Nieuwbouwhuis: kiezen voor de standaardkeuken en badkamer

11-06-2019 12:21 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Graag maak ik van jullie ervaring gebruik om mijn licht op te steken. Wij gaan een nieuwbouwwoning kopen. Door de koopsom plus aanbouw is de prijs al best hoog: wij willen liever niet nog hogere maandlasten. Keuken en badkamer wil ik daarom netjes en goed, maar wel zo goedkoop mogelijk.

Blijkbaar kiezen veel mensen voor een andere keuken en badkamer (je krijgt dan wat geld terug op de koopsom, maar niet genoeg om zelf iets voor uit te zoeken). Ik ben benieuwd of er mensen zijn die wel voor de standaard keuken en badkamer hebben gekozen, eventueel met wat uitbreidingen (zoals een bad of een extra aanrechtblok). Hoeveel waren jullie uiteindelijk kwijt? Was het goedkoper geweest om het casco te doen en zelf iets uit te zoeken? Ben je tevreden? De keuken zal van Bruyneel zijn.

Alvast bedankt voor het meedenken en jullie ervaringen!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou alleen voor standaard gaan als dat écht je smaak is. Een keuken en badkamer verander je niet zo snel.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Wij wonen inmiddels alweer 10 jaar in ons huis. Toen het opgeleverd werd konden wij niet kiezen voor een standaard keuken, wel voor een standaard badkamer.

Wij hebben toen zelf de badkamer gedaan. En alhoewel het een rib uit mijn lijf was ben ik tot op de dag van vandaag nog blij met die beslissing. Mijn buurman heeft het niet gedaan en die zit nog steeds met de bouwbadkamer. T is gewoon niet mooi. Los van of het je smaak is. De meeste bouwbadkamers zijn gewoon zonder enige luxe.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een nieuwbouw woning met dezelfde overwegingen. Jeetje, wat kost meerwerk veel. Ik heb de keuken aan laten passen. Ik heb daar 14k voor bij moeten leggen, maar die is wel redelijk uitgebreid.

Ik ga verder voor de standaard badkamer en voeg daarbij alleen nog het bad.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen idee meer van de prijs maar wij hebben de keuken en badkamer standaard op laten leveren met in de keuken alleen de oven al ingebouwd bij de bouw en bij de badkamer een bad en iets grotere douchebak. Douchewand en wastafelmeubel en keramische kookplaat hebben we later gekocht en via via laten inbouwen. Was in elk geval goedkoper.
Maar bij ons waren de basismaterialen best ok en nu 15 jaar later staat het nog.

Een vriend heeft alles laten vervallen en zelf ergens anders uitgekozen en laten monteren. Was duurder maar wel veel mooier. Hun basiskeuken leek op een heel goedkope woningbouw keuken uit het jaar kruik.
Alle reacties Link kopieren
In m'n huidige apartement is de badkamer en toilet standaard opgeleverd (alleen de tegels in de badkamer heb ik tot het plafond laten gaan).
De keuken heb ik eruit gelaten en zelf geplaatst (Ikea). Ik was hier uiteindelijk 4000 euro voor kwijt. Maar dan dus wel zelf geplaatst.

In m'n komende huis wordt het toilet wel standaard (Kan kiezen uit vele kleuren tegels, en die zijn perfect). De badkamer ga ik nog overleggen over de indeling en de keuken zit er niet meer standaard in omdat vele deze toch nooit nemen. Dus hier heb ik een budget van 11.000 euro voor uitgetrokken.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt ook niet alles hebben. Mijn basis badkamer is best wel netjes. Als ik het zou willen aanpassen naar mijn smaak, ben ik weer minimaal 10k extra kwijt. Naast de uitbouw, extra raam, dakkapel, het woon klaar laten maken etc.
Mijn ervaring: bouwkeuken aan laten passen / uit laten breiden bij de projectleverancier is achterlijk duur. Op de een of andere manier denken ze dan de hoofdprijs te kunnen vragen.

Tropischvisje: ik weet niet wat je voor die 14k allemaal extra hebt gekregen, maar voor dat geld zou je op zich al een héle uitgebreide keuken kunnen kopen.

Advies: vraag eens een (paar) keukenoffertes aan voor een hele nieuwe keuken en voor de uitbreiding en vergelijk dat met elkaar. Waarschijnlijk kies je dan toch voor casco.

Zelf in eerste nieuwbouwhuis alleen de bouwkeuken laten plaatsen, daar 3 jaar mee gedaan en gespaard voor een nieuwe keuken en de bouwkeuken voor een aardig bedrag kunnen verkopen.
Alle reacties Link kopieren
Ons huis werd casco opgeleverd dus zonder keuken en badkamer.

Standaard toilet zou ik mee kunnen leven.

Maar het is zo jammer om in je mooie koophuis gewoon een standaard woningbouwvereniging keukentje en badkamer te laten plaatsen.

Dat is nou net het grote voordeel van een nieuwbouw koopwoning. De keuken en badkamer helemaal naar je eigen smaak kunnen uitzoeken.
Alle reacties Link kopieren
Het ligt er maar net aan wat je krijgt. Sommige standaarden zijn al best heel ok. En er zijn ook grenzen aan wat je kunt doen financieel. Maar indien de tegels heel standaard en sober zijn, dan kan je wel een upgradeje doen.

@bospaddestoeltje, het is ook een fikse upgrade geworden :)
Hier de keuken sowieso tegen meerprijs en dan uitzoeken bij een aangesloten leverancier, was erg duur.
De badkamer kon standaard en hebben wij gedaan, was prima. Van dat geld konden we het niet zelf bouwen, wat er af ging.
Keuken moet je dan wel ook rekening houden met een loodgieter die alle leidingen legt, ze maken het wat dat betreft niet makkelijk.
Als je de 'projectkeuken' nam had je daar dan weer geen omkijken naar.
Maar dat is niet perse goedkoper, eerder makkelijker.
Alle reacties Link kopieren
Je kan de keuken / badkamer toch ook zelf financieren ipv dat het er bij je maandlasten bovenop komt? Je spaart immers ook de kosten koper uit.

Jammer om in een nieuwbouwhuis de standaardkeuken/badkamer te laten plaatsen, je blijft er neem ik aan ook een hele tijd wonen.

Ik zou bij nieuwbouw dus wel altijd mijn eigen keuken/badkamer kiezen. Wij hebben een bestaande woning gekocht dus hadden die mogelijkheid niet helaas.
Alle reacties Link kopieren
Tropischvisje schreef:
11-06-2019 12:35
Je kunt ook niet alles hebben. Mijn basis badkamer is best wel netjes. Als ik het zou willen aanpassen naar mijn smaak, ben ik weer minimaal 10k extra kwijt. Naast de uitbouw, extra raam, dakkapel, het woon klaar laten maken etc.
Dit is het een beetje. We gaan al redelijk aan onze max zitten en weer 10k erbij trekken we eigenlijk niet. De standaard keuken is best mooi! Echt niet super goedkoop uitziend. Badkamer geen idee nog. De standaard keuken nemen en deze na x aantal jaar alsnog vervangen is ook een idee. Mijn ervaring met doorverkopen is dat heel veel mensen er toch een nieuwe keuken en/of badkamer inzetten, dus dat ze dar niet voor vallen. Maar kopers vallen wel voor een ruime woonkamer (ergo uitbouw), waar we dan liever ons geld voor inzetten.
Alle reacties Link kopieren
Keuken zat er bij ons niet in

Badkamer hebben we gedeeltelijk aan laten passen. Op 3 wanden de standaardtegel en op 1 wand een luxere tegel in een donkerbruine kleur. De vloer in dezelfde kleur als die ene wand. Zo kreeg de badkamer toch een mooiere uitstraling zonder meteen heel veel geld kwijt te zijn. We hebben wel een bad laten plaatsen design radiator en een ander douche putje.

Douchecabine en badmeubel zaten er niet bij deze hebben we later zelf gekocht en geplaatst
Bij de standaard keuken kun je toch ook gewoon je kastjes en blad kiezen? Dat hoor ik wel van mensen die dat doen, dan geen vrije keus uit alles maar in een bepaalde prijsklasse (fineer kastjes en kunststof aanrecht). Daar kun je best wat moois van maken, of je kiest bijv wel voor een mooi aanrecht tegen meerprijs.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
11-06-2019 13:31
Bij de standaard keuken kun je toch ook gewoon je kastjes en blad kiezen? Dat hoor ik wel van mensen die dat doen, dan geen vrije keus uit alles maar in een bepaalde prijsklasse (fineer kastjes en kunststof aanrecht). Daar kun je best wat moois van maken, of je kiest bijv wel voor een mooi aanrecht tegen meerprijs.
Hier zitten wij ook aan te denken. Tenzij het dan zo achterlijk duur wordt, dan je net zo goed zelf een grotere en betere keuken kan plaatsen. Idem voor badkamer: misschien aan 1 wand bijzondere tegels, zodat het al heel anders eruit ziet.
Alle reacties Link kopieren
SanPellegrino schreef:
11-06-2019 13:12

Maar kopers vallen wel voor een ruime woonkamer (ergo uitbouw), waar we dan liever ons geld voor inzetten.
Als je moet kiezen tussen een uitbouw of een luxere keuken dan inderdaad altijd voor de uitbouw gaan.

Later een keuken vervangen is simpeler danl later alsnog uitbouwen.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben wel de standaard badkamers/toilet genomen, met de aanpassing van een muur om de douche af te schermen. Wij vinden ze echt dikke prima, grijze vloeren, witte tegels tot het plafond, en zwevende toiletten. Casco had het meer gekost met waarschijnlijk ong. dezelfde uitwerking. De projectleverancier was overigens ook belachelijk duur. Wastafelmeubels hebben we bijv. later zelf nog geplaatst, gewoon van de Ikea/Praxis.

De keuken was een ander verhaal. De standaard keuken vond ik veel te klein, de keuken cheque leverde bij de projectleverancier weinig op. We hebben de aannemer de leidingen laten verleggen (€1000) en bij een lokale keukenboer een keuken gekocht. Maar in tegenstelling tot de badkamer, vind ik de keuken wel belangrijk.

Je kan qua investering natuurlijk beter je geld steken in een uitbouw oid, maar als je zelf een tijd in het huis wilt wonen, dan is een acceptabel niveau van afwerking wat mij betref ook wel fijn. Je kan bij alles wel denken van ‘dat komt later wel’, maar ik wilde ook niet continue maar blijven sparen en verbouwen.

Het is altijd middelen tussen je wensen en je budget bij nieuwbouw, dus weeg goed af wat je belangrijk vindt. Wij zaten destijds op heel strak budget, als ik het nu opnieuw zou moeten doen met de huidige overwaarde op ons huis, dan zou ik een hoop anders doen, maar er zou nog steeds geen extra euro naar de badkamer gaan. :proud:
Alle reacties Link kopieren
Tja hier de keuze gemaakt zelf de keuken kiezen, en standaard badkamer. Voor mij is een keuken veel belangrijker dan een badkamer.Wie komt er in je badkamer. Je gezin? En 1x een logee? Maar dat is persoonlijk natuurlijk.

Qua badkamer. Hebben wij op de vloer andere tegels laten leggen dan standaard. Dit had een meerprijs van 6 euro per M2. Dit zijn prima tegels. Misschien niet de allermooiste. Maar voor ons mooi genoeg. Muur tegels standaard laten uitvoeren. (Keuze uit 6 kleuren). Badkamer meubel en glaxen douche meubel van de praxis. Deze zelf geïnstalleerd. Leiding werk voor een bad laten aanleggen. Want die past er nog in. Maar dat doen we later. Wel wat extra tegels ingekocht.

To wat ik je nog wil mee geven. Als het niet mogelijk is om zelf een keuken /badkamer te kopen. Dan is het standaard wat erin zit ook prima. Misschien niet zo'n goede kwaliteit maar je moet ergens beginnen.
Alle reacties Link kopieren
amby schreef:
11-06-2019 20:48
Wij hebben wel de standaard badkamers/toilet genomen, met de aanpassing van een muur om de douche af te schermen. Wij vinden ze echt dikke prima, grijze vloeren, witte tegels tot het plafond, en zwevende toiletten. Casco had het meer gekost met waarschijnlijk ong. dezelfde uitwerking. De projectleverancier was overigens ook belachelijk duur. Wastafelmeubels hebben we bijv. later zelf nog geplaatst, gewoon van de Ikea/Praxis.

De keuken was een ander verhaal. De standaard keuken vond ik veel te klein, de keuken cheque leverde bij de projectleverancier weinig op. We hebben de aannemer de leidingen laten verleggen (€1000) en bij een lokale keukenboer een keuken gekocht. Maar in tegenstelling tot de badkamer, vind ik de keuken wel belangrijk.

Je kan qua investering natuurlijk beter je geld steken in een uitbouw oid, maar als je zelf een tijd in het huis wilt wonen, dan is een acceptabel niveau van afwerking wat mij betref ook wel fijn. Je kan bij alles wel denken van ‘dat komt later wel’, maar ik wilde ook niet continue maar blijven sparen en verbouwen.

Het is altijd middelen tussen je wensen en je budget bij nieuwbouw, dus weeg goed af wat je belangrijk vindt. Wij zaten destijds op heel strak budget, als ik het nu opnieuw zou moeten doen met de huidige overwaarde op ons huis, dan zou ik een hoop anders doen, maar er zou nog steeds geen extra euro naar de badkamer gaan. :proud:
Bedankt voor je ervaring!
Alle reacties Link kopieren
Oohja to wij hebben idd nog een zwevend toilet gedaan. Dit was 600 euro extra.
Alle reacties Link kopieren
Oohja gewoon even benieuwd wat voor soort huis hebben jullie gekocht? Eerste huis? Ik vond een nieuwbouw huis kopen meestal een heel leuk proces.
Alle reacties Link kopieren
In ons nieuwbouwappartement hebben we zowel de keuken en de badkamer aangepast.

De standaard keuken was opzich prima. We kregen €3000 terug als we zonder keuken namen, of €5000 als we een andere keuken namen bij de project keukenleverancier. De 2e hebben we gedaan, €5500 extra betaalt voor de keuken en €1100 voor de aanpassing van het leidingwerk. Veel van de kopers hebben de keuken wel aangepast.

Voor de badkamer zijn de meeste medekopers voor de standaard gegaan, maar mijn vriend vond dat helemaal niks, dus hoppa €10.000 neergeteld voor een andere badkamer en wc (mooie tegels, los bad en regendouche, badmeubel, radiator, glazen wand, douchegoot ipv put, het is al snel duur).

Als je het geld er niet voor hebt dan houdt het simpel op. Maar de keuken gelijk goed hebben vinden de meeste mensen toch wel de moeite waard.

De keus tussen een uitbouw en badkamer zou ik ook zeker voor de uitbouw gaan.
Alle reacties Link kopieren
Ons nieuwbouwhuis is vrij recent opgeleverd. We kozen voor de standaard badkamer met kleine aanpassingen (bijv. grotere vloertegels) en daarnaast zijn we van plan veel zelf te (laten) doen zoals het plaatsen van het bad en de douchewand. Meerwerk was bij ons project echt belachelijk duur, maar voor iets laten vervallen kreeg je haast niks terug. Vandaar deze keuze. Vind de badkamer niet de mooiste, maar zeker niet de lelijkste. :)

Keuken was bij ons niet standaard maar vanuit het project was er wel een "aanbieding", ik dacht ook bij Bruynzeel. Een simpele keuken met het goedkoopste apparatuur zou daar al de 12k overstijgen...nu gekozen voor een uitgebreidere Ikea keuken met A-merk apparatuur voor de helft van de prijs.

Veel succes met al die keuzes!
You snooze, you lose
Alle reacties Link kopieren
Dank Murene. Wij gaan waarschijnlijk dit weekend naar The Warehouse is Rotterdam om alles te zien. Weet al dat bad 2.500 euro kost, echt onwijs duur. Dus ik ben ook lichtelijk geneigd nog dingen zelf te (laten) doen. En als keuken niet bevalt, is Ikea met goede apparatuur ook ons plan B. Goed om jullie ervaring te lezen.

Essychan: ja keuken voor badkamer en uitbouw weer voor keuken idd. Gisteren een berekening gemaakt en het gaat lukken qua maandlasten maar het moet echt niet veel duurder worden. Eerst besluiten of we standaard keuken nemen of toch zelf iets doen, en dan heel rap een ontwerp maken en evt leidingen enzo laten verleggen in het plan (moeten we binnen 2 weken doorgeven). Of is leidingen verleggen etc ook verstandiger (goedkoper) om later zelf te doen??

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven