Blender, keukenmachine, staafmixer?

08-07-2019 10:29 64 berichten
Ik heb een zgn smoothiemaker en die gebruik ik mega vaak voor allerlei dingen behalve smoothies. Ik maak er soepen en sauzen in, pesto, humus en andere dips enz. Ik heb hem ooit cadeau gekregen, het is zeg maar zo’n blok met het motortje en daarop een plastic kan met mesjes onderin. Eerlijk gezegd staat er op dat je er geen hete vloeistoffen in mag doen maar ik maak er dus vaak soep mee en dat ging altijd prima, tot afgelopen weekend. Schep soep erin, beetje te heet nog, en pang er zat een barst in de kan. Hij lekt nog niet maar om te voorkomen dat m’n verse pastasaus bij de volgende blend-beurt op al m’n keukenmuren zit moet ik misschien toch op zoek naar een nieuw apparaat XD
Maar wat moet ik eigenlijk hebben? Een blender? Een keukenmachine? Of is een simpele staafmixer handig?
Ik bak nooit dus dingen met deeg hoeft hij niet te kunnen. Maar als er dit keer wél officieel hete dingen in mogen zou dat dus wel een voordeel zijn. Ik woon niet heel groot dus liefst geen machine die een heel eigen keukenkastje nodig heeft.

Wat gebruiken jullie thuis om sauzen en soepen en falafel en dat soort dingen te maken?
Alle reacties Link kopieren
Voor soepen heb ik een soupmaker, ideaal ding. Die kan ook smoothies maken en compotes.
Verder heb ik een blender en een staafmixer. De blender komt zelden de kast uit eerlijk gezegd.
Alle reacties Link kopieren
Staafmixer, makkelijk schoon te houden (het snij-onderdeel, de kop, jeweetwel, hoe heet dat) gaat zo de vaatwasser in en de soep/pastasaus zit en blijft in de pan zonder dat je moet gaan rondscheppen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb alle 3...(eigenlijk 4 want 2 keukenmachines :-$ )

Staafmixer: soep pureren (in de pan.. gebruik er 1 oudere pan voor)
Blender: smoothies, milkshakes
Keukenmachine: van alles en nog wat..
Zitten losse onderdelen bij, sappersding, pastamaker, hakmolen.. en ook de staafmixer heeft er een hakmolen bij..

Gebruiken het bijna dagelijks; maak sauzen, soepen etc zelf. En verder voor beslag enzo
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een keukenmachine maar gebruik die bijna nooit. Alleen af en toe om deeg te kneden of grote hoeveelheden groenten te snijden of te hakken. Ik zou hem niet missen als hij kapot ging (dan staat hij ook niet meer in de weg ;-) )
De staafmixer ligt niet in de weg en gebruik ik heel erg vaak, voor smoothies en soepen. En met het kleine hakbakje voor het hakken van uien en knoflook en bleekselderij en wortels voor de bolognese. Of het hakken van kruiden. Ik gebruik hem (met de garde) ook voor het kloppen van kleine hoeveelheden slagroom (grote hoeveelheden doe ik met de mixer).
Ik vind een staafmixer van metaal het fijnste (schoonmaken). De mijne heeft ook mesjes van titanium, die worden niet zo snel bot. En koop er eentje met voldoende vermogen als je hele pannen soep wil pureren. Of ijsblokjes/bevroren fruit wil vergruizen.
.
Soupmaker? Oh nee er zijn nog meer opties! :rofl:

Maar het liefst wil ik dus één ding dat zowel soepen kan pureren en waarmee ik ook nog pesto/humus enz kan maken. Is dat een staafmixer?

Fijnsnijden hoeft niet, ik heb een heel fijn keukenmes en een rasp.
En deeg kneden hoeft dus ook niet want er moeten echt rare dingen gebeuren voor je mij ooit een taart zou zien bakken.
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
08-07-2019 10:45
Soupmaker? Oh nee er zijn nog meer opties! :rofl:

Maar het liefst wil ik dus één ding dat zowel soepen kan pureren en waarmee ik ook nog pesto/humus enz kan maken. Is dat een staafmixer?

Fijnsnijden hoeft niet, ik heb een heel fijn keukenmes en een rasp.
En deeg kneden hoeft dus ook niet want er moeten echt rare dingen gebeuren voor je mij ooit een taart zou zien bakken.
Ja staafmixer. En dan een goeie, anders is hij zó bot of oververhit.
.
Nadeel van een staafmixer lijkt mij dat je die dus vast moet houden en dan die hele pan soep moet staafmixeren. Terwijl toen ik illegaal de smoothiemaker ervoor gebruikte, ik de soep in dat ding kon gooien, machine aanzetten en ondertussen nog wat anders blijven doen.
Vandaar dat ik misschien dacht aan een keukenmachine?
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding

Gewoon zoiets. Metalen mes, garde, klein bakje voor de kruidenhakkerij en een grotere beker voor de smoothies . Vier tientjes verder en je bent klaar.
Staafmixer. Ik vind dat overgieten in een blender zo’n gedoe. Ik staafmixer lekker in de pan waar het al in zat. Of in een beker. Ik heb een staafmixer met metalen onderstel, geschikt voor hete dingen. Maar voorheen deed ik dat ook gewoon met mijn plastic staafmixer. En geen apparaat op je aanrecht. Ook een voordeel.
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 08-07-2019 10:52
8.66% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
08-07-2019 10:47
Nadeel van een staafmixer lijkt mij dat je die dus vast moet houden en dan die hele pan soep moet staafmixeren. Terwijl toen ik illegaal de smoothiemaker ervoor gebruikte, ik de soep in dat ding kon gooien, machine aanzetten en ondertussen nog wat anders blijven doen.
Vandaar dat ik misschien dacht aan een keukenmachine?
Nee joh dat is echt niet nodig.
Je kunt de staafmixer zo in de pan soep zetten (ik zet die pan dan wel even in de aanrechtbak, tegen eventueel opspatten). In het begin pureerde ik de soep in delen, en goot steeds wat over in een hoge kan. Maar dat bleek helemaal niet nodig. Scheelt weer afwas en gedoe.

En ja je moet hem vasthouden. Maar die pan soep is binnen 3 minuten gepureerd. Een smoothie binnen een paar seconden.
impala wijzigde dit bericht op 08-07-2019 10:52
7.77% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
08-07-2019 10:47
Nadeel van een staafmixer lijkt mij dat je die dus vast moet houden en dan die hele pan soep moet staafmixeren. Terwijl toen ik illegaal de smoothiemaker ervoor gebruikte, ik de soep in dat ding kon gooien, machine aanzetten en ondertussen nog wat anders blijven doen.
Vandaar dat ik misschien dacht aan een keukenmachine?
Dus jij schept liever de hete soep over in gedeeltes in zo'n smoothiemaker ipv de staafmixer even door de pan te halen? Ik weet wel waarmee ik mijn keuken schoner hou :mrgreen: .
Keukenmachine is een mega sta in de weg in je keukenkastje. En ik vond hem onhandig want kon net niks. Heb nu een Kitchenaid zware variant voor het brooddeeg kneden en gebruik voor de rest altijd bovenstaande staafmixer. Verder niets nodig meer.
Alle reacties Link kopieren
Tia.Dalma schreef:
08-07-2019 10:52
Dus jij schept liever de hete soep over in gedeeltes in zo'n smoothiemaker ipv de staafmixer even door de pan te halen? Ik weet wel waarmee ik mijn keuken schoner hou :mrgreen: .
Keukenmachine is een mega sta in de weg in je keukenkastje. En ik vond hem onhandig want kon net niks. Heb nu een Kitchenaid zware variant voor het brooddeeg kneden en gebruik voor de rest altijd bovenstaande staafmixer. Verder niets nodig meer.
Voor deeg gebruik ik tegenwoordig de kneedhaken van de mixer. Die keukenmachine heb ik al járen niet meer gebruikt. Oh ja, één keertje. Om hele dunne en gelijkmatige plakjes aardappel te snijden voor een gratin. Maar daar kun je ook een mandoline voor gebruiken, die neemt veel minder plek in.
.
Alle reacties Link kopieren
En zo'n groente snij-ding kreeg ik vorig jaar als gratiesj opzet-stuk bij mijn Kitchenaid. Ik heb de oude keukenmachine voor de verhuizing uit naar de kringloop gebracht. Gebruikte hem ook niet maar nam wel een halve keukenkast in beslag, met een doos met al die volledig overbodige 'handige' opzetstukken. Had zo'n dubbele, met grote (maar toch te kleine) en kleine (onhandige) kom er op.
:shout: Koop. Nooit. Een. Keukenmachine!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een klein keukenmachientje (officieel is die voor dips) die ik gebruik voor pesto, humus, tapenades enz. Afbeelding Had lang gezocht naar eentje die klein was en met goede recencies. Neemt niet veel ruimte in en ik gebruik hem zeker wekelijks (afmetingen H23.5 x B14 x D18cm)

Soepen en andere sausjes doe ik met en staafmixer.
boebezoebe wijzigde dit bericht op 08-07-2019 11:01
4.57% gewijzigd
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
boebezoebe schreef:
08-07-2019 11:00
Ik heb een klein keukenmachientje (officieel is die voor dips) die ik gebruik voor pesto, humus, tapenades enz. Had lang gezocht naar eentje die klein was en met goede recencies. Neemt niet veel ruimte in en ik gebruik hem zeker wekelijks

Soepen en andere sausjes doe ik met en staafmixer.
En wat is dan het verschil met de staafmixer plus het bakje dat erbij zit? Zie eerder plaatje. Dat is toch precies hetzelfde?
impala wijzigde dit bericht op 08-07-2019 11:02
14.20% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren
boebezoebe schreef:
08-07-2019 11:00
Ik heb een klein keukenmachientje (officieel is die voor dips) die ik gebruik voor pesto, humus, tapenades enz. Had lang gezocht naar eentje die klein was en met goede recencies. Neemt niet veel ruimte in en ik gebruik hem zeker wekelijks (afmetingen H23.5 x B14 x D18cm)

Soepen en andere sausjes doe ik met en staafmixer.
.
Alle reacties Link kopieren
fdubbel
.
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
08-07-2019 11:01
En wat is dan het verschil met de staafmixer en het bakje dat erbij zit?
Waarschijnlijk niet veel, maar ik ik heb ook een Braun staafmixer met bakje gehad en dat ding was binnen no-time naar de kloten bij mij. Dus die koop ik nooit weer.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
dubbel
.
Alle reacties Link kopieren
boebezoebe schreef:
08-07-2019 11:02
Waarschijnlijk niet veel, maar ik ik heb ook een Braun staafmixer met bakje gehad en dat ding was binnen no-time naar de kloten bij mij. Dus die koop ik nooit weer.
Ik heb een Philips, met titanium mesjes dus, en die doet het al jaren prima. Kwestie van idd even goed de recensies lezen ;-)
.
Alle reacties Link kopieren
hij blijft maar dubbelen
.
Hmm de keukenmachine krijgt niet veel liefde hier. Mooi dat dat allemaal met een staafmixer kan want dat ding neemt veel minder ruimte in!
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
08-07-2019 10:45
Soupmaker? Oh nee er zijn nog meer opties! :rofl:

Maar het liefst wil ik dus één ding dat zowel soepen kan pureren en waarmee ik ook nog pesto/humus enz kan maken. Is dat een staafmixer?

Fijnsnijden hoeft niet, ik heb een heel fijn keukenmes en een rasp.
En deeg kneden hoeft dus ook niet want er moeten echt rare dingen gebeuren voor je mij ooit een taart zou zien bakken.

Jaaa soupmaker 🤣
Beste keukenaankoop ever, die wordt hier het meest gebruikt van alle keukenapparatuur.
Je flikkert ingrediënten in dat ding, water erbij, je zet hem aan, gaat iets anders doen en 18 minuten later heb je heerlijk soep.
s0leil wijzigde dit bericht op 08-07-2019 11:39
10.39% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
08-07-2019 11:05
hij blijft maar dubbelen
Jij wil gewoon echt je punt maken :biggrin:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven