Huis zonder buitenruimte

11-06-2019 19:25 66 berichten
Zoals de titel al zegt: wij overwegen ons huidige appartement te verkopen en iets goedkopers terug te kopen om wat meer geld over te houden voor vakanties etc.
We hebben een heel leuk appartement gezien. Alles vrijwel nieuw, we zouden er zonder verbouwen of opknappen zo in kunnen.
Het heeft echter geen buitenruimte. Wel heel veel kiepkantel ramen op het zuiden.
Wij hebben nu een vrij ruim balkon waar ik af en toe, en echtgenoot vrijwel nooit gebruik van maakt. Voor hem maakt het dus niet zo veel uit. Ik vraag me af in hoeverre ik het zal missen.
Wie woont ook zo of heeft zo gewoond en hoe waren jullie ervaringen?
N.b. we hebben geen thuiswonende kinderen meer.
Het klinkt als een gevangenis. Lijkt me vreselijk om zo opgesloten te zitten in een betonblok tussen de buren zonder groen/eigen ruimte. Neem aan dat je alsnog meer dagen thuis bent dan op reis en dan moet je daar wel mee dealen.
Alle reacties Link kopieren
Dat is toch heel persoonlijk?
Mij lijkt het niks.
In een park gaan zitten is toch anders dan in je privacy in je eigen tuin of op je eigen balkon.
Alle reacties Link kopieren
Stel jezelf allereerst de vraag idd of je dat wel kan wennen. Ten tweede wat als jullie het nu kopen en in de toekomst willen verkopen in die zin is de prijs er ook naar denk namelijk dat t grotendeels vd mensen liever wel een balkon of tuin willen. En naarmate je ouder word ben je misschien niet altijd meer in de gelegenheid om het huis uit te moeten om even buiten te kunnen zijn.
bibi70 wijzigde dit bericht op 11-06-2019 19:30
21.33% gewijzigd
Als je er nu (bijna) geen gebruik van maakt, denk ik dat het wel wat voor je kan zijn. Je moet je wel bedenken dat als je ooit wil verkopen en het is dan een kopersmarkt, een appartement zonder buitenruimte niet interessant is. Dat zul je merken in looptijd en prijs. Lijkt me best een risico. Zeker aangezien het nu een verkopersmarkt is (= hoge prijzen).
Ik zou het vreselijk vinden om geen buitenruimte te hebben maar dat ben ik. Je moet echt zelf beslissen hierin.
Ik zou mijn tuin niet willen missen. Voor mij zou ook alleen maar een balkon ook niks zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er niet aan moeten denken. Het open zetten van een deur geeft een gevoel van vrijheid. Of je nu gebruik maakt van je balkon/tuin of niet.

En ik denk dat meerendeel van de kopers het niet zouden kopen. Daardoor raak je het misschien minder snel kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Krijg je spijt van!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou dat echt niet willen.
Ik zit niet eens zo vaak buiten maar als het echt niet kan zou ik het missen.

Als je vrij bent en het is mooi weer dan maakt het niet zo veel uit
Dan kan je een strand, park of terras op zoeken.

Maar juist voor dat verloren uurtje, / halve uurtje is het fijn als je even op je eigen balkon kan zitten.
heel veel kiepkantel ramen op het zuiden
Dat is misschien niet zo'n pré, want het zuiden kan heel warm zijn. Tenzij je er zonwering kan aanbrengen.
Ik heb een tuin maar als ik in een appartement zou wonen zou ik het balkon alleen al graag willen hebben om eens lekker een rek kleding te kunnen luchten, even over de rand te hangen en frisse lucht op te snuiven, buiten zijn zonder dat je echt weg hoeft enz. Geen buitenruimte zou me een enorm opgesloten gevoel geven.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een leuk appartementje laten schieten door het ontbreken van een balkon. Ik vind het heel fijn om even buiten te zitten, dit doe ik niet lang maar soms even zitten en weer naar binnen.

Het is wel heel persoonlijk, als je het nu niet heel bijzonder vindt zal je het ook niet missen. Maar zoals aangegeven kan het voor eventuele toekomstige kopers wel een probleem zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een appartement zonder buitenruimte en dacht in het begin dat het noooooit zou wennen (toen ik hier kwam wonen was de nood hoog, ik had niet de luxe om een woning af te wijzen).
Maar nu, tien jaar later, valt het reuze mee. Er is een groot grasveld naast de flat en een park/bos op 3 minuten fietsen. Ik mis die eigen ruimte niet zo eigenlijk.

Tsja, het is dus heel persoonlijk... Ik hou het hier uit doordat ik wel naar buiten kan dichtbij huis.
ikBedoelHetGoed schreef:
11-06-2019 19:35
Dat is misschien niet zo'n pré, want het zuiden kan heel warm zijn. Tenzij je er zonwering kan aanbrengen.
Er zitten screens aan de buitenkant voor alle ramen en aan de binnenkant ook nog zonwering.
stippensokken schreef:
11-06-2019 19:36
Ik heb een appartement zonder buitenruimte en dacht in het begin dat het noooooit zou wennen (toen ik hier kwam wonen was de nood hoog, ik had niet de luxe om een woning af te wijzen).
Maar nu, tien jaar later, valt het reuze mee. Er is een groot grasveld naast de flat en een park/bos op 3 minuten fietsen. Ik mis die eigen ruimte niet zo eigenlijk.

Tsja, het is dus heel persoonlijk... Ik hou het hier uit doordat ik wel naar buiten kan dichtbij huis.
Hier is ook een park op 5 minuten lopen en een plantsoen op 2 minuten lopen. En eventueel een stoeltje bij de voordeur zou ik ook wel aandurven denk ik.
Mayapril schreef:
11-06-2019 19:39
Er zitten screens aan de buitenkant voor alle ramen en aan de binnenkant ook nog zonwering.
Dat zal wel een slok op een borrel schelen in de hitte. En de ramen kunnen dus open. Het zou mij wel onoverkomelijk lijken onder die omstandigheden geen buiten te hebben.

Ik vind het wel slim om een stapje terug te doen in woonlasten om daarmee leuker te kunnen leven.
anoniem_361479 wijzigde dit bericht op 11-06-2019 19:49
Reden: tikfout
0.11% gewijzigd
Mayapril schreef:
11-06-2019 19:41
Hier is ook een park op 5 minuten lopen en een plantsoen op 2 minuten lopen. En eventueel een stoeltje bij de voordeur zou ik ook wel aandurven denk ik.
Volgens mij heb je al besloten :)
Niet doen!
Mayapril schreef:
11-06-2019 19:41
Hier is ook een park op 5 minuten lopen en een plantsoen op 2 minuten lopen. En eventueel een stoeltje bij de voordeur zou ik ook wel aandurven denk ik.
Daar heb je gelijk in. Mijn moeder gaat ook niet op haar dakterras op het zuiden zitten. Veel te heet. Wel op een bankje bij de voordeur. Net als de buurvrouwen. Kopje koffie erbij, puzzeltje, kletspraatje.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben helemaal geen buitenmens. Wij zochten zelfs bewust een huis zonder echte tuin. We hebben nu wel een stadstuintje (nou, stadsterras), maar daar zit ik zo goed als nooit. En man ook niet. Maar iets van buitenruimte is handig, al is het maar om het vuilnis of zo te zetten.
Dit gezegd zijn: we hebben ooit wel in een huis gewoond zonder iets van buitenruimte en dat was ook te doen. Toen gingen we zelfs af en toe picknicken in het park. Sinds we wel buitenruimte hebben, kan ik de keren dat we buiten eten per jaar, op 1 hand tellen.
Ik heb vanwege de kinderen een huis met een tuin gekocht. De keren dat ze er gespeeld of gezeten hebben zijn op vier handen te tellen (in 9 jaar). Toch zou ik niet helemaal zonder buitenruimte willen. Die keer dat je buiten wilt zitten is dat toch het fijnst op eigen terrein. Toen ik in een appartement met balkon woonde, zat ik daar wel regelmatig. Niet in de zon, maar juist aan de schaduwkant als het warm was (ik had twee balkons, Noord en Zuid).
herfstappeltaart schreef:
11-06-2019 19:44
Volgens mij heb je al besloten :)
Nou....We moeten nog wel verkopen hoor....
Alle reacties Link kopieren
Je hebt nu een buitenruimte waar je af en toe gebruik van maakt zeg je.

Wat is af en toe?
En hoe gebruik je het dan?

Als je denkt zonder balcon oid te kunnen, Kun je nog kijken of je in het nieuwe appartement een Frans balcon kan maken. Dus wel openslaande deuren, maar daar dan een hekje voor.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat het er ook aan ligt hoe de ruimte en de omgeving eruit zien.
In Utrecht had ik 2 balkons en keek ik op andere blokkendozen (niet gezellig).
Nu heb ik een gezellige tuin die leuk aangeplant en ingericht is en nu zit ik regelmatig in de tuin.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven