Ik wil niet weg uit Amsterdam

07-06-2019 13:05 350 berichten
Laatst postte ik al met de vraag hoe het is om in Almere te wonen, maar na een middagje rondrijden vrij snel besloten om dat in ieder geval niet te doen. Inmiddels is mijn man helemaal verliefd op Wormerveer. Ik vind het echt verschrikkelijk, ondanks de beeldige houten huisjes en de natuur en al die andere dingen die we nu niet hebben. Ik wil gewoon niet in een kleine gemeente in Noord-Holland wonen, al zou ik voor Zaandam een schoorvoetende uitzondering maken. Ik wil eigenlijk gewoon helemaal niet weg uit de stad, ook niet naar Haarlem, Leiden of de Zaanstreek. Al vind ik ook dat ons huidige appartement veel te klein is met twee kinderen.
Ik merk de laatste tijd dat het nu al een beetje voelt alsof ik weg ben. Ik kan bijna in tranen raken als ik op een mooie avond door mijn buurt fiets. Mijn man wil inmiddels niet eens meer nadenken over huren of een huis in Zuidoost dat kleiner en minder mooi is dan de geweldige jarendertighuizen die er buiten de stad te krijgen zijn.

Ik ben zo bang dat ik straks ergens woon waar ik doodongelukkig ben, en dat het dan nooit meer gaat lukken om Amsterdam in te komen.
What to do?
--
anoniem_63d4de36d8a94 wijzigde dit bericht op 07-06-2019 13:27
Reden: typo
0.57% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wat is er toch zo geweldig aan Amsterdam?
Ik hang in onze hoofdstad ( gelukkig) alleen maar een paar keer per jaar de toerist uit, maar moet er niet aan denken om er te wonen.
Te duur, te druk , eigenlijk te van alles.
Alle reacties Link kopieren
herkenbaar. het is lastig om weg te gaan waar je bent opgegroeid ook al hebben de mensen die zeggen dat amsterdam duur overhyped en stom is, heus wel een beetje gelijk. Man wilde drie jaar geleden per se naar abcoude, wormerveer, holysloot of nog verder. Ik wilde zuidoost, ijburg, amstelveen en noord nog overwegen maar niks waar de gvb niet rijdt. Nu zitten we in een a’damse buitenwijk van waar hij makkelijk de dorpen in fietst en ik kan nog met de tram. Het is niet idyllisch nee. Maar voor ons goed compromis.
Alle reacties Link kopieren
En Amstelveen? Hoewel dat misschien nog wel duurder is dan Amsterdam ik ben van Amstelveen verhuist naar zo een klein dorp. Het is zeker wennen maar ik vind het met kinderen ideaal. Ze kunnen veilig het hele dorp door en zat vrienden om mee te spelen. Oke, je moet hier wel echt een auto hebben want ov rijdt niet in het weekend en voorzieningen zijn er nauwelijks maar ik vind het heerlijk hier.
Alle reacties Link kopieren
Je bent niet alleen, dus je moet ook rekening houden met de andere leden van je gezin. Een veel te klein appartement lijkt mij voor kinderen niet de meest geschikte huisvesting. Vanmorgen stond in de krant dat 15% van de kinderen van hoogopgeleide ouders nooit buiten speelt. Een huis met een tuin is voor vooral jonge kinderen simpelweg het meest ideaal.
fizz wijzigde dit bericht op 07-06-2019 14:16
63.21% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wat is het dat je denkt dag je doodongelukkig wordt ergens anders?
Je zult iets moeten gaan ondernemen als je huidige woning te klein is voor je gezin. Maar je zult er vooral met je man over uit moeten komen, wij kunnen je niet echt adviseren, alleen onze persoonlijke ervaringen en ideeen vertellen.

Wij zijn uit Amstelveen naar een dorp verhuisd en het was voor ons de beste stap ooit. Heerlijk rustig, tuin en veel speelvriendjes voor de kinderen en toch binnen 30 minuten in de stad als we willen.
Alle reacties Link kopieren
Waarom precies is Amsterdam zo leuk?
Het is ook een kwestie van wennen. Waarschijnlijk valt het reuze mee als je eenmaal een fijn huis hebt gevonden. Heemskerk / Heiloo / Castricum zijn ook fijne plaatsen. Zelfs Beverwijk heeft prachtige wijkjes. En je zit zó in Amsterdam, Haarlem, Alkmaar vanuit hier.
Maar ik begrijp dat je liever blijft :-)
Ik kan me je gevoel wel voorstellen. Ooit, heel veel jaren geleden zaten wij met hetzelfde. We woonden hartje centrum Rotterdam, in een leuk maar klein appartement. Een goede, betaalbare woning geschikt voor met kinderen was er eenvoudig niet te vinden. Ik wilde eigenlijk niet weg uit de stad, terwijl man juist graag naar een buitenwijk of randgemeente wilde met meer ruimte en groen. Uiteindelijk heb ik me erbij neergelegd dat het dat zou worden. Hoe dan ook was dit voor de kinderen een betere oplossing. In het begin miste ik de stad wel erg, en lang heb ik gedacht dat ik terug zou verhuizen als de kinderen het huis uit waren. Maar, doodongelukkig heb ik me nooit gevoeld. Er waren namelijk veel fijne dingen: een groot huis, een tuin, een rustige buurt waar de kinderen zelfstandig konden buitenspelen. Nu ben ik inmiddels zestig. Ik woon hier nog steeds prima, inmiddels in een kleiner huis. Terugverhuizen wil ik niet meer; als ik naar de stad wil zit ik binnen een half uurtje in het centrum en dat is voldoende.
Alhoewel ik niet in Amsterdam woon, snap ik je precies. Mijn man zei laatst, heel terloops, "we hoeven natuurlijk niet altijd in Tweede Klazienaveenstermondschekanaal te wonen." Het zweet brak me bijna uit. Ik zit zo vast aan mijn dorp, alleen het idee hier weg te gaan vind ik doodeng. En daar schrok ik van. Want, laten we eerlijk zijn, jij bent onderdeel van een gezin en dat gezin neem je overal mee naartoe. En al die mensen die gelukkig wonen in Wormerveer, zouden die allemaal ongelijk hebben?
Ik ben bang, denk ik. Jij misschien ook TO. Vraag je af waarvoor je bang bent, wat het ergste is dat je kan overkomen, welke voordelen je verhuizing heeft en of die opwegen tegen de nadelen. En Noord-Holland is geen taiga, je bent heel snel in Amsterdam als je dat wilt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb in Zaandam gewoond en vond het helemaal niets, woon al een aantal jaren met groot plezier in Wormerveer. Met de auto en trein ben je zo in Amsterdam.
Alle reacties Link kopieren
Daveotion schreef:
07-06-2019 13:26
Waarom precies is Amsterdam zo leuk?
Precies! ik was afgelopen weekend in Almere, ben er al vaker geweest, maar het viel me nu op hoe leuk het daar is. Er is eigenlijk van alles, lijkt me heel fijn wonen.
Alle reacties Link kopieren
Nu woon ik niet in Amsterdam, maar wel in een andere stad
En zou diep ongelukkig worden van de dorpsheid en het gebrek aan geschiedenis van Almere hoor
Dat verschil is wel heel groot

passen wellicht Haarlem of Alkmaar beter???
En TO, wat je ook niet moet vergeten: je bouwt in je nieuwe woonplaats weer een leven op. Je leert mensen kennen, de omgeving wordt vertrouwd; dat is een ander gevoel dan er een keertje rondrijden of lopen terwijl je er niets en niemand kent.
MadameJean schreef:
07-06-2019 13:15
herkenbaar. het is lastig om weg te gaan waar je bent opgegroeid ook al hebben de mensen die zeggen dat amsterdam duur overhyped en stom is, heus wel een beetje gelijk. Man wilde drie jaar geleden per se naar abcoude, wormerveer, holysloot of nog verder. Ik wilde zuidoost, ijburg, amstelveen en noord nog overwegen maar niks waar de gvb niet rijdt. Nu zitten we in een a’damse buitenwijk van waar hij makkelijk de dorpen in fietst en ik kan nog met de tram. Het is niet idyllisch nee. Maar voor ons goed compromis.
O, het is zeker overhyped en stom. Langzaam zijn al mijn directe buren vervangen door zeikerige expats en op straat hoor je alleen nog Amerikaans. Maar het blijft mijn stad.
Ik heb van mijn tiende tot mijn achttiende buiten Amsterdam gewoond en die verhuizing was zo traumatisch (al klinkt dat ook wel erg dramatisch) dat ik altijd heb gezworen nooit meer weg te gaan.
Jouw buitenwijk klinkt ideaal. Helaas kunnen we plekken als IJburg niet betalen, we hebben de huizenmarkt zo ontzettend tegen ons werken :-(
wolkie schreef:
07-06-2019 13:20
En Amstelveen? Hoewel dat misschien nog wel duurder is dan Amsterdam ik ben van Amstelveen verhuist naar zo een klein dorp. Het is zeker wennen maar ik vind het met kinderen ideaal. Ze kunnen veilig het hele dorp door en zat vrienden om mee te spelen. Oke, je moet hier wel echt een auto hebben want ov rijdt niet in het weekend en voorzieningen zijn er nauwelijks maar ik vind het heerlijk hier.
Amstelveen zou ik op zich wel willen, maar te duur
Fizz schreef:
07-06-2019 13:21
Je bent niet alleen, dus je moet ook rekening houden met de andere leden van je gezin. Een veel te klein appartement lijkt mij voor kinderen niet de meest geschikte huisvesting. Vanmorgen stond in de krant dat 15% van de kinderen van hoogopgeleide ouders nooit buiten speelt. Een huis met een tuin is voor vooral jonge kinderen simpelweg het meest ideaal.
Ja, daar ben ik me zeker bewust van. Ik word er zelf ook knettergek van om zo weinig ruimte te hebben. dat er dit jaar iets aan onze woonsituatie moet gebeuren staat al vast voor mij hoor! Maar ik zou ook gelukkig zijn met een huisje+tuin in de Bijlmer. En mijn vriend heeft nu zijn zinnen gezet op het soort paleizen dat je diep in Noord Holland nog kunt vinden.
Mevrouw75 schreef:
07-06-2019 13:23
Wat is het dat je denkt dag je doodongelukkig wordt ergens anders?
Als kind ben ik van Amsterdam naar een andere stad verhuisd, waar ik het altijd vreselijk heb gevonden. Ik heb altijd terug naar Amsterdam gewild, en sinds ik hier weer woon het hardste geroepen dat je mij nooit meer wegkrijgt. Dus dit vraagt nogal een omschakeling.
Ik zou op een rijtje zetten wat het is aan Amsterdam/ je wijk/ je straat wat er zo fijn aan is om te kijken of je die voordelen ook in een andere woonplaats kan vinden.

Na meerdere verhuizingen kan ik je aardig vertellen wat ik prettig vind aan mijn leefomgeving, maar dat hoeft voor jou niet hetzelfde te zijn.

Is het met de fiets het centrum in? Is het een buurtje dat 'smoelt' (versus een vinex-13 in dozijn) Is het de 37 nationaliteiten en bijbehorende eethuisjes om de hoek?

Voor mij is het een middelgrote stad en een wijk op max. 10 minuten fietsen van het centrum zodat ik er ook echt gebruik van kan maken. Een wijk waar een beetje gelijkgestemde mensen wonen zonder een uniform 'ubervinex-gevoel' te kweken. Waar ik in mijn stad terecht kan voor een borrel, festivalletje, museum of bios maar met een menselijke maat waar ik me nog wel bekend en vertrouwd kan voelen (M.a.w. voor mij juist geen Amsterdam ;-) ) Misschien dat afstand tot middelbare scholen, vrienden of familie, reisafstand naar het werk (en vervoersmogelijkheden) nog een rol spelen voor jullie.

Als je zo naar je wensenpakket kijkt is het veel makkelijker overeenstemming te vinden dan blinde liefde voor die ene stad/ wijk.
Alle reacties Link kopieren
Vanuit Zaandam of Purmerend zit je sneller in het centrum van Amsterdam dan vanuit Zuidoost of Sloten. Alsof het daar zo gezellig is.

Alkmaar zou ik dan weer niet doen. Dat vind ik wel ver van Amsterdam en ook totaal ander sfeertje.
impala wijzigde dit bericht op 07-06-2019 13:55
37.46% gewijzigd
.
syvon schreef:
07-06-2019 13:48
Als kind ben ik van Amsterdam naar een andere stad verhuisd, waar ik het altijd vreselijk heb gevonden. Ik heb altijd terug naar Amsterdam gewild, en sinds ik hier weer woon het hardste geroepen dat je mij nooit meer wegkrijgt. Dus dit vraagt nogal een omschakeling.
Dan blijf je er toch?
Gedoemd te mislukken
Wonen en leven in Amsterdam.. :'(
En in jullie woonomgeving: wat heb je minimaal nodig aan huis om je lekker te voelen? Is dat 2 extra kamers? Of 10 m2 en een schuurtje? Is het op de begane grond wonen en een tuin? En hoeveel geld is er nodig voor die wensen. Waar kan water bij de wijn? Misschien heeft je man geen klusschuur nodig maar volstaat een multifunctioneel kantoor/logeer/klus/opberghok. En misschien is voor jou Amsterdam niet het allerheikelste punt maar is een fijne stad met goede treinverbinding naar 'the Motherland' ook wel een optie.
Alle reacties Link kopieren
Zuid oost is enorm veranderd de laatste jaren. Waarom wil je man daar niet heen? Prachtige huizen en lang niet meer zo crimineel als het was.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven