Wat is belangrijk in een keuken

15-06-2019 07:36 123 berichten
We hebben een nieuw huis gekocht en ik mag een nieuwe keuken gaan uitzoeken. Nu ben ik met onze huidige niet zo blij. Weinig werkruimte en weinig bergruimte. Dat zijn dus al twee eisen.
Maar wat is voor jullie belangrijk in een keuken? Misschien kom ik nog zaken tegen waar ik niet aan denk.
Alle reacties Link kopieren
Genoeg stopcontacten voor je electrische apparaten.

Geen deurtjes met melkglas; zie je alle zooi erachter liggen of je moet zorgen dat het netjes is opgeruimd.

Geen hoogglans; je blijft die vieze vingers eraf poetsen.

Zorg dat je afzuiging goed hangt, ook icm je lengte, zodat je niet telkens je hoofd stoot.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou bedenken wat het belangrijkste voor jou is in je keuken en daarvoor zou ik een paar dagen noteren waarom je opstaat en naar je keuken gaat. Het apparaat wat het belangrijkste is zou ik het dichtste bij de ingang plaatsen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Vaatwasser dicht bij spoelbak. Vaatwasser eventueel op hoogte
Lade’s zodat je niet achterin een kast moet duiken.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad genoeg kastruimte, en genoeg stopcontacten. Maar ook zeker op de goede plek.
Wat voor kookplaat wil je.
Ik heb bv nu een 4 pits, maar er passen maar 3 pannen tegelijk op.
Een goede oven vind ik zelf ook heel fijn..
Aparte oven en combi magnetron vond ik belangrijk omdat ik vaak van of met ovenschotels werk en dan de magnetron graag tegelijk kan gebruiken. Maar als je beiden nauwelijks gebruikt is dat onzin

Kookplaat die groot genoeg is voor pannen tegelijk. Bij onze vorige zaten wel 4 plaatsen maar er pasten geen pannen naast elkaar

Kraan die qua zwenkruimte bij het formaat van je spoelbak past. In vorig huis zat een grote kraan die steeds over het aanrecht liep als iemand hem iets had weg gedraaid om een pan af te gieten o.i.d.

Als het lukt qua aansluitingen een hoge druk stoomoven. Een gewone stoomoven vind ik daarmee niet te vergelijken en zou ik zelf niet meer kiezen.

Voldoende ruimte voor deuren of lades open zodat je nog langs kunt lopen.

Voor extra werkruimte hebben wij een verdiept aanrechtblad omdat er geen lengtemeters waren. Werkt prettig.

Wij hebben gekozen voor materialen en apparaten die makkelijk schoon te houden zijn. Dus oven met pyrolease, kookplaat volledig plat, spoelbak met afgeronde hoeken etc.

Nou, hopelijk heb je wat aan onze tips En veel plezier met keuken kiezen!
Ik heb nu 6 pits gas. Ik zou graag een 5 willen denk ik maar liever geen gas meer. Ik wordt gek van het schoonmaken. Ik zou graag een gewone oven willen met een losse combi.
Er worden toch regelmatig pizza’s gebakken en vanwege allergieën moeten die op aparte hoogtes gebakken worden.
Stopcontacten is ook wel belangrijk inderdaad die mis ik nu ook vaak
En ik heb dus nu mat crème deurtjes en daar wordt ik dus gek van de vlekken op. Ik zou denken dat hoogglans wit beter is?
Alle reacties Link kopieren
De juiste werkhoogte vind ik erg belangrijk. In mijn eigen keuken is het blad iets te laag, dat merk ik na een uurtje best wel.
Alle reacties Link kopieren
Hoogglans wit is super en je ziet echt geen vingers.
Allerbelangrijkste voor mij is een gasfornuis dat groot genoeg is zodat er gewoon normale pannen naast elkaar op kunnen staan. Belachelijk dat ze nog van die kleine dingetjes verkopen. Ik zou bijna zeggen: neem je pannen mee naar de winkel om te passen!
Alle reacties Link kopieren
Nooit je vaatwasser naast de muur, dat hadden wij in de vorige keuken en die muur werd steeds zo vies, zelfs met allerlei speciale verf erop (die je zou kunnen poetsen enzo) bleven er spetters op komen.

Spoelbak zonder rechte hoeken; heb ik nu en daar blijft toch steeds vuil in zitten.

Ik vind lades fijner dan gewone kastjes met planken.

Idd een gewone grote oven en apart een (combi-)magnetron.
Alle reacties Link kopieren
Geen gas...
Apparatuur die bij je wensen past.
Lades vind ik veel fijner dan kastjes vooral grote lades voor pannen e.d.
Een blad dat onderhoudsvriendelijk is.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Een handige indeling is ook fijn. Wij hebben een eiland en een wand. Ik kan met twee stappen zetten de hele vaatwasser uitruimen. Eerst de borden en bekers in de kast links, bestek etc en de la achter mij en de pannen en de rest in de la rechts van de vaatwasser.

Als je geen gas meer wil dan zou ik voor inductie gaan. Wij hebben een Bora met kookveldafzuiging. Werkt perfect en geen lelijke afzuigkap boven het eiland.

Lades zijn inderdaad ook fijn. We hebben ook een kastje met daarin 3 lades. Dat ziet er rustiger uit naast het gootsteenkastje en net zo praktisch.

Grote koelkast vind ik ook fijn. We hebben er een met hyperfresh lades (zijn 0 graden) en vlees, vis, groente en fruit blijft echt langer vers in die lades.
We willen inderdaad meer lades die mis ik nu. Maar servies moet kan neem ik aan wel het beste in de kast
Alle reacties Link kopieren
Geen kastjes maar laden onder! Ik heb de ene helft kasten en andere helft laden, zou alles laden willen! En apothekerskasten word ik ook blij van.
Een oven en magnetron los van elkaar. Een combi bakt nooit zo fijn.
Geen glanzend spatbord zoals spiegel of glas, die zijn de hel om schoon te maken.
Uittrekbare kraan vind ik ook echt ideaal, net zoals het kokende water uit de kraan. (Kinderen vanaf dag één verboden aan de kraan te zitten en dat gaat goed :) )
Aparte lade voor de afvalbakken.
Veel stopcontacten.
Goede afzuiger.
Dubbele wasbak.
Ik heb matte crème deurtjes en vind de vlekken meevallen. Alleen wel glazen deurtjes en die vind ik vreselijk. (Heb de keuken niet zelf uitgekozen)
kia・ora wijzigde dit bericht op 15-06-2019 08:12
1.16% gewijzigd
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Alle reacties Link kopieren
Inductie kookt prettiger dan keramisch. Bij keramisch duurt het heel lang voordat de temperatuur wijzigt als je 'm harder of zachter zet.
Gas kan natuurlijk ook maar gezien alle plannen voor de toekomst van de overheid kun je wellicht beter voor inductie kiezen.
Alle reacties Link kopieren
Oh ik heb zo lang over mijn bericht gedaan dat het meeste al genoemd is. :rofl:
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Ik heb nu een roestvrijstalen afzuigkap. Wat een hel. Die wil ik ook nooit meer. Bestaan die ouderwetse weggewerkte afzuigkappen nog?
Alle reacties Link kopieren
lisbeth schreef:
15-06-2019 08:15
Ik heb nu een roestvrijstalen afzuigkap. Wat een hel. Die wil ik ook nooit meer. Bestaan die ouderwetse weggewerkte afzuigkappen nog?
Baby olie!!!!! Echt wonderspul!
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Alle reacties Link kopieren
Inductiekookplaat. Ik vind mijn quooker echt heel fijn! En idd veel lades!
Alle reacties Link kopieren
lisbeth schreef:
15-06-2019 08:10
We willen inderdaad meer lades die mis ik nu. Maar servies moet kan neem ik aan wel het beste in de kast
Ik heb mijn servies in een kast met lades er in (apothekerskast heet dat volgens mij maar dan gewoon 90cm breed). Werkt echt prima!
Alle reacties Link kopieren
Dubbel :whip:
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een keuken die geheel open is. Ik heb alleen deurtjes onder de gootsteen. Voor de rest planken en ook geen bovenkastjes. Dit zorgt ervoor dat ik geen onnodige 'troep' heb en het is altijd netjes want ik moet er tegenaan kijken. Gelukkig word ik blij van mijn servies.

Mijn keuken is niet heel groot maar ik ben wel blij dat ik een grote wasbak heb gekozen. En ik heb 2x 2 stopcontacten wat ik ook handig vind.

Ik kook nu op gas maar als ik opnieuw mijn keuken zou ontwerpen zou ik voor inductie gaan. Verder alles het zelfde.
Veel goede tips hier!

Ik mis nog altijd mijn cooker. Drink veel thee maar ook koken gaat sneller. Tomaten ontvellen, ideaal. Geen lelijke waterkoker meer op het aanrecht.

Stopcontacten op de juiste plek, en voldoende.

Makkelijk schoon te maken achterwand mis ik hier ook. Afschrobbare verf werkt niet echt.

En echt GEEN spoelbak met rechte hoeken doen, wat een smeerboel. Wasbak en kookplaat liefst ingefreesd zonder opstaande randjes is veel makkelijker schoonmaken.

Verder zou ik gaan voor goede apparatuur, zelfreinigende oven.

Kijk ook goed naar de indeling van je inbouwkoelkast. Ik had een fijne, nu een whirlpool waar net geen fles in kan liggen bovenin. En de vriezer lades zijn klein en de vriezer niet makkelijk schoon te maken en te ontdooien.
Waar ik mee rekening moet houden is dat puber graag kookt. Ze kookt meerdere keren in de week en het moet voor haar veilig zijn dus daarom twijfel ik over de qooker

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven