Kleding met wasvoorschrift 30 graden, toch op 60 wassen?

12-07-2019 14:41 34 berichten
Er wordt geadviseerd om wandel- en sportkleding op 60 graden te wassen omdat dit het beste helpt tegen eventuele teken en haartjes van processierups die erin kunnen zitten. Maar op het label in dit soort kleding staat meestal 30 graden.
Dus wat doe je dan? Toch maar op 60? Ik heb altijd gedacht dat het dan krimpt, er staat toch niet voor niets dat het op 30 moet. Ik durf het risico niet goed te nemen met dure sportkleding.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het op 30 wassen. Ik denk niet dat synthetisch materiaal zal krimpen maar uit zal lubberen.
Dat ligt aan het materiaal.
Alle reacties Link kopieren
Of het krimpt, ligt aan het materiaal/de vezel.
Polyester krimpt bijvoorbeeld nauwelijks, maar de vorm en rek gaan er gauw uit. Dan gaat het wat lubberen. Niet na één keer op 60 graden wassen, maar wel als je het regelmatig doet. Ook zal de kleur sneller vervagen.

Katoen kan best op 60 graden, bamboe ook. Dat kan een heel klein beetje krimpen de eerste keer wassen, maar later niet meer.
Alle reacties Link kopieren
Kan best. Zeker als het al eens eerder is gewassen.
Alle reacties Link kopieren
De bacteriën die in je sportkleding gaat zitten van al dat zweten wat je doet, gaan toch niet dood op 30 graden? Dan stinken die kleren toch enorm?

Voor je vraag; de hardloopkleren van mijn man wassen wij gewoon op 60 graden, net als de rest van onze kleding. Nu is de rest 90 tot 100% katoen, maar die sportkleren natuurlijk niet ;-) Zit nog prima, zijn kleding! En gaat iedere week in de was.
Gemiddeld genomen gaat het wel goed. Echter, met een kledingstuk wat je heel dierbaar is zou ik het er niet op gokken. Anders lijkt het me vervangbaar.
Heb je een rups gezien? Zijn ze gesignaleerd in de directe sportomgeving van jou of andere leden van je familie?

Alleen dan zou ik het overwegen. Al gaat het meeste bij ons sowieso op 40 graden en shirts soms wat hoger, net hoe warm het was.

Is dompelen in azijn en dan 40 graden en extra spoelen niet afdoende?
Irish_Wasser_Woman schreef:
12-07-2019 15:06
De bacteriën die in je sportkleding gaat zitten van al dat zweten wat je doet, gaan toch niet dood op 30 graden? Dan stinken die kleren toch enorm?

Voor je vraag; de hardloopkleren van mijn man wassen wij gewoon op 60 graden, net als de rest van onze kleding. Nu is de rest 90 tot 100% katoen, maar die sportkleren natuurlijk niet ;-) Zit nog prima, zijn kleding! En gaat iedere week in de was.

Er blijft ook soms een vage zweetlucht in hangen ja. Ik ga het dan gewoon eens proberen. Blijf het wel gek vinden dat er 30 op het label staat, terwijl je er activiteiten mee doet waarbij een hogere temperatuur nodig is om het schoon te krijgen. Nogal tegenstrijdig. Ben ook nog nooit sporkleding tegen gekomen waarin hoger dan 40 op het label staat.
Alle reacties Link kopieren
Ik was vanalles op 60 terwijl het niet kan. Behalve o.a. linnen viscose zijde en wol. En dingen waar ik veel waarde aan hecht.
Van sommige dingen weet ik niet of t er tegen kan maar dan probeer ik t gewoon.
Ik ben erg gevoelig voor huidschimmels, huisstofmijt en dat soort dus sommige periodes van t jaar kan t eigenlijk niet anders...
Een zebra is geen paard met strepen
Lucifer2018 schreef:
12-07-2019 15:10
Heb je een rups gezien? Zijn ze gesignaleerd in de directe sportomgeving van jou of andere leden van je familie?

Alleen dan zou ik het overwegen. Al gaat het meeste bij ons sowieso op 40 graden en shirts soms wat hoger, net hoe warm het was.

Is dompelen in azijn en dan 40 graden en extra spoelen niet afdoende?

Azijn gebruik ik standaard ipv wasverzachter.
Alle reacties Link kopieren
ñuca schreef:
12-07-2019 15:13
Er blijft ook soms een vage zweetlucht in hangen ja. Ik ga het dan gewoon eens proberen. Blijf het wel gek vinden dat er 30 op het label staat, terwijl je er activiteiten mee doet waarbij een hogere temperatuur nodig is om het schoon te krijgen. Nogal tegenstrijdig. Ben ook nog nooit sporkleding tegen gekomen waarin hoger dan 40 op het label staat.
Doe er eens wat vaker een scheut schoonmaakazijn doorheen.
edit: oh de kleding stinkt blijkbaar te hard. Bij mij werkt het iig voldoende en hoef niet op een hogere temperatuur te wassen.
Lucifer2018 schreef:
12-07-2019 15:10
Heb je een rups gezien? Zijn ze gesignaleerd in de directe sportomgeving van jou of andere leden van je familie?


Er zijn hier genoeg rupsen ja.
Alle reacties Link kopieren
Het is toch ook raar dat kleding die je draagt als je zelf 37 graden bent en dan wordt die kleding dus ook 37 graden, dat juist die zweterige kleding op 30 graden gewassen moet worden.
T krimpt toch ook niet aan je lijf, terwijl je wel knetterwarm staat te sporten :)
Raar
Een zebra is geen paard met strepen
Jamaarhoe: daar heb je een punt :-D
Maar tussen 37 graden en 60 graden zit wel wat verschil natuurlijk.
ñuca schreef:
12-07-2019 15:14
Azijn gebruik ik standaard ipv wasverzachter.
Ik niet. Ik blijf het soms ruiken aan beddegoed enzo.
En dat vind ik niet fijn. Gebruik het wel vaak voor een lege kookwas om de machine te reinigen,

Maar ik leg wel alles met zweetlucht in een emmer met flink wat lavendelazijn erin. En ik giet dan wat extra onder oksels. Meestal is het dan met 40 graden wel weg.
ñuca schreef:
12-07-2019 15:16
Er zijn hier genoeg rupsen ja.
Gewone? Of die prikkerds? ;-)

Dan zou ik wel gaan voor 60 graden.
Lucifer, ja de processierups. Paar keer een nest zien zitten aan een boom onderweg, en net terug uit een provincie waar er veel zitten. Ook al wat bultjes gehad ervan, blijk gelukkig niet heel erg gevoelig.

Ik ga jouw azijn methode ook eens proberen, klinkt effectiever dan alleen als wasverzachter gebruiken, dank je :)
Alle reacties Link kopieren
ñuca schreef:
12-07-2019 15:13
Er blijft ook soms een vage zweetlucht in hangen ja. Ik ga het dan gewoon eens proberen. Blijf het wel gek vinden dat er 30 op het label staat, terwijl je er activiteiten mee doet waarbij een hogere temperatuur nodig is om het schoon te krijgen. Nogal tegenstrijdig. Ben ook nog nooit sporkleding tegen gekomen waarin hoger dan 40 op het label staat.
Laten weken in een emmer water met soda helpt tegen luchtjes.
Alle reacties Link kopieren
Jamaarhoe schreef:
12-07-2019 15:18
Het is toch ook raar dat kleding die je draagt als je zelf 37 graden bent en dan wordt die kleding dus ook 37 graden, dat juist die zweterige kleding op 30 graden gewassen moet worden.
T krimpt toch ook niet aan je lijf, terwijl je wel knetterwarm staat te sporten :)
Raar
Je bent aan de buitenkant geen 37 graden hoor.
Alle reacties Link kopieren
ñuca schreef:
12-07-2019 15:13
Er blijft ook soms een vage zweetlucht in hangen ja. Ik ga het dan gewoon eens proberen. Blijf het wel gek vinden dat er 30 op het label staat, terwijl je er activiteiten mee doet waarbij een hogere temperatuur nodig is om het schoon te krijgen. Nogal tegenstrijdig. Ben ook nog nooit sporkleding tegen gekomen waarin hoger dan 40 op het label staat.
Als ze er 30 op zetten, krijgen ze geen gedonder van mensen bij wie het toch iets gekrompen is etc. Het betekent natuurlijk niet per se dat meer dan 30 zeker weten niet kan.
Ik heb net een baby, en op vrijwel alle babykleertjes, lakentjes en doekjes staat ook 30. En dan dus met een baby die er overheen spuugt, poept en kwijlt. Dat gaat dus ook grotendeels echt wel warmer hoor. En als er dan een keer iets krimpt, jammer maar helaas. Inderdaad alleen onvervangbare dingen (de gesigneerde sporttrui van je grote held, de doopjurk die al 200 jaar in de familie is etc) doe ik niet zo.
Eze schreef:
12-07-2019 15:47
Je bent aan de buitenkant geen 37 graden hoor.
Nee, gelukkig niet. Snapte die ook al niet echt.
Irish_Wasser_Woman schreef:
12-07-2019 15:06
De bacteriën die in je sportkleding gaat zitten van al dat zweten wat je doet, gaan toch niet dood op 30 graden? Dan stinken die kleren toch enorm?
Je gebruikt toch wasmiddel of niet dan?
Alle reacties Link kopieren
Ik was altijd handdoeken/ sokken / ondergoed / sportkleding op 60 graden, gaat prima.
Irish_Wasser_Woman schreef:
12-07-2019 15:06
De bacteriën die in je sportkleding gaat zitten van al dat zweten wat je doet, gaan toch niet dood op 30 graden? Dan stinken die kleren toch enorm?
Nee hoor. Als het nog een paar dagen duurt voor ik ga wassen (woon alleen dus was maar 2x per week) spoel ik sportkleding meteen even uit of doe het in een emmer water met een schepje soda. Al mijn kleding was ik op 30 graden en het wordt prima schoon en niets stinkt.
Veel te zonde van bijvoorbeeld een dure wielrenbroek om die met 60 graden in de machine te gooien!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven