Welke planten in de vensterbank?

24-06-2019 14:23 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een vrij groot raam in de woonkamer. Zo'n 2.40x2.00, iets in die richting. Nu is de vensterbank die daar voor zit vrij ondiep, zo'n 32 cm. Direct tegen de vensterbank aan hangen de gordijnen. Dus tussen glas en gordijn zit zo'n 32 cm.
Nu is dit raam wel zo groot dat je echt enorme inkijk hebt indien je er niks voor zet. Nu heb ik daar wel 2 planten in staan, maar die trekken mijn slechte verzorging steeds minder.
Tijd voor wat nieuws had ik bedacht. Maar wát?
Ze hoeven niet perse te bloeien, mogen gewoon groen zijn. Maar ze moeten dus wel redelijk van formaat zijn, anders ziet het er niet uit in het raam. Genoeg grote planten, maar weinig planten die ook nog eens "plat" groot zijn. Dus niet ook in de diepte groeien..

Wie weet raad, zodat de planten niet stijf tegen het glas aan staan, maar ook niet door mijn mooie gordijnen heen prikken en eventueel de gordijnen besmeuren. Raam staat op het noordwesten.
Net voor de gordijnroede een aantal mooie hangplanten hangen aan het plafond. Is dat iets wat je ook leuk zou vinden?
Ik heb 2x Zamioculcas in de vensterbank staan. Die kan je zo groot kopen als je wilt en zijn heel makkelijk te verzorgen. Overleven wel 6 weken geen water geven. Bovendien vind ik ze erg decoratief.
Alle reacties Link kopieren
Sanseveria?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Hangplanten vind ik super tof, maar staat niet echt in ons interieur. Daarbij, ik krijg mijn vriend echt niet zo ver dat hij gaten in het plafond gaat boren helaas.

De Zamioculcas gaat op 't lijstje, hoop alleen dat ie niet te diep is. Ben wel vaker het tuincentrum doorgelopen, maar eigenlijk was alles altijd te diep.
Alle reacties Link kopieren
Het hangt er van af of je raam op het westen, oosten, noorden of zuiden ligt.
Mijn grote raam is op het zuiden en daar houdt bijna geen enkele plant het uit.
Alleen vetplanten en cactussen. De rest verbrandt levend.
Op het noorden zijn planten aan te raden die niet in direct zonlicht mogen.
Op het westen en oosten kan alles.
Alle reacties Link kopieren
Sanseveria vind ik helaas te stijf. En heeft te weinig volume in de breedte. Het raam is vrij breed, deze vallen dan in het niet.. Qua diepte passen ze dan wel weer perfect.
Alle reacties Link kopieren
Arnica25 schreef:
24-06-2019 14:30
Ik heb 2x Zamioculcas in de vensterbank staan. Die kan je zo groot kopen als je wilt en zijn heel makkelijk te verzorgen. Overleven wel 6 weken geen water geven. Bovendien vind ik ze erg decoratief.
Deze! Zijn hier goed bestand tegen verwaarlozing.
Papyrus?
Alle reacties Link kopieren
Papyrus gaat op 't lijstje. Al vraag ik me af of ze goed tegen verwaarlozing kunnen, ik zie namelijk vrij veel afbeeldingen waar deze standaard met de voeten in 't water staat.

Raam is op het noordwesten (laatste zin openingspost)..
Als je zo niet van planten houdt dat je ze de dood in verwaarloost, neem ze dan niet!
Zet een paar grote vazen of objecten in je vensterbank die kan je in alle soorten en maten vinden en hoef je maar één keer in het jaar af te stoffen en hou je ver van planten.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou gaan voor platte brede bloempotten, daar kan je vervolgens zo'n beetje alles in zetten wat je maar wilt. Dat vult iig de vensterbank goed en je komt niet in de knoei met de gordijnen.
Bijvoorbeeld:

Afbeelding


Afbeelding
The time is now
Alle reacties Link kopieren
en verwarming onder de vensterbank? (houden planten niet van)

Ik koop voor de vensterbank zo 2x per jaar iets nieuws, het is gewoon geen ideale plek
Behalve zon/schaduw/verwarming, ook nog katten die er nog wel eens een plant afmikken
Alle reacties Link kopieren
Almdudler schreef:
24-06-2019 14:39
Sanseveria vind ik helaas te stijf. En heeft te weinig volume in de breedte. Het raam is vrij breed, deze vallen dan in het niet.. Qua diepte passen ze dan wel weer perfect.
Een brede bloempot met een paar Sanseveria's erin? :biggrin:
Sowieso is een brede bloempot een goede optie voor planten die niet breed genoeg zijn.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Heb al eerder naar zo'n pot gekeken om daar dan planten in te doen. Maar het kwam er elke keer weer op neer dat als de planten ondiep genoeg waren, ze niet hoog genoeg waren. Zodat ik de hoogte van het raam niet kon opvullen. Wil die inkijk er een beetje uit hebben.
En ja, er zit een verwarming onder, helaas.

Als het binnenkort wat koeler is sleep ik mezelf wel een keer naar het tuincentrum en ga ik wel potjes en plantjes combineren :')

De Papyrus en Zamioculcas gaan sws op het lijstje. Fijn ook dat die laatste verwaarloosbaarproof is :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
vazen met hoge takken dan?
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
24-06-2019 14:51
Een brede bloempot met een paar Sanseveria's erin? :biggrin:
Sowieso is een brede bloempot een goede optie voor planten die niet breed genoeg zijn.
Heb ook wel orchideeën erin gehad. Super mooi. Tot ze uitgebloed zijn. Dan duurt het weer zo lang voor ik ze weer aan de praat heb. En ik vertik het om elke 8/9 weken nieuwe orchideeën te kopen. Veel te veel werk ook, dat verpoten elke keer :rolling:
Alle reacties Link kopieren
Of nepplanten. :-D
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Banba schreef:
24-06-2019 14:49
Ik zou gaan voor platte brede bloempotten, daar kan je vervolgens zo'n beetje alles in zetten wat je maar wilt. Dat vult iig de vensterbank goed en je komt niet in de knoei met de gordijnen.
Bijvoorbeeld:

Afbeelding


Afbeelding
Die onderste (dieffenbachia) niet nemen als je huisdieren of kleine kinderen hebt, die is giftig.
Mijn vogels willen nog wel eens een hapje plant nemen, namelijk.
amarna schreef:
24-06-2019 15:04
Die onderste (dieffenbachia) niet nemen als je huisdieren of kleine kinderen hebt, die is giftig.
Mijn vogels willen nog wel eens een hapje plant nemen, namelijk.
Dat is een Calathea, geen Diefenbachia.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
24-06-2019 15:07
Dat is een Calathea, geen Diefenbachia.
OK, leek er op met dat bonte blad.

Maar de waarschuwing blijft: dieffenbachia is giftig.
amarna wijzigde dit bericht op 24-06-2019 15:10
4.86% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
24-06-2019 15:07
Dat is een Calathea, geen Diefenbachia.
Wilde ik ook al zeggen :proud:
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Calathea is een lastige plant trouwens.
Voor iedereen een groene tuin
amarna schreef:
24-06-2019 15:09
OK, leek er op met dat bonte blad.

Maar de waarschuwing blijft: dieffenbachia is giftig.
Ja, het blad lijkt er wel een beetje op.

Een dief is veel groter en heeft hele grote bladeren.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook (tamme) vogels overigens. Dus niet giftig is wel fijn. Ben nogal aan die beestje gehecht :$

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven