Hulp aan gewond dier(tje)

25-06-2019 17:37 48 berichten
Hoi,

Ik rijd net achter een auto die zonder remmen vier kleine eendjes aanrijdt. De beestjes staken al over, de weg voor de auto was helemaal leeg en ik zag ze oversteken dus de bestuurder voor me heeft ze ook zeker kunnen zien. Hij reed er zo overheen en ook daarna, zonder remmen, gewoon doorrijden.

Ben gestopt, 1 eendje rende naar de overkant, 1 was er al dood en 1 ging vrij snel dood. Netjes aan de kant gelegd net als 1 gewond eendje, en de dierenambulance gebeld.

Ik kan me daar dus echt boos over maken.. dat je een beest niet ziet, maar vier eenden op een lege weg.. en dan ook nog gewoon keihard doorrijden. Is het eigenlijk verplicht om gewonde dieren te helpen? Wat hadden jullie gedaan? Vroeg me nog af of we m niet naar de dierenarts hadden moeten brengen, maar hij liep weer en de dierenambulance zou ook komen.

Ik kan slecht tegen dierenleed, dat is weer duidelijk geworden :-( ;-)
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn dat er nog mensen zoals jij bestaan. Je hebt je best gedaan en gedaan wat er in je macht lag en wat je goed dunkte.
Say it like you mean it.
Jij reed er achter, bij plotseling remmen bestaat het risico dat jij er bovenop klapt.

Ik rem ook voor dieren, maar niet als er iemand vlak achter me zit.
Sansa_ schreef:
25-06-2019 17:51
Jij reed er achter, bij plotseling remmen bestaat het risico dat jij er bovenop klapt.

Ik rem ook voor dieren, maar niet als er iemand vlak achter me zit.
Ik reed er zéker 75 meter achter. Hij had makkelijk kunnen remmen. Dat verbaasde me nog juist, dat zelfs ik ze zag oversteken maar dat hij totaal niet afremde.
lilyjo schreef:
25-06-2019 17:55
Ik reed er zéker 75 meter achter. Hij had makkelijk kunnen remmen. Dat verbaasde me nog juist, dat zelfs ik ze zag oversteken maar dat hij totaal niet afremde.
Echt waardeloos zulke mensen.
Jullie eten ook allemaal geen vlees? Of red je eerst een eendje en ga je daarna een stukje kip staan bakken?
Ik zou het eendje naar een dierenarts gebracht hebben ja. Maar veel meer dierenleed voorkom je natuurlijk door geen vlees te eten.
ClumsyNinja schreef:
25-06-2019 18:06
Jullie eten ook allemaal geen vlees? Of red je eerst een eendje en ga je daarna een stukje kip staan bakken?
Ik zou het eendje naar een dierenarts gebracht hebben ja. Maar veel meer dierenleed voorkom je natuurlijk door geen vlees te eten.
Wij eten wel vlees (beperkt) maar letten wel op welk vlees we kopen.

En dan nog, zelfs een vleeseter kan zich boos maken om het nutteloos doodrijden van een diertje terwijl dit gewoon voorkomen had kunnen worden.
lilyjo schreef:
25-06-2019 17:55
Ik reed er zéker 75 meter achter. Hij had makkelijk kunnen remmen. Dat verbaasde me nog juist, dat zelfs ik ze zag oversteken maar dat hij totaal niet afremde.

Je neemt nogal wat aan. Je neemt aan dat hij (of zij?) de eendjes heeft gezien, dat hij heeft gezien dat jij er ruim achter zat, dat hij bewust is doorgereden en dat de bestuurder wist dat jij de eendjes had gezien en verwachtte dat hij ging remmen. Wie zegt dat dat zo gebeurd is?

Overigens is hier een rechtszaak over geweest tot aan de Hoge Raad aan toe. Je moet als achteropkomend verkeer zoveel afstand houden dat je kan remmen op de weg die vrij is. Aan de andere kant mag je als bestuurder geen gevaarlijke situaties of hinder veroorzaken (plotseling remmen bijvoorbeeld). Stel dat jij niet op zat te letten en er wel op was geknald. Dat heb je een hoop gezeur met de verzekeringen. Dat wil je toch ook niet?

Het gaat ook weleens fout: https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt ... um=organic en https://www.nhnieuws.nl/nieuws/227658/d ... e-gewonden
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
25-06-2019 18:06
Jullie eten ook allemaal geen vlees? Of red je eerst een eendje en ga je daarna een stukje kip staan bakken?
Ik zou het eendje naar een dierenarts gebracht hebben ja. Maar veel meer dierenleed voorkom je natuurlijk door geen vlees te eten.
Ik eet idd niks van dieren nee.
Say it like you mean it.
Ik denk inderdaad dat hij ze gezien moet kúnnen hebben. Als hij gewoon op de weg had gelet in ieder geval zeker wel. Misschien heeft hij iets anders zitten doen, geen idee. Maar de weg voor hem was vrij, ze liepen al ruim voor de auto de weg op.
Daarbij toen hij ze aanreed remde hij ook totaal niet, je hoort/voelt het echt wel als je 3 eenden onder je wiel hebt liggen.

En natuurlijk kun je niet altijd remmen voor een dier. Heb zelf ook wel eens een vogel niet meer kunnen ontwijken. Maar dit was echt zo'n situatie dat je wel heel erg met andere dingen bezig geweest moet zijn om die beestjes niet gezien te hebben.
Alle reacties Link kopieren
Het ligt echt aan de situatie of remmen en hulp bieden een optie is. Ik rem voor dieren en ik bied hen hulp, maar alleen als dat veilig kan.

Ik had ooit een duif die zo onder mijn auto schoot. Ik kon niet meer remmen en het beestje was morsdood, dus ik reed door. Een dag later reed ik op de snelweg en vanuit het niets vloog er een reiger recht voor mijn gril. Ik keek nog in mijn achteruitkijkspiegel of ik moest stoppen, maar de auto’s achter mij gingen al over het beestje heen. Wederom was er dus niets meer aan te redden.

Een dag later reed ik door een bos en daar zag ik zo’n bordje dat waarschuwde voor overstekende herten... dat stuk heb ik toen echt met het zweet in mijn handen en samengeknepen billen gereden.
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
25-06-2019 18:06
Jullie eten ook allemaal geen vlees? Of red je eerst een eendje en ga je daarna een stukje kip staan bakken?
Ik zou het eendje naar een dierenarts gebracht hebben ja. Maar veel meer dierenleed voorkom je natuurlijk door geen vlees te eten.
Ja ik eet wel vlees.
Maar het dier wat daarvoor dood gaat, gaat dus niet nutteloos dood.

Dat dient als voedsel zo dat ik kan overleven.

Dat is dus niet te vergelijken met zomaar een eend doodrijden terwijl dat te voorkomen was geweest.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt geen vlees nodig om te moeten overleven.
Alle reacties Link kopieren
Because schreef:
25-06-2019 19:01
Je hebt geen vlees nodig om te moeten overleven.
Mensen zijn van nature omnivoren.
Dat er ook mensen voor kiezen om vegetarisch of zelfs veganistisch te zijn is je eigen keuze.

Prima als je dat wil maar onzinnig omdat te linken aan bewust eendjes doodrijden.

Of is je voorstel dat iedereen die vlees eet bewust moet proberen om zoveel mogelijk dieren aan te rijden?

Zodat je de vegetariërs kan onderscheiden van de niet vegetariërs in het verkeer.
Nou, voortaan alle dieren maar doodrijden die de weg oversteken, zodat we ons niet hoeven te schamen voor de kip op de BBQ.
Alle reacties Link kopieren
En op die afstand kon je zien dat het een mannelijk chauffeur was?

Het zou mij ook kunnen overkomen, ik rem ook niet snel voor dieren op de weg. Uitwijken doe ik al helemaal niet. En ga zeker niet stoppen om te zien of ze dood zijn of hulp nodig hebben.

Veel mensen zijn vaak (even) afgeleid in het verkeer. Het is een oorzaak van veel ongevallen en kan ook hier hebben meegespeeld. Er zijn allerlei redenen te bedenken waarom deze persoon over de eendjes is gereden.
Dahlia74 schreef:
25-06-2019 19:28
En op die afstand kon je zien dat het een mannelijk chauffeur was?

Het zou mij ook kunnen overkomen, ik rem ook niet snel voor dieren op de weg. Uitwijken doe ik al helemaal niet. En ga zeker niet stoppen om te zien of ze dood zijn of hulp nodig hebben.

Veel mensen zijn vaak (even) afgeleid in het verkeer. Het is een oorzaak van veel ongevallen en kan ook hier hebben meegespeeld. Er zijn allerlei redenen te bedenken waarom deze persoon over de eendjes is gereden.
Jazeker weet ik dat het een man was, hij stond namelijk even daarvoor voor mij voor het verkeerslicht.

Iedereen is wel eens afgeleid, dat geloof ik zeker. Maar minimaal 5 seconden niet naar de weg kijken is lang, en gevaarlijk. Het is een weg waar aan beide zijden sloten zijn én er staan huizen langs 1 kant van de weg. Er kunnen ook mensen/kleine kinderen de weg oversteken. Gewoon je ogen voor je op de weg houden.
ClumsyNinja schreef:
25-06-2019 18:06
Jullie eten ook allemaal geen vlees? Of red je eerst een eendje en ga je daarna een stukje kip staan bakken?
Ik zou het eendje naar een dierenarts gebracht hebben ja. Maar veel meer dierenleed voorkom je natuurlijk door geen vlees te eten.
Dus je mag pas een topic openen over vier zielige eendjes als je eerst uitgebreid hebt beleden dat je vegetariër of nog liever veganist bent? Wat een geneuzel zeg.
Alle reacties Link kopieren
Torment schreef:
25-06-2019 19:26
Nou, voortaan alle dieren maar doodrijden die de weg oversteken, zodat we ons niet hoeven te schamen voor de kip op de BBQ.
😂
Of ik een gewond dier zal helpen weet ik niet, kan niet zo goed tegen bloed enzo. Maar ik zou dan zeker wel de dierenambulance bellen en ik rem altijd voor overstekende dieren als het lukt tenminste.

Zag laatst jonge eekhoorntjes over het fietspad zoeven van de ene kant naar de andere kant de boom in. En ik zag er in m'n ooghoek eentje snel aankomen rennen dus ik vol in de rem maar gelukkig bleef die netjes in de berm en stak niet over anders had ik um ondanks mijn remmen nog aangereden helaas want het gebeurde zo snel.

En ik heb een tijdje geleden ook nog stil gestaan omdat familie eend aan het oversteken was richting vijver.
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 25-06-2019 19:58
0.47% gewijzigd
TsumTsum schreef:
25-06-2019 19:53
Of ik een gewond dier zal helpen weet ik niet, kan niet zo goed tegen bloed enzo. Maar ik zou dan zeker wel de dierenambulance bellen en ik rem altijd voor overstekende dieren als het lukt tenminste.

Zag laatst jonge eekhoorntjes over het fietspad zoeven van de ene kant naar de andere kant de boom in. En ik zag er in m'n ooghoek eentje snel aankomen rennen dus ik vol in de rem maar gelukkig bleef die netjes in de berm en stak niet over anders had ie ondanks mijn remmen nog aangereden helaas want het gebeurde zo snel.

En ik heb een tijdje geleden ook nog stil gestaan omdat familie eend aan het oversteken was richting vijver.

Maar wat belangrijker is: eet je vlees? Zo ja dan heb je geen recht van spreken.
Lady*Voldemort schreef:
25-06-2019 19:57
Maar wat belangrijker is: eet je vlees? Zo ja dan heb je geen recht van spreken.
Nee, ben vegetariër dus ik heb recht van spreken :proud:
Alle reacties Link kopieren
Torment schreef:
25-06-2019 19:26
Nou, voortaan alle dieren maar doodrijden die de weg oversteken, zodat we ons niet hoeven te schamen voor de kip op de BBQ.
Nou zeg dat. Wat een achterlijke gedachtegang weer hier.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Ik eet wel lees en redt dus geen dieren ;-)

To je neemt veel aan. Jij keek op een afstandje toe en hebt een bepaalde mening. Die bestuurder deed niet wat jij zou doen, maar hij zat in die situatie en jij niet. Wat jij werkelijk had gedaan weet jij ook niet.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
25-06-2019 18:56
Ja ik eet wel vlees.
Maar het dier wat daarvoor dood gaat, gaat dus niet nutteloos dood.

Dat dient als voedsel zo dat ik kan overleven.

Dat is dus niet te vergelijken met zomaar een eend doodrijden terwijl dat te voorkomen was geweest.
*news flash*: je kan ook zonder dieren te eten overleven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven