Uitbouw en de buren..

16-04-2019 11:36 227 berichten
In navolging van het topic: 'beter een goede buur'

Sinds 1 april de eigenaar van een sterk verouderde 2/1 kapper. De woning heeft drie jaar leeggestaan en sinds de jaren 70 niets meer aan gedaan.

Wij (man en ik) zijn flink aan het verbouwen geslagen en alles van onder tot boven is inmiddels gestript. Twee nieuwe dakkapellen zijn geplaatst.

De buren hebben we gesproken (fransen, dus de communicatie was wat lastig) en zij begrijpen dat we de boel gronding aanpakken. Alleen hebben zij grote bezwaren tegen de aanbouw die wij willen gaan plaatsen. 2,50 diep over twee verdiepingen....

Eerlijk: ik begrijp ze, het is niet niks zo'n vijf meter hoge muur naast je in de tuin. De argumenten die zij gaven:
- gevoel opgesloten te zitten
- daglicht

Nogmaals: ik snap het, maar als we goedkeuring krijgen gaan we toch écht uitbouwen.

De buren hebben aangegeven er alles aan te doen het tegen te houden. Hun recht uiteraard.

We starten zaterdag a.s met heien voor de uitbouw op de begane grond.

Ik vind het een lastige situatie want ik ben pro 'beter een goede buur' maar wil ook graag mijn/onze uitbouw.

Hoe houden we de band goed? Of moet ik die al bij voorbaat als verloren beschouwen?

Uiteraard houden we de buren op de hoogte van onze plannen, mogen ze zelf de muur 'bekleding' uitzoeken (stucen, verticaal tuinieren, houten planken enz) op onze kosten en proberen we de overlast zoveel als mogelijk te beperken...
Alle reacties Link kopieren
Heb je al goedkeuring van de gemeente, of mag je vergunningsvrij uitbouwen?
Alle reacties Link kopieren
Moet je dan niet wachten op de vergunning? Riskant.
Alle reacties Link kopieren
Je gaat al heien zonder vergunning?
vivapimpelmees schreef:
16-04-2019 11:39
Je gaat al heien zonder vergunning?
Dit ja. Ik begrijp niet waarom er al gestart wordt met heien als je blijkbaar nog geen goedkeuring hebt.
Alle reacties Link kopieren
Voor 2,5 meter de tuin in heb je geen vergunning nodig, maar voor 5 meter hoog wel, geloof ik. Maar misschien verschilt dat per gemeente.
Alle reacties Link kopieren
De onderste uitbouw, begane grond mag waarschijnlijk vergunningsvrij maar die verdieping zul je toch echt een vergunning nodig hebben.

Is deze er al en is deze verleend?
Als hij verleend is, is hij dan ook al onherroepelijk.

Zo niet, zou ik toch heel goed nadenken wat je allemaal al gaat doen. Als de buren bezwaar aantekenen tegen de vergunning of je überhaupt aan het werk gaat zonder vergunning kun je alles afbreken. Zou toch zonde zijn

Overigens heb je een woning in NL gekocht aangezien de buren Frans zijn. Anders gelden mogelijk andere regels maar dat staat niet duidelijk in je OP.
Alle reacties Link kopieren
Google is mijn vriend. 2,5 en 5 hoog mag zonder vergunning.
Alle reacties Link kopieren
jep, jullie zijn buren-from-hell en worden nu besproken op viva.fr
:)
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ook vreemd. Heien zonder dat de vergunning af is gegeven. Of zijn jullie er zo zeker van dat het goedgekeurd wordt. Buren gaan geheid ( :P ) bezwaar maken. Dus ik zou er nog niet zo zeker van zijn dat de aanbouw mag komen
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
Alle reacties Link kopieren
Pandax schreef:
16-04-2019 11:43
Google is mijn vriend. 2,5 en 5 hoog mag zonder vergunning.
Geldt zoiets voor elke gemeente?
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
Alle reacties Link kopieren
Maar on topic. Sja, lastig. Ik zou er ook niet blij mee zijn, maar goed, oorlog voeren is ook weer zo wat. Ik zou een muurschildering kiezen, denk ik. Een mooi bos ofzo :)
Alle reacties Link kopieren
Sue-Heck schreef:
16-04-2019 11:44
Geldt zoiets voor elke gemeente?

Google zegt van wel:

Uitbouw zonder vergunning
uitbouw vergunningsvrij
Dit zijn de nieuwe vergunningsvrije bepalingen voor de uitbouw:
1. (zoals genoemd) het uitbreiden van de grens van 2,5 naar 4 meter om aan te bouwen aan de oorspronkelijke achtergevel, de diepte dus.
2. De hoogte van de uitbouw grens is verhoogd van 4 meter naar 5 meter hoog;
3. het totaal op te richten oppervlak voor vergunningsvrije bouwdelen/ kleine gebouwen tot maximaal 100 m² (mits nog steeds 50% van het perceel onbebouwd blijft)
Meer informatie over de vergunningsvereisten zie je bij de overheid link. Feitelijk is het overigens niet meer dan deze 3 punten.
Hoe kan je nu al gaan heien als je nog toestemming moet krijgen?

Als buur zou ik daar dan heel boos van worden, als de vergunning er nog niet is.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouders hadden ook buren die een uitbouw gingen plaatsen die geen vergunning nodig had. Mijn vader heeft nog van alles geprobeerd om het tegen te houden zonder succes helaas. Gevolg van die uitbouw: wij hadden geen tuin meer met zon, want we hadden al heel weinig en dat werd door de muur helemaal tegengehouden op een randje zonlicht aan het einde van de dag na. Geloof mij, dat daar niet over nagedacht werd vonden wij heel vervelend, Leuk dat jij meer ruimte hebt, maar ons woongenot was een heel stuk minder
Zij hebben 3 jaar lang alle vrijheid gehad om zelf lawaai te maken, hebben geen geluidsoverlast gehad vanuit het lege huis, niemand die in de tuin zat, niks. En nu zitten ze eerst in het verbouwingslawaai, en daarna zitten ze tegen een uitbouw aan te kijken. Natuurlijk zijn ze niet blij. Maar ja, het is wel jullie recht, en ze hadden op z'n minst de verbouwingsellende kunnen zien aankomen. Wellicht komt het op den duur goed, maar voorlopig ervaren ze alleen overlast en geen voordeel van jullie komst.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou niet blij zijn met jullie als buren
Vind de argumenten van de buren geen reden om niet uit te bouwen. Je hebt wel kans dat ze je het leven zuur gaan maken. Al doen normale mensen dat niet en de meeste mensen zijn gelukkig normaal.
Suiker lenen en pakketjes aannemen kun je denk vergeten.
Alle reacties Link kopieren
Pandax schreef:
16-04-2019 11:43
Google is mijn vriend. 2,5 en 5 hoog mag zonder vergunning.
Waar heb je dit gevonden als ik vragen mag. Want een verdieping mag eigenlijk nooit zonder vergunning juist om omwonende te beschermen voor licht verlies inkijk etc.
vivaratje schreef:
16-04-2019 11:50
Ik zou niet blij zijn met jullie als buren
Ik ook niet. Verschrikkelijk een muur van 5 meter die het daglicht en misschien de zon wegneemt.
Alle reacties Link kopieren
Ook al zou het mogen... als ik jouw buur was en jouw 5 meter hoge uitbouw zorgde ervoor dat ik geen zonlicht in mijn tuin had zou ik zeker not amused zijn. Dat opgesloten gevoel kun je zelf wel wat aan doen maar geen zonlicht.. hmmmzz.

Ik heb ook geen zonlicht in mijn tuin omdat alles volgebouwd is maar het is een stadstuin en toen ik het kocht was ik daarvan op de hoogte. Het is handig om mijn was te drogen en fiets te stallen, verder heb ik er niks aan.

Omdat het mag wil nog niet zeggen dat je het moet doen he.
lady_day wijzigde dit bericht op 16-04-2019 11:53
6.12% gewijzigd
Als het mag zonder vergunning ( is dat zo TO) dan valt er weinig aan te doen door hen. Weten ze dat al?

Hier heb ik ook aan een kant een uitbouw van de buren. Geen last van qua zon of donkere tuin ofzo.

Wel van een irritante buurman die zijn schotel de hele tijd aan het stellen was op die uitbouw..
En dus in mijn tuin gluurde als ik er in wil zitten. Gelukkig heeft hij hem nu aan de andere kant. ;-)


Verderop ( 2 huizen) wilde ze een dakterras op de uitbouw maken. Dat is helemaal irritant, kijken ze zo de hele tijd in je tuin en ze maken vaak nog pleuris herrie buiten. Daar hebben de buren dus wel tegen kunnen houden ivm vergunning.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 16-04-2019 11:54
6.21% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Pandax schreef:
16-04-2019 11:45
Google zegt van wel:

Uitbouw zonder vergunning
uitbouw vergunningsvrij
Dit zijn de nieuwe vergunningsvrije bepalingen voor de uitbouw:
1. (zoals genoemd) het uitbreiden van de grens van 2,5 naar 4 meter om aan te bouwen aan de oorspronkelijke achtergevel, de diepte dus.
2. De hoogte van de uitbouw grens is verhoogd van 4 meter naar 5 meter hoog;
3. het totaal op te richten oppervlak voor vergunningsvrije bouwdelen/ kleine gebouwen tot maximaal 100 m² (mits nog steeds 50% van het perceel onbebouwd blijft)
Meer informatie over de vergunningsvereisten zie je bij de overheid link. Feitelijk is het overigens niet meer dan deze 3 punten.
Wat hier staat klopt. Maar wat hier niet staat is het onderscheid tussen een aanbouw op de begane grond en een verdieping. Als je de omgevingscheck particulieren op www.omgevingsloket.nl doet zul je zien dat je een vergunning dient aan te vragen.
Alle reacties Link kopieren
https://wetten.overheid.nl/BWBR0027464/ ... #BijlageII

een op de grond staand bijbehorend bouwwerk of uitbreiding daarvan in achtererfgebied, mits wordt voldaan aan de volgende eisen:

a. voor zover op een afstand van niet meer dan 4 m van het oorspronkelijk hoofdgebouw, niet hoger dan:

1°. 5 m,

2°. 0,3 m boven de bovenkant van de scheidingsconstructie met de tweede bouwlaag van het hoofdgebouw, en

3°. het hoofdgebouw,

http://watmagikbouwen.nl/vergunningvrij/aanbouw/

https://www.uitbouw.com/vergunning/
Alle reacties Link kopieren
gordijn87 schreef:
16-04-2019 11:54
Wat hier staat klopt. Maar wat hier niet staat is het onderscheid tussen een aanbouw op de begane grond en een verdieping. Als je de omgevingscheck particulieren op www.omgevingsloket.nl doet zul je zien dat je een vergunning dient aan te vragen.

Ja, als er een tweede verdieping bovenop komt moet er een vergunning aangevraagd worden, ongeacht of dat onder de vijf meter zit. Ik gok zo dat TO de vergunning heeft lopen voor die tweede verdieping en alvast gaat heien omdat de uitbouw van de eerste verdieping er sowieso komt en deze niet vergunningplichtig is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven