Groene oprit

26-04-2019 13:25 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mede geïnspireerd door het tegen-tegeltuinen-topic denken we erover na om bij het opnieuw inrichten van onze (lange) oprit, het middendeel niet met grind te vullen, maar met planten of gras. Zijn er forummers die hier ervaring mee hebben, tips kunnen geven etc.?
Om te voorkomen dat de openingspost erg lang wordt, zal ik een paar foto's in de volgende post plaatsen.
Het is in ieder geval de bedoeling om betontegels van 40x60 te gebruiken om overheen te kunnen rijden met de auto.
Alle reacties Link kopieren
Voorbeelden waar we aan denken:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Dan rijd je toch de bloemen kapot?
Alle reacties Link kopieren
Bij die van het bovenste plaatje misschien wel, maar bij de andere plaatjes niet lijkt me? De auto die er het meeste overheen zal rijden, heeft ook een hoge onderkant.
Als de oprit niet leidt naar een garage: oprit inkorten en vervolgens wat stappen door je tuin.
Ik heb het vaak gezien bij mensen en vaak ziet het er in de praktijk (zeker met gras) heel erg sjofel en onverzorgd uit. Ik zou eerder gaan voor een normale oprit en dan naast de oprit een heel mooi bloemen en planten festijn.
Alle reacties Link kopieren
Leuk! Doen!

Je hebt van die zwarte, plastic roosterpatronen die je erin kan leggen, waar gras / planten tussen kunnen groeien, en waar een fiets/autoband die per ongeluk overheen rijdt niet veel schade kan aanrichten.


EDIT: honingraat grindrooster ... zo heten die dingen. Wel eentje nemen die aan beide kanten open is.
evaq wijzigde dit bericht op 26-04-2019 13:54
19.19% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hij leidt naar een garage en het gaat om een ca. 15 meter lange oprit (wat betreft het deel wat we eventueel willen beplanten). Wij zijn dus ook erg bang dat het er armoedig uit komt te zien. Van die roosterpatronen zijn over zo'n lengte behoorlijke prijzig, dat zien we eigenlijk niet zo zitten...
Alle reacties Link kopieren
Ik zou dan voor rotsplanten gaan, zoals op foto 2. Ziet er leuk uit en kunnen tegen een stootje :) Wel een kwestie van goed bijhouden lijkt me...
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het een heel leuk idee!
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
26-04-2019 13:47
Ik vind het een heel leuk idee!
Wij ook :-D . Maar ik twijfel dus nog een beetje over de haalbaarheid ervan. Als het armoedig wordt, vind ik het zonde van de investering.
flatverkopen schreef:
26-04-2019 13:43
Hij leidt naar een garage en het gaat om een ca. 15 meter lange oprit (wat betreft het deel wat we eventueel willen beplanten). Wij zijn dus ook erg bang dat het er armoedig uit komt te zien. Van die roosterpatronen zijn over zo'n lengte behoorlijke prijzig, dat zien we eigenlijk niet zo zitten...
Dan zou ik het grindpad behouden ( gemakkelijk in onderhoud en gebruik) en eens bekijken of je het pad kunt "overkappen" met druivelaar of een klimplant.
Alle reacties Link kopieren
Sedummat, (kunst)gras ertussen.

Wat ook kan ipv oprijstroken (versterken nl. je pijpenla-effect) gehele oprit met:

gras(beton)tegels (ook in kunststof te koop)

Of

honingraat rooster onder je grind om het berijdbaar te houden

En dan (vorm)bomen planten of plantvakken uitsparen waar de autobanden niet komen. Hierin kun je dan wat hogere planten zetten.
Alle reacties Link kopieren
Hou je rekening met droge zomers en brandgevaar?

Allez, hier zijn wij 's zomers vaak bang voor auto's die in de berm staan: auto is nog warm, het gras is kurkdroog en wij hebben zandgrond.
Dan hoeft er denk ik niet veel te gebeuren voor er ongelukken van komen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het sedum doen. Mooi en weinig onderhoud, ze leggen het ook op daken.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Sedum is denk ik nog wel het makkelijkst (naast grind dan). Ik ben erg benieuwd of er ook forummers zijn die hier zelf ervaring mee hebben.

Kunstgras is geen optie, dat vinden we echt foeilelijk. Van die betontegels waar gras doorheen groeit vind ik zelf wat armoedig ogen.
Het liefst zou ik een honingraatrooster neerleggen met grind, maar voor zo'n oppervlak is dat echt heel prijzig én mijn man vindt tegels fijner.

De oprit komt trouwens aan de rand van de tuin, dus in de rest van de tuin komen nog wel gewoon planten etc.

De oprit overkappen met een pergola wordt hem helaas niet :cry: , er moet een hele hoge auto onderdoor kunnen.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben dat, met gewoon gras en aangewaaide paardenbloemen. Armoedig vind ik het niet, het is gewoon landelijk en dat past hier wel. Maar hou er rekening mee dat je de bandsporen breed genoeg maakt, bij een in- of uitdraaifoutje zit je zo op gras/plantjes.
Alle reacties Link kopieren
het ziet er al snel uit alsof je vergeten bent het onkruid tussen de tegels weg te halen ;-) daarom zou ik goed nadenken over welke beplanting je gebruikt, ik vind je 2e foto erg mooi, zou iets van heideplantjes ook een idee zijn? .
Alle reacties Link kopieren
Gras zou ik niet doen, al die kleine stukjes maaien is drama. Mooi en weinig onderhoud zijn de rotsplantjes op foto 2 die blijven mooi laag ook.
Alle reacties Link kopieren
MrsDuck schreef:
26-04-2019 14:09
Wij hebben dat, met gewoon gras en aangewaaide paardenbloemen. Armoedig vind ik het niet, het is gewoon landelijk en dat past hier wel. Maar hou er rekening mee dat je de bandsporen breed genoeg maakt, bij een in- of uitdraaifoutje zit je zo op gras/plantjes.
Dit hebben wij ook, wij wonen in het buitengebied en past hier prima. In een stadse omngeving met vaak veel nettere tuinen kan ik me voorstellen dat het wat strakker moet ogen. Maar ook dan kan gras in het midden prima. Zeker als het een lange strook is, dan is het een kwestie van 1x per week de grasmaaier er overheen halen.
Alle reacties Link kopieren
We wonen in een dorp, nette tuinen worden wel op prijs gesteld :-) en ik hou daar zelf ook wel van. Lukt het grasmaaien wel? Ik ben bang dat ik dan voortdurend op de stenen zit?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een beetje zitten googelen, maar er zijn maar weinig plantjes die niet woekeren, wel wintergroen blijven en niet meteen dood gaan als je er per ongeluk een keer op staat. De echte vet/rotsplantjes vind ik leuk in een potje of op een klein stukje, maar niet in de hele strook denk ik.
Alle reacties Link kopieren
flatverkopen schreef:
26-04-2019 15:35
Ik heb een beetje zitten googelen, maar er zijn maar weinig plantjes die niet woekeren, wel wintergroen blijven en niet meteen dood gaan als je er per ongeluk een keer op staat. De echte vet/rotsplantjes vind ik leuk in een potje of op een klein stukje, maar niet in de hele strook denk ik.
Ik heb een tuinpad gehad met staptegels, waar oa kruiptijm en vinca tussenin stond. Nu moest daar geen auto overheen, maar met kinderen werd er regelmatig naast het pad gestapt, met de step overheen gecrosst en ook de vuilniscontainers gingen over dat pad van voor naar achter. Was niet kapot te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
flatverkopen schreef:
26-04-2019 15:35
Ik heb een beetje zitten googelen, maar er zijn maar weinig plantjes die niet woekeren, wel wintergroen blijven en niet meteen dood gaan als je er per ongeluk een keer op staat. De echte vet/rotsplantjes vind ik leuk in een potje of op een klein stukje, maar niet in de hele strook denk ik.

Combineren met kiezels?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Oh, dat kruiptijm ziet er leuk uit! Blijft dat in de winter ook een beetje groen?
Vinca hebben we in onze voortuin, maar dat woekert als een malle. Voordeel is dat het niet kapot te krijgen is, maar we zijn bang dat het aan de andere kant van de tegels weer naar boven komt :-D

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven