Hoe vieren mensen in een ander land hun verjaardag?

16-04-2019 12:48 132 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoals de titel al zegt ben ik benieuwd hoe er in andere landen een verjaardag gevierd wordt. Het in een kringetje zitten schijnt wel typisch Nederlands te zijn en omdat ik daar zelf ook wel een beetje klaar mee ben ben ik op zoek naar andere ideeën.
Niets is zeker en zelfs dat niet
Ik heb echt een hekel aan Nederlandse verjaardagen!
Zelf vier ik mijn verjaardag dus ook niet echt, ik ga lekker uiteten met mijn man op die dag.

Ik vind Amerikaanse verjaardagen niet perse leuker, maar ik vind het wel leuker dat je daar als jarige de taart krijgt (ipv koopt zoals hier) en getrakteerd wordt ipv te trakteren.

Maar standaard verjaardagen van volwassenen vind ik echt niks aan.
Tenzij iemand bv 40 wordt en een leuk feestje organiseert ergens.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of het "typisch duits" is, maar hier wordt voor een verjaardag altijd een tafel in een restaurant gereserveerd. Iedereen die wil kan aanschuiven en aan het eind van de avond betaalt iedereen zijn eigen deel van de rekening.

(Dat laatste is heel normaal hier. Dan ga je één voor één naar de kassa en zegt: "Hallo, ik had een cola, een fanta, die pizza en een cappucino.")
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
Een hele vreemde Nederlandse verjaardagstraditie is trouwens ook dat je niet alleen de jarige feliciteert, maar ook de familie van de jarige met de verjaardag van de jarige. :bonk:
Zoiets vreemds verzinnen ze alleen in Nederland. Als je dan jaren in een ander land hebt gewoond en je komt dan terug dan zie je wel hoe vreemd dat is.
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
16-04-2019 12:54
Een hele vreemde Nederlandse verjaardagstraditie is trouwens ook dat je niet alleen de jarige feliciteert, maar ook de familie van de jarige met de verjaardag van de jarige. :bonk:
Zoiets vreemds verzinnen ze alleen in Nederland. Als je dan jaren in een ander land hebt gewoond en je komt dan terug dan zie je wel hoe vreemd dat is.
Ik vind dat altijd zo grappig. Belg hier en hier wordt dat absoluut niet gedaan.
Life is short. Eat dessert first.
doornroosje9 schreef:
16-04-2019 12:56
Ik vind dat altijd zo grappig. Belg hier en hier wordt dat absoluut niet gedaan.
Hier, in Nederland, ook niet hoor. Misschien in bepaalde regio's of zo.
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
16-04-2019 12:56
Ik vind dat altijd zo grappig. Belg hier en hier wordt dat absoluut niet gedaan.
Maar wat doen jullie wel? hoe anders is een belgische verjaardag?
Alle reacties Link kopieren
Vanuit de UK< ken ik wel verjaardagen thuis, ook met taart (veel taart) en balonnen.
En als (jong)volwassene vier je het in pub/club
Is gewoon beleefdheid.

Heb je er geen zin in zwaai je even bij binnenkomst.

De kring is trouwens niet typisch Nederlands. Hier zie ik het alleen nog bij de oudere generatie.

En ik zit ook bij de Surinaamse familie in een kring. En bij de Marokkaanse buren ook.

Ze serveren wel ander eten. :heart:
Alle reacties Link kopieren
De Surinaamse verjaardag ( heb je even )



Bij kroonjaar word er vaak een zaal afgehuurd, dan komt er een Surinaamse live band, er word een video opname gemaakt van het hele feest en natuurlijk een fotograaf.
Er zijn verschillende gerechten, en je mag zoveel drinken als je wil, gasten die feliciteren krijgen vaak een presentje van de jarige als dank voor hun aanwezigheid, de jarige heeft vaak een prachtig versierde tafel met een grote stoel waar ze dan op zit, de jarige en de familie hebben vaak de mooiste kleding aan, er komen zelfs familieleden over vanuit Suriname om deze grote dag mee te vieren, de jarige verkleed zich ook meerdere keren tijdens het feest, en meestal heeft ze ook een echte traditionele kotto aan ( Surinaamse klederdracht)

Als er geen zaal word gehuurd maar gewoon een thuisfeest, dan word er de hele dag door eten en drinken geserveerd, en iedereen krijgt bakken met eten mee naar huis, je hoeft de volgende dag echt niet te koken.
Terwijl de mannen vaak luidruchtig discussiëren over voetbal, zijn de vrouwen bezig in de keuken en staat de andere helft op de geïmproviseerde dansvloer te dansen , kortom een rare manier van feesten, maar wel leuk.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Miskotto schreef:
16-04-2019 13:04
De Surinaamse verjaardag ( heb je even )



Bij kroonjaar word er vaak een zaal afgehuurd, dan komt er een Surinaamse live band, er word een video opname gemaakt van het hele feest en natuurlijk een fotograaf.
Er zijn verschillende gerechten, en je mag zoveel drinken als je wil, gasten die feliciteren krijgen vaak een presentje van de jarige als dank voor hun aanwezigheid, de jarige heeft vaak een prachtig versierde tafel met een grote stoel waar ze dan op zit, de jarige en de familie hebben vaak de mooiste kleding aan, er komen zelfs familieleden over vanuit Suriname om deze grote dag mee te vieren, de jarige verkleed zich ook meerdere keren tijdens het feest, en meestal heeft ze ook een echte traditionele kotto aan ( Surinaamse klederdracht)

Als er geen zaal word gehuurd maar gewoon een thuisfeest, dan word er de hele dag door eten en drinken geserveerd, en iedereen krijgt bakken met eten mee naar huis, je hoeft de volgende dag echt niet te koken.
Terwijl de mannen vaak luidruchtig discussiëren over voetbal, zijn de vrouwen bezig in de keuken en staat de andere helft op de geïmproviseerde dansvloer te dansen , kortom een rare manier van feesten, maar wel leuk.
Vind dit echt niet veel anders dan bij de 'Nederlandse' thuisverjaardagen van de wat oudere generatie. Het eten is alleen lekkerder vaak.
Alle reacties Link kopieren
Verreweg de meeste verjaardagen hier zijn kringverjaardagen. Bij ons, kleine woonkamer, veel mensen, die zitten dan al snel in een kring zodat iedereen elkaar kan zien/horen. Ik zie het vooral als praktisch.

Wij brengen af en toe variatie aan door de verjaardag buiten te vieren. Speeltuin, park etc met picknick, maar alleen als er ook een wc is, plek voor luier verschonen etc. Dat is de fase waar we nu in zitten.
Hallo?!
Lucifer2018 schreef:
16-04-2019 13:06
Vind dit echt niet veel anders dan bij de 'Nederlandse' thuisverjaardagen van de wat oudere generatie. Het eten is alleen lekkerder vaak.

Ja en meer :proud:
_Doortje_ schreef:
16-04-2019 13:06
Verreweg de meeste verjaardagen hier zijn kringverjaardagen. Bij ons, kleine woonkamer, veel mensen, die zitten dan al snel in een kring zodat iedereen elkaar kan zien/horen. Ik zie het vooral als praktisch.

Wij brengen af en toe variatie aan door de verjaardag buiten te vieren. Speeltuin, park etc met picknick, maar alleen als er ook een wc is, plek voor luier verschonen etc. Dat is de fase waar we nu in zitten.

Welk land is dat?
Star² schreef:
16-04-2019 13:09
Ja en meer :proud:
En liefst propt de moeder van mijn zwager me ook nog eens eigenhandig helemaal vol.
Wat ik echt niet kan gebruiken. :roll:
doornroosje9 schreef:
16-04-2019 12:56
Ik vind dat altijd zo grappig. Belg hier en hier wordt dat absoluut niet gedaan.

Nee, zoiets vind je alleen in Nederland.

Toen ik pas terug was uit de VS was mijn moeder jarig en komt mijn tante naar me toe en zegt "Jij ook gefeliciteerd he LAgirl"
En ik moest écht nadenken waarmee ze me toch kon feliciteren, tot het kwartje viel. Aja, mijn moeder is jarig! :proud:
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
16-04-2019 13:10
Welk land is dat?
Haha gewoon NL, ik bedoel eigenlijk dat kringverjaardagen niet zo erg nog niet zijn :-D
Hallo?!
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
16-04-2019 13:00
Maar wat doen jullie wel? hoe anders is een belgische verjaardag?
In mijn BE omgeving worden verjaardagen van volwassenen niet gevierd. je stuurt de jarige felicitaties en daar blijft het bij. De jarig zelf gaat vaak met gezin uit eten.
Kinderverjaardagen worden gevierd met een kinderfeestje. Eventueel komen de oma's en de opa's op de koffie. Jongvolwassenen duiken over het algemeen de kroeg in met hun vrienden.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
_Doortje_ schreef:
16-04-2019 13:13
Haha gewoon NL, ik bedoel eigenlijk dat kringverjaardagen niet zo erg nog niet zijn :-D

O dacht al, klinkt wel heel Nederlands ;-)
Alle reacties Link kopieren
Vind verjaardagen ook niet leuk meer. Heb ook altijd maar n paar mensen.en mensen die mij uitnodigen op hun verjaardag .zeg ik altijd nee tegen.moet ik ze zelf ook weer uitnodigen .en heb ik geen zin in.
Am ende wird alles gut.und wen es nicht gut ist .ist es nicht das ende .
Als onze kinderen jarig zijn vieren we dat meestal wel hier in de veranda.
Meubels aan de kant, sta-tafels en leuke versieringen en waar iedereen zelf drinken ect. kan pakken.
En dan serveer ik ook (naast de taart natuurlijk) echt avondeten, meestal in de vorm van BBQ of allemaal kleinere lekkere hapjes of wat de kinderen ook maar willen.
Meestal doen we dan ook een thema en dan alles in dat thema, en entertainment voor de kinderen erbij.

Niks van die blokjes kaas en plakjes worst hier, daar heb ik net zo'n hekel aan als "kringverjaardagen"
Lekker kaas en worst!
lilalinda schreef:
16-04-2019 13:00
Maar wat doen jullie wel? hoe anders is een belgische verjaardag?

Ik geloof dat in België verjaardagen voor volwassenen helemaal niet gevierd worden. Alleen kinderverjaardagen.
Als volwassene ga je meestal iets doen of uiteten met je partner of gezin.
Lucifer2018 schreef:
16-04-2019 13:18
Lekker kaas en worst!

En gevulde eieren. Kom maar door hoor.
Man zegt dat ze in Engeland en Australie ook gewoon in een huis zitten met ze allen bij normale verjaardagen.

Soms met eten, soms niet. Wel altijd drank.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven