Aardbevingschade.

12-06-2019 14:00 19 berichten
Ik ben benieuwd of hier nog meer mensen uit het Noorden zitten die kampen met bevingsschade van de afgelopen tijd nav de gaswinning.
We hebben vandaag het bericht gekregen dat de beoordeling/afhandeling procedure 15 maanden langer gaat duren. En we wachten al zon 8 maanden.
Alles gaat via het rijk/nam en beving experts. Het heeft geen zin een traject in te gaan via een eigen aannemer. Alles moet aangemeld worden.
Voor de 1 een ver van je bed show en snap ook dat mensen denken ; het zijn maar bevingen van +/- 3 op schaal van Richter. Als je hier al jaren woont ondervind je wat de gevolgen zijn . Huizen raken onverkoopbaar en steeds meer beschadigd .. Het is te zot voor woorden
Alle reacties Link kopieren
Ik kan mij een beetje voorstellen hoe je je voelt, ik woon in het uiterste zuiden van het land en ons huis heeft veel scheuren door mijnschade, wordt door overheid niks mee/aan gedaan..
Alle reacties Link kopieren
Vrienden van mij wonen in die hoek. Als ik hun verhalen hoor.... Het is om te janken en ik vind het schandalig dat de overheid en de NAM jullie zo in de steek laat. Je kan hier alleen maar slechter uit komen. Heb erg met jullie te doen.
Alle reacties Link kopieren
LolitaFleur schreef:
12-06-2019 14:00

Voor de 1 een ver van je bed show en snap ook dat mensen denken ; het zijn maar bevingen van +/- 3 op schaal van Richter.

Laatst heb ik dat ook al tegen iemand gezegd, als zo'n aardbeving op grote diepte is (wat vaak het geval is op andere plaatsen), is dat amper voelbaar en is er weinig schade. Als het dichter bij de oppervlakte is (zoals in Groningen), is de beving aan de oppervlakte veel heviger en zijn de effecten navenant erger, zowel materieel als emotioneel. Ik vind het ronduit schandalig hoe de Groningers behandeld worden door NAM, Shell en overheid. En ik hoop dat er de afhandeling van schades snel op een fatsoenlijke manier geregeld gaat worden.
Hou de wet van drie in ere, driemaal zullen je daden wederkeren. Leer de wet en leer ook goed, dat wat je zaait je ook oogsten moet!

Disclaimer: alles wat ik schrijf is mijn mening, ongeacht de overeenkomsten met waarheid....
Alle reacties Link kopieren
Ik heb na de beving in Westerwijtwerd weer behoorlijke schade (woon in de binnenstad van Groningen). Ik moet het nog melden, de meeste van mijn buren ook. Aangezien ik alles een paar jaar geleden opnieuw heb laten stucen, is de schade heel duidelijk. Mijn bovenburen hebben behang en dan zie je dus niks. :|
Alle reacties Link kopieren
LolitaFleur schreef:
12-06-2019 14:00
. Huizen raken onverkoopbaar
Begrijp mij niet verkeerd, het is echt heel vervelend voor alle betrokkenen.
Maar de huizen in Noordoost Nederland zijn al jaren onverkoopbaar.
En dat komt niet door die aardbevingen, maar gewoon omdat bijna niemand daar wil wonen.

Ook in gebieden daar zonder aardbevingen kosten huizen bijna niets. Het zijn krimpregio's.
jo12345 schreef:
12-06-2019 17:06
Begrijp mij niet verkeerd, het is echt heel vervelend voor alle betrokkenen.
Maar de huizen in Noordoost Nederland zijn al jaren onverkoopbaar.
En dat komt niet door die aardbevingen, maar gewoon omdat bijna niemand daar wil wonen.

Ook in gebieden daar zonder aardbevingen kosten huizen bijna niets. Het zijn krimpregio's.
Dat valt best mee. Om mij heen en onder ander wij zelf hebben afgelopen jaren voor al deze toestand onze huizen nog prima kunnen verkopen . Het verkrijgen van hypotheek en eigen inbreng spelen daarnaast ook een grote rol. Het is voor starters bijna onmogelijk een woning te kopen tegenwoordig. Vandaar ook veel huur in de steden. En ik geef ze geen ongelijk. Nu is er een nog grotere stempel gedrukt op het noorden en tal van huizen staan geregistreerd met schade waar nog naar gekeken moet worden. Het huis van mijn schoonzus en zwager staat inmiddels aan de achterkant in de steigers. Je zou bijna hopen dat de boel nog een keer instort (zonder gewonden uiteraard) zodat er eens gas op de plank wordt gegeven de boel aan te pakken. Gelukkig start binnenkort de bouw van nieuwe woningen voor de eerste gedupeerden maar weet niet of dit huur of koop huizen zijn. (oude huizen gaan plat en komen nieuwe aangepaste woningen voor in de plaatst )
Alle reacties Link kopieren
Dreamchild schreef:
12-06-2019 14:18
Laatst heb ik dat ook al tegen iemand gezegd, als zo'n aardbeving op grote diepte is (wat vaak het geval is op andere plaatsen), is dat amper voelbaar en is er weinig schade. Als het dichter bij de oppervlakte is (zoals in Groningen), is de beving aan de oppervlakte veel heviger en zijn de effecten navenant erger, zowel materieel als emotioneel. Ik vind het ronduit schandalig hoe de Groningers behandeld worden door NAM, Shell en overheid. En ik hoop dat er de afhandeling van schades snel op een fatsoenlijke manier geregeld gaat worden.
Als een aardbeving op 10-15km diepte plaatsvindt zoals ze in Nieuw-Zeeland of Californië of Limburg plaatsvinden dan wordt de energie van die aardbeving over een veel groter gebied in de aardkorst verdeeld waardoor het uiteindelijke effect aan het aardoppervlak veel lager is dan wanneer de aardbeving op 3km diepte plaatsvindt zoals hier in Groningen. De energie van die aardbeving bereikt veel sneller het aardoppervlak waardoor het effect veel groter is.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb van deze twee bevingen gelukkig geen schades gekregen. Ik woon aan de noordoostrand van de stad. We hebben bij Huizinge destijds mazzel gehad met de afhandelaar van destijds, dat was toen best snel geregeld allemaal. Vrienden van mij wonen in Garrelsweer en zij zijn nog steeds bezig met hun schades na Huizinge, en elke keer komen er nieuwe schades bij.
Er klopt gewoon helemaal niets van de rapporten. Er komt een nieuw rapport, dan missen er weer spontaan schades die er eerst wel in zaten. Scheuren van 3 meter zijn ineens 30 cm of zitten op een andere plek.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
jo12345 schreef:
12-06-2019 17:06
Begrijp mij niet verkeerd, het is echt heel vervelend voor alle betrokkenen.
Maar de huizen in Noordoost Nederland zijn al jaren onverkoopbaar.
En dat komt niet door die aardbevingen, maar gewoon omdat bijna niemand daar wil wonen.

Ook in gebieden daar zonder aardbevingen kosten huizen bijna niets. Het zijn krimpregio's.
:bonk:
suzyqfive schreef:
12-06-2019 18:06
Ik heb van deze twee bevingen gelukkig geen schades gekregen. Ik woon aan de noordoostrand van de stad. We hebben bij Huizinge destijds mazzel gehad met de afhandelaar van destijds, dat was toen best snel geregeld allemaal. Vrienden van mij wonen in Garrelsweer en zij zijn nog steeds bezig met hun schades na Huizinge, en elke keer komen er nieuwe schades bij.
Er klopt gewoon helemaal niets van de rapporten. Er komt een nieuw rapport, dan missen er weer spontaan schades die er eerst wel in zaten. Scheuren van 3 meter zijn ineens 30 cm of zitten op een andere plek.
Het is 1 grote zooi. Je zou bijna denken dat ze moedwillig de boel vertragen zo. Garrelsweer is 1 drama. Wij zitten “gelukkig” nog de andere kant op.
jo12345 schreef:
12-06-2019 17:06
Begrijp mij niet verkeerd, het is echt heel vervelend voor alle betrokkenen.
Maar de huizen in Noordoost Nederland zijn al jaren onverkoopbaar.
En dat komt niet door die aardbevingen, maar gewoon omdat bijna niemand daar wil wonen.

Ook in gebieden daar zonder aardbevingen kosten huizen bijna niets. Het zijn krimpregio's.
Wat een oerdomme reactie. Randstadter zeker?
Alle reacties Link kopieren
Toch genoeg nieuwbouwwijken die hier gebouwd en verkocht worden.

Mooi dorp, alle voorzieningen, middelbare scholen op fietsafstand. Maar toen we hier kwamen wonen in 2004 was het nog niet zó erg met de aardbevingen.

Huizinge heeft ons behoorlijk veel tijd gekost. En die experts van de NAM zijn zó goed, dat ze door de stuclaag heen kunnen zien hoe jouw villa is gemetseld.

Godzijdank hadden we een aankoopkeuring laten doen door de Vereniging Eigen Huis, waarmee we konden aantonen dat we een perfect huis hadden.
Diezelfde man hebben we gevraagd om de contra-expertise te doen. Nadat we de stuclaag hadden afgebikt bleek ons huis prima gemetseld, en moest de NAM alsnog dokken.

Vorige week weer drie schades gemeld van Westerwijtwerd. Garmerwolde moet nog gemeld worden.

Deze documentaire laat zien hoe hier met mensen wordt omgegaan. Hun nieuwe, aardbevingsbestendige huis heeft ook weer scheuren...

De Stille Beving

https://vimeo.com/246601277
snoesje666 wijzigde dit bericht op 13-06-2019 08:23
0.10% gewijzigd
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
90% van de "aardbevingsschadekosten" gaat op aan procedures, experts en Zuidas-advocaten. 10% gaat naar reparaties.


https://www.dvhn.nl/groningen/%E2%80%98 ... 39181.html


Uit cijfers van Nationaal Coördinator Alders blijkt dat er in het derde kwartaal 22,8 miljoen euro ging naar de schadeafhandeling, terwijl er in diezelfde periode gemiddeld 656 euro per afgerond schadegeval is uitgekeerd. Er zijn in deze periode 3379 schades afgewikkeld voor 2,2 miljoen euro. De uitvoeringskosten bedroegen dus ruim 20 miljoen euro.

Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Begin jaren 60 van de vorige eeuw werd er al gewaarschuwd voor de gevolgen van de aardgaswinning.

https://www.anderetijden.nl/artikel/598 ... R0JBziGk5I
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
jo12345 schreef:
12-06-2019 17:06
Begrijp mij niet verkeerd, het is echt heel vervelend voor alle betrokkenen.
Maar de huizen in Noordoost Nederland zijn al jaren onverkoopbaar.
En dat komt niet door die aardbevingen, maar gewoon omdat bijna niemand daar wil wonen.

Ook in gebieden daar zonder aardbevingen kosten huizen bijna niets. Het zijn krimpregio's.

Dat klopt, het ligt niet alleen daar aan, maar het maakt het er ook niet makkelijker op natuurlijk.
Snoesje666 schreef:
12-06-2019 23:21
Begin jaren 60 van de vorige eeuw werd er al gewaarschuwd voor de gevolgen van de aardgaswinning.

https://www.anderetijden.nl/artikel/598 ... R0JBziGk5I
Uiteraard een geheim onderzoek met informatie die niet werd vrijgegeven voor de inwoners. Corrupte bende met elkaar. Nu maar zoet houden en de noorderlingen laten zich pamperen met een dooie mus.
Alle reacties Link kopieren
jo12345 schreef:
12-06-2019 17:06
Begrijp mij niet verkeerd, het is echt heel vervelend voor alle betrokkenen.
Maar de huizen in Noordoost Nederland zijn al jaren onverkoopbaar.
En dat komt niet door die aardbevingen, maar gewoon omdat bijna niemand daar wil wonen.

Ook in gebieden daar zonder aardbevingen kosten huizen bijna niets. Het zijn krimpregio's.
Dus daarom mogen de huizen wel instorten?

De NAM veroorzaakt schade. Volgens artikel 6:162 BW hoort de veroorzaker de ontstane schade te vergoeden.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Eerst zien, dan geloven...

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/209672/W ... ot-vandaag



Alle gedupeerden in het aardbevingsgebied die tot 13 juni 2019 schade hebben gemeld bij de Tijdelijke Commissie Mijnbouw (TCMG) vallen onder de stuwmeerregeling.
Dat schrijft minister Eric Wiebes van Economische Zaken en Klimaat in een brief aan de Tweede Kamer. De regeling zou eerst op advies van TCMG tot 1 januari dit jaar gelden.

Aardbeving van Westerwijtwerd
Groningse bestuurders en Kamerleden vroegen de minister onlangs al om de regeling te verruimen tot 1 juni, zodat Groningers die schade hebben door de beving van Westerwijtwerd ook van de regeling gebruik kunnen maken.

Wiebes gaf al aan hiervoor zijn best te doen en zei destijds dat de 'het allemaal nog wel wat stoerder kon', maar dat hij hierover nog wel moest onderhandelen met de voorzitter van de TCMG.

Vaste vergoeding
De regeling houdt in dat mensen kunnen kiezen voor een vaste vergoeding van 5000 euro en niet meer hoeven te wachten op de afhandeling van hun schade. De maatregel is eenmalig, zo'n 19.000 schadegevallen komen hiervoor in aanmerking.

'Het is vrijwillig, de mensen kunnen ook van de gewone procedures gebruikmaken', zegt minister Wiebes. De minister verwacht dat hiermee het grootste gedeelte van het stuwmeer wordt opgelost, waardoor nieuwe schades sneller aan de beurt komen.

De regeling wordt niet verruimd voor mensen die voor 1 januari 2019 een schademelding hebben gedaan en kiezen voor herstel door een aannemer tot een bedrag van maximaal 11.000 euro. Wel kunnen gedupeerden straks aan de slag met een erkende aannemer naar keuze.

Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven