Deel hier je beste anti-hitte tips!

20-06-2019 17:43 708 berichten
Hey allemaal,

Vanaf zondag krijgen we te maken met een hittegolf. Nu heb ik een enorm slecht geisoleerd huis, dus ijskoud op zolder in de winter en bloedheet in de zomer. Een kant met enkel glas ramen op het oosten het andere op het westen, dus de hele dag bloedheet. Ik had vorig jaar dunne witte gordijnen en nu verduisterende dus dat zal wel wat schelen maar met de pasen was het ook al aardig heet.

Vorig jaar ben ik meerdere keren beneden in de huiskamer gaan slapen. Ik heb nu ook alweer een luchtbed bij mijn moeder gehaald zodat ik niet met mijn matras hoef te sjouwen. Ik ga dus in de woonkamer slapen waar het koeler is.
Ondanks dat, was het vorig jaar niet te harden beneden. Zelfs met 2 ventilators niet. Een mobiele airco zit niet in mijn budget helaas en een zwembad past niet op mijn balkon. :cry:

Maar nu zie ik die aircoolers voorbij komen, soort ventilator die koele lucht blaast. Die zijn wel betaalbaar met mijn budget maar ik betwijfel of ze werken. Heeft iemand daar ervaring mee?
Ik zet s'ochtends voor de zon opkomt alles open en doe het dan potdicht in huis. S'avonds als het wat afkoelt alles open. Dit jaar ga ik ook in de nacht met de ramen open slapen. Dat durfde ik vorig jaar niet vanwege mijn kat. Maar ik vermoed dat die toch buiten gaat slapen volgende week. Ik ben volgende week een week vrij en vermoed dat ik veel in de bios ga zitten ( in de airco! ). Ook raden ze aan online om je TV en andere apparaten die warmte afgeven niet te gebruiken. Ik ga dus ook maar naar de bieb om wat boeken te scoren. :proud:

Nu lijkt het me leuk ( en handig ) om in dit topic jullie best tips en tricks tegen de hitte te horen.
En ja een airco is vast de beste optie maar dus niet haalbaar ( ik woon ook in een sloophuis en dit is waarschijnlijk de laatste zomer hier ).

Nou ik ben benieuwd naar jullie ideetjes. Hoe bewapenen jullie je tegen de hitte?
Zo:
Afbeelding

Helaas binnen ook geen airco, maar als ik de hitte niet kan verdragen kan ik in m'n zwembad springen.
Ik bewapen mezelf tegen de nachtelijke hitte door een rubberen kruik in te vriezen en deze in de nacht aan mijn voeten te leggen, daardoor blijf ik koel en slaap ik heerlijk.

Het kan alleen met een rubberen kruik, een stalen knapt in de vriezer.
Ja ik weet dat jij er zo een hebt RB, ik ben jaloers. Jammer dat je zo ver weg woont, anders zou ik mezelf wel willen uitnodigen haha.

Cateautje, die kruiktip heb ik vorig jaar ook gebruikt. Fijn inderdaad maar ook daarmee sliep ik helaas echt belabberd.
Overdag laat ik mij verkoelen door een staande ventilator.
Madrid87 schreef:
20-06-2019 17:48
Ja ik weet dat jij er zo een hebt RB, ik ben jaloers. Jammer dat je zo ver weg woont, anders zou ik mezelf wel willen uitnodigen haha.

Cateautje, die kruiktip heb ik vorig jaar ook gebruikt. Fijn inderdaad maar ook daarmee sliep ik helaas echt belabberd.
5 minuten voor je naar bed gaat een waterijsje snel opeten. Niet te snel, want dan krijg je brainfreeze.
Je kan ook een koelmat voor de hond kopen en die in je bed leggen.

Hebben ze in de zomer regelmatig bij de Action.
Die ventilator die ik heb helpt amper wat. Daarom overweeg ik zo'n aircooler te kopen, maar ik twijfel over de werking. Ik hoop dat er iemand reageert die er zo een heeft. Ik ben niet echt onder de indruk van mijn ventilators.

Die tip van het waterijsje vind ik wel een goede. Ik ga sowieso morgen een hele lading ijsjes inslaan. Helaas heb ik maar een klein vriesvakje dus kan niet zoveel kwijt met mijn brood en andere dingen erbij.
Cateautje schreef:
20-06-2019 17:52
Je kan ook een koelmat voor de hond kopen en die in je bed leggen.

Hebben ze in de zomer regelmatig bij de Action.
Die heb ik al in huis, maar nog niet gebruikt. Geen idee of het werkt. Hoop het wel.
Alle reacties Link kopieren
Ik bewapen me niet, ontvang hem met open armen. Hier geen airco of zonwering. En een tegelvloer waardoor ik zelfs in de zomer nog onaangenaam koude voeten krijg als ik er te lang met blote voeten op zit
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Overdag flesjes water in de vriezer leggen en deze 's nachts voor je ventilator zetten/hangen helpt ook al een stuk.
¡Apagando las luces!
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben toch een mobiele airco op de slaapkamer. Mijn man heeft verantwoordelijk werk en moet daarom goed slapen.
ik geef mn bek ook maar een douw
SombraOnline schreef:
20-06-2019 17:58
Overdag flesjes water in de vriezer leggen en deze 's nachts voor je ventilator zetten/hangen helpt ook al een stuk.
Vorig jaar geprobeerd maar had nul effect. Misschien deed ik iets verkeerd?

Mobiele airco kan ik echt niet betalen.
Ik ben wel benieuwd naar ervaringen met een aircooler want ik overweeg er ook een te kopen. Wat ik ervan lees is dat ze maar een paar graden kunnen koelen dus ik vraag me af of je er veel aan hebt.
Alle reacties Link kopieren
De ramen aan de buitenkant isoleren/beplakken. Werkt veel beter dan gordijnen, bij gordijnen is de hitte al binnen...
Madrid87 schreef:
20-06-2019 17:59
Vorig jaar geprobeerd maar had nul effect. Misschien deed ik iets verkeerd?

Mobiele airco kan ik echt niet betalen.
Slurpt ook 2000 watt, dus aan het einde van je energiejaar ben je ook nog eens een vermogen kwijt.
Wij hebben zo'n ding waarvan je de slang uit het raam hangt, die helpt wel goed. Verder voeten in een emmer met koud water, als mijn voeten koud zijn, voel ik me overal koud.

Al heb ik er zelf niet zoveel aan, ik kan niet slapen zonder dekbed, dus lig er met 35 graden nog onder. :proud:
Alle reacties Link kopieren
Madrid87 schreef:
20-06-2019 17:59
Vorig jaar geprobeerd maar had nul effect. Misschien deed ik iets verkeerd?

Mobiele airco kan ik echt niet betalen.
Hm, geen idee. Hier werkte het wel :(
¡Apagando las luces!
Alle reacties Link kopieren
Het enige wat mij vorig jaar door de hitte hielp was inderdaad ijsjes eten.

Verder lees ik mee. :-)
Olijk, guitig, jofel, koddig, schrander, schalks en hip.
gsleutel schreef:
20-06-2019 18:00
De ramen aan de buitenkant isoleren/beplakken. Werkt veel beter dan gordijnen, bij gordijnen is de hitte al binnen...
Waarmee dan? Ik ben met dit soort dingen echt een hopeloos geval. :$

Voeten in een teil koud water kreeg ik vorig jaar als tip van mijn broertje, wat een geweldige tip. Zo heb ik de hittengolven toch soort van overleefd. Het schijnt deze week wel redelijk af te koelen s'nachts. Vorig jaar was het hier in de nachten ook nog 29 graden buiten.

@ Rik, ja daarom twijfel ik er dus ook over. Ik hoor ook dat ze amper nut hebben en dan is 70 euro best een hoop geld.
Alle reacties Link kopieren
Een aircooler laat de temperatuur nauwelijks dalen, maar als je ervoor zit (of in de buurt) merk je wel dat het iets minder heet is. Het is wel echt een gedoe met ijs bijvullen. Dat smelt redelijk snel, dus voortdurend aanvullen.

Ik vind het een veredelde ventilator
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Als je zo'n ontzettend last hebt van de warmte zou ik gewoon gaan sparen voor een airco. Hebben wij ook gedaan. Wij hebben er 1 beneden en nu ook 1 op de slaapkamer staan. Allebei rond de €300 dus niet super duur. Maar ze doen het prima en daardoor slaap ik in ieder geval goed want ik kan ook echt niet tegen de hitte.
Alle andere tips zijn allemaal een druppel op een gloeiende plaat als je eenmaal last hebt van hitte. Misschien nu alvast gaan sparen voor volgend jaar?
Alle reacties Link kopieren
Aluminiumfolie! Plak ik hier ook..
Huis hangt er vol mee.
Of kranten..
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik twee rubberen kruiken die in de vriezer hebben gelegen, een bij mijn voeten en de andere onder mijn kussen. Als ik dan mijn kussen omdraai is het heerlijk ijskoud. Helpt maar even, maar toch. Verder alleen een dunne katoenen laken over me heen. Ik hoop dat het een hele korte hittegolf wordt. Op mijn werk wordt het ook altijd bloedheet, vorig jaar 33 graden in mijn kantoor. Niet te doen :thunder:

Ventilatoren gebruik ik trouwens niet, die blazen alleen de warme lucht rond en ik kan niet slapen door het irritante geluid.
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.
Alle reacties Link kopieren
Ik geef me eraan over, accepteer dat het warm is en ik wat slechter slaap en dan is het zo voorbij.
In de slaapkamer heb ik een muggenhor, dus dat raam kan wagenwijd open. Zijden laken (geen dekbedovertrek) op bed en dan is het eigenlijk prima uit te houden.

's Ochtends op tijd eruit en om zes uur in het nabijgelegen natuurgebied een stuk fietsen of wandelen, voor de echte hitte opkomt. Heerlijk!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven