Extra borg voor huurwoning

23-04-2019 21:39 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Vriend en ik waren superblij: wij waren geselecteerd als kandidaten voor een huurwoning.
€625 kale huur, €60 service kosten en €70 stookkosten.

De borg voor deze woning zou volgens de website €670 euro zijn.

Na alle financiele gegevens ingevuld te hebben, krijg ik een mailtje van de verhuurmakelaar: of wij even 2x de huur inclusief servicekosten (en volgensmij ook stookkosten) willen betalen als borg.

Ik heb gebeld met de vraag waarom dit bedrag hoger is in vergelijking met de website. Daarop vertelde hij dat de verhuurder recht heeft op het verhoging van de borg wanneer de huurders onder een bepaalde leeftijd vallen, een variabel inkomen hebben en student zijn.

Mijn vriend had een variabel loon, maar zijn vaste contract gaat in per 1 mei waarin hij een vast salaris verdiend. Ik ben student.

Kan dit zomaar?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dit voor je gevonden:

Wat zegt de wet over borg?

Het vragen van borg is wettelijk toegestaan. Wat als een redelijke borg mag worden beschouwd ligt niet vast in de wet en sommige verhuurders maken hier handig gebruik van. Toch is er wel een richtlijn: volgens de Rijksoverheid mag een waarborgsom ter hoogte van drie maanden kale huur nog als redelijk worden beschouwd. Deze richtlijn is gebaseerd op rechterlijke uitspraken in het verleden.
(bron: https://www.huurwoningen.nl/nieuws/hoe- ... s-huurder/ )

Dus ja dit mag. Hoe groter de kans dat een huurder misschien niet de huur kan betalen, hoe hoger de waarborgsom. Het is aan jullie of je dit akkoord vindt.
Ook als je akkoord gaat, zou ik sowieso aangeven bij de makelaar dat het wel zo netjes is als dit van te voren gecommuniceerd wordt. Daarnaast zou ik eerst het contract willen tekenen vóór ik geld overmaakt. Desnoods doe je dat via een betaling op het moment dat je het contract gaat tekenen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
En de borg ook laten vastleggen zodat je straks niet minder terugkrijgt.
Hallo?!
Alle reacties Link kopieren
En wat is het probleem? Het is borg, je krijgt het terug als je het huis weer netjes achter laat. Als je dit nu al niet op kunt hoesten hoe ga je dat dan straks doen als er iets onverwachts gebeurt?
2 maanden is niet gek.
Wel gek is dat het , zo lees ik het iig, los staat van de huur. Meestal betaal je de borg én de huur in één keer.
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
23-04-2019 21:49
Ik heb dit voor je gevonden:

Wat zegt de wet over borg?

Het vragen van borg is wettelijk toegestaan. Wat als een redelijke borg mag worden beschouwd ligt niet vast in de wet en sommige verhuurders maken hier handig gebruik van. Toch is er wel een richtlijn: volgens de Rijksoverheid mag een waarborgsom ter hoogte van drie maanden kale huur nog als redelijk worden beschouwd. Deze richtlijn is gebaseerd op rechterlijke uitspraken in het verleden.
(bron: https://www.huurwoningen.nl/nieuws/hoe- ... s-huurder/ )

Dus ja dit mag. Hoe groter de kans dat een huurder misschien niet de huur kan betalen, hoe hoger de waarborgsom. Het is aan jullie of je dit akkoord vindt.
Ook als je akkoord gaat, zou ik sowieso aangeven bij de makelaar dat het wel zo netjes is als dit van te voren gecommuniceerd wordt. Daarnaast zou ik eerst het contract willen tekenen vóór ik geld overmaakt. Desnoods doe je dat via een betaling op het moment dat je het contract gaat tekenen.
Ik moest eerst ter plekke pinnen hoor voordat ik het contract en de sleutel kreeg.
Alle reacties Link kopieren
Heb je eerst gecontroleerd of de verhuurder wel betrouwbaar is? Je zou de eerste niet zijn die geld overmaakt en nooit een contract en sleutel ontvangt (of erger; wel een contract en sleutel ontvangt en dan blijkt de woning tig x verhuurd te zijn).
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
23-04-2019 21:56
Ik moest eerst ter plekke pinnen hoor voordat ik het contract en de sleutel kreeg.
Ja, zoiets bedoelde ik. Dit herken ik uit de omgeving. Of dat je met een tikkie moet betalen. Dus dat je het niet al ver van te voren overmaakt.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
23-04-2019 21:55
En wat is het probleem? Het is borg, je krijgt het terug als je het huis weer netjes achter laat. Als je dit nu al niet op kunt hoesten hoe ga je dat dan straks doen als er iets onverwachts gebeurt?
2 maanden is niet gek.
Wel gek is dat het , zo lees ik het iig, los staat van de huur. Meestal betaal je de borg én de huur in één keer.
Nou, ik heb eens drie maanden huur als borg moeten overmaken en dat was dus in totaal EUR 4.500,- en dat vond ik toch wel een hoop geld om zo lang kwijt te zijn...
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de tips!

Het gaat om een betrouwbare organisatie, die wel bekend staat om opereren in een grijs gebied (bemiddelingskosten aan huurder en verhuurder vragen, borg niet (geheel) teruggeven omdat er ineens ‘gebreken’ zijn.)
Vandaar dat ik wilde weten of dit wel mag. Ik heb aangegeven dat ik het vervelend vind dat de borg zoveel verhoogd word en verwacht dat er niet nog meer onverwachte kosten bij komen
Alle reacties Link kopieren
Mijn man is zzp wij moesten 6x huur als borg betalen wij hebben toen afgedwongen dat wij dit wel wilde doen maar wel als bankgarantie. Dan kan de verhuurde er ook niet zomaar bij maar moet aantonen bij de bank dat wij achter zouden lopen met de huur.

Het ging bij ons over bijna 6.500 euro.
Alle reacties Link kopieren
Ik moest ook 3 maanden borg betalen + 1,5 maand huur vooruit (ging er 15e van de maand in).
Heel irritant, maar ik zie het maar als een extraatje voor ooit
2 keer huurprijs vind ik niet veel/normaal, ik heb zelf 2 keer en in mijn vorige huis 3 keer huurprijs borg betaald.
Ik zou wel zelf wat regelen voor wanneer je er weer uit gaat, in de vorm dat je bijv iig een maand geen huur en andere kosten betaalt om dit met de borg te verrekenen (uiteraard deel je dit dan pas mee). Je zou niet de eerste zijn die zijn borg opeens niet meer terug krijgt door ‘gebreken’ of vage eindafrekeningen, zeker niet als deze verhuurder het niet zo nauw neemt met de regeltjes. En dan kun je natuurlijk er wel een zaak van maken maar dat kan niet uit voor een paar honderd euro.
Alle reacties Link kopieren
sanne1006 schreef:
23-04-2019 22:09
Bedankt voor de tips!

Het gaat om een betrouwbare organisatie, die wel bekend staat om opereren in een grijs gebied (bemiddelingskosten aan huurder en verhuurder vragen, borg niet (geheel) teruggeven omdat er ineens ‘gebreken’ zijn.)
Vandaar dat ik wilde weten of dit wel mag. Ik heb aangegeven dat ik het vervelend vind dat de borg zoveel verhoogd word en verwacht dat er niet nog meer onverwachte kosten bij komen

Jij vindt dat betrouwbaar?

De borg vraag is niet uitzonderlijk, maar wat je hier stelt lijkt me wel zorgelijk.
Tiswa schreef:
23-04-2019 22:33
Jij vindt dat betrouwbaar?

De borg vraag is niet uitzonderlijk, maar wat je hier stelt lijkt me wel zorgelijk.
+1
Huidige huis: vast contract, geen borg, wel inkomenseis van 4x de maandhuur aan bruto maandinkomen. Vorige huis: flex contract 2 maanden borg, inkomenseis: 3x de maandhuur...

Verhuurders maken hun eigen sommetjes en risico-inschattingen. Ik was ook not amused toen de borg van ons vorige huis ineens meer was dan waar ik op had gerekend, maar ik snap het wel.
Had ik ook, 2x de huur als borg. Moest ik ook gewoon pinnen toen. Was wel even slikken.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties.

Het is inderdaad niet 100% vertrouwbaar, daarom ben ik een beetje huiverig over de verhoogde borg. Contact gehad met een familielid die toevallig makelaar is, zij had goede tips.

Nu rest mij nog één vraag.. Hoe snel konden jullie in het huis/appartement?

Wij kunnen er per 1 mei in (we moeten in iedergeval per 1 mei betalen.) maar er is nog geen contract oid getekend. Gelukkig ook nog geen betaling gedaan.
Ik moest 2 weken wachten.
sanne1006 schreef:
24-04-2019 15:54
Bedankt voor jullie reacties.

Het is inderdaad niet 100% vertrouwbaar, daarom ben ik een beetje huiverig over de verhoogde borg. Contact gehad met een familielid die toevallig makelaar is, zij had goede tips.

Nu rest mij nog één vraag.. Hoe snel konden jullie in het huis/appartement?

Wij kunnen er per 1 mei in (we moeten in iedergeval per 1 mei betalen.) maar er is nog geen contract oid getekend. Gelukkig ook nog geen betaling gedaan.
Wij contract ondertekend en afgerekend IN het huis (ook grove gebreken check), na betaling sleutels gekregen. Eerlijk oversteken op locatie dus.
Alle reacties Link kopieren
Gelukkig is alles goedgekomen en wonen we inmiddels in het appartement. :hello:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven