Kat bang voor kattenbak

08-06-2019 01:04 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste lezers,

Mijn kat heeft nu al meerdere malen buiten zijn kattenbak gepoept en geplast. Steeds op dezelfde plek, in mijn slaapkamer (erg fijn). Dus ik heb de plek geblokkeerd waardoor hij er niet meer bij kan.

Nu kwam hij op mijn kamer en was erg aan het miauwen. Dus ik dacht, ik zet hem op zijn bak. En hij begon wel met zijn behoefte, maar ik bewoog en hij schoot zijn bak weer uit. Toen heb ik hem weer gepakt en hem er opgezet. Toen kwam er alleen een hoop gebrom uit en sloop hij laag door zijn poten de bak uit. Nu denk ik dat hij bang is voor zijn kattenbak. :facepalm:

Ik heb niets aan zijn kattenbak veranderd, en hij is schoon. Ook staat de bak ik een rustige omgeving.

Wel heb ik nog een kat. Ze zijn geen beste vriendjes en leven vooral om elkaar heen en halen nog wel een een poot naar elkaar uit. Deze kat komt ook op deze kattenbak. Dit is nooit een probleem geweest.

Ik weet niet meer wat ik moet doen en hoe ik dit probleem kan oplossen. Heeft iemand een gouden tip?

Groetjesss
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is het aan te raden om bij twee katten drie kattenbakken te hebben staan.
Alle reacties Link kopieren
https://www.praktijkvoorkattengedrag.nl ... kattenbak/
Alle reacties Link kopieren
1 of 2 extra kattenbakken plaatsen zou dit probleem zomaar kunnen oplossen!
Anders misschien iets medisch laten uitsluiten bij de dierenarts? Mijn kat plaste ook opeens buiten de bak, bleek hij een urineweginfectie te hebben en daardoor pijn bij het plassen waardoor hij een zachtere plek uit zocht (lees: mijn dekbed, heel fijn :proud: )
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad 3 kattenbakken voor 2 katten.
Prrrr, mauw miawwwww.
Jane-Ice schreef:
08-06-2019 01:10
Inderdaad 3 kattenbakken voor 2 katten.
Precies dit.
Alle reacties Link kopieren
Begin inderdaad eens met een extra bak. Zet die op een andere neutrale plek (dus niet naast de andere bak) en kijk of het beter gaat.
Alle reacties Link kopieren
Mocht een extra bak het niet oplossen, dan zou ik naar de dierenarts gaan. Ergens anders hun behoefte doen is een symptoom dat het niet goed gaat. Bijv stress van die andere kat op de andere bak, maar het kan ook iets lichamelijks zijn.
Onze kat wilde opeens niet meer op een gesloten bak, maar wel op een open bak. Verder wat de rest al zegt: extra bakken en naar de DA als het niet oplost.
2 katten? Dan moet je 3 bakken neerzetten. Zielug dat die ene zo geterroriseerd wordt
Alle reacties Link kopieren
Als je schrijft dat hij de bak uitschoot tijdens het poepen en bij poging twee zelfs bromde, dan denk ik eerder aan pijnlijke ontlasting dan aan angst. Een kat die pijn heeft, zal ook de plek dan gaan associëren met de pijn. Oftewel, als poepen op de kattenbak zeer doet, dan wordt de kattenbak dus een gevaarlijke plek. Ik zou dus niet beginnen bij extra bakken maar beginnen bij de dierenarts.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kat wilde opeens niet meer op een gesloten bak, ging ook plassen in de gang etc.
Huif eraf en al jaren geen probleem meer.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou en extra bakken open en dichte bakken verspreid op verschillende rustige plekken neer zetten.
Maar ook naar de dierenarts gaan of zelf even urine opvangen en na laten kijken.
De kat kan de bak ook met pijn linken waardoor die niet meer durft.
Alle reacties Link kopieren
Geen dak erop kan ook helpen dan kan kat alles om zich heen zien.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ook 2 katten die over het algemeen heel goed met elkaar overweg kunnen. Maar dat ging een tijdje wat minder ( geen idee waarom, denk bepalen wie de baas is) en toen ging ook 1 van de twee buiten de bak poepen en plassen. Wij hadden al 3 kattenbakken maar deze waren wel gewoon dicht. Toen wij bij twee bakken helemaal de bovenkant er af hebben gehaald en bij een het klepje weg hebben gehaald was het over. Onze kat voelde zich dus gewoon echt niet veilig op de bak omdat hij niet kon zien of de andere kat er aan kwam.
Gelukkig zijn ze nu weer vrienden maar de bakken heb ik zo gelaten.

Ik zou wel wat medisch uitsluiten trouwens. Maar misschien is je kat een keer opgewacht door de ander toen hij op de bak zat en durft nu niet meer.
Life is like an hourglass glued to the table.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kat heeft ook een keer mijn dekbed als hele mooie kattenbak gebruikt. Ze bleek een blaasontsteking te hebben.

Ik ga ook voor, extra kattenbak (in de buurt van je slaapkamer aangezien kat daar graag de behoefte deed) en de dierenarts.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle tips!

Ik ga eerst proberen een extra bak op mijn slaapkamer te zetten.
Alle reacties Link kopieren
raar heb twee katten en een kattenbak, geen problemen, enige reden toen ze er naast plasten was toen iets medisch en dat is opgelost... mss stress? of is de kattenbak veranderd van zonder deurtje naar met deurtje?
Alle reacties Link kopieren
ik hou mijn katten wel uit mijn slaapkamer
Alle reacties Link kopieren
Sarah98 schreef:
09-06-2019 00:37
Bedankt voor alle tips!

Ik ga eerst proberen een extra bak op mijn slaapkamer te zetten.
Prima dat je dat probeert maar kijk het alsjeblieft niet te lang aan. Als het met extra bak nog mis gaat ga dan alsjeblieft naar de dierenarts. Omdat je zegt dat hij gromt op de bak. Dus misschien heeft hij pijn. Dus ik zou zeggen hou hem goed in de gaten en geeft hij signalen van pijn wel naar dierenarts gaan.
Life is like an hourglass glued to the table.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou urine opvangen zekere voor het onzekere nemen. Straks zit je met een verstopte kat en ben je vele male duurdere uur dan nu urine onderzoek
Alle reacties Link kopieren
Hoe is het met de kat?
Alle reacties Link kopieren
Veranderd gedrag is reden voor een dierenartsbezoek. Veranderd kattenbakgedrag is een dringende reden, vanwege de mogelijkheid van een blaasverstopping, die heel snel fataal kan aflopen.
Daarnaast meerdere bakken, gewoon vanwege het sociale gedrag van katten. Dit dus náást het dierenartsbezoek. Zo'n gezondheidsprobleem wil je niet over het hoofd zien!
Alle reacties Link kopieren
MEFunny schreef:
12-06-2019 08:16
Hoe is het met de kat?
Wil ik ook graag weten...
Prrrr, mauw miawwwww.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven