Op mezelf zonder vast inkomen

04-06-2019 10:36 281 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nu 29 en woon nu op een kamer bij een vriendin in. Opzich wel lekker, maar nu zij steeds vaker bij haar vriend zit en er samenwoonplannen zijn begin ik nu ook te stressen.

Ik zou zo graag eindelijk iets van mezelf hebben, huur, koop, maakt niet uit. Maar de situatie is er steeds niet naar.

1. Ik heb na een relatie waarin ik mishandeld ben last gehad van trauma...
2. ... waardoor ik, zoals eerder vermeld, niet goed in mijn vel zat en daardoor mijn contract al meermaals niet wordt verlengd.
3. Ik ben op zoek naar werk maar dat vlot niet, dus ik kijk ook rond naar ander werk voor na mijn WW.
4. Ik heb 6 jaar opgebouwd in deze regio, 11 jaar in Amsterdam. Te weinig voor sociale huur.
5. Ik woonde samen met mijn ex in Amsterdam, dus inschrijven in mijn huidige woonplaats deed ik pas later.
6. Ik heb 10k spaargeld, genoeg voor inboedel, maar ik kan geen particuliere huur betalen en voor koop heb ik vast werk nodig.
7. Ik heb autistische trekken en heb gister in therapie om een officiele test gevraagd. Wie weet kan ik daardoor hulp krijgen.

Wie heeft raad? Ik wil niet tot mijn 50e op kamers zitten en/of een woning delen en om nou een man te zoeken om mee samen te wonen lijkt me een zeer slecht idee.
Sugar and spice, and everything nice.
Alle reacties Link kopieren
Ben je erg streekgebonden of verknocht aan de Randstad? In Leeuwarden is de wachttijd voor een woning 2 jaar bijvoorbeeld.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Ik weet dat de dochter van een vriendin van me onderdeel is van een of andere pilot in Amsterdam waarin ze wekelijks werkt in de wijk en in ruil daarvoor 'gratis' kan wonen in een kamer daar. Ik weet niet wat daar de voorwaarden van zijn, ik kan dat wel eens navragen als je wil? Wellicht is dat iets voor je.

Verder; hoe verloopt het solliciteren? Kun je niet bijvoorbeeld een baantje zoals achter de kassa of iets dergelijks vinden, en dan samen met je vriendin de mogelijkheid bekijken om daar te blijven wonen als zij met haar vriend vertrekt? Wellicht kan jij dan een andere huisgenoot vinden.
Alle reacties Link kopieren
Zou je gezien ze je klachten en het feit dat het op werk niet vlot mogelijk recht hebben op een wajong? Je moet daarvoor wel aan wat strenge eisen voldoen, maar mogelijk kom je ervoor in aanmerking. En misschien kun je sowieso met de gemeente of de wijk in gesprek gaan, daar kunnen ze naar eventuele andere oplossingen kijken en mogelijk heb je nog recht op bepaalde toeslagen.

Voor de rest, enorm naar voor je allemaal. Na wat er gebeurd is wil je deze zorgen niet ook nog hebben.
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
04-06-2019 10:39
Ben je erg streekgebonden of verknocht aan de Randstad? In Leeuwarden is de wachttijd voor een woning 2 jaar bijvoorbeeld.
Nou ik heb hier mijn vangnet en met mijn verleden lijkt het mij onverstandig om naar Leeuwarden te gaan in mijn eentje. Hier heb ik mijn therapeut, ouders, vrienden. Stel het gaat niet goed met mij, dan is het 3 uur met ov ipv een kwartier fietsen.
Sugar and spice, and everything nice.
Alle reacties Link kopieren
Enniepennniee schreef:
04-06-2019 10:41
Ik weet dat de dochter van een vriendin van me onderdeel is van een of andere pilot in Amsterdam waarin ze wekelijks werkt in de wijk en in ruil daarvoor 'gratis' kan wonen in een kamer daar. Ik weet niet wat daar de voorwaarden van zijn, ik kan dat wel eens navragen als je wil? Wellicht is dat iets voor je.

Verder; hoe verloopt het solliciteren? Kun je niet bijvoorbeeld een baantje zoals achter de kassa of iets dergelijks vinden, en dan samen met je vriendin de mogelijkheid bekijken om daar te blijven wonen als zij met haar vriend vertrekt? Wellicht kan jij dan een andere huisgenoot vinden.
Ik heb het niet over een kamer maar over een eigen huisje. Een kamer kan ik wel vinden, is ook veel goedkoper dan de hypotheek ophoesten...

Verder is het haar koophuis, ik kan daar niet blijven wonen in mijn eentje. En zoals het er naar uitziet gaat ze het verkopen.

Ik heb een topic geopend dat noodbaantjes heet, voor als ik niks vind na mijn WW. Dan ga ik gerust in een callcenter werken. Kassa nemen ze hier alleen jonge meiden aan.
Sugar and spice, and everything nice.
Alle reacties Link kopieren
Kandijsuiker schreef:
04-06-2019 10:45
Ik heb het niet over een kamer maar over een eigen huisje. Een kamer kan ik wel vinden.

Verder is het haar koophuis, ik kan daar niet blijven wonen in mijn eentje. En zoals het er naar uitziet gaat ze het verkopen.

Ik heb een topic geopend dat noodbaantjes heet, voor als ik niks vind na mijn WW. Dan ga ik gerust in een callcenter werken. Kassa nemen ze hier alleen jonge meiden aan.
Dan is het misschien handig om op korte termijn een kamer te zoeken en daar te gaan wonen voor zo lang, zodat je in ieder geval niet afhankelijk bent van een vriendin die het huis al dan niet verkoopt. Dan kan je in je kamer verder sparen totdat er wellicht een koophuis op je pad komt.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat de oplossing begint bij het vinden van werk of in ieder geval een stabiele vorm van inkomen. En ik zou proberen zo veel mogelijk te sparen.

Ook al heb je straks werk dan kan je nog niet gelijk iets kopen natuurlijk. Ik denk dat de enige oplossing is om te kijken naar de minder populaire sociale huurwoningen en particuliere kamers. Vanuit daar kan je altijd weer verder kijken. De woningbouwvereniging hier in de buurt heeft bijvoorbeeld veel sloopwoningen, hier moet je na twee jaar weer uit maar je verliest je wachttijd niet. En je bent dan weer twee jaar verder en hebt twee jaar meer wachttijd. Heb je al wel eens gereageerd op een woning? Dan heb je in ieder geval een idee hoe hoog je eindigt.
Alle reacties Link kopieren
Waarom moet je een eigen huis dan? Geen vast inkomen = geen huis, zo simpel is het.
Hoe denk je dat een diagnose ASS jou aan inkomen zouden helpen?
.
Alle reacties Link kopieren
Heb je anti-kraak al overwogen?
Dat zou een goede tussenoplossing kunnen zijn tot de woningmarkt een beetje kalmeert en jij een vaste aanstelling hebt verworven.
Vooral ook elke keer reageren op lotingwoningen van de woningbouw, wie weet heb je een keer mazzel.

Kijk eventueel ook naar antikraak en woongroepen. Dat is niet wat je wil, maar dan heb je in ieder geval een redelijk goedkope woonruimte.

Succes met solliciteren, het kan soms lang duren voor je iets goeds vindt. Maar.....geef niet op, ik heb zelf pas een fijne nieuwe baan gevonden en heb ook lang moeten zoeken.
Alle reacties Link kopieren
madamecannibale schreef:
04-06-2019 10:47
Ik denk dat de oplossing begint bij het vinden van werk of in ieder geval een stabiele vorm van inkomen. En ik zou proberen zo veel mogelijk te sparen.

Als je al 10K hebt zou ik dat niet direct aanraden, want als het vroeg of laat echt niet lukt en je op bijstand aangewezen bent, mag je het eerst op gaan eten.
.
Alle reacties Link kopieren
Newief schreef:
04-06-2019 10:41
Zou je gezien ze je klachten en het feit dat het op werk niet vlot mogelijk recht hebben op een wajong? Je moet daarvoor wel aan wat strenge eisen voldoen, maar mogelijk kom je ervoor in aanmerking. En misschien kun je sowieso met de gemeente of de wijk in gesprek gaan, daar kunnen ze naar eventuele andere oplossingen kijken en mogelijk heb je nog recht op bepaalde toeslagen.

Voor de rest, enorm naar voor je allemaal. Na wat er gebeurd is wil je deze zorgen niet ook nog hebben.
Ik heb geen idee gezien ik pas midden 20 echt last kreeg van deze problemen. Heb wel jaren bij psychologen gelopen wegens angsten als kind. Zodra/ als ik een diagnose heb kan ik dingen aanvragen neem ik aan. Nu is het een sterk vermoeden van mijn therapeut.
Sugar and spice, and everything nice.
Alle reacties Link kopieren
Kandijsuiker schreef:
04-06-2019 10:50
Ik heb geen idee gezien ik pas midden 20 echt last kreeg van deze problemen. Heb wel jaren bij psychologen gelopen wegens angsten als kind. Zodra/ als ik een diagnose heb kan ik dingen aanvragen neem ik aan. Nu is het een sterk vermoeden van mijn therapeut.

Je kunt niet zomaar ‘dingen aanvragen’ met een diagnose. Ook niet met meerdere.
En Wajong is écht niet aan de orde.
anoniem_376070 wijzigde dit bericht op 04-06-2019 10:52
4.21% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren
Enniepennniee schreef:
04-06-2019 10:47
Dan is het misschien handig om op korte termijn een kamer te zoeken en daar te gaan wonen voor zo lang, zodat je in ieder geval niet afhankelijk bent van een vriendin die het huis al dan niet verkoopt. Dan kan je in je kamer verder sparen totdat er wellicht een koophuis op je pad komt.
Ja, dat doe ik nu ook,maar ik wil niet eindeloos op kamer.
Sugar and spice, and everything nice.
Alle reacties Link kopieren
madamecannibale schreef:
04-06-2019 10:47
Ik denk dat de oplossing begint bij het vinden van werk of in ieder geval een stabiele vorm van inkomen. En ik zou proberen zo veel mogelijk te sparen.

Ook al heb je straks werk dan kan je nog niet gelijk iets kopen natuurlijk. Ik denk dat de enige oplossing is om te kijken naar de minder populaire sociale huurwoningen en particuliere kamers. Vanuit daar kan je altijd weer verder kijken. De woningbouwvereniging hier in de buurt heeft bijvoorbeeld veel sloopwoningen, hier moet je na twee jaar weer uit maar je verliest je wachttijd niet. En je bent dan weer twee jaar verder en hebt twee jaar meer wachttijd. Heb je al wel eens gereageerd op een woning? Dan heb je in ieder geval een idee hoe hoog je eindigt.
Ik heb het idee dat ik met sloop e.d mijn spaargeld vergooi. Dat geld wil ik investeren in een duurzaam verblijf, niet iets waar ik zo weer uit moet. Daarom woon ik nu op kamers en spaar ik.
Sugar and spice, and everything nice.
Alle reacties Link kopieren
Anoniem262821034 schreef:
04-06-2019 10:47
Waarom moet je een eigen huis dan? Geen vast inkomen = geen huis, zo simpel is het.
Hoe denk je dat een diagnose ASS jou aan inkomen zouden helpen?
Je krijgt hulp bij het vinden van vast werk/ toeslagen/voorrang
Sugar and spice, and everything nice.
Alle reacties Link kopieren
Jawlensky schreef:
04-06-2019 10:49
Vooral ook elke keer reageren op lotingwoningen van de woningbouw, wie weet heb je een keer mazzel.

Kijk eventueel ook naar antikraak en woongroepen. Dat is niet wat je wil, maar dan heb je in ieder geval een redelijk goedkope woonruimte.

Succes met solliciteren, het kan soms lang duren voor je iets goeds vindt. Maar.....geef niet op, ik heb zelf pas een fijne nieuwe baan gevonden en heb ook lang moeten zoeken.
Ik heb nog niet gereageerd omdat ik geen vast inkomen heb. Als ik dat heb ga ik reageren. Nu ben ik bang dat ik straks niet genoeg verdien en mijn huur te hoog is.
Sugar and spice, and everything nice.
Alle reacties Link kopieren
Anoniem262821034 schreef:
04-06-2019 10:50
Als je al 10K hebt zou ik dat niet direct aanraden, want als het vroeg of laat echt niet lukt en je op bijstand aangewezen bent, mag je het eerst op gaan eten.
Dat weet ik, daarom ga ik nog liever wc's schoonmaken dan opnieuw te beginnen.
Sugar and spice, and everything nice.
Alle reacties Link kopieren
Kandijsuiker schreef:
04-06-2019 10:55
Je krijgt hulp bij het vinden van vast werk/ toeslagen/voorrang

Hulp bij vinden van werk van wie? Wat voor toeslag? Voorrang, reken er niet op.
Reken je niet te rijk hoor. Ik heb met een hele rits diagnoses WIA (en daar ben ik heel dankbaar voor!) maar meer niet hoor.
.
Hebben jullie in jullie stad ook een Werkbedrijf? Zij organiseren ook vaak dingen voor werkzoekenden. En anders via uitzendbureaus, detacheerders etc.
Alle reacties Link kopieren
Anoniem262821034 schreef:
04-06-2019 10:51
Je kunt niet zomaar ‘dingen aanvragen’ met een diagnose. Ook niet met meerdere.
En Wajong is écht niet aan de orde.
Want?

Ik ken wel mensen die begeleid wonen, of die urgentie kregen. Ook mensen die ernstige klachten kregen en die hulp kregen vanuit uwv.

Ik heb verder geen idee hoe dat zit omdat ik tot nu toe altijd 'normaal' mee deed.
Sugar and spice, and everything nice.
Kandijsuiker schreef:
04-06-2019 10:50
Ik heb geen idee gezien ik pas midden 20 echt last kreeg van deze problemen. Heb wel jaren bij psychologen gelopen wegens angsten als kind. Zodra/ als ik een diagnose heb kan ik dingen aanvragen neem ik aan. Nu is het een sterk vermoeden van mijn therapeut.
Een ASS-diagnose helpt je niet aan een inkomen. Er moeten veel extra beperkingen zijn om afgekeurd te worden of in aanmerking te komen voor Wajong, en dan nog loop je kans dat je dat niet krijgt omdat het UWV toch nog wat arbeidsvermogen vermoedt. Met een diagnose kun je wel in aanmerking komen voor zorg in de vorm van bijvoorbeeld psycho-educatie en begeleiding. Maar voor een inkomen moet je toch echt gaan werken. Sterkte, ik weet hoe lastig het kan zijn als je ASS hebt.

Nog even wat over je spaargeld. Indien je onverhoopt bijstand zou moeten aanvragen, dan zal die afgewezen worden omdat je teveel spaargeld hebt (de max limiet voor spaargeld ligt voor een alleenstaande rond de 6000 euro). Dat moet je eerst aanspreken, en niet teveel tegelijk geld opmaken want je moet het verantwoorden. Maar ik hoop dat het niet zover hoeft te komen en je voor die tijd een baan kunt vinden!
Alle reacties Link kopieren
Jawlensky schreef:
04-06-2019 10:58
Hebben jullie in jullie stad ook een Werkbedrijf? Zij organiseren ook vaak dingen voor werkzoekenden. En anders via uitzendbureaus, detacheerders etc.
Ik heb geen idee, zoek ik uit.

UZB heb ik nagevraagd maar ze nemen alleen mensen met directe ervaring aan voor administratie en ander werk. Ook raden ze me aan om op mijn vakgebied te blijven solliciteren want daar heb ik universitaire diploma's voor en maak ik meer kans. Het enige wat ik kan proberen is ongeschoold werk zei de intercedent, maar dat zie ik echt als noodoplossing als mijn eigen werk niet lukt.
Sugar and spice, and everything nice.
Alle reacties Link kopieren
Anoniem262821034 schreef:
04-06-2019 10:57
Hulp bij vinden van werk van wie? Wat voor toeslag? Voorrang, reken er niet op.
Reken je niet te rijk hoor. Ik heb met een hele rits diagnoses WIA (en daar ben ik heel dankbaar voor!) maar meer niet hoor.
Ja, ik weet het niet, ken mensen die een huis incl schoonmaakhulp kregen met PDDnos en die hadden netjes MBO4 afgerond.
Sugar and spice, and everything nice.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven