Hekel aan mijn open keuken!

26-04-2019 12:50 87 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben in de val getrapt van de open keuken enkele jaren geleden. Iedereen wil het en iedereen heeft het tegenwoordig. Maar worden jullie daar gelukkig van?
Ik heb er enorm veel spijt van en zou er nooit meer voor kiezen. Altijd lawaai als je aan het koken bent, vervelend voor de anderen als ze tv kijken of rustig willen lezen. En die kookgeuren in huis! En wij hebben nochthans een goede dampkap, maar het warme eten op je bord geeft ook veel geur af.
Ben ik nou de enige die spijt heeft?
Alle reacties Link kopieren
Nee hoor, je bent niet de enige. Ik hoor af en toe wel meer mensen die liever een gesloten keuken hebben. Ik vind het juist wel fijn, hoewel ik het aanrecht liever niet zie. Ik heb graag een keukeneiland met een opstaande rand. Of keuken-eetkamer en dus aparte bankhangkamer.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een open keuken en ben er blij mee. Veel gezelliger als je staat te koken of iets te drinken inschenkt, het gesprek kan gewoon doorgaan.
En dat je warme eten op je bord geur afgeeft: daar heb je dan toch ook last van als je aan tafel in de woonkamer eet?
Alle reacties Link kopieren
Nee, ik hou er ook niet van om precies dezelfde redenen. Heb zelf gelukkig een aparte keuken. Rustig kunnen koken of juist lekker de radio aan terwijl ik (of mijn man) de vaatwasser inruim terwijl de rest in de woonkamer tv kijkt of iets anders doet. Bij onverwachte visite kan ik daar de deur dicht houden als er nog vaat staat. Ik begrijp ook niet waarom open keukens zo populair zijn, ik snap wel dat het een ruimtelijk effect heeft maar dat weegt voor mij niet op tegen de voordelen van een aparte keuken.
Alle reacties Link kopieren
Trotter schreef:
26-04-2019 13:09
Ik heb ook een open keuken en ben er blij mee. Veel gezelliger als je staat te koken of iets te drinken inschenkt, het gesprek kan gewoon doorgaan.
En dat je warme eten op je bord geur afgeeft: daar heb je dan toch ook last van als je aan tafel in de woonkamer eet?
Nee liever een eettafel in de keuken om aan te eten, niet in de woonkamer, want da's dan zoals nu!
Ik hoef ook niet per se een open keuken, maar stoor me er ook niet zo aan als jij doet.
Alle reacties Link kopieren
Poker schreef:
26-04-2019 13:13
Nee liever een eettafel in de keuken om aan te eten, niet in de woonkamer, want da's dan zoals nu!

In de keuken van een gemiddelde woning past echt geen eettafel.
Ik heb eigenlijk altijd halfopen keukens gehad en dat bevalt mij prima. Vuile vaat in het zicht is geen probleem want daar hebben ze vaatwassers voor uitgevonden.
Ik heb altijd al een open keuken gehad en ben er nog steeds heel blij mee. Ik kook graag en zo ben ik er toch altijd bij.
Ik heb een gesloten keuken en zou nooit een open keuken willen. Gek genoeg proberen heel veel mensen mij dit wel aan te praten. Maar nee, ik vind een gesloten keuken veel fijner. De katten kunnen zo niet op het aanrecht, ik vind het aangezicht van een keuken niet mooi vanuit de woonkamer en aangezien wij helaas nog steeds roken kan dat mooi in de afgesloten keuken bij de achterdeur zonder dat het de woonkamer intrekt.

Dus ja, ik kan me goed voorstellen dat veel mensen spijt hebben van hun open keuken.
Alle reacties Link kopieren
Trotter schreef:
26-04-2019 13:16
In de keuken van een gemiddelde woning past echt geen eettafel.
Eettafel in de keuken hier (geen open keuken goddank).

TO, ik begrijp precies wat je bedoelt. Ik hou niet van etensgeuren overal en zou echt nooit een open keuken willen.
Life is short. Eat dessert first.
doornroosje9 schreef:
26-04-2019 13:21
TO, ik begrijp precies wat je bedoelt. Ik hou niet van etensgeuren overal en zou echt nooit een open keuken willen.

Maar kook je dan altijd met de deur dicht?
Alle reacties Link kopieren
Hier ook open keuken. Vooral die waterkoker maakt altijd zoveel herrie waardoor je de tv niet meer hoort :-)
Alle reacties Link kopieren
Ik snap die open keukens ook niet zo.

Dan lig ik lekker te Netflixen en dan zie ik dat er nog 1 vuil kopje staat of zo, dan zou ik niet op mijn gemak zijn voor dat is afgewassen.
Dan is een muur wel zo handig, wat ik niet zie deert me niet ;-D

Overigens eten wij wel in de woonkamer, hebben geen plaats voor een tafel (die groot genoeg is) in de keuken.
Maar de kookgeuren van vb. vis of frietjes zijn toch tig keer feller dan de eetgeuren van diezelfde maaltijden.
Allez, de volgende ochtend ruik ik dat wel nog in de keuken maar amper in de woonkamer.
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
26-04-2019 13:24
Maar kook je dan altijd met de deur dicht?
Deur naar de woonkamer? Yep. Ik ben meestal alleen thuis als ik kook, dus maakt dat ook niet uit. Buitendeur of raam van de keuken open en geen overheersende geur. Maar ik besef dat er niet veel mensen zijn die een hekel hebben aan etensgeuren in huis. ;-D
Life is short. Eat dessert first.
Ik heb juist een dichte keuken en ik mis de open keuken uit mijn vorige huis zo!
Als ik waar ik nu woon iets zou mogen veranderen dan ramde ik de muur tussen keuken en kamer er uit en maakte ik weer een open keuken. Veel gezelliger en het oogt ook veel ruimtelijker. Ik woon niet zo groot en de keuken is nu echt een pijpenlade.
Ik vind het vooral zonde van de ruimte. Hier in de omgeving heb je enorm geluk als je een woning van 120 M2 kan vinden. Dan kies je liever voor een extra kamer of studeerkamer, je woonruimte wordt zo kleiner of je hebt een hele kleine keuken.
Ik hoor weleens mensen over bijkeuken enzo, dat is hier echt zelden.
Ik heb ook een hekel aan open keukens. Ik kook nogal kruidig en spicy, ik vind niks erger dan ‘s avonds nog in de kookgeuren te zitten.

En met etentjes heb ik er een hekel aan als mensen mij op de vingers kunnen kijken. Met een goede voorbereiding hoef je echt niet de hele tijd in de keuken te staan.

Daarbij ben ik een rommelige koker, dus je zit al snel tegen troep aan te kijken. Ik vind het ook een grote afknapper als mensen vaatwassers in gaan staan ruimen terwijl je nog aan het natafelen bent, maar dan is het alternatief dat je tegen afgekloven borden en vieze pannen aan zit te kijken.
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 26-04-2019 13:50
21.54% gewijzigd
Ons huis is niet zo groot en hebben daardoor een half open keuken. Keuken zit achter een muur en alleen als je aan de eettafel zit kun je hem zien.
Aan etensgeuren stoor ik me sowieso niet, maar ik ken wel mensen in mijn omgeving die dat wel doen. Als ik groter zou wonen zou ik wel een afgesloten keuken willen. Die had mijn ouderlijk huis ook en dat vond ik altijd wel fijn en gezellig.
Alle reacties Link kopieren
In een eventueel volgend huis zou ik ook liever een dichte keuken hebben. Voordeel voor mijzelf van een halfopen keuken: ik ben tegenwoordig heel goed in consequent opruimen en poetsen. Waar ik in het vorige huis aan het einde van de avond nog dacht ‘Morgen weer een dag, F it’ en de deur dichttrok, ruim ik het nu braaf gelijk in.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een semi open keuken, je ziet hem dus deels, want er is voor de helft een muur voor. Ik heb ook niets met open keukens zou liever dicht willen maar dat kan in mijn huidige woning niet.

Mijn ideaal zou zijn woonkeuken met eettafel er in. Wie weet ooit. Als ik rijk word ofzo :proud:
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
Alle reacties Link kopieren
hier een open keuken met groot kookeiland. zou het niet willen missen.
ik kook/doe de voorbereidingen terwijl de kids aan de tafel hun huiswerk maken. met feestjes gezellig rond het keukenblok al aan de aperitief, ...
Mijn vorige huis had een dichte keuken, maar met dubbele deuren tussen keuken en woonkamer. In de keuken een kleine eettafel voor 2 personen, in de woonkamer een grote eettafel voor als er gasten waren. Heerlijk dat je de kookgeuren niet in de woonkamer hebt, bij lawaai gewoon de deur dicht kunt doen en de zooi op het aanrecht niet ziet. Mocht ik de keuken wel eens bij de woonkamer betrekken, bijvoorbeeld tijdens een feestje, dan zette ik de beide deuren open en was er een doorloop van meer dan anderhalve meter.
Nu heb ik in mijn huurhuis een open keuken (wel om een hoek). Met een slechte afzuigkap ook nog eens. In mijn volgende (koop)woning moet weer een dichte keuken zitten, ik vind dit echt niks.
Alle reacties Link kopieren
Hier een woonkeuken, ideaal. Ben ik van huis uit gewend en dit was voor mij wel belangrijk. Ik zit eigenlijk zelden met visite in de woonkamer, meestal blijven we in de keuken hangen. De kookplaat is gericht naar de eettafel, zodat ik tijdens het koken gewoon contact kan hebben met de mensen die aan tafel zitten.

Een open keuken vind ik ook niet zo.
Ik denk dat het veel te maken heeft met de grootte van je huis en met hoeveel mensen je er woont. Als je alleen of met zijn tweeën in een niet zo groot appartement woont, is een open keuken veel ruimtelijker. In een groter huis met een heel gezin kan ik het me voorstellen dat je elkaar qua geluid wat meer in de weg zit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven