Planken boven aanrecht

19-06-2019 14:25 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn 2 bovenkastjes wil ik graag vervangen door planken.
Zoiets als een Ikea Lack plank dus. Ik wil er mijn borden en glazen op zetten maar ik weet niet of Lack plank daar wel geschikt voor is. Wie heeft nog meer een witte plank boven zijn aanrecht en waar gekocht? Oude planken vind ik eventueel ook mooi.
Alles wordt baggervet en stoffig. Je blijft poetsen, maar als dat je hobby is, zeker doen.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
19-06-2019 14:29
Alles wordt baggervet en stoffig. Je blijft poetsen, maar als dat je hobby is, zeker doen.
Dit!! Echt hopeloos. Voel nu maar boven op je kastjes.
Alle reacties Link kopieren
die planken zijn echt stof en vet vangers. Ik zou daar niet voor kiezen.

Zolang planken goed bevestigd zijn kunnen ze veel hebben.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Cateautje schreef:
19-06-2019 14:29
Alles wordt baggervet en stoffig. Je blijft poetsen, maar als dat je hobby is, zeker doen.
Dit ja. Ik zou het niet doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook houten planken ipv kastjes. Niet van Ikea, gewoon hout van de bouwmarkt. Ik heb mijn servies er staan. Qua stof en vettigheid vind ik het erg meevallen hoor.
Alle reacties Link kopieren
Een lack plank is gelamineerd, als dat nat wordt gaat het bobbelen etc. Van bijv nog nat servies wat je erop zet maar ook van bv stoom van kokende pannen die eronder staan. Als je het doet zou ik dus voor een plank gaan die daar tegen kan.
Verder vraag ik me af of de constructie van zo'n plank met onzichtbare dragers wel voldoende stevig is. De meeste daarvan zie je na verloop van tijd toch scheef hangen.

Maar buiten dat lijkt het me ook totaal niet praktisch. Als je de bovenkastjes niet nodig hebt als opslagruimte en op zo'n plank alleen wat zet ter decoratie dan oke. Maar als je de spullen die erop staan ook echt gebruikt dan moet je dat dus heel vaak afstoffen en je moet het altijd netjes neerzetten etc.
Ik zou er nog eens goed over nadenken.
Ik heb 1 plank maar geen last van stof of vet. en ik heb niet eens een afzuiger :’)
Maar hij hangt niet boven het gasfornuis maar tegenover.

Ik zet er ook geen natte of stomende dingen op of onder.

Ik heb op mijn Lack glazen en bakjes en 1 weckpot pasta, geen zware dingen.
anoniem_367263 wijzigde dit bericht op 19-06-2019 18:48
32.22% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb planken: geen vet en geen stof en VEEL mooier dan lelijke bovenkastjes.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
19-06-2019 14:35
Ik heb ook houten planken ipv kastjes. Niet van Ikea, gewoon hout van de bouwmarkt. Ik heb mijn servies er staan. Qua stof en vettigheid vind ik het erg meevallen hoor.
zelfde hier
Alle reacties Link kopieren
Oké, dat was nog niet in mij opgekomen eigenlijk :roll:
Daffodil1 schreef:
19-06-2019 14:38
Ik heb planken: geen vet en geen stof en VEEL mooier dan lelijke bovenkastjes.
Liever lelijke bovenkastjes dan planken, vind ik. Maar wel fijn dat ze hij jou niet stoffig en vet zijn.
Alle reacties Link kopieren
Coconuts12 schreef:
19-06-2019 14:40
Liever lelijke bovenkastjes dan planken, vind ik. Maar wel fijn dat ze hij jou niet stoffig en vet zijn.
Maar TO wil graag de kastjes vervangen door planken. En ja, er is een kans op meer stof en vet. Maar als ik voor mezelf spreek valt dat allemaal reuze mee. Tuurlijk moet je schoonmaken. Je maakt je keukenkastjes toch ook regelmatig van binnen schoon?
Alle reacties Link kopieren
Ook een plank hier, koffiebenodigdheden staan er op, in totaal niets meer als een kilo of 3 denk ik. Onzichtbare montage, plank van leen bakker geloof ik, 20 euro. Als ik hem bij mijn nieuwe keuken had gewild was ik...schrik niet....1400 euro kwijt geweest. Vet en stof valt reuze mee.
die ik wilde bestaat al...
Lady_Day schreef:
19-06-2019 14:42
Maar TO wil graag de kastjes vervangen door planken. En ja, er is een kans op meer stof en vet. Maar als ik voor mezelf spreek valt dat allemaal reuze mee. Tuurlijk moet je schoonmaken. Je maakt je keukenkastjes toch ook regelmatig van binnen schoon?
Ja, natuurlijk maak ik die schoon. Maar niet zo vaak als je planken zou hebben. Denk ik.
Maar als ook jouw ervaring is dat het wel meevalt dan is dat mss ook wel zo. Niet boven het fornuis kan wel schelen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb twee RVS planken (Ikea Grundtal van tien jaar geleden, weet niet of ze die nog hebben).
Alleen die boven het fornuis vangt wat vettigheid, maar dat is gewoon een kwestie van wekelijks een doekje eroverheen.
Wat ik uiteindelijk onhandig vind, is dat je het opgeruimd moet houden, anders oogt het al gauw heel rommelig.
Dus als ik later dit jaar een nieuwe keuken krijg (woningstichting), dan komen er weer gewoon kastjes.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
19-06-2019 14:42
Maar TO wil graag de kastjes vervangen door planken. En ja, er is een kans op meer stof en vet. Maar als ik voor mezelf spreek valt dat allemaal reuze mee. Tuurlijk moet je schoonmaken. Je maakt je keukenkastjes toch ook regelmatig van binnen schoon?
Ik was best verbaasd om veel tegen reacties te zien inderdaad. Had er eigenlijk helemaal niet bij stil gestaan dat een plank erg vettig kan worden (?). Ik heb in mijn woonkamer ook een witte plank en qua stof valt het best mee. Doe het gewoon af met een rondje poetsen. In de kasten wordt het servies en de glazen niet snel stoffig of zo. Maar misschien dat dit sneller gebeurd in een keuken. Geen idee...
Alle reacties Link kopieren
Ik haal er elke week even een doekje over - paar seconden werk. Misschien als je 1x per jaar schoonmaakt dat het wel even bikken is. Ik heb mijn borden en schalen erop staan en mijn koffiepotjes.
Het is niet alleen de plank die je schoon moet houden, maar ook alles dat erop staat, dus ook alle borden en bekers en glazen die je niet hebt gebruikt.

In mijn twintigers vond ik het ook geweldig en gezellig al die spulletjes op een plank. Ben nu een stuk verder in het leven en prefereer gemak boven het uithangen van de geweldige drukke huisvrouw.
Volledig eens met iedereen die het afraadt. Alsof een mens nog niet genoeg moet poetsen! :whip:
Alle reacties Link kopieren
Op de plank hier staan dingen die ik dagelijks gebruik, sommige kruidenpotjes, een grote stapel schoteltjes, een schaar, koksmes, dat soort dingen.
Vind het wel praktisch. Poets het eerlijk gezegd bijna nooit.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet wat jullie allemaal in de keuken doen maar bij mij is het toch echt niet vettig hoor.

Bij mijn volgende keuken neem ik het weer. Ik houd niet van dichte kastjes.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook twee planken aan weerszijden van de afzuigkap. En die vangen inderdaad heel wat vet en stof. Er staan bij mij dingen op waarbij dat niet zo heel erg is, kruidenbusjes inderdaad, de bussen met rijst en koffie, en bijvoorbeeld het tostiapparaat wat 1 keer per jaar gebruikt wordt. M'n servies en glazen zou ik er niet op zetten, dat vind ik niet zo fris.
The owls are not what they seem
Een lack plank kan geen zware dingen dragen dus daar zou ik geen servies opzetten.
Ik heb planken in de keuken, niet boven maar tegenover het gasfornuis. Neem ze gewoon af en toe af en vettig wordt het niet.
Bovenop keukenkastjes wordt het toch net zo snel vies. Een doekje erover en klaar. Bij ons valt het trouwens reuze mee maar ik zet dan ook de afzuigkap aan als we gaan koken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven