Konijnen naar binnen

21-06-2019 07:00 22 berichten
Onze twee konijnen zitten altijd buiten, ze hebben een buitenhok en kunnen met een uitloopje altijd vrij op op ons terras hupsen.

Nou wordt het volgende week natuurlijk zo heet; wie van jullie doen de konijnen naar binnen?
Allicht is het binnen ietsje koeler dan binnen al halen we hier binnen de 28 gr. wel als het boven de 35 gr. is buiten.

Binnen kan ik ze helaas niet de ruimte bieden die ze buiten hebben, dan moeten ze gewoon in een hok met een rennetje van 1 x 1.50 m

Wat doen jullie?

Naar binnnen of buiten laten

Totaal aantal stemmen: 18

naar binnen halen (22%)
buiten laten met voldoende schaduw (78%)
Wat doen konijnen in de natuur? Die zoeken een schaduwplekje. Dus zorg dat ze schaduw krijgen en dan overleven ze het prima.
Nou dat vind ik altijd een beetje een kromme redenatie want deze dieren zijn door de tijd heen gefokt als huis/gezelschapsdier en staat niet meer (zo) dicht bij de natuur. Het zijn uiteraard geen wilde konijnen.
Alle reacties Link kopieren
Waar je ze erg mee kan helpen (buiten en binnen) is wat coldpacks of frisdrankflessen in de vriezer leggen en die met een handdoek eromheen in hun verblijf leggen. Bij ons liggen ze daar graag tegenaan voor verkoeling. En verder groente niet te lang laten liggen, water vaker verversen.
Alle reacties Link kopieren
Onze blijven buiten. Inderdaad met flessen gevuld met koud water. Eten wat ze krijgen (groenten) leggen we ook koud. Verder verversen we het water en de wc wat vaker. Ze hebben sowieso een schaduwplek.
Ja, die coldpacks had ik vorig jaar geprobeerd maar die moeten ze niet behalve om met de handoeken te spelen :-D
Ik heb van de hond nog een oude cooling mat liggen maar daar gaan ze zeker aan knagen dus dat is denk ik niets.
Suikerwafel schreef:
21-06-2019 07:15
Onze blijven buiten. Inderdaad met flessen gevuld met koud water. Eten wat ze krijgen (groenten) leggen we ook koud. Verder verversen we het water en de wc wat vaker. Ze hebben sowieso een schaduwplek.
Oké, bedankt. Ja schaduw hebben ze hier ook sowieso, maar ze hebben het wel lastig en liggen heel de dag een beetje op apegapen.
Hopelijk koelt het 's nachts nog wel lekker af.
Alle reacties Link kopieren
Laat ze een hol graven; dan zitten ze lekker koel.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Zorg dat ze goed een stuk de grond in kunnen, daar is/blijft het een stuk koeler.
Alle reacties Link kopieren
Bij de Action hebben ze koelmatjes voor huisdieren voor €3,79 volgens mij.
Het is beter om een kaars aan te steken, dan de duisternis te vervloeken.
~ In loving memory of AnnA.
Alle reacties Link kopieren
Ze hupsen alleen op het terras? Niet op gras? Stenen zijn natuurlijk veel warmer. Kan je de ren niet zo plaatsen dat die op grond/gras staat?
En een doek spannen voor extra schaduw?
Ik heb mijn konijnen altijd buiten gehad, onder elke weersomstandigheid. Gingen zelf onder een boom zitten met warm/koud/regen. Bij warmte een waterbakje in het hok, maar daar dronken ze niet eens van (normaal dronken ze ook niet) Ik had dan wel een groot hok wat de natuur een beetje nabootst met bomen en verschillende planten. Het soort hok wat je hebt speelt ook mee denk ik
vivapimpelmees schreef:
21-06-2019 08:39
Ze hupsen alleen op het terras? Niet op gras? Stenen zijn natuurlijk veel warmer. Kan je de ren niet zo plaatsen dat die op grond/gras staat?
En een doek spannen voor extra schaduw?
Ze hebben ook een stuk met grind. Daar kan ik het worteldoek terugslaan en dan zitten ze echt in het zand/aarde.
Maar ik lees op diverse sites dat het binnen toch beter is, dus ik denk dat ik de bijkeuken maar ga opruimen en dat ze dan daar kunnen. Dat is iig niet zo krap als alleen het kleine rennetje.
Bij temperaturen ruim boven de 34 graden haal ik ze binnen. Anders zit het me echt niet lekker. Hun hok en ren staat het eerste deel van de dag in de zon en ook al staat er een parasol voor het wordt toch te warm ben ik bang. Ze kunnen op de koele tegels liggen maar ze zijn zo eigenwijs dat ze dan toch weer tegen elkaar in het nachthok gaan liggen. Icepads heb ik ook maar daar gaan ze ook niet tegen liggen.
Doubletree20 schreef:
21-06-2019 09:44
Bij temperaturen ruim boven de 34 graden haal ik ze binnen. Anders zit het me echt niet lekker. Hun hok en ren staat het eerste deel van de dag in de zon en ook al staat er een parasol voor het wordt toch te warm ben ik bang. Ze kunnen op de koele tegels liggen maar ze zijn zo eigenwijs dat ze dan toch weer tegen elkaar in het nachthok gaan liggen. Icepads heb ik ook maar daar gaan ze ook niet tegen liggen.
Ja, ik heb besloten dat ik dit ook doe.
Beter safe than sorry.
En ik kan ze ze dan eventueel 's avonds laat / 's nachts naar buiten doen. Al zijn ze niet echt van het opppakken haha
Die van mij ook niet hoor ;-)
Ik weet alleen nog niet of ik ze ‘s nachts buiten zet, ben bang dat steeds dat gesjouw ook niet goed is dus waarschijnlijk laat ik ze de hele week binnen. Dat heb ik vorig jaar ook gedaan. Had jij ze vorig jaar ook binnen gehaald?
Doubletree20 schreef:
21-06-2019 10:56
Die van mij ook niet hoor ;-)
Ik weet alleen nog niet of ik ze ‘s nachts buiten zet, ben bang dat steeds dat gesjouw ook niet goed is dus waarschijnlijk laat ik ze de hele week binnen. Dat heb ik vorig jaar ook gedaan. Had jij ze vorig jaar ook binnen gehaald?
Ja vorig jaar heb ik ze ook een poosje binnen gehad; ik denk wel een kleine maand of zo. Gewoon 24/7 dus niet naar buiten gesjouwd met ze.
Ik ga vamiddag de bijkeuken klaarmaken dan kunnen ze er na het weekend zo in.
Succes ook met jouw nijnerds!
Alle reacties Link kopieren
Doubletree20 schreef:
21-06-2019 09:44
Bij temperaturen ruim boven de 34 graden haal ik ze binnen. Anders zit het me echt niet lekker. Hun hok en ren staat het eerste deel van de dag in de zon en ook al staat er een parasol voor het wordt toch te warm ben ik bang. Ze kunnen op de koele tegels liggen maar ze zijn zo eigenwijs dat ze dan toch weer tegen elkaar in het nachthok gaan liggen. Icepads heb ik ook maar daar gaan ze ook niet tegen liggen.
Dan hebben ze het dus blijkbaar niet zo warm dat ze dat niet doen. Het zijn dieren hé, en koningen kunnen niet eigenwijs zijn. DIe doen dingen vanuit instinct.

Echt wat een gedoe om niks. Konijnen trekken het juist slecht als je in een andere omgeving zet. Dat konijnen dood gaan door hitte, terwijl ze wel schaduw hebben en genoeg water, heb ik nog nooit gehoord. Door stress en spanning wel.....
Those who don’t believe in magic will never find it
Ik maak ze diep ongelukkig als ik ze naar binnen haal. Volgens mij hebben ze genoeg schaduw en anders zet ik er wel een bak met nat zand in.
dropfruitje schreef:
21-06-2019 13:22
Dan hebben ze het dus blijkbaar niet zo warm dat ze dat niet doen. Het zijn dieren hé, en koningen kunnen niet eigenwijs zijn. DIe doen dingen vanuit instinct.

Echt wat een gedoe om niks. Konijnen trekken het juist slecht als je in een andere omgeving zet. Dat konijnen dood gaan door hitte, terwijl ze wel schaduw hebben en genoeg water, heb ik nog nooit gehoord. Door stress en spanning wel.....
Noem jij het maar gedoe om niets, ik doe wat mij het best lijkt voor m’n dieren. Jij gaat toch ook niet buiten zitten bij 38 graden?
dropfruitje schreef:
21-06-2019 13:22


Echt wat een gedoe om niks. Konijnen trekken het juist slecht als je in een andere omgeving zet. Dat konijnen dood gaan door hitte, terwijl ze wel schaduw hebben en genoeg water, heb ik nog nooit gehoord. Door stress en spanning wel.....
Echt lees je eens in..... :nut:

https://www.google.nl/search?hl=nl&q=ov ... NI_nlNL476
Alle reacties Link kopieren
Toen ik nog konijnen had bleven ze tot een graad of 30 buiten (grote ren met veel schaduw) en kregen ze Icepods (zijn koelelementen speciaal voor konijnen). Als het nog warmer werd inderdaad naar binnen, mijn konijn heeft wel eens overdag in de kelder gestaan, daar was het lekker koel. Mss kan je binnnen nog een ventilator plaatsen (buiten bereik van de konijnen), bewegende lucht is altijd koeler dan stilstaande lucht)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven