Welke vogel is dit?

12-07-2019 20:26 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een vraag aan de vogelaars onder ons.

In mijn tuin loopt sinds een paar dagen een vogel die ik niet kan thuisbrengen. Hij lijkt het meest op een waterhoentje, maar dan helemaal lichtbruin en een iets smaller kopje. Aan de zijkanten zie ik een dun horizontaal wit randje. De snavel is puntig en iets langer dan bij een waterhoen. Snavel en poten zijn ook lichtbruin en de poten hebben zwemvliezen.

Hij is niet schuw en loopt gewoon tussen de kippen en kauwen door en heeft zelfs een kauw weggejaagd. Ik heb hem niet zien vliegen maar tot mijn verbazing zag ik hem wel op het lage pannendak van het schuurtje van de buren lopen, al had ik de indruk dat hij daar per ongeluk terecht was gekomen.

Ik woon in een landelijk gebied met veel water en weilanden en mijn tuin grenst aan het water. Op de site van de vogelbescherming en 'welkevogelisdit' kan ik hem niet vinden.

Iemand een idee?
Ik vind hier dingen van.
Een exoot die ontsnapt is uit een vogelpark misschien?

Ik zou het verder niet weten, ik heb geen verstand van vogels.
Porseleinhoen of waterral?
https://www.sovon.nl/nl/content/herkenn ... ten-eenden

Maar staat ie hier bij?
Is het misschien een juveniel waterhoentje?
foto
Ik dacht aan een kanoet door de beschrijving, al verwacht je die niet in een tuin. Hij is ook wel wat wittig van achteren:
Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Een jonge waterhoen?

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Hij lijkt het meest op een juveniel waterhoentje als ik jullie suggesties google. Maar dan wat egaler van kleur. In eerste instantie dacht ik dat het een jonge vogel was die de uiteindelijke kleuren nog niet heeft. Maar een waterhoen is toch gelijk zwart, dacht ik? Ik zal morgen proberen een foto te maken.

Bedankt voor het meedenken zover :)
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Haha, ik zie nu de foto van Irisch. Toch een jonge waterhoen dus?
Jeminee, ik woon hier al jaren en mijn tuin barst van de waterhoenen. Maar zo'n jong heb ik nog nooit gezien. Wat genant :rofl:

Ik ga toch een foto maken voor de zekerheid. :P
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Haha, ik heb ook nooit geweten dat een jonge waterhoen er zo uitzag hoor, in mijn beleving zijn die ook gewoon zwart, maar dan klein. Ik heb gewoon gegoogled op jonge waterhoen, en een bruine uitgezocht :hihi:
Alle reacties Link kopieren
Zo te zien zijn die hele kleintjes (heet dat niet donsjongen?) zwart, en worden ze later bruinig.
https://waarneming.nl/species/195/photos/?page=1
nounou
Alle reacties Link kopieren
Die zwartje pulletjes ken ik inderdaad wel. Vandaar dat ik dacht dat ze altijd zwart zijn.
Ik vind hier dingen van.
Sabeltandcavia schreef:
12-07-2019 23:04
Die zwartje pulletjes ken ik inderdaad wel. Vandaar dat ik dacht dat ze altijd zwart zijn.
Dat dacht ik ook ;-)
Alle reacties Link kopieren
Waterhoen en meerkoet zijn verschillende watervogels.
Men noemt een meerkoet vaak waterhoen/waterkip

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven