Dekbed wassen?

17-04-2019 12:09 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dochter heeft vannacht gespugd en gewoon weer doorgeslapen. Het was dus heerlijk in haar kamertje vanmorgen. Waarschijnlijk is ze wel rechtop gaan zitten want het is alleen over het dekbed gegaan, matras en kussen mankeren niks. Het beddengoed is al lekker gewassen (en dochter natuurlijk ook) alleen nu zit ik met het dekbed zelf. Die is wel vies. Het is een schapenwollen, ik was zelf geneigd om hem weg te gooien maar eigenlijk wel zonde. Kan ik hem in de wasmachine gooien? Hoe doen jullie dat? En zo ja, hoe warm enzo?
Graag ervaringen!
Alle reacties Link kopieren
Wat staat er op het label? Indien er staat dat die niet gewassen mag worden zou ik het zelf niet doen. Brengen naar een stomerij voor een chemische reiniging is dan nog een optie.
Alle reacties Link kopieren
Voor dit soort vragen zijn er labels aan dekbedden vastgemaakt.
En als er geen label (meer) aan zit, zou ik 'm naar de stomerij brengen. Vooral omdat je zegt dat het wol is, wol mag je nooit zomaar in de machine gooien zonder nadenken.
Gewoon proberen als je het anders toch weggooit. ( wij hebben een wol wasprogramma en ik denk dat de meeste dat tegenwoordig er wel op hebben zitten)
anoniem_64afeac72af4d wijzigde dit bericht op 17-04-2019 12:15
51.27% gewijzigd
Ik zou hem voor het weggooien toch proberen te wassen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou em in de wasmachine stoppen en op wolwasprogramma draaien. Als je em eruit haalt wel even per vakje het wol wat uit elkaar trekken mocht dat nodig zijn. Zo was ik mijn schapenvellen ook en ze komen er prima uit.
Alle reacties Link kopieren
Stomen mag wel bij wollen dekbedden.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Mocht je het wolprogramma proberen: voeg dan speciaal wolwasmiddel toe. Wol nooit met gewoon wasmiddel wassen, dan gaat het vilten.
Alle reacties Link kopieren
stippensokken schreef:
17-04-2019 12:19
Mocht je het wolprogramma proberen: voeg dan speciaal wolwasmiddel toe. Wol nooit met gewoon wasmiddel wassen, dan gaat het vilten.
Inderdaad, bedankt voor de toevoeging!
Wolwasprogramma en wolwasmiddel, en dan een paar tennisballen in de machine erbij. Die zorgen ervoor dat de wol mooi verdeeld blijft.

Check wel het label, als dat zegt niet wassen, naar de stomerij brengen.
Sophiever schreef:
17-04-2019 12:14
Gewoon proberen als je het anders toch weggooit. ( wij hebben een wol wasprogramma en ik denk dat de meeste dat tegenwoordig er wel op hebben zitten)

Dit
Alle reacties Link kopieren
Nou ja, op labels staat wel meer. Als ik de labels moet geloven moet de helft van mijn kleding naar de stomerij. Ik was alles gewoon zelf en heb nog nooit een wasramp gehad. Ik vind het idee van stomerijchemicaliën ook niet zo prettig.

Wol kan prima in de wasmachine, mits op wolwasprogramma en wolwasmiddel. Die paar tennisballen zorgen er inderdaad voor dat de wol niet aan elkaar gaat plakken.
Alle reacties Link kopieren
Er zit geen label aan, raar he!
Stomen is voor mij geen optie. Daarvoor moet een heel eind rijden voor het eerste depot waar ik hem kan brengen en ik geb de komende dagen geen auto.
Ik doe m in de wasmachine op de wolwas. Niet geschoten is altijd mis!
Ik heb nog een extra dekbed liggen, dat is alleen een synthetische en daar zweet ze altijd zo onder. Bij die schapenwollen heeft ze daar veel minder last van.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt ‘m in deze staat al als verloren beschouwen dus wat voor kwaad kan het als je het toch probeert te wassen... het kan alleen maar gunstiger uitpakken dan de huidige situatie
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het gewoon proberen op een wolwasprogramma en met een wolwasmiddel. Naar het label zou ik in dit geval niet kijken. Ik heb zat kleding (vooral colbertjes) die ik eerst altijd voor een hoop geld naar de stomerij bracht omdat ze zogenaamd niet in de wasmachine mochten. Uiteindelijk blijken ze gewoon in de wasmachine te kunnen en heb ik ze nu al tig keer gewassen zonder dat ze er slechter van geworden zijn. Een dekbed lijkt me ook echt geen probleem.

Mocht je hem toch weg moeten gooien, dan zou ik voor synthetisch gaan (4-seizoenen zodat ze onder het dunste deel kan liggen als ze het altijd zo warm heeft). Ik vind het sowieso niet fris om een dekbed nooit te wassen, ik doe dat toch wel elke paar maanden.
Alle reacties Link kopieren
Ik was mijn wollen dekbed op het wolwasprogramma, gaat prima.
Ik gebruik altijd wolwasmiddel van ecocover. Ruikt heel lekker!
Alle reacties Link kopieren
Neem aan dat het een éénpersoons is? Want niet alle dekbedden passen in alle machines.
Helaas heb ik nu een machine waar mijn dekbed nét niet in past, vorige was blijkbaar groter. Maar ja gekregen dus niet zeuren :D

Ik zou 'm gewoon wassen. Wat hierboven ook gezegd is. Ik zou 'm ook in de droger doen trouwens mits je de temperatuur laag in kunt stellen. En ja ballen er in helpt met het fluffy houden.
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
17-04-2019 12:46
...

Mocht je hem toch weg moeten gooien, dan zou ik voor synthetisch gaan (4-seizoenen zodat ze onder het dunste deel kan liggen als ze het altijd zo warm heeft). Ik vind het sowieso niet fris om een dekbed nooit te wassen, ik doe dat toch wel elke paar maanden.
Niet voor een synthetische gaan dan juist, zeker niet als dochter daar altijd onder zweet.
Ik heb zelf ook altijd last van synthetisch beddengoed, begin meteen te zweten onder zo'n ding. Ook als ik onder de dunste lig en het -30 is. Vind ze echt gruwelijk. Omdat ik ze ook graag regelmatig was, heb ik een 100% katoenen. Zweet niet, en kan prima in de wasmachine (op 60 graden).
Maar ik kan me niet voorstellen dat een wollen dekbed de wolwas niet overleeft hoor.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt ook bamboe dekbedden. Ik heb er zelf nog geen ervaring mee maar het schijnt ook heel prettig te zijn om onder te slapen.
Heeft je supermarkt geen stomerijservice? Mijn Albert Heijn heeft dat gewoon. Kun je het inleveren en weer ophalen.

En idd synthetische dekbedden: brrr. Ik zweet me kapot daaronder.
Alle reacties Link kopieren
Chemisch reinigen is sowieso geen optie, daar krijg je die kotslucht niet mee uit.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Hij is gewassen en hangt aan de waslijn. De geur lijkt weg, alleen zitten er wel rare vlekkem in die zijn er niet uit gegaan.
Straks gaat ie nog even door de droger voor het laatste stukje echt droog. We wachten het af!
Alle reacties Link kopieren
Pietertje123 schreef:
17-04-2019 16:02
Hij is gewassen en hangt aan de waslijn. De geur lijkt weg, alleen zitten er wel rare vlekkem in die zijn er niet uit gegaan.
Straks gaat ie nog even door de droger voor het laatste stukje echt droog. We wachten het af!
In de zon hangen wil nog wel eens helpen om vlekken te bleken
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
Alle reacties Link kopieren
Dekbed is schoon en droog en verder in prima staat dus hij kan vannacht weer op haar bed. Er zitten wel wat vlekken die er niet zijn uitgegaan maar ach...zie je normaal toch niet.
Dank voor jullie adviezen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven