. Ook zijn er weinig zaken die ze verkopen en er zitten vaak ziektes en plagen in. Mede door het levend steen. Bij ons ging alles vrij snel dood behalve 1 clownsvis en de anemoon.
Klinkt erg mooi, maar wel jammer dat ze allemaal zo snel dood gingen. Heb je enig idee hoe dart kwam? Ik vind die Nemo visjes altijd zo schattig. :heart:
Alle reacties Link kopieren
Vroeger wel maar later had ik alleen maar droge aquariums als decoratief lichtobject.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven