Huis verkopen, hoe presenteren?

04-05-2019 12:32 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ons huis gaat op heel korte termijn de verkoop in en ik ben op zoek naar tips en een uitlaatklepje voor mijn klus- en verhuisstress.
Van ons nieuwe huis (waar ik echt gék op ben!) krijgen we 1 september de sleutel dus we hopen dit gauw te kunnen verkopen.
We hebben een makelaar die enthousiast is over ons huis maar nog niet veel tips heeft gegeven, dus ik probeer zelf te bedenken waar de prioriteiten moeten liggen. Schoon en opgeruimd is me duidelijk en dat lukt al aardig. Ook ben ik bezig met bijwerken van muren enzo. Maar de fotograaf staat al binnen een kleine week op de stoep en nu vraag ik me langzaamaan af of ik het wel goed aanpak. Wie heeft er supertips? En zitten er meer in dit schuitje?
Wij hebben net een huis gekocht en wat de presentatie hier heel mooi maakte waren de vele gezellige plantjes in elk hoekje. Geen jungle, dat niet, maar wel werd er een lekker sfeertje mee gecreeerd. Verder hetzelfde principe met schilderijtjes...
maak het zo licht en ruimtelijk mogelijk.
Alle reacties Link kopieren
Kijk eens op het topic 'woningen op funda, plaats hier wat jou opvalt' en de blunders vliegen je om de oren.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Probeer zoveel mogelijk prullen en kleine spulletjes in bakken te doen en weg te zetten, zodat je een goede indruk krijgt van de ruimtes (zonder dat het te ongezellig wordt). Scheelt ool weer met opruimen als er iemand komt bezichtigen. Er staan vast meer tips op Google. Succes met de verkoop!
Alle reacties Link kopieren
Open kasten voor de helft leeg halen, dat oogt ruimer.

Alle dingen als tandenborstels, afwasmiddel en afdruiprekjes weghalen (al dan niet tijdelijk voor de foto)

Goede zichtlijn creëeren

Huis op lichtste moment van de dag fotograferen
Alle frutsels en foto's weg
Alle reacties Link kopieren
Netjes en opgeruimd. Bijvoorbeeld keukenblad leeg (dus geen koffiemachone + waterkoker + tostiapparaat + wat er normaal zoal ook nog op staat, hier althans. Kapstok ook niet overvol.
Bij bezichtigingen borg ik spullen op in de kasten/berging/auto.
Eventuele tuin netjes verzorgd.
Alle reacties Link kopieren
Als je huis in de randstad staat: maak je niet zo druk, je huis is een dag later al verkocht.
Alle reacties Link kopieren
Zorg dat een zo groot mogelijk vloeroppervlak zichtbaar is. Dus een eventueel vloerkleed opruimen.
In de keuken en badkamer: handdoekenrek is, prullenbak uit het zicht. Geen spullen op kasten, dat oogt heel rommelig op foto's.
Alle reacties Link kopieren
Zorg dat het schoon is en niet rommelig oogt. Geen klusjes die nog moeten zoals ergens geen plint of een kozijn wat nog geschilderd moet worden. Geen wasmand, geen foto's. Lege oppervlakken, schone ramen, verzorgde buitenkant, wc deksel gesloten en zorg dat het aangenaam ruikt.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
Geen kleine frustsel dus alles kleiner dan een meloen ruim je op of zet je uit het zicht. Lampen aan tijdens een fotoshoot. Leg in de badkamer een grote opgevouwen fluffy handdoek zodat het er uitnodigend uitziet. Zet een grote bos verse bloemen neer in bijv de woonkamer. Gelapte ramen idd.
Alle reacties Link kopieren
Marigold1986 schreef:
04-05-2019 12:36
Wij hebben net een huis gekocht en wat de presentatie hier heel mooi maakte waren de vele gezellige plantjes in elk hoekje. Geen jungle, dat niet, maar wel werd er een lekker sfeertje mee gecreeerd. Verder hetzelfde principe met schilderijtjes...
Slecht plan wat jij een gezellig vindt, vindt een ander rommelig. Iemand moet zijn eigen spullen in jouw huis zien.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een paar huizen terug een verkoopstyliste in huis gehad. Haar advies was heel simpel en daardoor zo handig: Denk aan een hotel. Je wil wel sfeer, netjes, maar niet te persoonlijk. Past de voorgaande tip van de prulletjes prima in. Oja, en huisdieren zijn uit den boze. En ik had er 4. Allemaal uitbesteden en spullen in de auto. Daarom doen mensen dus soms liever een open huis, heb je het gedoe op 1 dag.
- Alles goed opruimen, alle onnodige spullen weg
- Alle foto's en persoonlijke spullen zoveel mogelijk weg halen
- Zorg dat alles zo licht en ruimtelijk mogelijk is. Ook niet teveel meubels ect.
- Zorg dat het heel uitnodigend en welkom uitziet. Zet verse bloemen op tafel en wat plantjes in huis, maar ook niet te veel.
- Alle lampen aan tijdens het maken van de foto's
- Zorg voor veel lichtinval (glasgordijnen weg als je die hebt)
- Als mensen komen kijken zorg dat de woning lekker ruikt en fris is.
- Geen huisdieren en bij bezichtiging ook geen huisdieren in de woning. (Denk aan verluchten als je een hond of kat hebt)
EmmadePemma schreef:
04-05-2019 13:28
Slecht plan wat jij een gezellig vindt, vindt een ander rommelig. Iemand moet zijn eigen spullen in jouw huis zien.

Hou het beter op een of twee plantjes en verse bloemen op tafel.
Alle reacties Link kopieren
Zorg dat het schoon en opgeruimd is en maak het zo neutraal mogelijk.
Kijkers willen niet het idee hebben dat ze in jouw huis zijn, maar moeten zichzelf erin kunnen zien. Dus geen prulletjes, ook geen shampoo en tandpasta e.d. in het zicht. Hooguit een net opgehangen handdoek zoals in een hotel. Alles wat afwijkt zoals felle kleuren zover mogelijk weghalen. Zorg dat de opstelling vd meubels zo oogt dat het zo ruim mogelijk is en zorg dat het lekker fris ruikt. Niet te overdreven geparfumeerd want dan lijkt het of je iets te verbergen hebt. Kleine dingetjes zoals beschadigde plinten zoveel mogelijk wegwerken. Als je een tuin of balkon hebt die ook netjes maken. En de wc-deksel dicht.
Ik heb aardig wat bezichtigingen gedaan en het valt me op dat kijkers vaak niet door dingen heen kunnen kijken.
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren
EeespWij hebben afgelopen winter ons huis verkocht. Het viel me op hoe leeg het moest zijn van de makelaar en fotograaf. Ik had het zelf al opgeruimd maar moest nog meer weg. Ik vond het erg kaal en ongezellig maar je zag wel meteen wat het met de ruimte doet. Leek veel groter en lichter. We hebben dus een paar maanden in een kaler huis gewoond maar dat went ook. Scheelde uiteindelijk ook weer voor de verhuizing want er was dus al een deel opgeruimd en ingepakt.
Alles dus zo leeg mogelijk op je aanrecht. Je bank, de tafel. Een mooie vaas met boeket op tafel. Geen speelgoed in het zicht. Niks onder de banken. Bed mooi opgedekt. Badkamer leeg behalve een mooie zeepflacon en handdoek, beetje mooi gepresenteerd. Volle fruitschaal wat er uitnodigend uitziet. Klep wc naar beneden. Tuinset in tuin leuk neerzetten, kussen erop, tafeltje erbij. Tuin verzorgd. Onkruid weg, geveegd. Voordeur poetsen voor bezichtiging. Kapstok zo leeg mogelijk. Wasmanden leeg. Tis een boel werk en ik deed dit voor de foto’s maar dus ook voor elke bezichtiging.succes!
Oh en weet dat mensen vaak kunnen langsrijden om te kijken.
Zorg dus dat de voorkant van je huis altijd tip-top in orde is.
Voortuin goed verzorgt, geen onkruid, ramen gewassen, schone voordeur. Zorg dat het er goed en schoon uitziet. Dat is de eerste indruk en dat moet schoon en netjes zijn. Het is je visitekaartje.
Alle reacties Link kopieren
Oh ja lekker geurtje helpt ook. Niet zodanig dat het veel te heftig is maar een lichte frisse geur.
Ik had zon roomspray met een zachte fris wasgoed lucht. Die spoot ik na het poetsen overal. Of de makelaar moest dat ff doen voor mij. Ik vond het echt een hel om het huis 28 keer zo te poetsen en op te ruimen en stuken met 2 katten en 2 kinderen. Nadat de makelaar nog 2 meubelstukken weg had gehaald waardoor het nog ruimtelijker leek hadden we beet.
Een volle fruitschaal is ook een goede tip.
Alle reacties Link kopieren
Ja de voortuin ook netjes maken, heg bijknippen onkruid weg, stoep geveegd. Het klinkt triviaal maar draagt allemaal bij aan een goede indruk en dat mensen zich er meer thuis gaan voelen.
Alle reacties Link kopieren
Juist niet de lampen aandoen. Tenzij je op de foto niet ziet dat de lampen aan zijn.

Als ik een foto zie waarop een lamp aan is dan denk ik gelijk dat is dus een donker huis. Dat is niets en zou ik niet meer gaan kijken.
Wij kregen een lijstje met tips van de fotograaf.

In de basis: alle losse frutsels opruimen en alle snoeren overal uittrekken en opbergen.
Alle reacties Link kopieren
Al veel goede tips zijn gegeven.

Mensen verhuizen vaak naar een groter huis of willen meer ruimte. Je wilt daarom dat jouw huis de indruk wekt dat het groot genoeg is. Vandaar alle leegte. Aldus ‘mijn’ verkoopstyliste.

Nog een tip is om zelf een foto te maken. Dan zie je alle rommeltjes meteen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven