Kat en kind

22-05-2019 13:13 199 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,

Ik ben nogal ten einde raad en vraag graag advies van mensen met katten.

Wij hebben een kater van 1,5 jaar oud. Daarnaast een zoon van 5 weken. Wij hebben vanaf begin de kat overal bij betrokken. De kat kwam bij ons op de bank zitten en hield de kleine goed in de gate zelfs. Heel lief.
Echter gisteren, begon hij te huilen en heeft hij mijn schoonmoeder aangevallen (die zit nu aan de antibiotica erdoor) en daarna richting onze zoon. Gelukkig niet geraakt. Ik ben hier enorm van geschrokken aangezien hij eerst zo lief en goed zich gedroeg.

Wanneer onze zoon huilt viel me vanochtend op dat de kat zijn oren ook plat naar achteren gaan en zijn staart naar de grond hangt.

Ik hou ontzettend van dat beestje maar vind dit geen fijne situatie. Het is nu een keer gebeurd, wellicht een "vergissing" doordat hij ergens van schrok.. Maar ben bang dat het nog eens gebeurd en onze zoon dan geraakt wordt.
Alle reacties Link kopieren
Geef je kat wat extra aandacht, het arme beest moet ook aan de nieuwe situatie wennen.

En; aan de antibiotica vanwege een kattenkrab, is dat niet wat overdreven?
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
Alle reacties Link kopieren
Hier gelukkig niet de ervaring die jij hebt, maar ik snap je angst volkomen. Misschien een idee om de dierenarts om een tip te vragen. Ik gok dat het geluid de kat overstuur maakt...maar waardoor no clue.
Alle reacties Link kopieren
vandale schreef:
22-05-2019 13:16
Geef je kat wat extra aandacht, het arme beest moet ook aan de nieuwe situatie wennen.

En; aan de antibiotica vanwege een kattenkrab, is dat niet wat overdreven?
We geven hem heel veel aandacht zelfs. Niet zoveel als voorheen maar wel nog heel veel.

Ja het was rood en gezwollen dus moest een injectie en antibiotica.
Alle reacties Link kopieren
yourlocalhero schreef:
22-05-2019 13:16
Hier gelukkig niet de ervaring die jij hebt, maar ik snap je angst volkomen. Misschien een idee om de dierenarts om een tip te vragen. Ik gok dat het geluid de kat overstuur maakt...maar waardoor no clue.
Ja, dat denk ik inderdaad ook. Helaas.
Alle reacties Link kopieren
Was je erbij? En had je schoonmoeder zoon in haar armen/was ze met hem bezig?
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Alle reacties Link kopieren
Voor de kat is het natuurlijk erg wennen. Vooral het gehuil van je kindje triggert hem waarschijnlijk. Komt je kat buiten? Zorg dat hij een veilige plek heeft om de veranderde situatie uit de weg te gaan. Dan kan hij zijn rust opzoeken, sommige katten zijn al blij als ze een hoog plekje kunnen vinden zoals een hoge krabpaal. Of een kamer boven waar hij rust heeft. Voorlopig zal je het in de gaten moeten houden, maar waarschijnlijk is dit een periode die weer overgaat. Aandacht en een rustig heenkomen zal waarschijnlijk voor je kat goed zijn. Verwen hem wat vaker, ik weet van mensen in een soortgelijke situatie dat het uiteindelijk goed komt. En dat de kinderen en kat na verloop van tijd dikke maatjes zijn. :cat:
rockola wijzigde dit bericht op 22-05-2019 13:26
0.28% gewijzigd
Kia•Ora schreef:
22-05-2019 13:21
Was je erbij? En had je schoonmoeder zoon in haar armen/was ze met hem bezig?

Ja precies, iets meer info is handig. Binnenkat of buitenkat?
Alle reacties Link kopieren
huilen is voor een kat een rot geluid.. maar hij kan toch weg ?

en dat de kat je schoonmoeder krabt komt niet uit de lucht vallen.. een kat valt niet zomaar aan.. Dus wellicht heeft ze hem vast gehouden terwijl kat weg wilde ?

Wij hebben altijd katten en een baby gehad.. nooit problemen. Babykamer was off limits en box idem. Maar verder.. zorg ervoor dat je baby er niet bij kan.. simpel
Alle reacties Link kopieren
vandale schreef:
22-05-2019 13:16
Geef je kat wat extra aandacht, het arme beest moet ook aan de nieuwe situatie wennen.

En; aan de antibiotica vanwege een kattenkrab, is dat niet wat overdreven?
precies.. wat bloed ga je niet dood aan.. en gezwollen... een krab zwelt altijd wat op.. wat een overdreven gedoe.
Alle reacties Link kopieren
Antibiotica voor een kattenkrab?
Mijn arm heeft ook wel eens open gelegen omdat kat in paniek raakte toen hij in het transportmandje moest om naar de dierenarts te gaan.

Echt niet dat ik daarmee naar de huisarts ga.

Ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat een kat zomaar aanvalt in plaats van weg te lopen.

Weet je zeker dat schoonmoeder de kat niet gepest heeft.
Alle reacties Link kopieren
Waarschijnlijk moet je kat wennen aan de nieuwe situatie en raakt hij gestressed door het huilen van de baby. Geef het even de tijd en probeer ook lief te blijven voor de kat. Anders voelt de situatie juist als een bedreiging voor hem wat ongewenst gedrag nog meer in de hand werkt.
Bij de dierenwinkel heb je Feliway stekkers die helpen een kat meer op hun gemak te krijgen bij stress.
Misschien kun je dat proberen?
Alle reacties Link kopieren
Oke wat extra info:

Het is een binnenkat. Komt wel in de achtertuin. Het was 10u sochtends, we lagen nog in bed, de kat op het bed en zoonlief begon hard te huilen. Toen 5 minuten later moesten we snel opstaan omdat schoonmam aan de deur stond. Mijn partner zat met onze zoon op de bank naast schoonmoeder.
Ik was zelf boven.
De kat liep door de woonkamer, besloop mijn schoonmoeder en viel haar aan. Daarna richting partner met zoon. Gelukkig niet geraakt.
Alle reacties Link kopieren
Misschien heeft me kat gewoon een hekel aan je schoonmoeder. Die werd tenslotte als eerste aangevallen.

Vindt je partner de Kat wel leuk of is hij excuses aan het zoeken om de kat de deur uit te werken.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
22-05-2019 14:03
Misschien heeft me kat gewoon een hekel aan je schoonmoeder. Die werd tenslotte als eerste aangevallen.

Vindt je partner de Kat wel leuk of is hij excuses aan het zoeken om de kat de deur uit te werken.
Nee partner vind de kat leuk. Ik had meteen zoiets : de kat moet weg want dit is gevaarlijk voor onze zoon. Partner heefr zoiets; niet zo in paniek raken meteen, wacht eens ff af. Miss is die ergens gewoon van geschrokken ofzo
Alle reacties Link kopieren
Ah is het weer zo ver? Ik hoop dat je het meent dat je van de kat houdt, want zou zonde zijn als dit weer zo'n ik krijg een kind en nu moet mijn kat weg verhaal.
Nogal logisch dat de kat zijn orennaar achter gaan als je baby huilt. Dat geluid is super hard, al helemaal voor katten.
Zorg ervoor dat je goed met de kat speelt en knuffelt, ook op moment zonder je kind. En besluipen klinkt bij mij meer als spelen, maar goed ik ren dan ook niet naar de huisarts als ik van het spelen een krab heb die bloed.

Edit: ah de liefde zit diep zie ik. Je wil de kat meteen weg doen vanwege het feit dat hij een keer heeft uitgehaald naar je moeder. Als er nu niets meer gebeurd en je kind is straks 5 en die krijgt een keer een tik van de kat, ga je dan ook weer zo overtrokken reageren?
Je partner heeft gelijk. Ik heb mijn hele leven al katten, nog nooit 1 weg hoeven doen om de kinderen.

Dat besluipen klinkt gek, dat doen katten niet gauw. Het schijnt wel zo te zijn dat binnenkatten 7 x zo vaak gedragsproblemen laten zien dan buitenkatten.

Kat een beetje in de gaten houden, niet alleen bij de baby laten, en de tijd geven om te wennen.
Daarnaast, mijn beide kinderen hebben weleens een flinke haal van een kat gehad, dat voorkom je niet als het eenmaal peuters zijn.
Goede les dat een kat in het nauw drijven geen goed idee is.
Alle reacties Link kopieren
BabyGroot schreef:
22-05-2019 14:08
Ah is het weer zo ver? Ik hoop dat je het meent dat je van de kat houdt, want zou zonde zijn als dit weer zo'n ik krijg een kind en nu moet mijn kat weg verhaal.
Nogal logisch dat de kat zijn orennaar achter gaan als je baby huilt. Dat geluid is super hard, al helemaal voor katten.
Zorg ervoor dat je goed met de kat speelt en knuffelt, ook op moment zonder je kind. En besluipen klinkt bij mij meer als spelen, maar goed ik ren dan ook niet naar de huisarts als ik van het spelen een krab heb die bloed.

Edit: ah de liefde zit diep zie ik. Je wil de kat meteen weg doen vanwege het feit dat hij een keer heeft uitgehaald naar je moeder. Als er nu niets meer gebeurd en je kind is straks 5 en die krijgt een keer een tik van de kat, ga je dan ook weer zo overtrokken reageren?
De liefde zit diep voor mn kat maar wanneer hij uithaalt eerst naar schoonmoeder en erna naar onze zoon dat gaat me wel wat ver. Wil niet dat zoon binnekort in zn gezicht geraakt wordt als hij huilt of zo. Dat is namelijk wel mijn angst.

Hij krijgt genoeg aandacht en wordt overal bij betrokken. En idd onze zoon huilt wel hoog en hard maargoed dat doen de meeste babys.
Alle reacties Link kopieren
Antibiotica voor een krabbel... :facepalm:
En als jij bij de eerste de beste uithaal gelijk je kat wil dumpen ben je geen knip voor je neus waard TO. Beter neem je je verantwoordelijkheid voor je huisdier.
Alle reacties Link kopieren
Anoniem0894 schreef:
22-05-2019 14:07
Ik had meteen zoiets : de kat moet weg

Ik zou zoon wegdoen, de kat was er tenslotte eerder.
Alle reacties Link kopieren
Anoniem0894 schreef:
22-05-2019 14:07
Nee partner vind de kat leuk. Ik had meteen zoiets : de kat moet weg want dit is gevaarlijk voor onze zoon. Partner heefr zoiets; niet zo in paniek raken meteen, wacht eens ff af. Miss is die ergens gewoon van geschrokken ofzo

Wat een overtrokken reactie.. Die kat slaat echt niet zomaar.. echt niet.. Stel je niet zo aan.. En wees eerlijk.. je wil gewoon die kat niet..
Alle reacties Link kopieren
poldervrouw schreef:
22-05-2019 14:19
Wat een overtrokken reactie.. Die kat slaat echt niet zomaar.. echt niet.. Stel je niet zo aan.. En wees eerlijk.. je wil gewoon die kat niet..
Inderdaad. Als je echt daadwerkelijk van je huisdier zou houden (of überhaupt enig fatsoen in je donder hebt) zou je echt niet overwegen je kat weg te doen omdat ie een keer heeft uitgehaald.
Alle reacties Link kopieren
Was hij de baby niet aan het beschermen? Mijn kat vond dat gehuil ook verschrikkelijk, maar baby kon verder niets fout doen bij hem. Hij lag standaard op de rand van de bank, strak tegen de box aan. Ook toen baby in zijn vacht kon grijpen, bleef hij gewoon liggen. En hij joeg andere kat bij baby weg.

Niet dat aanvallen als beschermen wel goed gedrag is, maar dan heeft baby niets te vrezen.
dropdrop wijzigde dit bericht op 22-05-2019 14:32
25.63% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
nessemeisje schreef:
22-05-2019 14:19
Antibiotica voor een krabbel... :facepalm:
En als jij bij de eerste de beste uithaal gelijk je kat wil dumpen ben je geen knip voor je neus waard TO. Beter neem je je verantwoordelijkheid voor je huisdier.
Tja een huisarts heeft er voor geleerd, jullie niet. Haar hele arm is rood en gezwollen een dag later dus zal wel nodig zijn geweest. Anders geven artsen dat niet lijkt me.
Alle reacties Link kopieren
Anoniem0894 schreef:
22-05-2019 14:27
Tja een huisarts heeft er voor geleerd, jullie niet. Haar hele arm is rood en gezwollen een dag later dus zal wel nodig zijn geweest. Anders geven artsen dat niet lijkt me.
gezien de overtrokken reactie die jij hebt op die kat, zal schoonmoeder ook wel hysterisch bij huisarts hebben gezeten....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven