Kat binnen de tuin houden

21-06-2019 06:05 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Misschien hebben jullie mijn vorige topic gelezen over dat mijn kat vorige week zondag uit de tuin is ontsnapt.

We houden al 3 jaar lang onze kat binnen de tuin. Voornamelijk omdat we zeker willen weten dat hij veilig bij ons is, onze buurvrouw heeft een hekel aan katten, etc.

Nu is hij sinds vorige week ontsnapt door op het dak van ons schuurtje te klimmen, wat een enorme sprong moet zijn geweest. We hebben hier, en ook aan beide kanten van de schutting, speciaal kattenschrikdraad hangen zodat hij er niet opspringt.

Nadat onze kat terugkwam uit zichzelf hebben we hem extra in de gaten gehouden en probeerde hij het weer via de schuur.

Vannacht had ik mijn ramen open en hoorde ik hem in de tuin ontzettend hard mauwen. Dit doet hij dus sinds kort wel vaker. Ik dacht, eens even uit mijn raam kijken. En toen zag ik hem zo ineens de schutting opspringen richting de buren.

Gelukkig was ik er op tijd bij en zit hij nu veilig binnen met de deur op slot.

Ik weet alleen echt niet wat ik er mee aan moet en of het ooit gaat lukken om hem nog binnen te houden. Binnenkort gaan we op vakantie en we hebben na het probleem van vorige week besloten om hem dan naar de dierenopvang te brengen, zodat we zeker weten dat hij er nog is als we thuis zijn.

Ik maak me echt zorgen, nu hij weet dat hij de schutting opkan, gaat hij dit zeker vaker proberen.

Iemand tips over of en hoe ik hem het beste binnen kan houden?
Kattenschrikdraad werkt vaak gewoon niet. Je kunt panelen met gaas gebruiken die naar binnen zijn gericht. Ik zou zelf voor een ren kiezen, want ik ben een controlfreak die dat gezoek naar ontsnapgaatjes en de angst als het lukt echt niet kan handlen.
Alle reacties Link kopieren
Nu is hij sinds vorige week ontsnapt door op het dak van ons schuurtje te klimmen, wat een enorme sprong moet zijn geweest. We hebben hier, en ook aan beide kanten van de schutting, speciaal kattenschrikdraad hangen zodat hij er niet opspringt.

Ik snap wel dat hij die sprong kan maken, dat is echt zo moeilijk niet (zeker met de containers tegen de schuur aan, maar ook een schutting is vanaf de grond een eitje), maar daarom heb je toch dat schrikdraad hangen? Hoe komt hij daar doorheen dan? Heb je gecheckt of de stroom er nog opstaat (stroom aan, maar ook stroom overal op de draden), er geen breuk in de draden zit, de afstand tussen de draden klein genoeg is, alles juist aangesloten?

Als alles aan het stroomdraad werkt en goed zit dan zul je een ander systeem moeten gaan bevestigen, het eenvoudigst is dan om houders en gaas/net tegen de schutting en schuur te plaatsen zo dat het schuin naar binnen staat.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hetzelfde probleem. Google eens op het Oscillot systeem. Daar lees ik vrij goede recensies over.

Over een paar weken ga ik het hier maken en kan ik je laten weten of het echt werkt.
Onze kat is een echte Houdini dus ik heb me er maar bij neergelegd. Ook omdat ik geen Bijlmerbajes van mijn achtertuin wil maken. Er is een facebookgroep met heel veel ervaringen, ook met niet werkend schrikdraad en niet werkende rollers ;-). Ik stuur je de naam wel via pb.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees even mee, want ik heb ook zo'n uitbreker. Wij hebben inmiddels kattenschrikdraad, pinnetjes op de schutting en gaas in verschillende combinaties en kat leek zich verzoend te hebben met het idee van thuisblijven. Helaas sinds kort niet meer...
Alle reacties Link kopieren
Heb je een foto van je constructie Aagjeuittilburg? Zit het overal dubbel? Ik ben wel heel benieuwd hoe een kat daar dan door/over gaat.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het altijd zo zielig, een kat die duidelijk meer van de wereld wil ontdekken tegen zijn wil maar in de tuin/huis houden.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het altijd zo zielig, een kat die duidelijk meer van de wereld wil ontdekken tegen zijn wil maar in de tuin/huis houden.


Mijn kat vindt zichzelf ook vreselijk zielig, hij wil veel meer eten dan hij van mij krijgt.


Het is een afweging tussen hoe zielig hij is bij overreden worden en bij tot de tuin beperkt te worden (en of je dan op zijn minst aan de basisbehoefte van het wezen 'kat' kunt voldoen).
Alle reacties Link kopieren
Onze kater is de klimmer/springer. Dus maar besloten dat ze niet zo toezicht naar buiten gaan. Als ik hem aanstalten zie maken dan corrigeer ik hem door te roepen oid. Inmiddels reageert hij op 'nee' en miauwt dan klagelijk naar me ;-) in zijn geval wilde hij echt naar de vogeltjes toe, niet erg uit de tijd.
Zijn klimdrang komt in fases. Nu is het heel rustig en laat ik hem ook weleens alleen, ik hoor het wel als hij omhoog gaat en kan hem dan terugroepen. Ik zou de kat iig niet alleen laten als je boven bent!
Alle reacties Link kopieren
suzyqfive schreef:
21-06-2019 08:07
Ik vind het altijd zo zielig, een kat die duidelijk meer van de wereld wil ontdekken tegen zijn wil maar in de tuin/huis houden.
Vind je het dan ook prima als ie in jouw tuin loopt?

Ik kan geen foto's plaatsen, maar aan de ene kant hebben we schrikdraad en aan de andere gaas. Het schrikdraad bestaat uit 2 draden: 1 vlak boven de schutting en een op 15-20 cm hoogte. Daar punnikte kat zich tussendoor :puh: dus daar heb ik nog meer draden tussen gehangen (geen stroom).

Bij het gaas zoekt ze naar plekjes waar het niet helemaal strak staat of kapot is / makkelijk kapot gaat. Daar probeerde ze al heel lang niets, dus ik was verbaasd dat het lukte.

Het lijkt bij haar ook een fase en vooral als ik even niet bij haar ben inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
S-Groot schreef:
21-06-2019 07:11
Ik snap wel dat hij die sprong kan maken, dat is echt zo moeilijk niet (zeker met de containers tegen de schuur aan, maar ook een schutting is vanaf de grond een eitje), maar daarom heb je toch dat schrikdraad hangen? Hoe komt hij daar doorheen dan? Heb je gecheckt of de stroom er nog opstaat (stroom aan, maar ook stroom overal op de draden), er geen breuk in de draden zit, de afstand tussen de draden klein genoeg is, alles juist aangesloten?

Als alles aan het stroomdraad werkt en goed zit dan zul je een ander systeem moeten gaan bevestigen, het eenvoudigst is dan om houders en gaas/net tegen de schutting en schuur te plaatsen zo dat het schuin naar binnen staat.

Als het goed is moet het schrikdraad nog gewoon werken. Er is ook niks raars aan te zien en het lijkt gewoon te kloppen. Toch leek het wel alsof hij geen last had van het schrikdraad. Hij greep het bovenste stuk schutting en trok zich zelf als het ware op omhoog.
Alle reacties Link kopieren
avadakedavra schreef:
21-06-2019 09:59
Als het goed is moet het schrikdraad nog gewoon werken. Er is ook niks raars aan te zien en het lijkt gewoon te kloppen. Toch leek het wel alsof hij geen last had van het schrikdraad. Hij greep het bovenste stuk schutting en trok zich zelf als het ware op omhoog.
Ik bedenk me trouwens. Kan het niet zo zijn dat het schrikdraad niet werkt omdat hij dan met zijn poten al van de grond af is? Of misschien werkt het niet zo, ik weet dat niet haha.
Alle reacties Link kopieren
wijzehamster schreef:
21-06-2019 07:20
Ik heb hetzelfde probleem. Google eens op het Oscillot systeem. Daar lees ik vrij goede recensies over.

Over een paar weken ga ik het hier maken en kan ik je laten weten of het echt werkt.
Dankjewel! Ga ik zeker doen!
Alle reacties Link kopieren
Superuser2018 schreef:
21-06-2019 07:27
Onze kat is een echte Houdini dus ik heb me er maar bij neergelegd. Ook omdat ik geen Bijlmerbajes van mijn achtertuin wil maken. Er is een facebookgroep met heel veel ervaringen, ook met niet werkend schrikdraad en niet werkende rollers ;-). Ik stuur je de naam wel via pb.
Ah, dankjewel, dat zou super zijn!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven