Tips gevraagd: kat voor het eerst naar buiten

18-06-2019 12:01 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoop hier op tips en adviezen :cat:

Onze kater wordt in augustus 1 jaar. We hebben hem vanaf dat hij kitten is. Hij is inmiddels gecastreerd, gechipt, geënt en ontvlooid.

We hebben voor hem de mogelijkheid om naar buiten te gaan. We wonen op de eerste verdieping en via een loopplank op balkon zou onze kat toegang hebben tot een groot grasveld. We wonen in een rustige buurt redelijk ver van druk verkeer.
We hebben nog geen kattenluikje geplaatst.

De eerste maanden waren we er nog niet over uit of we onze kat naar buiten wilden laten of niet. Voor allebei zijn natuurlijk voor en nadelen te bedenken.
Maar inmiddels is duidelijk dat we onze kat daar waarschijnlijk wel een heel groot plezier mee zullen doen. Iedere dag kijkt hij verlangend uit het raam naar de wijde wereld die op hem wacht.
Hij heeft ook waanzinnig veel energie. We spelen wel met hem, en hij heeft ook genoeg mogelijkheden om zichzelf te vermaken in huis. Maar het lijkt of hij toch zijn energie niet goed kwijt kan.
Hij kan dan ineens heel gefrustreerd miauwen.
Ook is hij nogal bijtgraag. Absoluut niet vals, maar echt op een speelse manier. Nu hij groter wordt is dat toch best wel eens pijnlijk want hij is bere sterk... Voor ons zelf is het niet eens zo'n ramp, maar anderen die bij ons over de vloer komen zijn soms een beetje bang voor onze kamikaze kat :$
We hopen dat ook het ongewenste gedrag minder wordt als hij zijn energie lekker buiten kwijt kan.

Maar nu... Hoe pakken we dat goed aan?
Want we zijn ontzettend dol op hem dus we willen het graag goed aanpakken.

- Eerst een kattenluikje plaatsen of eerst kijken of hij het überhaupt wat vindt?

- Moeten we eerst met een tuigje 'oefenen' of laten we hem hopla naar buiten? Of gaan we met hem mee?

- Over een maand gaan we twee weken op vakantie. In die periode komt de buurvrouw 2x per dag voor hem zorgen. Doen we er goed aan om juist nu alvast met naar buiten gaan te starten zodat hij in onze vakantie lekker zijn gangetje kan gaan?
Of juist er na?

Alvast ontzettend bedankt voor het meedenken :D
Alle reacties Link kopieren
Ik zou na de vakantie starten. Onze poes van 10 maanden werd helemaal wild van het tuigje, dat was geen succes.
Ze heeft nu een tractive. Kunnen we via een app op de telefoon volgen waar ze is.
ik geef mn bek ook maar een douw
Ik heb nooit geklooid met tuigjes, heb hem gewoon laten gaan.
Ik zou dat ook na de vakantie doen. In het begin vind ik het belangrijk dat ik er ook steeds ben als zo'n kat dan weer terug komt zodat ie daar een beetje aan went en niet een uur voor Piet snot voor de deur zit.
Wat ik bij mijn katten doe is, als ze voor het eerst naar buiten gaan, is een bepaalde manier van fluiten terwijl ik ze snoepjes geef als ze weer terug komen.
Op die manier kun je ze vrij snel leren te komen als je fluit en de snoepjes zijn een extra motivatie om in te checken thuis :P .

Na veel muizen, duiven, kikkers en mollen in de gang heb ik overigens bewust geen kattenluik meer.
Ja, ik zou ook wachten tot na de vakantie. Anders zit je buurvrouw in de zorgen als de kat een keertje niet thuiskomt.

Als je hem voor d eerste keren buiten zet, zorg dan dat hij een lege maag heeft. Dan is het misschien makkelijker om hem weer naar binnen te krijgen.

Ik weet niet of je een kattenluikje nodig hebt. Je kunt ook het balkon voor hem aantrekkelijk maken, met de kattenbak, een etens- en drink-bak en een mandje of doos om in te liggen als jullie niet thuis zijn.

Het blijft altijd spannend om een kat te hebben die buiten loopt.
Na de vakantie en inderdaad gewoon zijn gang laten gaan ( met luikje)
anoniem_277465 wijzigde dit bericht op 18-06-2019 12:26
2.16% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er ook na de vakantie mee beginnen. En als je hem los laat, ga zelf mee naar buiten.
Start nu vast met voeren op vaste tijdstippen. Dan na de vakantie naar buiten laten gaan een uurtje voor voedertijd.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben in een lang vrij weekend met mooi weer de deur open gezet terwijl we zelf in de tuin waren. Kat bleef eerste uren in onze buurt, uren daarna achter de heg, dag er na ging hij een uurtje verder weg kijken en tegen de tijd van de laatste dag van ons lange weekend was hij uren weg maar met het avondeten terug.
Tegenwoordig is hij elke nacht buiten en wil hij dat ook graag.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben onze 2 dames tegelijk uit het asiel gehaald. Ze waren geen setje, maar konden wel samen.

Na een ruime periode bij ons thuis gewend te zijn hebben we ze "gewoon" los gelaten.
Uiteraard vond ik het wel even spannend, maar ze waren eraan toe. Beiden hadden ze smachtend bij het raam en de deur gezeten in de weken voordat ze naar buiten mochten.

De ene dame ging de eerste dachten niet verder dan de tuin en de ander is de eerste paar uur weg geweest maar kwam daarna weer terug. Savonds kwam ze lekker op schoot kroelen! Een enkele keer blijft ze eens een nachtje weg. Maar dat is gelukkig zelden.

Ik zou het, als ik jou was, na de vakantie doen. Dan is de buuf niet ongerust als hij eens niet binnen wil komen.
En verder, geen tuigje oid. Gewoon zo.
Self-confidence is the best outfit you can wear! Rock it and own it!
Zou pas zeker na de vakantie beginnen.
Niet dat hij geen reden heeft om niet thuis te komen als jullie weg zijn maar toch, weet ik veel ms gaat hij zoeken omdat hij buiten nog niet gewend is.

Toen mijn katten voor het eerst naar buiten gingen ben ik eerst met kat op de arm de tuin in gegaan en rondje om het huis enzo.
Vervolgens samen de tuin in en katjes los.

Wellicht tuttelig maar goed.
Alle reacties Link kopieren
Wat super fijn al zoveel tips!
De gedachte om pas na de vakantie te starten geeft wel wat rust. Wil onze buurvrouw inderdaad niet opzadelen met de stress van een kat die niet thuis komt. Bovendien zouden wij dan ook absoluut geen fijne vakantie meer hebben.
Wij hebben geen kattenluikje maar laten onze kat zelf naar buiten en naar binnen. Hij mag alleen naar buiten als we thuis zijn of niet zo lang weg. Door in de avond heel lekker voer te geven komt hij altijd binnen een daarna mag hij niet meer naar buiten. Ik heb hem s nachts graag binnen.
Alle reacties Link kopieren
Pipo8888 schreef:
18-06-2019 13:07
Wij hebben geen kattenluikje maar laten onze kat zelf naar buiten en naar binnen. Hij mag alleen naar buiten als we thuis zijn of niet zo lang weg. Door in de avond heel lekker voer te geven komt hij altijd binnen een daarna mag hij niet meer naar buiten. Ik heb hem s nachts graag binnen.
Dat lijkt me ideaal als dat zo zou lukken! Werken jullie ook overdag? Laten jullie de kat dan naar buiten na het werk en voor het slapen gaan weer binnen?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook geen luikje. In de winter speel ik portier - lees deur open en dicht maken. In de zomer zet ik de deur op een haakje als ik thuis ben, dan kan de kat vrij in en uit. Als ik werken ben, blijft ze binnen. Zodra ik thuis ben, mag ze gaan wandelen. En meestal komt ze dan uit zichzelf weer aanwaaien tegen dat ze honger krijgt :) Ze slaapt dus ook binnen.
Ik ben ook wel zo'n muts die dan een uurtje langer opblijft ook al ben ik moe, omdat ik toch graag heb dat ze binnen is voor de nacht.

In vakanties moet de arme schelm verplicht binnen blijven ... ik zadel de oppas niet op met de zorgen van een verdwenen kat.

Op ons balkon staat een drinkbak en een kattenmand, dus vaak loopt ze ook helemaal niet ver weg en blijft ze gewoon daar chillen. Zeker als het regent of als het te heet is overdag.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Vorig jaar een kitten erbij gekregen en die is de eerste weken binnengebleven en daarna de tuin zodanig afgegrendeld dat ze nergens overheen kon springen om te ontsnappen maar onze andere poes wel haar gang kon gaan.
Toen ze gesteriliseerd was mocht ze haar gang gaan en kwam ze netjes iedere keer terug. Als ze erg ver de hort op is hoef ik maar even met het doosje van de snoepjes te rammelen en ze is er binnen een minuut :proud:

Tegen half 10 komen ze allebei naar binnen en krijgen ze eten. Dat weten ze en zijn ze er ook altijd en daarna blijven ze 's nachts binnen.
Oh en als we weg zijn of op vakantie dan zijn ze de hele dag buiten, ze kunnen schuilen onder het afdak en daar hebben ze allebei een mandje waar ze in kunnen liggen als het koud is. 'S avonds laat de buurvrouw ze binnen en die laat ze de volgende morgen weer naar buiten. Als het ze te lang duurt gaan ze bij de buuf even aan de deur mauwen hahaha !
Kattenluik werkt hier niet, we hadden iedere keer een vreemde kat in de schuur. Met een chip gaat niet lukken want de jongste wil pertinent geen bandje om, die wurmt zich er iedere keer uit.
Stippeltjesbehang schreef:
18-06-2019 13:15
Dat lijkt me ideaal als dat zo zou lukken! Werken jullie ook overdag? Laten jullie de kat dan naar buiten na het werk en voor het slapen gaan weer binnen?
Ja wij werken overdag, maar er is wel vaak iemand thuis uit school of er werkt iemand thuis. Hij weet onze aandacht prima te trekken als ie naar buiten of binnen wil. Als we echt allemaal heel lang weg zijn laat ik de kat liever niet buiten.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou sowieso wachten tot na de vakantie. Tuigje kun je proberen maar die van mij wil dat absoluut niet. Raakt ze helemaal in paniek. Mijn kat draagt wel een GPS-bandje dus ik kan altijd zien waar ze ongeveer uithangt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb destijds advies aan de dierenarts gevraagd en die gaf idd ook aan om te beginnen met ze op een bepaald tijdstip iets heel lekkers te geven. Ik gaf ze om half 6 's avonds een klein beetje tonijn uit blik uit een stenen bakje.

Toen om te beginnen ze om 5 uur voor het eerst buiten laten en bij het naar binnen halen tikte ik met de stenen bakjes tegen elkaar aan en gaf ze wat tonijn uit blik.
Dit steeds uitbouwen, dus steeds wat langer buiten laten.

Hier zijn de katten ook alleen maar buiten als wij thuis zijn, ik laat de schuurdeur dan op een kier zodat ze in en uit kunnen.
Zodra ze 's avonds allebei binnen zijn gaat de deur dicht.
En ook al krijgen ze allang geen tonijn meer, het getik van de stenen bakjes reageren ze nog steeds op.
Dus als het mij te lang duurt voor ze binnen zijn 'roep' ik ze buiten met die bakjes.
(ze krijgen 's ochtends nog steeds natvoer uit die bakjes dus ze hebben er nog steeds goede herinneringen aan denk ik)

We wonen buitenaf en soms duurt het even omdat ze ver in de weilanden zitten maar 9 van de 10 keer zijn ze binnen no time thuis.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij is een hele vergelijkbare situatie geweest dus ik kan je wel adviseren. Ik zou sowieso na jullie vakantie starten met het naar buiten doen van de kat zonder begeleiding. Wel zou je alvast samen naar buiten kunnen gaan.
Een tuigje was bij mijn kat absoluut geen succes. Ik ben gewoon samen met hem naar buiten gegaan. Hij loopt me nu overal achterna. Ik zou dit langzaam opbouwen samen. Dus eerst even naar buiten, dichtbij huis zodat hij weet dat dat zijn territorium zal gaan worden. Daarna steeds wat langer buiten samen. Uiteindelijk kan hij dan een keer alleen. Probeer dan al direct te oefenen hem naar binnen te lokken dmv een geluidje dat je maakt op steeds dezelfde manier. Hij zal natuurlijk jouw stemgeluid ook wel herkennen.
Wij hebben niet gekozen voor een kattenluikje omdat wij een huurhuis hebben. Onze kat meldt zich wanneer hij weer naar binnen wil door keihard te miauwen voor de deur. Als ik 's avonds wil dat hij naar binnen komt dan doe ik het raampje open en roep ik hem. Hij komt dan altijd direct. Inmiddels vertrouw ik hem en weet ik precies waar hij uithangt als hij buiten is. Dat kost wel even wat tijd natuurlijk. Uiteindelijk gaat het bij mij prima op deze manier. 's nachts slaapt hij altijd bij mij en overdag hangt het van het weer af wat ik met hem doe. Met mooi weer doe ik hem zo een hele dag naar buiten als ik aan het werk ben.
Iedere avond als ik terugkom van werk staat hij al bij mijn auto. Hij weet inmiddels precies welke auto van mij is, terwijl we in een drukke straat wonen, erg schattig.
Pipo8888 schreef:
18-06-2019 13:07
Wij hebben geen kattenluikje maar laten onze kat zelf naar buiten en naar binnen. Hij mag alleen naar buiten als we thuis zijn of niet zo lang weg. Door in de avond heel lekker voer te geven komt hij altijd binnen een daarna mag hij niet meer naar buiten. Ik heb hem s nachts graag binnen.
Hier hetzelfde. Als ik met wat snoepjes rammel en zijn naam roep komt hij eigenlijk ook 9 van de 10 keer wel wanneer ik dat wil. En hij meld zich s avonds vanzelf voor het avond eten.

Tenzij het kattenvrouwtje in de straat hem weer “gekidnapt” heeft. Ze zegt dat hij vanzelf naar binnen is komen wandelen op een dag. Maar mijn kat moet niks van vreemde hebben op straat tenzij hij de tijd krijgt om je te leren kennen.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook twee katten die alleen naar buiten mogen als wij thuis zijn. Ze zijn gewend om 's avonds voor het slapen gaan nog een keer eten te krijgen, daarvoor komen ze eigenlijk altijd wel binnen. En mocht het (zoals nu) wel erg lang licht en lekker warm zijn 's avonds dan helpt rammelen met het etensbakje hier ook prima.

Nu we onze bijkeuken gaan verbouwen overwegen we toch een deur met een kattenluikje. Dit omdat wij vaak 2 of meer weken met vakantie gaan, en dan mogen ze niet naar buiten. Omdat de oppas geen zin heeft om te blijven zitten wachten totdat het de dames behaagd om weer binnen te komen. Voor poezendame 1 geen probleem, buiten is sowieso alleen leuk als het buiten net zo warm of warmer is dan binnen, en binnen is ook top (ze mogen het hele huis door en dat is best groot). Maar poezendame 2 is graag buiten, weer of geen weer. Dus die mist het dan wel heel erg.
The owls are not what they seem
Ik heb ooit op een buurkat gepast die naar buiten mocht.
Op een gegeven moment kwam hij/zij niet meer terug. Ik natuurlijk in de zenuwen.
Ben overal gaan vragen.

Bleek het beest regelmatig binnen te lopen in een kantoor vlak bij, waar hij verwend werd bij de receptie......!
Het is belangrijk dat de kat eerst leert dat er een buitenwereld bestaat. En net als postduiven moeten ze hun thuisbasislocatie inprenten. Dat doe je door de kat eerst alleen in een afgeschermd deel van de buitenwereld te laten, bijvoorbeeld een tuin, of balkon. Scherm je balkon een week of 2 af met gaas zodat hij absoluut niet kan ontsnappen. Pas daarna de kat de buitenwereld laten verkennen. Tegen die tijd zal de kat niet meer verdwalen en goed gehecht zijn aan zijn thuis en dus niet meer weglopen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven