Nieuwbouwhuis: ruzie om keuzes

12-06-2019 09:17 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag iedereen. Ik zit met het volgende "probleem", of nouja, het zit me niet helemaal lekker. Hier komt ie:

Onlangs heb ik de sleutel gekregen van mijn nieuwbouwhuis. Deze is vrij kaal opgeleverd omdat het meerwerk belachelijk duur was bij dit project en met name mijn vader zei dat hij of iemand die hij kon het wel veel goedkoper en/of beter kon doen. Hij was overal heel optimistisch over.

Helaas gaat alles niet zo snel als gehoopt en breekt het klussen en de troep in het huis me op. Dingen duren langer dan gedacht of die contact van mijn vader die de keuken en dakkapel zou plaatsen kon toch niet zo snel. Ik heb daarna besloten om meer klussen uit handen te geven via Werkspot om zo wat stress en tijd te besparen.

Ik wil bijvoorbeeld snel een dakkapel laten plaatsen omdat er nu geen licht is op zolder en er schimmels zijn door onvoldoende ventilatie en bouwvocht. Ik had een bedrijf gevonden waar ik een mooie offerte had gekregen, iemand vrijblijvend langs kwam en ik voelde me er fijn bij. Dus wil ik er wel voor gaan.

Toen ik dat mijn vader vertelde werd hij boos. Volgens hem deugen prefab dakkapellen niet en kan zijn contact het veel beter en goedkoper op de traditionele manier. Hij ging letterlijk een uur lang op zoek naar dingen om puur het bedrijf waarmee ik in zee wilde gaan af te kraken. Hij begon er ook over van hoe hij nu zijn contact dit moest gaan vertellen, terwijl IK niks heb afgesproken met die contact en hij naar mijn idee het dakkapel niet snel genoeg kan plaatsen en er kwalitatief geen verschillen zijn tussen prefab en traditionele dakkapellen.

Hoewel ik me hier niks van wil aantrekken knaagt het wel aan me en word ik er gestresst door. Mijn vader doet enorm zijn best en klust veel aan het huis, maar met dit soort dingen botst het en wordt hij héél onredelijk. Vaak denkt hij ook dingen beter te weten dan anderen (zo was hij ervan overtuigd dat iets een draagmuur was en wilde hij het zelfs niet geloven toen de aannemer zei dat het niet zo was). Hoe kan ik hier het beste mee om gaan? Of hebben jullie soortgelijke ervaringen? Alle tips zijn van harte welkom! Het voelde in ieder geval al goed om hier even mijn hart te kunnen luchten :)...
You snooze, you lose
Beste vader,
Lief dat je me zo wil helpen met mijn huis, maar jouw contact kan helaas de klussen niet snel genoeg afmaken. Daarom ga ik met een ander in zee.
Want hey, het is MIJN huis. Dus laat het me op MIJN manier doen.
Alle reacties Link kopieren
WIENS huis is het eigenlijk???
Overigens heb ik zo'n schoonvader. Die weet ook alles zo enorm goed.
Helaas heeft hij in ons nieuwe huis ooit de vloer vernaggeld door het verkeerd te leggen en op een slaapkamer het behang verkeerd geplakt.

Dus nee, van mij hoeft dat geklus door een goedbedoelende beunhaas niet meer. Liever een professional waarbij je je bij fouten op de garantie kan beroepen.
Hij gedraagt zich alsof je nog een kind bent. Dat herken ik van mijn eigen vader, die heeft dat heel lang gedaan en soms nog. Gewoon rustig en consequent blijven en je eigen keuzes maken. Sommige vaders lijken het maar heel moeilijk te vinden hun dochters als volwassenen te beschouwen.
-Darkside- schreef:
12-06-2019 09:24


Dus nee, van mij hoeft dat geklus door een goedbedoelende beunhaas niet meer. Liever een professional waarbij je je bij fouten op de garantie kan beroepen.
Zo hebben wij het ook gedaan ja. Mijn schoonvader begreep bijvoorbeeld ook niet dat we de vloeren lieten leggen. Dat, terwijl zijn zelfgelegde vloeren er een stuk minder mooi in liggen dan onze, door een professional gelegde vloeren. Idem met de keuken en het sanitair. Bovendien hadden we, toen we lekkage kregen door een verkeerde kitrand, meteen recht op kosteloze reparatie.
Bovendien waren de kosten van de arbeid maar een fractie van de totale uitgaven aan de verbouwing in ons huis, maar het scheelde ons een hoop zorgen en ergernissen.
Alle reacties Link kopieren
Als ik 1 ding geleerd heb, GEEN familie betrekken bij je verbouwing, levert alleen maar gedoe op. En zoals Darkside al zegt: Liever een professional waarbij je je bij fouten op de garantie kan beroepen.
Het is jouw huis toch? Pa, mijn huis, mijn keuzes, bedankt voor je hulp.
Alle reacties Link kopieren
Jouw huis, jij beslist.

(Heb je wel al een vergunning om een dakkapel te plaatsen? Of hoeft dat daar niet?)
Alle reacties Link kopieren
Ga wel de referenties na van die "professional" op werkspot. Het is niet omdat de man sympathiek en betrouwbaar overkomt dat hij dat ook is. En geef zeker geen voorschot. Eerst werk en dan betalen!
Alle reacties Link kopieren
Dank voor jullie snelle reacties! Inderdaad heel herkenbaar allemaal...dit is voor mij nu ook een les om geen familie te betrekken bij dit soort grote verbouwingen 😅...ik moet inderdaad ook meer voor mezelf opkomen: het is inderdaad mijn huis.

Dakkapel wordt vergunningsvrij geplaatst en de professional had hele goede recensies, ook buiten Werkspot :)
You snooze, you lose
Alle reacties Link kopieren
Het is toptijd in de bouw, de wachttijden zijn lang en de prijzen torenhoog. Maak keuzes, Dan de dakkapel maar later (ventilatieprobleem bij de bouwer neerleggen, je zult waarschijnlijk niet de enige zijn).Zaken die niet kunnen wachten zoals een vloer wel nu goed regelen. Heb je je van te voren niet ingelezen over bijkomende kosten bij een huis? Want juist nu je omhoog zit en alles snel klaar wil hebben zal de,prijs er ook naar zijn. Werk met erkende bedrijven en aannemers en niet met beunen. Bedenk of je een vaste prijs gaat doen of op regie. Stop de samenwerking met je vader, anders zit je nog jaren vast aan zijn opmerkingen over hoe mooi de dakkapel van zijn keuze uiteindelijk is geworden. 'Dankzij mij heeft Murene dit of dat. En dat daar heeft ze zelf geregeld, nou je kunt wel zien dat dat veel te duur is en het zit scheef/niet goed etc.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Met familie moet je wandelen, niet handelen.
Alle reacties Link kopieren
Jouw huis, jij betaalt en dus bepaal jij ook. Zeg rustig tegen je vader dat je heel blij bent met zijn hulp, maar dat je dit echt op jouw manier wilt doen omdat het anders te lang gaat duren.

Bovendien zijn prefab dakkapellen net zo goed. Een kennis van mij is aannemer en die zei dat laatst nog (wij zijn ook aan het kijken voor dakkapellen).
Alle reacties Link kopieren
eens met iedereen hierboven.
ik heb geen ervaring met nieuwbouw overigens maar.....
schimmels op zolder? dat lijkt me toch echt niet goed, raam of geen raam...
Maar ik zou die dakkapel lekker laten zetten hoor! check wel ff of dat bedrijf ook CBW ofzo is aangesloten voor er wat gebeurt en je geen poot hebt om op te staan (ik gun je vader dat “zie je wel” moment echt niet :-D)
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
Poker schreef:
12-06-2019 09:37
Ga wel de referenties na van die "professional" op werkspot. Het is niet omdat de man sympathiek en betrouwbaar overkomt dat hij dat ook is. En geef zeker geen voorschot. Eerst werk en dan betalen!
Dit wilde ik ook schrijven. Veel aannemers en zzp'ers komen om in het werk en maken nauwelijks nog gebruik van werkspot. Het risico op een beunhaas is aanwezig. Zoek alles dus goed uit.

Ook met je keuze voor kwaliteit. De ene prefab is de ander niet, net als de ene traditionele bouw de anderen iet is.

Heb je het schimmel probleem al bij de bouwer neergelegd?
Alle reacties Link kopieren
Ik snap deels je vader wel hoor. Hij doet moeite om iemand te vinden die klus X kan doen, en dan zeg je doodleuk ‘O hoeft niet meer’. Ik begrijp heel goed dat hij dat niet leuk vind om dat tegen die persoon te zeggen. Dan had je bij voorbaat al moeten zeggen; pa je hoeft niemand te vragen want ik regel het zelf wel via werkspot.’

Daarnaast is het volgens mij algemeen bekend dat de bouw het loei druk heeft momenteel en dat overal forse wachttijden voor gelden. Iemand die wel op korte termijn beschikbaar is, levert die wel goed werk? Waarom heeft die persoon geen wachttijd?

Een beunhaas is op zich niks mis mee. Persoonlijk zou ik liever zelfs een beunhaas hebben (vaak ken je die via via) dan een totaal onbekende via werkspot.

Tuurlijk begrijp ik dat het jou huis is, en jou keuze, maar dan moet je duidelijker zijn richting je vader. Je laat dit zelf gebeuren en pas als het niet naar jou zin gaat dan is pa de pisang en alles wat hij geregeld heeft niet goed. Als pa zou ik daar ook kribbig van worden.
Alle reacties Link kopieren
Betaald je vader (mee)? Want alleen dan kan ik zijn bemoeizucht begrijpen
deenje schreef:
12-06-2019 10:36
Betaald je vader (mee)? Want alleen dan kan ik zijn bemoeizucht begrijpen
Mwah....ik word altijd plaatsvervangend boos als ik bij Say yes to the dress weer zo'n (schoon)moeder zie die persé wil dat de bruid een witte prinsessenjurk neemt ipv wat de bruid zelf wil, omdat zij betaalt.
Leuk dat je financieel geholpen wordt, maar dat wil niet zeggen dat de betaler dan alles bepaalt. Zij gaan er immers niet wonen.
Je bent volwassen en het is jouw huis, grow soms balls.
Alle reacties Link kopieren
Schimmel op zolder bij een nieuwbouwhuis? Dan zou ik de aannemer maar eens langs laten komen. Kan niet de bedoeling zijn.
Alle reacties Link kopieren
Poker schreef:
12-06-2019 09:37
Ga wel de referenties na van die "professional" op werkspot. Het is niet omdat de man sympathiek en betrouwbaar overkomt dat hij dat ook is. En geef zeker geen voorschot. Eerst werk en dan betalen!
ik heb via werkspot onlangs een aantal vaklieden voor verschillende klussen ingehuurd en ben uiterst tevreden juist!
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
Mijn man en vele vrienden van ons zitten in de bouw. Het gaat daar momenteel zo goed dat ik persoonlijk twijfels heb bij bedrijven die het van klussen via WerkSpot moeten hebben. Dit ter zijde, lekker je eigen keuzes maken. Het is tenslotte jouw huis waar jíj nog lang van moet genieten.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan mij voorstellen dat je gewoon zelf wilt beslissen hoe en wat, het is jouw huis. En zo'n contact van je vader hoeft niet goedkoper/beter te zijn dan een ander bedrijf.
Snel je wilt iets laten doen, vraag diverse offertes op, vraag eventueel aan je vader of zo'n contact ook een offerte wil maken. En vergelijk ze dan.

Dat hij wil helpen, is natuurlijk super lief. Maar dat geeft hem geen rechten. Zorg er wel voor dat je blijft communiceren en vergeet niet dat het jouw huis en geld is. Jij moet er mee leven.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Een keer beweerde een aannemer bij hoog en bij laag dat een bepaalde muur geen dragende muur was, terwijl ik heel zeker wist dat het dak zou instorten als hij de muur zou weghalen. Ik had gelijk want ik had de bouwtekening.

Dus een aannemer weet het ook niet altijd. Hij had best een goede naam dus ik stond er echt van te kijken. "Foutje bedankt!". :)

Overigens kan ook een dragende muur worden weggebroken maar dan moeten er metalen steunpilaren onder. Hebben we toen niet gedaan.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven