Huis inrichten, waar te beginnen?

06-06-2019 01:21 192 berichten
Alle reacties Link kopieren
Binnenkort verhuizen wij naar een nieuw huis en gaan gelijk een hoop opnieuw verbouwen en inrichten. Wij willen een nieuwe keuken, vloer, plafondverlagingen met spotjes en nieuwe meubels.

We hebben echter enorm moeite met kiezen! We weten in ieder geval dat we de muren wit willen en grijze tegelvloer. Verder dan dat lopen wij vast. Online wat ideeën bekeken en ook winkels. Het is enorm lastig om een compleet plaatje te maken in ons hoofd, waardoor ik niet weet hoe het eruit gaat zien en of alles we bij elkaar past. Liefst bestellen we alles zsm voor de verhuizing, zodat we na de verhuizing alles al hebben klaar liggen en het alleen nog aangelegd of gemonteerd hoeft te worden.

Heeft iemand tips hoe dit aan te pakken? Of ideeën voor leuke inrichtingen?

Wij houden beiden van strakke inrichtingen met neutrale kleuren (grijs, zwart, wit), maar ook wel weer enigszins cosy. Willen ook het liefst iets dat niet te trendgevoelig is en een langer tijd meegaat.

Bedankt!
Ik zou niet meteen alles nieuw kopen. Ik zou er lekker met je oude spullen gaan wonen en na een tijdje wonen ontdek je wat waar mooi zou staan.
Ik vind een wat organischer gegroeide inrichting ook eigenlijk altijd veel sfeervoller dan iets dat allemaal matchend in één keer is gekocht.

Maar om een idee te krijgen zou je kunnen beginnen met prikborden maken op pinterest.
Alle reacties Link kopieren
Maak je woning en interieur in sketch up.

Of huur een interieur designer in.

Alle muren wit, erg saai. Geef 1 wand een kleur of behangprint. Geeft je huis karakter.
Alle reacties Link kopieren
Gele_Suikerspin schreef:
06-06-2019 02:16
Maak je woning en interieur in sketch up.
Zoiets, inderdaad.
Gele_Suikerspin schreef:
06-06-2019 02:16
Alle muren wit, erg saai.
Dat is aan TO om te bepalen.
Alle reacties Link kopieren
Moodboard maken in Pinterest.
Alle reacties Link kopieren
Verlaagd plafond met spotjes is zo jaren 70 en bovendien benauwend.
Tip : kijk op YouTube filmpjes als 'de 10 meest gemaakte fouten bij huis inrichten' (en zoek ook in het Engels). Voordat ik mijn vriend leerde kennen heeft hij al veel geld uitgegeven aan meubels, die nu zonde zijn om al te vervangen, maar ook niet goed staan,.
Ons kleed is veel te klein, gordijnen hangen te laag en er zijn gaatjes geboord in de nieuwe muren op 'verkeerde' plekken. Echt jammer dus.

Verder kun je om het rustig te houden ook gaan voor net niet helemaal wit. Denk aan licht grijs(wel warm grijs dan) of beige. Alles wit kan soms wat klinisch lijken.

Denk ook eens na over een ronde eettafel. Dit moet passen in je huis en bij de gezinsgrootte, maar ik merk dat veel mensen automatisch een rechthoekige kiezen en rond vergeten als optie. Zelf vind ik het veel gezelliger en het is even net wat anders.

Laatste tip : kies je verlichting zorgvuldig! Een grote lamp aan het plafond en verder niks, maakt een huis altijd ongezellig. Kies bijvoorbeeld liever voor meerdere kleine lampjes. Ook hier zijn filmpjes of artikelen over te vinden.
Je hebt de algemene verlichting, sfeerverlichting, gerichte verlichting (spot of lees lampjes) en ga zo maar door. Onderschat niet hoe belangrijk dit is zodra de zon onder gaat. Let ook op welke peertjes je dan koopt: wit, warmwit, goud licht etc..
anoniem_6557b4aea12ff wijzigde dit bericht op 06-06-2019 06:55
Reden: Typfout
0.11% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
1 advies: ga niet voor verlaagde plafonds met spotjes. Dat staat zó ongezellig! Zeker in combinatie met zo’n strakke inrichting met die kleuren. Dan wordt het bijna een kantoor.
Alle reacties Link kopieren
Wij wonen nu een ruim jaar in ons nieuwe huis en doen alles stukje bij beetje vernieuwen. Omdat ik nu pas het huis ‘ken’ en weet hoe ik het hebben wil.
Was er vorig jaar van overtuigd dat alle muren wit moesten, maar er is zelfs op dat gebied al het eea veranderd.
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
Alle reacties Link kopieren
Eens over die verlaagde plafonds.
Ik zou haast zeggen: "vergeet dan ook de schrootjes er niet tegenaan te plakken!" ;)
Ik wil jouw smaak en inrichting echt niet afkraken. Maar waarom verlaagde plafonds???
Loekie12345 schreef:
06-06-2019 06:53
Tip : kijk op YouTube filmpjes als 'de 10 meest gemaakte fouten bij huis inrichten' (en zoek ook in het Engels). Voordat ik mijn vriend leerde kennen heeft hij al veel geld uitgegeven aan meubels, die nu zonde zijn om al te vervangen, maar ook niet goed staan,.
Ons kleed is veel te klein, gordijnen hangen te laag en er zijn gaatjes geboord in de nieuwe muren op 'verkeerde' plekken. Echt jammer dus.

Verder kun je om het rustig te houden ook gaan voor net niet helemaal wit. Denk aan licht grijs(wel warm grijs dan) of beige. Alles wit kan soms wat klinisch lijken.

Denk ook eens na over een ronde eettafel. Dit moet passen in je huis en bij de gezinsgrootte, maar ik merk dat veel mensen automatisch een rechthoekige kiezen en rond vergeten als optie. Zelf vind ik het veel gezelliger en het is even net wat anders.

Laatste tip : kies je verlichting zorgvuldig! Een grote lamp aan het plafond en verder niks, maakt een huis altijd ongezellig. Kies bijvoorbeeld liever voor meerdere kleine lampjes. Ook hier zijn filmpjes of artikelen over te vinden.
Je hebt de algemene verlichting, sfeerverlichting, gerichte verlichting (spot of lees lampjes) en ga zo maar door. Onderschat niet hoe belangrijk dit is zodra de zon onder gaat. Let ook op welke peertjes je dan koopt: wit, warmwit, goud licht etc..

Goede tips allemaal! :thumbsup:

Inderdaad alle muren wit vind ik ook niet sfeervol. Het is inderdaad aan TO zoals iemand hier zei, maar ze vraagt input toch?

En alles in één keer kopen levert meestal teleurstelling op. Je moet in een huis wonen om te kunnen "voelen" wat goed zou staan of in een bepaald hoekje nodig is.

Succes TO!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou absoluut eerst de plafonds perfect verven en een vloerbedekking erin leggen voor het verhuizen. De rest kan je bepalen als je je meubels hebt gepaatst. Het is namelijk veel eenvoudiger de muurkleur aan te passen dan de meubelkleur.

De eerste tijd werden bij ons de meubels nog steeds verplaatst; eerst eettafel voor het raam en bank de andere kant, maar al binnen een paar dagen bleek dat het toch prettiger was andersom. Dat soort dingen merk je alleen als je er dag en nacht bent. Gelukkig hadden we toen de muren nog niet veranderd.

Succes. :)
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Gele_Suikerspin schreef:
06-06-2019 02:16
Maak je woning en interieur in sketch up.

Of huur een interieur designer in.

Alle muren wit, erg saai. Geef 1 wand een kleur of behangprint. Geeft je huis karakter.
Goede tip! Als je het nu niet ziet, gaat een moodboard op pinterest je niet verder helpen. Overigens zou ik ook niet alles nieuw kopen. Een mix van oude en nieuwe stukken maakt het persoonlijker.
Alle reacties Link kopieren
Heb je straks een open keuken?
Dan zou ik beginnen deze uit te kiezen.
Tevens het meest belangrijke om wel meteen te hebben.
Alle reacties Link kopieren
Veel pinteresten wat je mooi vindt. Qua warmte kies veel natuurlijke materialen ook in je accessoires: linnen, wol, hout
Alle reacties Link kopieren
Liefst bestellen we alles zsm voor de verhuizing, zodat we na de verhuizing alles al hebben klaar liggen en het alleen nog aangelegd of gemonteerd hoeft te worden.
Daar ga je spijt van krijgen. Dat ligt over een paar maanden op marktplaats.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
06-06-2019 07:17
1 advies: ga niet voor verlaagde plafonds met spotjes. Dat staat zó ongezellig! Zeker in combinatie met zo’n strakke inrichting met die kleuren. Dan wordt het bijna een kantoor.
Inderdaad. En dan ook nog een tegelvloer er bij :sick:
Alle reacties Link kopieren
De gedeelten van het plafond die je niet verlaagt zou ik alvast verven. Het is namelijk een ramp om plafonds te witten als je er al woont. Dan moeten vloeren en wanden worden ontruimd en wanden worden afgeplakt.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
wit en grijs... nou cosy hoor. succes!
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
wij hebben een oud huis en hele hoge plafonds (hout met balken), en dat is echt heel fijn. Heel ruimtelijk. Maakt alleen het plafond witten zonder stijger onmogelijk. Dus dat doen we maar niet, voordeel: zo hoog, je ziet toch niet of het vuil is
Alle reacties Link kopieren
Idd vergeet dat verlaagde plafond met spotjes. In of uit de mode interesseert me niet maar waarom iemand ooit vrijwillig voor een laag plafond zou kiezen is mij echt een raadsel. Hoe hoger het plafond hoe beter!

Verder hou ik juist erg van witte muren met een warme kleur vloer, keuken, meubels en accessoires ipv 1 gekleurde muur met voor de rest alles greige.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
Als lampen kan je proeflampen maken van een fitting met een stuk wit papier erom als spot of kap. Die plak je op iets wat kan staan of je laat je man voor lamparmatuur spelen en zo weet je wat waar het beste staat. Je hoeft dan niet duizenden euro's te besteden in de lampenshops en achteraf je kelder ermee vullen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik denk, dat ik een heel andere smaak heb, dan TO. Maar wij gingen juist veel musea bezoeken etc.
En dan niet zozeer voor de kunst, maar voor het kleurgebruik in de ruimtes. En we vielen allebei op krachtige kleuren op de muur.
Inspiratie kun je overal vandaan halen
Alle reacties Link kopieren
Een tegelvloer kan heel mooi en warm zijn hoor, ligt er maar net aan welke je kiest en hoe je hem combineert.
Alle reacties Link kopieren
Lievejetje schreef:
06-06-2019 08:20
Een tegelvloer kan heel mooi en warm zijn hoor, ligt er maar net aan welke je kiest en hoe je hem combineert.
heb je daar een voorbeeld van? Want ik ben het irl nog nooit tegen gekomen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven