Blokverwarming

26-04-2019 14:35 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal,

Sinds september wonen vriend en ik in een flat met blokverwarming.
Vorige week kregen we de rekening van verwarming en water en we schrokken ons rot.

In onze VvE kosten zit een voorschot voor warm water en verwarming van 75 euro. Dus van september t/m december hebben we een voorschot van 300 euro gedaan.
Nu hebben we een rekening gekregen en moeten we nog 400 euro bij betalen...

Aangezien we in september en oktober de verwarming niet aangehad hebben zouden we voor 700 euro gestookt hebben in 2 maanden tijd (minus het warme water dan).

We hebben een flatje van 64 m2 en het is niet zo dat we continu alle verwarmingen super hoog hadden. We hebben er even achteraan gebeld maar de waarden en kosten kloppen echt en volgens mevrouw aan de telefoon is blokverwarming nou eenmaal heel duur.

Vroeg me af wat jullie ervaring hiermee is?
Ja, heb ik ervaring mee en was voor mij een belangrijke reden om voor een andere verwarmingswijze te kiezen bij verhuizing.
Daar is blok- en stadsverwarming toch ook berucht om, dat het schreeuwend duur is? Volgens mij is dat gewoon afzetterij. Je hebt geen keuze dus kunt er ook niet vanaf.
Alle reacties Link kopieren
Wij betaalden 700 vooruit en mochten als eindafrekening nog 900 bijlappen.
Totaal gestoord.
Mijn moederheeft ook blokverwarming ( ik ook maar nooit aan)
Zij heeft als t koud is gewoon tot savonds 2230 2300 de verwarming in de woonkamer aan. Soms vergeet ze hem.uit te doen snachts
Heeeelaf en toe ook in de gang aan of keuken of slpk maar meestal alleen woonkamer
Ze betaalt 65 euto pm en kreeg nu 345 euro terug
Dus echt duur vind ik dat niet

Lijkt me raar dat je voor 700 hebt gestookt
Wat zijn de vaste kosten?
Tja, het waren wel de wintermaanden. Logisch dat die duur zijn. Je kunt nog kijken of zich dat uitmiddelt over de rest van het jaar.
Alle reacties Link kopieren
In jouw beleving had je in die 2 maanden de verwarming niet overal superhoog staan. Wat bedoel je daarmee?
Welke ruimtes stook je? En tot welke temperatuur?
Alle reacties Link kopieren
drominique schreef:
26-04-2019 15:12
In jouw beleving had je in die 2 maanden de verwarming niet overal superhoog staan. Wat bedoel je daarmee?
Welke ruimtes stook je? En tot welke temperatuur?
Alleen in de woonkamer hebben we verwarming aan gehad (op de slaapkamer na hebben we nergens anders verwarming).
En tot welke temperatuur, geen idee, we hebben nergens zo'n metertje hangen...
Alle reacties Link kopieren
Dierenvriend97 schreef:
26-04-2019 15:19
Alleen in de woonkamer hebben we verwarming aan gehad (op de slaapkamer na hebben we nergens anders verwarming).
En tot welke temperatuur, geen idee, we hebben nergens zo'n metertje hangen...
Dus dan de hele dag aan?
En stoken tot??? Wat je het behaaglijk hebt?
Aan van ‘s morgens tot ‘s avonds?
Alle reacties Link kopieren
Nee we zijn overdag op ons werk, hij staat dan niet helemaal uit maar zachtjes aan. Als we om 5 uur thuis komen gaat hij hoger en als we rond 10 uur naar bed gaan gaat hij weer laag.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is 1 van de problemen met blokverwarming dat de buizen door het hele complex lopen om alle appartementen te verwarmen dus daardoor zal je bij weinig verbruik toch redelijk wat betalen vermoed ik.
Daarnaast zijn dit idd de wintermaanden, als je nu een nieuw jaar begint, heb je waarschijnlijk volgend jaar een normale rekening omdat je de kosten dan spreidt over 12 maand.
Alle reacties Link kopieren
Heb je ook meters op je eigen radiators zitten?
Als je inderdaad meters hebt, kijk dan na of de beginstand (toen je het huis in ging) en eindstand wel klopt, of het aandeel van jouw huis klopt (je hebt ..,...% van het gebouw als huurder) en of je nu niet voor een heel jaar gelijk betaalt.
Dierenvriend97 schreef:
26-04-2019 15:39
Nee we zijn overdag op ons werk, hij staat dan niet helemaal uit maar zachtjes aan. Als we om 5 uur thuis komen gaat hij hoger en als we rond 10 uur naar bed gaan gaat hij weer laag.
Ik zou toch maar eens gaan meten hoe hoog je het opstookt. Zo te lezen stook je best veel, als je overdag hem "zacht" heb aanstaan.
Alle reacties Link kopieren
Bij blokverwarming wordt er niet gekeken of dat jezelf de verwarming aanzet. Je appartement wordt ook verwarmd omdat de buren de verwarming aan hebben.

In de wintermaanden wordt de verwarming aangezet. Gemiddeld zal je ongeveer wel €75 pm kwijt zijn. Alleen dit is niet gelijkmatig verdeeld over alle 12 maanden. Van september tot maart zal de verwarming vooral aanstaan, en van april tot augustus zal de verwarming uit zijn.

Het is dus niet zo raar dat je van september - december meer warmte gebruikt hebt, en bij moet betalen. Want er wordt afgerekend wat jullie daadwerkelijk verbruikt hebben. De vorige bewoners hebben afgerekend van januari - augustus. Vanaf nu zal het wel conform de verwachtingen gaan.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
26-04-2019 15:53
Bij blokverwarming wordt er niet gekeken of dat jezelf de verwarming aanzet. Je appartement wordt ook verwarmd omdat de buren de verwarming aan hebben.

In de wintermaanden wordt de verwarming aangezet. Gemiddeld zal je ongeveer wel €75 pm kwijt zijn. Alleen dit is niet gelijkmatig verdeeld over alle 12 maanden. Van september tot maart zal de verwarming vooral aanstaan, en van april tot augustus zal de verwarming uit zijn.

Het is dus niet zo raar dat je van september - december meer warmte gebruikt hebt, en bij moet betalen. Want er wordt afgerekend wat jullie daadwerkelijk verbruikt hebben. De vorige bewoners hebben afgerekend van januari - augustus. Vanaf nu zal het wel conform de verwachtingen gaan.
Dit klopt natuurlijk niet hè, want ze betaalt nu al 700 euro van september-december.
Ik had zelf paar jaar terug stadsverwarming, zaten individuele meters op de verwarmingselementen.
Kun je geen navraag doen naar je verbruik en de kosten voor dat verbruik? Dan kun je er wellicht alsnog achterkomen of dit reëel is of niet.
Alle reacties Link kopieren
Blokverwarming staat er om bekend dat het schreeuwend duur is. Ten eerste om de al eerder genoemde redenen.
Wat daar nog bij komt is dat de verhuurder geen enkel belang heeft in het vervangen van een oude ketel door een nieuwe, zuiniger ketel.
De investeringskosten zijn namelijk voor de verhuurder en de gebruikskosten voor de huurder.
Vaak zie je dus dat er in dat soort complexen ketels staan van 25 jaar of ouder die in het begin al niet zuinig waren, en in de loop der tijd heel, door slijtage, nog veel onzuiniger geworden zijn.
Wij hebben in de flat ook blokverwarming en zoals eerder al gezegd, het is schreeuwend duur.

Wij hadden de verwarming altijd uit. In de winter als het echt koud was even snel om op te warmen en dan ging hij snel weer uit. In de slaapkamers een extra deken en savonds op de bank ook een dekentje. Wij hadden oo de radiatoren wel eigen metertjes en betaalde dus ook echt ons eigen verbruik. We kregen dan altijd wel wat terug maar veel was het niet.
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat we in ieder geval weten dat het niet alleen bij ons zo achterlijk duur is.
Nu we het weten blijft de verwarming zo veel mogelijk uit en sparen we lekker verder voor een huis :-D
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
26-04-2019 14:46
Daar is blok- en stadsverwarming toch ook berucht om, dat het schreeuwend duur is? Volgens mij is dat gewoon afzetterij. Je hebt geen keuze dus kunt er ook niet vanaf.
Wie zet wie dan af? Als VvE kan je toch gewoon zelf controleren hoe het zit en of het klopt? Het is niet dat je afhankelijk bent van een dodgy verhuurder.
Alle reacties Link kopieren
Heb ik ook zeer hoge kosten aan gehad in mijn vorige woning, en dan ging de blokverwarming ook nog eens uit om 23:00. Zat ik in het weekend in de kou.
Sara9876 schreef:
29-04-2019 09:14
Wie zet wie dan af? Als VvE kan je toch gewoon zelf controleren hoe het zit en of het klopt? Het is niet dat je afhankelijk bent van een dodgy verhuurder.

Je bent afhankelijk van één energieleverancier, je kunt niet overstappen naar een andere. Dus die kan vragen wat 'ie wil.
Ik weet niet of dat bij blokverwarming ook zo is maar dat zijn de klachten die je leest over stadsverwarming.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven